Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Oppdatering av Elbilforum

Startet av phaugneland, torsdag 12. mars 2020, klokken 15:05

« forrige - neste »

Elmo

#45
Det røsser inn med gamle tråder i "Oppdaterte emner".
Jeg forstår ikke helt algoritmen/logikken for en stund var de fra 2013 og nå er de fra 2012 :o
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

GOLF-raider

Overskrifta på Dette Forum er grei nok.
Men trykker Du på: «Norsk Elbilforening» så havner
du ikke der; men på «Elbilforum»   ???
En bug som bør/må bli sjekket ut og fikset.
Ellers fikk jeg betydelige innloggingsproblemer
etter siste systemoppdatering.
TRØNDELAG
E-Golf; prod. febr. 2015 • V-P • lev.02 03 2015
Peugeot 407 SW/2007
Traktor Volvo BM 500/1977

RJK

Sitat fra: Elmo på onsdag 01. april 2020, klokken 09:06
Jeg reagerer også på at "reklamen" for medlemsskap på toppen er overdimmensjonert og irriterende på mobilen. På PC er den ikke det pga bredden på skjermen. Men som hanche sier så rulles den jo vekk.
Den andre reklamen du plages av han jeg aldri sett.

Skulle gjerne sett at den reklamen for medlemsskap vises under tråden, og ikke oppå. Jeg er sånn at jo mere slik reklame irriterer meg, dess mindre frister det å la seg lokke. Og når man jobber på små skjermer, så irriterer alt som tar unødvendig plass på toppen, ganske så mye.

Jeg er ikke medlem, og skjønner at dere vil pushe det, når jeg ikke er linket til medlemsskap, men gjør det mindre forstyrrende, så lar jeg meg nok overbevise etterhvert, men ikke slik det er nå.

Jeg venter ennå på en prøveperiode på appen, og da spesielt kartet, så dette må uansett på plass før jeg sier til meg selv at nå er det på tid å bli medlem.

Ellers, bruker Win10 og nyeste Opera, og den med nyhetsbrevet kommer opp hver gang jeg restarter maskinen, men ikke ved refresh av side eller åpning av ny fane med innholdet i en tråd.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Rævedilter

Elbilforum viser nå melding om påmelding til nyhetsbrev første gang ein åpner forumet på ny nettleser/enhet.
Men på gamle Ipader (iallefall) kan ein aldri fjerne denne sikkert grunnet gammel Safariversjon (som ikkje kan oppdateres).
Og dette gjer at halve skjermen (høgre halvdel) er sperret og forumet uleseslig.
Dette kunne dere godt funne ein fiks for.

Bjorn55

Sitat fra: Rævedilter på onsdag 26. august 2020, klokken 07:10
Elbilforum viser nå melding om påmelding til nyhetsbrev første gang ein åpner forumet på ny nettleser/enhet.
Men på gamle Ipader (iallefall) kan ein aldri fjerne denne sikkert grunnet gammel Safariversjon (som ikkje kan oppdateres).
Og dette gjer at halve skjermen (høgre halvdel) er sperret og forumet uleseslig.
Dette kunne dere godt funne ein fiks for.

Det er akkurat det samme på min MacBook. Krysset for å lukke dette vinduet er utilgjengelig, uansett om jeg bruker Safari eller Firefox.

Vollis47

Sitat fra: Rævedilter på onsdag 26. august 2020, klokken 07:10
Elbilforum viser nå melding om påmelding til nyhetsbrev første gang ein åpner forumet på ny nettleser/enhet.
Men på gamle Ipader (iallefall) kan ein aldri fjerne denne sikkert grunnet gammel Safariversjon (som ikkje kan oppdateres).
Og dette gjer at halve skjermen (høgre halvdel) er sperret og forumet uleseslig.
Dette kunne dere godt funne ein fiks for.

Ja, dette er svært ødeleggende. Har blitt enda verre (større) de siste dagene.
Kristiansand
Tesla MS 75D, juni 2018

Bjorn55

Sitat fra: Vollis47 på onsdag 26. august 2020, klokken 21:46
Sitat fra: Rævedilter på onsdag 26. august 2020, klokken 07:10
Elbilforum viser nå melding om påmelding til nyhetsbrev første gang ein åpner forumet på ny nettleser/enhet.
Men på gamle Ipader (iallefall) kan ein aldri fjerne denne sikkert grunnet gammel Safariversjon (som ikkje kan oppdateres).
Og dette gjer at halve skjermen (høgre halvdel) er sperret og forumet uleseslig.
Dette kunne dere godt funne ein fiks for.

Ja, dette er svært ødeleggende. Har blitt enda verre (større) de siste dagene.

Legger ved et bilde fra min MacBook med nettleseren i fullskjermsmodus. Det er ikke lenger mulig å bruke den maskinen til å lese elbilforum.

RJK

Får du ikke logget inn? Hos meg så forsvinner den når jeg er logget inn, eventuelt etter en refresh etterpå.


Du kan og prøve å zoome ut slik at innholdet blir mindre. Da bør du og kunne nå utkryssingsboksen i høyre hjørne.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Bjorn55

Sitat fra: RJK på søndag 06. september 2020, klokken 20:05
Får du ikke logget inn? Hos meg så forsvinner den når jeg er logget inn, eventuelt etter en refresh etterpå.


Du kan og prøve å zoome ut slik at innholdet blir mindre. Da bør du og kunne nå utkryssingsboksen i høyre hjørne.

Den forsvinner ikke når jeg logger inn, heller ikke etter en refresh.
Men det funker å zoome ut. Det tenkte jeg ikke på. Takk for tipset :)
Likevel er jo dette irriterende og veldig unødvendig.

RJK

Absolutt ikke uenig, men bra det hjalp å zoome for å få lukket boksen.


Test gjerne om det er bedre i andre nettlesere enn safari, som jeg tipper du har brukt her. Selv bruker jeg Opera, men fra en MS Surface Pro som selvsagt bruker Win10 som OS.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Bjorn55

Sitat fra: RJK på søndag 06. september 2020, klokken 21:08
Absolutt ikke uenig, men bra det hjalp å zoome for å få lukket boksen.


Test gjerne om det er bedre i andre nettlesere enn safari, som jeg tipper du har brukt her. Selv bruker jeg Opera, men fra en MS Surface Pro som selvsagt bruker Win10 som OS.

Jeg bruker stort sett Firefox. Det ser ut som det fungerer litt bedre i Safari og Chrome. Der er avkrysningsboksen tilgjengelig i fullskjermsmodus, men det ser like ille ut.


hanche

#56
Nå dukket denne nyhetsbrev-popupen opp hos meg også, med samme resultat som andre har rapportert om. Så jeg måtte bare inn og se på HTML- og CSS-koden!

TL;DR: Med dette Stylus-arket forsvinner hele boksen:

@-moz-document domain("elbilforum.no") {
#newsletterPopup { display: none; }
}


Du kan altså installere Stylus i nettleseren din og importere ovenstående i Stylus (bruk Import-knappen). Dette er en litt nerdete, men effektiv måte å bli kvitt problemet på (hvis nettleseren din støtter Stylus – det ser dessverre ikke ut til at Safari gjør det).

Den lange historien: Slik ser HTML-koden ut, noe forkortet:

Sitat<div id="newsletterPopup">
  <button id="closeNewsletterBox" title="Lukk popup">X</button>
  <iframe width="492" height="760" src="/forms/form.php"></iframe>
</div>

newsletterPopup inneholder en iframe som er 760px høy. Det er 201mm (ikke nødvendigvis fysiske, men CSS-millimeter). På min skjerm, og helt sikkert mange andres, er det høyere enn skjermen. Det ville ikke vært noe problem, om det ikke var for stilen som er knyttet til denne (igjen noe forkortet):

Sitat#newsletterPopup{
  text-align: center;
  position: fixed;
  bottom: 0;
  right:2%;
}
Popupen er altså fiksert til nettleservinduet (position: fixed) med nedre kant lik nettleservinduets nedre kant (bottom: 0). Og da sier det seg jo selv at krysset man skal klikke på for å bli kvitt elendigheten, forsvinner over toppen av nettleservinduet. Om man da ikke sitter på en diger skjerm.

Beklager så meget, dette står til en bunnsolid F i faget webutvikling 101.

Redigert: Jeg ser at jeg kom i skade for å anbefale Stylish. Bruk heller Stylus. Saken er den at det ble avdekket for en tid siden at Stylish spionerte på brukerne. Men siden koden var open source med en tilstrekkelig fri lisens, har andre videreført prosjektet under navnet Stylus. Forfatteren av Stylish har beklaget og lovet bot og bedring, men jeg stoler ikke på ham.
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

RJK

Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Vollis47

Da er endelig pop-up vinduet med reklame for nyhetsbrevet borte fra Forumet på min gamle iPad. Takk for det!!

Kom seint men godt.
Kristiansand
Tesla MS 75D, juni 2018

Electric cars in Norway

Var det Tim Cook, Chief Executive Officer i Apple, sin skyld? Jeg tror det :police: :police:

Lørdagshumor ;D :D ;D :D


https://www.apple.com/no/leadership/tim-cook/

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA