Maks rekkevidde

Startet av Morten L, søn 08. mar 2020, kl. 07:33

« forrige - neste »

Morten L

Har nå ladet 86% på e-tron 50 og har bare 215 km rekkevidde. Skyldes dette kjørestil sist eller temp ute (det er rundt 0 grader bare)? Altså at kapasiteten blir såpass mye dårligere. Syns dette virket lite, og trodde jeg skulle runde 300 ihvertfall.

jonste

Sitat fra: Morten L på søn 08. mar 2020, kl. 07:33
Har nå ladet 86% på e-tron 50 og har bare 215 km rekkevidde. Skyldes dette kjørestil sist eller temp ute (det er rundt 0 grader bare)? Altså at kapasiteten blir såpass mye dårligere. Syns dette virket lite, og trodde jeg skulle runde 300 ihvertfall.

Har du kjørt disse 215km for å sjekke? Display viser et estimat ut fra siste turer osv. Snittforbruket du har når du kjører vil avgjøre hvor langt du kommer. Samme som en bensin/diesel. forbruket som teller, ikke hva bilen tror.

Morten L

Skjønner det. Syns bare ikke jeg har kjørt så heftig sist, men da har jeg nok det for å teste bilen  :)

jonste

Min ligger på ca 200km på 90% lading. siste stigning før jeg er hjemme er 3km motbakke. Er på vå 5. elbil nå. Og både vår 50 og 55 har dårlig estimat på gom fulladet hjemme.

Morten L

Grunnet lite erfaring får jeg et innslag av rekkeviddeangst da jeg noen få ganger i året vil kjøre  motorvei 35 mil til Sverige. Dette betyr jo nesten en fullading på turen for å komme frem. Kjenner jeg har vært litt urealistisk ved å tro at ved økonomisk kjøring kan kjøre opp mot 30 mil på fullading.

daktari

Sitat fra: Morten L på søn 08. mar 2020, kl. 07:46
Skjønner det. Syns bare ikke jeg har kjørt så heftig sist, men da har jeg nok det for å teste bilen  :)
Slapp av, den vil krype enda lenger ned hvis ikke du driver kun øko-langkjøring.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

daktari

Sitat fra: Morten L på søn 08. mar 2020, kl. 08:48
Grunnet lite erfaring får jeg et innslag av rekkeviddeangst da jeg noen få ganger i året vil kjøre  motorvei 35 mil til Sverige. Dette betyr jo nesten en fullading på turen for å komme frem. Kjenner jeg har vært litt urealistisk ved å tro at ved økonomisk kjøring kan kjøre opp mot 30 mil på fullading.
Du må jo nesten forsøke, men avhengig av fart og føre kan hende vil du føle det mest komfortabel med 2 korte stopp. Ligger du under fartsgrensen og det ikke er motvind, går det jo greit med et lengre stopp vil jeg tro.
Mine I-Pace videoer

elektro

GOM (Guess'o'meteret) gir deg rekkevidde basert et slags gjennomsnitt av den siste kjøringen din. Taster du inn en destinasjon i Navi vil tallet endre seg, for da vet bilen også topografi og fartsgrenser. Den heller imidlertid mot lett pessimisme for å få deg trygt frem. Det kan være vanskelig å venne seg til om man kommer fra en elbil med en annen tilnærming til tallet som vises i instrumentene når du setter deg inn i bilen.

Du skriver ikke eksakt hvor du kjører når turen går til Sverige, om det er alle årstider eller om du liker å kjøre fort, men så lenge du er forberedt på å måtte lade tror jeg ikke du blir misfornøyd. :) Du vil nok som regel trenge å lade halvfullt antar jeg, 15-20 minutter. Send oss gjerne rapport.
2024 Polestar 3 Dual Motor | 2019 e-tron 55 quattro | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Morten L

Lurt å teste i navi. Jeg kjører alle årstider, stort sett motorvei 100 i snitt 3 mil forbi Gøteborg. Da må man vel utelukkende lade 50kw + stasjoner ?

daktari

Sitat fra: Morten L på søn 08. mar 2020, kl. 09:48
Lurt å teste i navi. Jeg kjører alle årstider, stort sett motorvei 100 i snitt 3 mil forbi Gøteborg. Da må man vel utelukkende lade 50kw + stasjoner ?
Mange 150 kW ladestasjoner nedover i Sverige.
Mine I-Pace videoer

Orbit

2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

geiro

Lynlading i Strømstad burde vel fungere helt greit, i allefall min plan på tur til Gøteborg, og i tråd med hva www.abetterrouteplanner.com sier

Morten L

Selv om min erfaring er liten, så virker det som om 100% opplading betyr ca 250 km på mild vinter ved vanlig kjøring. Håper det betyr at det blir noe lengre på sommerstid, ellers er det jo stort sett i praksis 7-8 mil lavere enn rekkeviddereklamen tilsier. Sikkert realistisk, men kjenner jeg er ørlite skuffet over det.

geiro

jeg får 240 km, pluss/minus 20 km nå i vinter, temmelig sikker på å komme over 300 km i sommertemperatur, helt som forventet, uansett vil vær/føre og kjørestil vær avgjørende...

Erl

Hvilken hjulstørrelse har du?
WLTP med 19" Sommerhjul i sommertemp er ca 330km
Med 20" Sommerhjul i sommertemp er ca 305km
Vinterdekk har normalt større rullemotstand tror jeg.

Man må forvente en del lavere rekkevidde på vinteren. Våt og høy fart vei er verre enn en god del kuldegrader.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA