Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Alternativer til KIA Soul (Leaf, BMW, VWUP, Zoe)

Startet av Fre_ZZe, fredag 13. mars 2020, klokken 00:37

« forrige - neste »

Fre_ZZe

Hei,

Er i markedet for mitt første elbilkjøp :o Har prøvekjørt Kia Soul, Leaf og VW UP, og Soul fallt helt klart best i smak både utseende og komfortmessig.

Men, finnes det reelle alternativer til Soul? Mitt budsjett er på ca 150 000, og for det får eg en Soul Excl. 2016, gått 30-40.000 og som da er en fin dagpendle bil til jobb + fortsatt plass til kjerring og unge på 5 år. Som småbarnsfamilie er vi opptatt av driftssikkerthet og billig bil, vi skal trolig beholde bilen 6-8 år.

Renault Zoe: Utelukket pga dårlig erfaring med fransk bil
Nissan Leaf: Utelukket pga utseende (?)
VW UP: For liten rett og slett
BMW i3: Her finnes det en god del biler på Finn, men det er jo svært begrenset bagasjerom, samt mindre garanti og at eg må opp i kjørte 70-80.000 for å finne noe til rundt 150'.

Finnes det noen andre reelle alternativer? Eller er det noen her som vil argumentere for at eg burde velge en BMW i3?  :-X

tom-eil

Jeg ville absolutt vurdert VW e-Golf også. Vi har hatt e-Golf i 2 år, og Soul i et år. Golfen er et hakk over Kiaen kvalitetsmessig og kjøremessig. Også større bagasjerom. Vi solgte våre 2016 modell med nesten alt av utstyr til 140.000 forrige måned.
2021 Tesla Model 3 LR
2020 Seat Mii Electric
2018 Kia Soul 30kw/t

Fre_ZZe

Ah - e-Golf hadde eg glemt ut. Har hørt at det er endel problemer med dei, ihvertfall på den første generasjonen som kom. Hva er ditt inntrykk?
Er også opptatt av billige serviceutgifter, hvordan har det vært for deg med e-Golf?

goev

Vær klar over at ladehastigheten til Soul er en god del bedre enn alle disse andre bilene.  Den er i tillegg lite utsatt for "rapid-gate" og "cold-gate", som er et problem på konkurrentene.
Kjører du en del på langtur er dette verdt å ta med i beregningen.

Sakset fra TU.NO:

SitatNissan Leaf 2. gen
Oppgitt: Maks 50 kW. 0-80 prosent cirka 40 minutter.
Batteri: Ca. 36 kWh netto, 40 kWh brutto.
I vår sommertest av Leaf oppnådde vi på det meste 46 kW.

Kia Soul
Oppgitt: 0-80 prosent cirka 30 minutter.
Batteri: 30 kWh netto, ca 32 kWh brutto
Kia oppgir ikke makseffekt i noe av sitt kundemateriale, men 100 kW er oppgitt som makseffekt av mange kilder. Vi har observert ladeeffekt på 65 kW ved BKKs lader i Vestby.

VW eGolf
Oppgitt: Maks 40 kW. 0-80 prosent cirka 45 minutter.
Batteri: 31,5 kWh netto, 35,8 kWh brutto.

VW eUp
Oppgitt: Maks 40 kW. 0-80 prosent cirka 30 minutter.
Batteri: 16,8 kWh netto, 18,7 kWh brutto.

BMW i3
Oppgitt: Maks 50 kW,. 42 0-80 prosent ca 42 minutter.
Batteri: 27,2 kWh netto, 33 kWh brutto.
Tall for 94 Ah-utgave.
Tesla Model Y LR Blå HF 07/3-2022
Kia Soul EV Classic - Blå/hvit 20/12-2014 - Venter på batteribytte
Tesla Model 3 SR+ Sort HF 27/8-2019 - Solgt 9/2-2022
Kia e-Niro - Svart 7/2-2019 - Solgt Mai-2019
Hyundai Kona 64kWh Jan -2019 - Solgt Feb-2019
Utviklet støtte for Kia Soul EV og e-Niro/Kona på OVMS.

tom-eil

Sitat fra: Fre_ZZe på fredag 13. mars 2020, klokken 12:29
Ah - e-Golf hadde eg glemt ut. Har hørt at det er endel problemer med dei, ihvertfall på den første generasjonen som kom. Hva er ditt inntrykk?
Er også opptatt av billige serviceutgifter, hvordan har det vært for deg med e-Golf?

Vi har hatt noen garantisaker, en plugg til varmepumpen måtte byttes og to ganger bytte av foringer foran pga. knirking. Ellers har det vært den beste bilen jeg har eid. Fornøyd med Kiaen også, og den lader litt fortere, men siden du ser på 27kwh batteriet, så anser jeg ikke den bedre ladehastigheten som ekstremt viktig, hvis man ikke må hurtiglader ofte. Vi har små barn, så en ladepause på 15-20 minutter var aldri noe problem.
2021 Tesla Model 3 LR
2020 Seat Mii Electric
2018 Kia Soul 30kw/t

Daniel_0007

Ville vurdert ioniq og, bedre rekkevidde enn første gen e-golf og ioniq er kjent for å være elbilen som er en av de mest effektive.
Er litt over ditt budsjett men tipper de kan prutes litt ned som denne

https://www.finn.no/144724593
Model 3 2019 LR Rwd

power59

Jeg har hatt 1.generasjons BMW i3 (60Ah) i 4 år og Kia Soul EV 2. generasjon (30 kWh) i 2 år. Begge er gode biler og gode valg.

i3'n var feilfri i hele perioden og ingen merkbar reduksjon av batteriet over ca. 40000 km. På Soulen var det en feil på 12V batteriet som forsvant når det ble skiftet på garanti. Utover det ingen feil eller merkbar reduksjon av batteriet på ca. 30000 km.

Med små barn som skal monteres i barnesete vil bakdørene på i3'n fungerer godt pga. den brede adkomsten. Det fungerer ikke fullt så godt når barna blir eldre og beveger seg ut og inn av bilen på egen hånd. Med eldre barn er Soulen bedre, ikke minst pga. 5 seter vs. 4.

i3 er betydelig kvikkere og raskere og har kraftigere (enpedal) regenerering enn Soulen. Men Soulen er langt mere komfortabel å kjøre - mykere fjæring, polstrede ventilerte seter og ikke minst langt mere retningsstabil på landevei enn i3'n. i3'n var (med orginale sommer og vinterdekk) så direkte at den var slitsom.

Soulen er en ypperlig langtursbil. I tillegg til å være komfortabel så har den lavt energiforbruk hvis man unngår motorveihastigheter. I tillegg lader den relativt raskt med 40 - 45 kW på 50 kW ladere nesten uansett forhold sommer som vinter. Forbruk Trondheim - Oslo over ca. 500 km er på sommerstid typisk i underkant av 70 kWh (100% batteri ved start, 25% batteri ved ankomst og 3 hurtigladinger a 25 min - totalt 1 time 15 min ekstra i forhold til kjøretid).   

Soulen er også langt mere praktisk enn i3'n ved at du kan ha taklast og et sykkelstativ på bakluka (ev. hengerfeste for stativ). På i'3 kan du ikke ha taklast og bakluka er av glass og ikke egnet for sykkelstativ. Innvendig er Soulen langt større enn i3'n. i3'n har en liten ikke vann/støvtett frunk som kan benyttes for ladekabler mm.

Har man to biler så vil jeg tro i3'n kan være et artig valg. Har man kun en bil så er Soulen etter min mening et langt mere anvendelig alternativ.
 


Fre_ZZe

Tusen takk for alle svar! Og en spesiell takk til power59 som kom opp med en glitrende sammenlikning av i3 og soul - det gjorde meg enda litt tryggere på at eg har gjort rett valg med soul, er iferd med å runde av kjøpet i disse dager  :D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA