Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Fører Korona utbruddet til renessanse for personlig transport?

Startet av elektrolux, fredag 06. mars 2020, klokken 03:39

« forrige - neste »

elektrolux

Flyselskap sliter, myndighetene frykter tettpakkete T baner i forbindelse med Holmenkollen løpet og i Italia er alle ansamlinger av folk forbudt.

Samtidig blir Trym latterliggjort når han ønsker å fjerne bompengene i denne ekstraordinære situasjonen.

Kanskje burde vi vurdere å fjerne bilskam og se verdien av personlig transport. Sitter en i en moderne Tesla er f. eks kupé luften veldig godt filtrert og som arbeidsgiver fortrekker jeg at våre ansatte benytter PT framfor offentlig slik situasjonen er nå.

Kjør debatt.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

z4rd

Tenker heller det bør være en vekker for kineserne at de ikke må på liv og død spise alt mulig rart på jorda og heller stenge ned, forby eller i det minste ordne de hygieniske forholdene der disse matmarkedene er. Er vel dette som gir grobunn for denne typen virus og ikke kollektivtransporten, eller? :)

Men som et forebyggende tiltak for å redusere smittefare, så er det jo ikke så dumt å unngå at det blir etablert større folkemasser.
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

Ingeniøren

Nå vil de ikke ha folk i Kollen og et av argumentene var overfylt T-bane... Er ikke kollektiv transport stor sett overfylt i morgen og kveld - da burde de vel og forby dette ?

Dette begynner å likne hysteri for folk blir jo ikke særlig syke og ingen har havnet på sykehus enda av de som er smittet...penger styrer tilsynelatende alt.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

elektrolux

#3
Jeg tror Norge gjør alt for å unngå panikk og resultatet kjenner vi:

- 5 smitta på øyeavdelingen etter at en syk lege fikk beskjed om at han skulle gå på jobb.

- Elever i Stavanger utsatt for smitte etter at elev som hadde vært i Italia fikk beskjed om å gå på skolen.

- Lignende tilfelle i Bærum.

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

arthur

Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Ingeniøren

2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

geear

Sitat fra: z4rd på fredag 06. mars 2020, klokken 06:22
Tenker heller det bør være en vekker for kineserne at de ikke må på liv og død spise alt mulig rart på jorda og heller stenge ned, forby eller i det minste ordne de hygieniske forholdene der disse matmarkedene er.
Har du vært i Kina?  :o

Disse lutfattige folkene på markedene har ikke råd til verken butikklokaler, aggregater eller kjøleskaper, så hadde vært spennende å vite hvordan du tenker at man skulle fått til et forbud mot markeder.

z4rd

Jeg har vært i fastlands-Kina og Hong Kong. Nettopp derfor jeg skriver at de må bedre hygieneforholdene på slike markeder. Hong Kong var ganske mye bedre av de to.

Staten styrer ganske bra i Kina, tror det også er i statens interesse å legge til rette slik at man minimerer risikoen i fremtiden. Eller er du uenig i det?

Two wrongs don't make a right...
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

geear

Kina er stort, og det er nok store forskjeller etter hvor man er, men at de styrer bra kommer vel an på hva man legger vekt på.  :o Jeg har bare vært i to storbyer i Kina, så jeg skal ikke påberope meg noe stor Kina-kjennskap, men jeg opplevd at det var mye sminking. Hovedgatene vaskes hver natt, fasadene er strøkne, kjente vestlige kjeder, masse fancy offentlige bygg som jernbaner og kulturelle greier, som museumer, men går du gjennom butikklokaler eller kjøpesenter, og ut på baksiden, så er det en helt annen verden (og en mye mer interessant verden). For ca. ni år siden hadde jeg "gleden" av å sitte på en gigantisk suite i 13. etasje på et fancy hotell og se ned på en stakkars som lå og sov på fortauet, rett ved et firefelts lyskryss, under en presenning sammen med vannmelonene han forsøkte å selge fra morgen til kveld, mens jeg selv hadde over 200k/mnd (med 8 % skatt). Jeg jobbet side om side med kinesere "på gulvet", og de hadde kanskje 2k/mnd, mens selvstendige ingeniører fort tjente 50k/mnd, og ledere mye mer. Helt absurde forskjeller, men dessverre virket det å være helt ordinært. Noen lever av å sitte med en sykkelpumpe og pumpe opp forbipasserende sykler for en krone. På samme hotellrommet fikk jeg noe Business today-lignende greier på engelsk, og leste om en 17-åring som hadde reist 20 mil med tog, til en skitten kirurg, for å selge en nyre for ca. 17 000,- kroner, målet var å få kjøpt seg en iPhone og en iPad, for det var en drøm. Foreldrene hadde lite å rutte med, og visste ikke om det før etterpå. Inntil de får utjevnet forskjellene, så har jeg svært vanskelig for å se at de får gjort noe med markedene. Lutfattige folk. Tror nok et forbud hadde vært katastrofe og ført enda flere i uføret.

OhmPaPa

De som har råd og anledning velger sikkert å unngå kollektivtrafikken.

Selv har jeg prøvt å unngå den pluss kino/teater i verste influensasesongen hvert år.

Men det koster jo både bompenger og bilhold. Så det er en fordel med god økonomi. Eller god helse så man kan sykle.

Desverre får ikke alle denne muligheten. Dårlig helse og dårlig økonomi henger dessuten ofte sammen. Har du ikke råd til bil har du ofte ikke helse til å sykle.

Akkurat nå virker Tesla sine planer om robotaxi som en god ide - få ned prisen per tur og slippe en smittespredende sjåfør.

Casualkuffar

SitatStaten styrer ganske bra i Kina
Kina har vært et kommunistisk diktatur i 70 år og er et godt eksempel på hvorfor statens makt må begrenses.

Når store folkemasser bor i trengsel under tvilsomme hygieniske forhold danner det grobunn for epidemier. Logisk sett burde det ikke tilrettelegges for at folk skal bo så tett som mulig.

Om en da kjører egen bil eller tar t-bane har mindre betydning hvis man slutt ender opp i den samme tette forsamlingen av folk på jobb eller skole.

geear

Sitat fra: OhmPaPa på fredag 06. mars 2020, klokken 10:57
De som har råd og anledning velger sikkert å unngå kollektivtrafikken.

Selv har jeg prøvt å unngå den pluss kino/teater i verste influensasesongen hvert år.
Enig i kollektiv, iallfall når det er mye folk, men liker dårligere dagligvarebutikker enn kulturelle samlinger. Man tar i skitne handlekurver, og så i matvarene, og hiver de på det samme skitne båndet, og hen i kassa tar på titusenvis av produkter hver dag. De samme varene tar du hjem og tar på etter du har vasket hendene og sitter ved bordet og spiser. Salatbarer er en historie for seg..

z4rd

Når jeg sier at de styrer bra, så er ikke det utelukkende positivt ment fra et norsk perspektiv og mht livskvalitet. De styrer strengt og har god kontroll på folks bevegelser. Når er en slik situasjon som denne oppstår, så ønsker alle myndigheter å få kontroll. F.eks de tiltakene som de har iverksatt i Wuhan (som ikke akkurat er på landsbygda), er det som "må til" for å ta tilbake kontrollen. Ikke alle vestlige samfunn man hadde fått iverksatt de samme tiltakene like raskt, om noen...
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

Falsum

Synes ikke dette høres ut som noen god idé. Transportsystemene vil jo kollapse totalt dersom en vesentlig andel av dem som pleier å ta kollektivtransport bytter over til personbiler. Det er jo vesentlig køproblematikk allerede i dag, og den prosentvise fordelingen mellom reisemidler skal ikke bevege seg mange prosent før veiene vil bli en eneste stor kork. Dermed kommer ingen seg til/fra jobb og man har oppnådd ingenting. For ikke å snakke om arealer til parkering. Hvor skulle alle disse nye personbilene settes i bykjernen?

Selv jobber jeg på Helsfyr og har nok en storbytilnærming til dette. Det er alltid et kronisk underskudd på parkering ved alle næringsbygg i stor omkrets. Tilstøtende gater med boliger og skoler er også hermetisk fulle, og man kan uansett ikke forvente at det aksepteres mer parkering her uten å ødelegge bomiljøene fullstendig. En rekke tomter synlige rett ut vinduet mitt har stor byggeaktivitet, og flere tusen nye arbeidsplasser reises i fortettingsprosjekter. De fleste av disse bygges med en helt minimal andel parkeringsplasser, og prosjektene er basert på at man ikke kan forvente å ta seg til disse kontorene med privatbil.

I andre deler av landet er det kanskje en viss fleksibilitet for midlertidig økt bilbruk, men stor-Oslo er dette i praksis et helt utenkelig og dødfødt alternativ.

RJK

Nå blir det tydeligvis lavere terskel for å vifte inn elbilister og andre fra kollektivfeltene, samt sitte og sjekke bilder fra fotoboksene, for å ta flere av de som triller 5 og 10 km/t over fartsgrensa.

Er ikke like nøye å ta ruskjørere da. Det er ikke like viktig.

Faen ta, den jævla panikken... ...og hykleriet.

https://www.tv2.no/broom/11283219/
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA