Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Fører Korona utbruddet til renessanse for personlig transport?

Startet av elektrolux, fredag 06. mars 2020, klokken 03:39

« forrige - neste »

Ingeniøren

Sitat fra: RJK på tirsdag 10. mars 2020, klokken 19:28
Nå blir det tydeligvis lavere terskel for å vifte inn elbilister og andre fra kollektivfeltene, samt sitte og sjekke bilder fra fotoboksene, for å ta flere av de som triller 5 og 10 km/t over fartsgrensa.

Er ikke like nøye å ta ruskjørere da. Det er ikke like viktig.

Faen ta, den jævla panikken... ...og hykleriet.

https://www.tv2.no/broom/11283219/

Er vel ikke like mye penger i det og folk i fengsel er ingen god butikk - men det er vel ikke noe nytt  :)
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Svein_H

Sitat fra: RJK på tirsdag 10. mars 2020, klokken 19:28
Nå blir det tydeligvis lavere terskel for å vifte inn elbilister og andre fra kollektivfeltene, samt sitte og sjekke bilder fra fotoboksene, for å ta flere av de som triller 5 og 10 km/t over fartsgrensa.

Er ikke like nøye å ta ruskjørere da. Det er ikke like viktig.

Faen ta, den jævla panikken... ...og hykleriet.

https://www.tv2.no/broom/11283219/

Det var da voldsomt til tirade. Har du i det hele tatt lest artikkelen du linker til? Jeg kan ikke finne et eneste ord som støtter opp om det du skriver, jeg klarer faktisk ikke finne ordene elbilist, kollektivfelt eller fotoboks i det hele tatt. Hva er det du snakker om egentlig..?
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

RJK

Sitat fra: Svein_H på onsdag 11. mars 2020, klokken 08:07
Sitat fra: RJK på tirsdag 10. mars 2020, klokken 19:28
Nå blir det tydeligvis lavere terskel for å vifte inn elbilister og andre fra kollektivfeltene, samt sitte og sjekke bilder fra fotoboksene, for å ta flere av de som triller 5 og 10 km/t over fartsgrensa.

Er ikke like nøye å ta ruskjørere da. Det er ikke like viktig.

Faen ta, den jævla panikken... ...og hykleriet.

https://www.tv2.no/broom/11283219/

Det var da voldsomt til tirade. Har du i det hele tatt lest artikkelen du linker til? Jeg kan ikke finne et eneste ord som støtter opp om det du skriver, jeg klarer faktisk ikke finne ordene elbilist, kollektivfelt eller fotoboks i det hele tatt. Hva er det du snakker om egentlig..?

Ja, jeg leste at panikken brer seg såpass, at nå vil de ikke teste alle for alkohol/rusmidler, og da risikere at noen ruskjørere slipper unna. Jeg kobler dette til det fokuset det tydeligvis er med å ta folk som ikke har noe i kollektivfeltet å gjøre.

Nei, det står intet i den linkede artikkelen om det, det er min egen kobling mellom disse sakene. Og jeg må si det forundrer stort at man heller tar seg tid til det som m¨ansees for å være filleting/små forseelser som i utgangspunktet kun fører til litt irritasjon/missunnelse hos andre, mens de samtidig blir mer slepphendt med noe som i praksis kan føre til flere ulykker, kanskje med død eller lemlestelser/invaliditet som værste konsekvens.

Greit nok var jeg breial i ordbruken, men det var egentlig for å få frem paradokset i dette. Greit at man ikke har lyst til å bli koronasmittet, men det er lite som tyder på at det er farligere enn en standard influensa, når man sammenligner med mer realistiske verdier.

Det var tildels samme hysteritendenser med fugleinfluensaen. Og ja, jeg er faktisk i faregruppen for å få mer alvorligere utfall av en eventuell sykdom, siden jeg er diabetiker. Men jeg fikk faktisk værre symptomer av vaksinen enn av noen av mine tidligere influensa-utbrudd. Om det skulle dukke opp en vaksine nå, så kommer jeg faktisk til å si nei takk.

Dessverre bidrar "opplysningene" som kommer frem, sammen med snaps, tweets, facebookinnlegg og annen "social media"-rant, til at folk blir paniske. HIV er/var ganske farlig, og det er/var Ebola og. Fugleinfluensaviruset og denne CoVid-16/Korona er etter alle solemerker ikke værre enn en standard influensa, som dessverre også tar liv hos folk som allerede er svekkede.

Så det er faktisk på tide at vi stopper litt opp og tenker oss om, før panikken ødelegger samfunnet mer enn dette viruset.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Burger

Av det jeg har forstått : Det er klart at de fleste av oss vil få coronavirus, det er isolert ikke ett problem, men vi kan ikke få det for raskt fordi da blir helsevesenet overfylt. Derfor er strategien å hale ut tiden for å spre utbruddet over mest mulig tid.

Det jeg vet er informasjonssflyt i saken rangert bør være :

1 - WHO
2 - FHI
3 - NRK
4 - Arbeidsgiver

Alt annet bør man droppe.
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

Counterpointer

Sitat fra: Burger på onsdag 11. mars 2020, klokken 19:19
Det jeg vet er informasjonssflyt i saken rangert bør være :

1 - WHO
2 - FHI
3 - NRK
4 - Arbeidsgiver

Alt annet bør man droppe.
5. Elbilforum

elektrolux

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Elbil fundamentalist

2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

Samco

Blir det ny 70-tallet fosil drivstoff krise? .... plug n play

Stikkkontakt

Sitat fra: Samco på lørdag 14. mars 2020, klokken 18:02
Blir det ny 70-tallet fosil drivstoff krise? .... plug n play

Problemet den gangen var for lite olje. Problemet nå er for mye olje.

Burger

Interessante er hvor mye oljeprisen tanker ved at det er litt mindre forbruk. Det støtter oppunder hva som kommer ved å skje når elbiler blir mer vanlig og mindre olje selges. Det jeg lurer på er hva som skjer med overgangen til elektrisk dersom vi havner i en situasjon der drivstoffet blir billigere ved pumpene.

Håper det kan være en oppvekker til myndighetene og oljenæringa på hva som ligger i framtiden.
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

elektrolux

#25
Aĺdri før har stemningen snudd så totalt og raskt:

Borte er PT (personlig transport) skam. Erstattet av hytteskam og ansamlingsfrykt. Stavanger fremmer PT ved å tilby gratis parkering, og min våte drøm om fjerning av bompenger ble nesten en realitet.

Nå gjelder det å være litt mobil og unngå offentlig transport og hva er vel da bedre enn en liten elbil? Jeg tror Citroën sin nye Ami blir den nye folkevogna. Den tilbyr akkurat det vi nå trenger. Rimelig og trygg PT til prisen av 5 år med månedskort på offentlig transport eller 5 års minsteskatt eller bompenger som staten kaller det.

Elbilforeningen og NAF lider enda av gigantomani og tester fremdeles rekkevidde mens vi knapt får lov å bevege oss utenfor kommunegrensene. Citroën Norge er nedringt av kjøpelystne Nordmenn, men har tilsynelatende ikke innsett hvilken gullgrue  de sitter på.

Jeg tror pandemien verden nå kjemper mot vil endre verden til et bedre sted. Et sted der vi flyr mindre, jobber mindre, forbruker mindre og rett og slett beveger oss på en mer bærekraftig måte. Der store leddbusser med 2 passasjerer erstattes av autonome Taxi som tar en fra der en er til dit en skal når en skal dit. Andre vil oppdage at service utgiftene på 2,5T PT langt overstiger nytteverdien og nedgraderer til 500 kg eller enda mindre.

Kanskje vil den roen vi nå blir påtvunget trigge skaperglede i oss. Få oss til å gjenoppdage gleden det er å mestre noe. Med tid til overs og en vår i emning kan vi stelle både hus og biler. Hos oss har det allerede begynt å skje mye positivt. Huset er bedre stellt enn på lenge. Jentungen mekket bil sammen med ei venninne i hele 5t i går. De bygger "vanlife" eller bobil uttav ei gammel VW T4 varebil, og i garasjen min har jeg endelig fått gang på løftebukken, og drømmer nå om å få byttet girkassen på Berlingo' en og etterhvert komme i gang med X1/9 prosjektet mitt.

Jeg utfordrer med dette ALLE til å ta neste elbilservice selv. Det vi gjøre godt for både lommeboka og sjelen. Post gjerne noe nyttig dere har gjort selv i stedet for å betale andre for å gjøre det.

F.eks skal kona klippe håret mitt i dag. Jeg har mot alle prinsipper brukt mer og mer frisørtjenester de siste årene, men det er jo helt unødvendig når kona kan gjøre det gratis. Nå må hu velge om hu vil ha Robort hårfager i hus, eller ta saksen i egen hånd. Kartong rødvin som belønning er allerede konsumert lenge før det ble forbudt å gå til frisører, men vi kjøper gjerne en kartong til.

Alt dette kan bety mindre ulikheter i samfunnet. Kanskje kan til og med Borgerlønn få sin renessanse.

Det varmet hjerte mitt da regjeringen i går la fram en tiltaksplan som favoriserer en slags minste støtte med høyere satser for dem med lavere inntekter. Stikk motsatt av minsteskatter vi har sett mer og mer av.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

1000kwh

Sitat fra: elektrolux på tirsdag 17. mars 2020, klokken 06:40
Aĺdri før har stemningen snudd så totalt og raskt:

Borte er PT (personlig transport) skam. Erstattet av hytteskam og ansamlingsfrykt. Stavanger fremmer PT ved å tilby gratis parkering, og min våte drøm om fjerning av bompenger ble nesten en realitet.

Nå gjelder det å være litt mobil og unngå offentlig transport og hva er vel da bedre enn en liten elbil? Jeg tror Citroën sin nye Ami blir den nye folkevogna. Den tilbyr akkurat det vi nå trenger. Rimelig og trygg PT til prisen av 5 år med månedskort på offentlig transport eller 5 års minsteskatt eller bompenger som staten kaller det.

Elbilforeningen og NAF lider enda av gigantomani og tester fremdeles rekkevidde mens vi knapt får lov å bevege oss utenfor kommunegrensene. Citroën Norge er nedringt av kjøpelystne Nordmenn, men har tilsynelatende ikke innsett hvilken gullgrue  de sitter på.

Jeg tror pandemien verden nå kjemper mot vil endre verden til et bedre sted. Et sted der vi flyr mindre, jobber mindre, forbruker mindre og rett og slett beveger oss på en mer bærekraftig måte. Der store leddbusser med 2 passasjerer erstattes av autonome Taxi som tar en fra der en er til dit en skal når en skal dit. Andre vil oppdage at service utgiftene på 2,5T PT langt overstiger nytteverdien og nedgraderer til 500 kg eller enda mindre.

Kanskje vil den roen vi nå blir påtvunget trigge skaperglede i oss. Få oss til å gjenoppdage gleden det er å mestre noe. Med tid til overs og en vår i emning kan vi stelle både hus og biler. Hos oss har det allerede begynt å skje mye positivt. Huset er bedre stellt enn på lenge. Jentungen mekket bil sammen med ei venninne i hele 5t i går. De bygger "vanlife" eller bobil uttav ei gammel VW T4 varebil, og i garasjen min har jeg endelig fått gang på løftebukken, og drømmer nå om å få byttet girkassen på Berlingo' en og etterhvert komme i gang med X1/9 prosjektet mitt.

Jeg utfordrer med dette ALLE til å ta neste elbilservice selv. Det vi gjøre godt for både lommeboka og sjelen. Post gjerne noe nyttig dere har gjort selv i stedet for å betale andre for å gjøre det.

F.eks skal kona klippe håret mitt i dag. Jeg har mot alle prinsipper brukt mer og mer frisørtjenester de siste årene, men det er jo helt unødvendig når kona kan gjøre det gratis. Nå må hu velge om hu vil ha Robort hårfager i hus, eller ta saksen i egen hånd. Kartong rødvin som belønning er allerede konsumert lenge før det ble forbudt å gå til frisører, men vi kjøper gjerne en kartong til.

Alt dette kan bety mindre ulikheter i samfunnet. Kanskje kan til og med Borgerlønn få sin renessanse.

Det varmet hjerte mitt da regjeringen i går la fram en tiltaksplan som favoriserer en slags minste støtte med høyere satser for dem med lavere inntekter. Stikk motsatt av minsteskatter vi har sett mer og mer av.
Min analyse er noe annerledes; folk vil være ekstremt forbruks- og reisekåte når dette er over og ting vil fortsette som før.

Den roen du snakker om er det ikke så mange barnefamilier som føler på :D

Edit: Registrerer jo at de fleste mener staten skal ta hele tapet frilansere og småbedrifter har, men dette er en vekker på at man faktisk må lage seg en buffer selv. Det er det nesten ingen i dag som gjør. Det er jo en utbredt holdning til at kredittkort er en buffer.

Rollep

Bra at det ihvertfall midlertidig har blitt akseptabelt å kjøre bil. Ellers er jo det eneste positive med koronaviruset at man slipper det daglige klimagnålet i media.

Eneste unntaket er selvfølgelig MDG som uttrykte bekymring over at tiltakene ikke ville være "klimavennlige" nok :D
2020 Porsche Taycan Turbo
2016 BMW i3
2017 Porsche 911 Carrera 4 GTS (Solgt)
2014 Porsche Macan Turbo (Solgt)

kodax

Etter en slik periode med mindre utslipp, risikerer du nok å bli plaget med mer gnål om at vi burde fortsette å forurense mindre slik at vi har større mulighet til å ha en planet som også fungerer for våre etterkommere. At ikke folk kan ta mer hensyn til ditt velbehag er jo komplett uforståelig ;)
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

Huawei90

Sitat fra: kodax på tirsdag 17. mars 2020, klokken 18:27
Etter en slik periode med mindre utslipp, risikerer du nok å bli plaget med mer gnål om at vi burde fortsette å forurense mindre slik at vi har større mulighet til å ha en planet som også fungerer for våre etterkommere. At ikke folk kan ta mer hensyn til ditt velbehag er jo komplett uforståelig ;)

Og det med rette. Hvis man har satt seg inn i klimaforskning, så er det jo ingen tvil om at COVID-19 blekner i forhold når man feks snakker om hva en varmere planet vil ha å si for økonomien vår.

Det eneste gode som kommer ut av koronaviruset er jo en (veldig midlertidig) renere planet.
- Johnny fra Løten

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA