Kjøpe min første Elbil

Startet av NybegynnerElbil, man 09. mar 2020, kl. 09:09

« forrige - neste »

NybegynnerElbil

Hei!
Jeg har ca 300 000 å bruke på ny Elbil, som skal for meste brukes til kortkjøring, plus noe litt lengre turer t/r Oslo, Sverige osv.  Til Oslo så har jeg ca 126 KM t/r.
Holder dette med e-golf 2020 modell, både på vinter og Sommer? Er for det meste motorvei.

Fått en bra pris på ca 290 000 for E-Golf Exclusive modellen, ferdig levert med vinterhjul.

Andre tips mottas med takk, men kan ikke overgå 300 000, og må ha plass til barnevogn i bagasjen. Så da ryker vel Zoe osv.

minibiti

The Zoé's boot is surprisingly big.
If you are interested in the car, go check it out at a dealership.
Oslo
2022 Megane Iconic (Aug 2024 - present)
2020 Zoe Intens R135 (Jan 2020 - Aug 2024)
2018 Zoe Intens R110 (Nov 2018 - Jan 2020)
2016 Zoe Intens R240 (Aug 2016 - Nov 2018)

z4rd

Zoe har ikke mindre oppbevaringsplass enn e-Golf. Man blir lurt av utvendig design. Anbefaler deg, som minibiti, å teste dette hos en forhandler. Nyeste Zoe vil jeg si er en attraktiv bil da den er designet som en ren elbil, samt at den vil dekke behovet ditt mht rekkevidde.
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

Counterpointer

Ift Zoe.
Bare husk å finne ut om du har 230v og da trenger trafo til lader hjemme eller på jobb. Akkurat på dette skiller jo Zoe seg fra alle andre.

NybegynnerElbil

Takk for svar, skal sjekke ut Zoe også. :-) (også med tanke på lading)

minibiti

It has been said many places here on this forum, but the new ZOE comes with charging cable with the built-in trafo and allows you to charge with Schuko/2kW/10A and Type2/3.6kw/16A even if you have 230V/IT.
So you are covered no matter what.
The trafo has a fan to cool it down so it is a bit noisy which can be a problem for charging at night under your open bedroom window.
The ZOE is compatible out of the box (by using the plain Type2 to Type2 cable) with TN grids and all chargers giving 11 kW or more.
If you have a house with an IT grid, it can be an idea to invest in a fixed transformer so you don't have to think of this. Something like this:
http://www.nofuel.no/Produkt/nofuel-16a-transformator-1-fase#product
or
http://www.nofuel.no/Produkt/nofuel-16a-vegglader-zoe#product
Oslo
2022 Megane Iconic (Aug 2024 - present)
2020 Zoe Intens R135 (Jan 2020 - Aug 2024)
2018 Zoe Intens R110 (Nov 2018 - Jan 2020)
2016 Zoe Intens R240 (Aug 2016 - Nov 2018)

JPM

Ville gått for e-golf. Ser bedre ut, (tror) den blir lettere å selge, går langt nok. ID.3 er vel utsatt en stund til.

Contango

Før du kjøper ny bil, gi bud på noen bruktbiler på Finn på priser du synes er mer attraktive enn prisen på nybil. Jeg tror det er verdt forsøket, særlig nå. Det verste du får er et nei.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en '24 Enyaq.

Counterpointer

Sitat fra: Contango på man 09. mar 2020, kl. 14:06
Før du kjøper ny bil, gi bud på noen bruktbiler på Finn på priser du synes er mer attraktive enn prisen på nybil. Jeg tror det er verdt forsøket, særlig nå. Det verste du får er et nei.
Det er et godt råd Men en kan jo lure når bilfirmaer legger ut en 2018 Model som er gått 12 tusen for 300 k når du får en ny 2020 Model med tre års service (og forbruksmateriell ) inkl nesten 20 k billigere

https://www.finn.no/169790515

automat

Sitat fra: minibiti på man 09. mar 2020, kl. 10:28
It has been said many places here on this forum, but the new ZOE comes with charging cable with the built-in trafo and allows you to charge with Schuko/2kW/10A and Type2/3.6kw/16A even if you have 230V/IT.
So you are covered no matter what.

Den veier 10 kg. Ikke noe jeg har lyst lempe inn og ut av bilen hver dag. Og den er så kostbar at man må tenke litt på hvor og hvordan den brukes. Jeg ville ikke hatt denne hengende igjen i car-porten min mens jeg er ute å kjører. Der er terskelen atskillig lavere med en vanlig type-2 kabel
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-

2026 Hyundai Ioniq 5 AWD -- 2018 Hyundai Ioniq
2017 Tesla mod X75D --  2014 Peugeot iOn

Contango

Sitat fra: knut.aulie på man 09. mar 2020, kl. 14:14
Men en kan jo lure når bilfirmaer legger ut en 2018 Model som er gått 12 tusen for 300 k når du får en ny 2020 Model med tre års service (og forbruksmateriell ) inkl nesten 20 k billigere
Enig. Jeg lurte på om jeg skulle gi rådet for prisingen av nyere eGolfer på bruktmarkedet er helt borte i natta. Det er sånn på flere bilmerker også. Men jeg er ikke så sikker på at de omsettes og når det er så turbulent rundt oss som nå kommer man ofte langt med noe konkret og kontanter. Verdt et forsøk i hvert fall.

Counterpointer

Sitat fra: Contango på man 09. mar 2020, kl. 17:14
Sitat fra: knut.aulie på man 09. mar 2020, kl. 14:14
Men en kan jo lure når bilfirmaer legger ut en 2018 Model som er gått 12 tusen for 300 k når du får en ny 2020 Model med tre års service (og forbruksmateriell ) inkl nesten 20 k billigere
Enig. Jeg lurte på om jeg skulle gi rådet for prisingen av nyere eGolfer på bruktmarkedet er helt borte i natta. Det er sånn på flere bilmerker også. Men jeg er ikke så sikker på at de omsettes og når det er så turbulent rundt oss som nå kommer man ofte langt med noe konkret og kontanter. Verdt et forsøk i hvert fall.
Absolutt. Men spørsmålet er «How low can you go?». Det er jo en stakkars selger som tapte 100k over natta. En må ha litt moral også.

Contango

Sitat fra: knut.aulie på man 09. mar 2020, kl. 17:43
En må ha litt moral også.
Er ikke enig i det. Et bud er en opsjon for selger som han/hun kan si ja eller nei til. Jeg vet selv hvor irriterende det er å få «håpløst lave» bud, men så lenge de gis på en høflig og ordentlig måte er det OK synes jeg. Som selger vil jeg heller ha et høflig, dårlig bud enn ikke noe bud.

Counterpointer

Sitat fra: Contango på man 09. mar 2020, kl. 17:51
Sitat fra: knut.aulie på man 09. mar 2020, kl. 17:43
En må ha litt moral også.
Er ikke enig i det. Et bud er en opsjon for selger som han/hun kan si ja eller nei til. Jeg vet selv hvor irriterende det er å få «håpløst lave» bud, men så lenge de gis på en høflig og ordentlig måte er det OK synes jeg. Som selger vil jeg heller ha et høflig, dårlig bud enn ikke noe bud.
Tror du er enig i det, siden din moral sier en må være høflig

Men jeg må innrømme at jeg har gitt noen skambud og har fått mange selv, så det er kanskje ikke umoralsk......

geear

Sitat fra: z4rd på man 09. mar 2020, kl. 09:49
Zoe har ikke mindre oppbevaringsplass enn e-Golf. Man blir lurt av utvendig design. Anbefaler deg, som minibiti, å teste dette hos en forhandler. Nyeste Zoe vil jeg si er en attraktiv bil da den er designet som en ren elbil, samt at den vil dekke behovet ditt mht rekkevidde.
Hjelper lite at den er designet som en ren elbil når den ikke er bra. Billig, ja, god, nei..

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA