Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ny ulyd - Lavfrekvent "Zummelyd" ved begynnelse av kjøring.

Startet av Janikola, mandag 09. mars 2020, klokken 21:31

« forrige - neste »

Janikola

TMS 85P 2014 - Selvfølgelig vanskelig å beskrive en lyd, men får forsøke.
Har altså fått en merkelig lyd som jeg ikke finner helt ut av. Lyden er en lavfrekvent "brummelyd" (omtrent som en vifte som står fast) og kommer som regel i ca. 3 sekunder x 4 ggr før den blir borte, men hender en sjelden gang eller også. Virker som om den kommer fremme fra bilen et sted. Jeg innbiller meg at jeg også "mister" kraft fra motor (eller bremsekraft inntrer?) når denne lyden oppstår. Jeg har også en mistanke om at dette skjedde like etter installering av siste SW-versjon (2020.4.1.4)

Skal forsøke å ta et opptak av lyden, men har noen andre opplevet og hørt noe tilsvarende?
Tesla Model S 85P - 2014 "Veteran"

Muffinman


Bonnis

Opplever nøyaktig det samme på min P85 fra 2013. KW-viseren viser et lite hopp ned idet det inntreffer. Ikke opplevd å merke/høre denne lyden før siste FW, jeg heller.

Min kutter så fort jeg går av gasspedalen.

Syns det er rart hvis det er bremsetørking, for hørte det ikke før siste update. Har det med temperatur å gjøre?
P85 2013

Veggen

Muffinman har helt rett.
Dette har vært slik i 5 år, inntreffer rundt 0 grader.
Helt normalt.

Klykken

Bremsetørk ja. Du kjenner at bilen "bremser" litt også, og denne "vrrrr"-lyden høres samtidig.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3


Janikola

Høres relativt betryggende ut. Vinterrens av bremseskiver ved oppstart? Kan man da forvente at dette forsvinner når ute temperatur øker? 
Tesla Model S 85P - 2014 "Veteran"

Bonnis

Sitat fra: Muffinman på tirsdag 10. mars 2020, klokken 09:17
Sitat fra: Bonnis på mandag 09. mars 2020, klokken 22:44
Har det med temperatur å gjøre?
Helt klart :)
Syns det er rart at den tørker bremsene like etter oppstart etter å ha stått i garasje i 10c. (Dette gjør den også ved kjøring inne på garasjeanlegget/borettslaggarasjen)

Når jeg tenker meg om, varer nok ikke lyden mer enn 1 sekund av gangen på min. Muligens noe defekt med oppstart av tørkinga om den skal vare lenger?
P85 2013

BMW850

Aha, er det det det er? Har i det siste hørt en slik lyd som trådstarter nevner. Ca. 3 sekunder x 4. Jeg har innbilt meg at det kunne dreie seg om lekkasje fra luftdemper-systemet. Lyden er veldig lik en liten luftkompressor. Får håpe det er bremseskive-sliping da. Men temperatur har ligget rundt 5-6 plussgrader. Mulig det har vært regnvær, husker ikke. Om bilen er så sofistikert at den tar hensyn til både temp og nedbør.
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

Muffinman

Lyd og varighet er ulik på tidlige biler, og litt nyere med ibooster bremsesystem. Tidligere ble dette trigget ved relativt lav temperatur, men merker det nå på begge våre biler ihvertfall opp til rundt 10 pluss. Så Tesla finner det nok for godt å endre etter eget forgodtbefinnende. Kan hende regnsensoren også er en faktor.

TeslaSvein63

Det er ingenting som tilsier at denne trafolyden har noe med bremsetørking å gjøre. Jeg har hatt denne lyden i ca 4 år og har meldt dette inn gjemt og trutt. Denne lavfrekvente elektriske lyden minner om den samme lyden som man hører fra kraftige transformatorer, en elektrisk lyd/vibasjon. Hos meg har den blitt sterkere det siste året og kan nå føle vibrasjonene (svakt) i rattet når de kommer. Jeg tror det har sammenheng med batteriet og det er derfor det er lagt til så mye begrensninger i bilene våre nå i form av elendig ladefart på SC og kapping av mengde.  Lyden kommer straks man begynner å rulle og i 5 km i timen i en oppvarmet garasje har det ikke noe med bremsene å gjøre. Manh kan ikke høre noe tilsvarende når man berører bremsepedalen for hårfin bremsing, så dette er en, noe jeg tipper en alvorlig feil i batteriet, som Tesla prøver å holde unna til garantien er gått ut. Da kommer smellen for oss bileiere.

svarteper

Kan kanskje enkelt testes, ved å kjenne på bremseskivene om dei er varme etter noen meter kjøring
Tesla model s 75 d 2017

sjokomelk

Sitat fra: TeslaSvein63 på fredag 20. mars 2020, klokken 08:47
Det er ingenting som tilsier at denne trafolyden har noe med bremsetørking å gjøre. Jeg har hatt denne lyden i ca 4 år og har meldt dette inn gjemt og trutt. Denne lavfrekvente elektriske lyden minner om den samme lyden som man hører fra kraftige transformatorer, en elektrisk lyd/vibasjon. Hos meg har den blitt sterkere det siste året og kan nå føle vibrasjonene (svakt) i rattet når de kommer. Jeg tror det har sammenheng med batteriet og det er derfor det er lagt til så mye begrensninger i bilene våre nå i form av elendig ladefart på SC og kapping av mengde.  Lyden kommer straks man begynner å rulle og i 5 km i timen i en oppvarmet garasje har det ikke noe med bremsene å gjøre. Manh kan ikke høre noe tilsvarende når man berører bremsepedalen for hårfin bremsing, så dette er en, noe jeg tipper en alvorlig feil i batteriet, som Tesla prøver å holde unna til garantien er gått ut. Da kommer smellen for oss bileiere.
Dette hørtes noe konspiratorisk ut. Og hvordan skal batteriet ditt lage vibrasjoner i rattet?
Lyden du hører er moduleringen til ABS-bremsene. Prøv en kraftig bråbrems fra litt hastighet og ned til stillestående, sånn at ABS begynner å jobbe, og da vil du høre nøyaktig samme lyd.
Små vibrasjoner i rattet kommer av at bremseklossene "subber" i bremseskivene for å tørke/rense de.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

TeslaSvein63

sjokomelk. Jeg har hold på med biler et langt liv og vet, kjenner og hører når bremseklosser tar på ei bremseskive. Dette har ingenting med konspirasjon å gjøre og du er frekk som innsinuerer noe  slikt. Jeg har ingen interesse av noe som helst annet en å snakke om realiteter på bilen. Når bilen triller bortover betongen i garasjeannlegget i 5km i timen, er det ikke anntydning til at bremseklossene tar på skivene når trafolyden setter inn. I denne hastigheten kjenner man heller ingen form for reduksjon i bilen av fart, slik man gjør i høyre fart, hvor det merkes at bilen hikker litt og taper pådrag i de sekundene lyden oppstår, men det er ingen skrapelyd fra klosser å skiver å registrerer da heller. Denne lyden høre man ikke overhode ved noe form for bremsing i høyre hastigheter. Da er det andre lyder som høres av komponenter som jobber. Jeg har også klart å få ut litt informasjon fra ansatte i Tesla og fra å ha snakket med Tesla service. Det avkreftes at det skal være slik lyd ved bremsetørking og det er heller ikke slikt i prosess ved oppstart slik jeg har foklart. Jo det er elektrisk vibrasjon jeg snakker om, akkurat slik vibrasjon som du kjenner ved å legge hånda på en kraftig trafo. Det er slike vibrasjoner som forplanter seg i bilen. kanskje er det en eller annen form for kontaktor, rele omformer som lagger denne lyden og vibrasjonen. I verste fall, er det en lysbue med i spillet og det er derfor jeg har vært på hugget for å finne ordentlig ut av dette. Offesielt har jeg aldri fått noen god forklaring på fenomenet og ingen har sagt at det har noe med bremsetørking å gjøre.

Muffinman

"Trafolyden" er nok ABS-pumpa som går i forbindelse med tørkingen. Litt forskjellig lyd på AP og pre-AP biler. Jeg har aldri hørt noen lyd fra klosser mot skiver på et stykke nord for 350.000km på våre to biler, ei heller på de andre 15-16 TMS/X jeg har kjørt. Kun bittelitt i starten om skivene er blitt våre i løpet av natta og blitt brune.

Begge våre biler har altså dette, men 2013-modellen fikk det først etter en tid via en oppdatering.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA