Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Garantiutløpstest

Startet av Piero, torsdag 05. mars 2020, klokken 21:32

« forrige - neste »

geear

Vel, les iallfall vilkårene først, for der var det mildt sagt mange forbehold, alt fra salt til veistøv og måneskinn. Og hvis det er et forsikringsselskap i Sveits man skal forhandle hver enkelt tilfelle med kan det bli festlig...

Rævedilter

#16
Ja, spørsmålet er jo om Tesla tar det direkte med selskapet.
Forbehold ja; håpte vel det var akkurat tilsvarende Tesla sin garanti.

Eg har begynt prosessen med å sjå på ny bil; min X som er gått 95000 står inn hos Tesla på ubestemt tid med defekt MCU, dei visste ikkje når dei fekk deler, og hadde egentlig ikkje tid til å sjå på den før 20 august....

Når garantien går må eg jo ha to biler, ein i reserve når Xen står på verksted (eg kjører 150 km pr. dag i snitt) så det er kanskje enklere å ha ein billig fossilbil til henger&ferie&turer og ein liten elbil til pendling.
Det er for langt mellom laderene til at eg våger å satse på kun elbil igjen, får sjå når CyberTruck kjem.

Sitat fra: Morten M. på onsdag 05. august 2020, klokken 15:28
Sitat fra: Rævedilter på onsdag 05. august 2020, klokken 07:32
Sjekka pris på utvida garanti på X; 25000,- blanke kroner for 60 000 km ekstra utover 100 000km (standard).
:o

Det synes jeg er en grei pris for 2 år med relativt problemfritt bilhold?
Det er 1 1/2 år for meg, det synes eg er for dyrt på ein 2 1/2 år gamal bil, er det verkeleg så mykje som kan gå galt?? Men på den anna side ; MCU som mest sannsynleg er defekt på bilen min koster vel 29000,- kun den har eg hørt.
(til sammenligning koster den 89000 på ein Outlander : https://motor.no/rift-i-setetrekk-kostet-20800-kroner/129496   :o :o)

geear

Det er der ladbare hybrider har fått en ny vår hos meg... elektrisk lokalt, der reduksjon i utslipp er viktigst, dermed også svært langt mellom besøkene på bensinstasjoner, fordelene med fjernstart av varme osv får man også, og tilnærmet gratis jobbkjøring, pluss null stress med lading og helvete på langtur.  Elbilene må uansett betale bompenger nå, så forskjellen har blitt mye mindre..

Rævedilter

Hybrid ja; har sett på MB GLE 350e, den hadde klart 80% av kvardagskjøringa min elektrisk + alt anna med diesel.

kodax

Sitat fra: Rævedilter på onsdag 05. august 2020, klokken 18:51...
Når garantien går må eg jo ha to biler, ein i reserve når Xen står på verksted (eg kjører 250 km pr. dag i snitt) så det er kanskje enklere å ha ein billig fossilbil til henger&ferie&turer og ein liten elbil til pendling.
Får du ikke lånebil hos Tesla hvis du sier du må ha det når du melder inn service-behovet? Det gjør i hvert fall jeg på de to i Oslo-området. Evt så er det vel billigere med leiebildekning i forsikringen enn å ha en reservebil stående..
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

kodax

Sitat fra: geear på onsdag 05. august 2020, klokken 19:20
Det er der ladbare hybrider har fått en ny vår hos meg... elektrisk lokalt, der reduksjon i utslipp er viktigst, dermed også svært langt mellom besøkene på bensinstasjoner, fordelene med fjernstart av varme osv får man også, og tilnærmet gratis jobbkjøring, pluss null stress med lading og helvete på langtur.  Elbilene må uansett betale bompenger nå, så forskjellen har blitt mye mindre..
Fungerer sikkert best for noen som feks deg geear, men mer komplisert/dyrt å reparere med både forbrennings- og el-motor, dyrere service, dyrere bomring, dyrere på langtur pga tyngre bil, mer plass som opptas av hybrid-løsningen...ikke bare fordeler altså.
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

Rævedilter

Sitat fra: kodax på onsdag 05. august 2020, klokken 19:45
Får du ikke lånebil hos Tesla hvis du sier du må ha det når du melder inn service-behovet? Det gjør i hvert fall jeg på de to i Oslo-området. Evt så er det vel billigere med leiebildekning i forsikringen enn å ha en reservebil stående..
Leiebil i forsikring er kun med skade som forsikringa dekker slik eg har forstått det.
Lånebil får ein kun som standard med garantireperasjoner, og det er om dei har nokon inne. I Bergen hadde dei ein bil tilgjengelig med hengerfeste som eg heldigvis fekk tak i. Så etter garantiperioden kunne eg stått uten bil på ubestemt tid. Det er nok av biler som har stått i månedsvis på Kokstad i allefall.

Piero

Hvis utvidet garanti hadde gitt akkurat samme garanti som frem til 100k km/5 år synes jeg det hadde vært en god deal for å få et mer forutsigbart bilhold i nye 60k km/3 år.

Men, på den annen side så er det jo mye kostbart på en bil som uansett dekkes av reklamasjonsretten. Et aktuelt eksempel må jo være MCU som man må kunne forvente holder i minst 5 år. Denne håper jeg Tesla er ryddig på når den tid kommer, og at jeg kan unngå krangling.

Utover batteri og drive unit (som vi uansett har lenger garanti på) ser jeg ikke andre store potensielle utgiftsposter i samme størrelsesorden som luftfjæringen - og muligens også FWD. Mulig jeg er naiv her, men det er mitt inntrykk.

Rævedilter

Reklamasjon dekker kun feil som eksisterte på kjøpstidspunktet, mens garanti også dekker feil som oppstår etter kjøp. MCU feil dekker dei nok på reklamasjon nå, men om feilen skuldast feil bruk, overspenning, fuktighet eller andre ytre faktorer dekkes den jo ikkje, mao. værre å nå fram med og sannsynleggjere at feilen var der på kjøpstidspunktet.

MCU har Tesla før nekta å skifte etter garantiutløp, men før 5 år, det var først når media kontakta dei at dei snudde.

Luftfjæring, FWD, elektronikk, lys (frontlykt til enkelte biler koster 50000,-,men visstnok kun 5000,- til TM3 så mulig Tesla er edruelig). Det er kun Tesla som leverer og kan skifte mykje av dette, og dei har vel passert godt kr. 2000,- pr. time.

P.t. er der 3 vekers ventetid iallefall her på Kokstad for at dei skal sjå på den i det heile, og laaaaaaang leveringstid på deler.  HW3 svarte dei meg ikkje på eingang om eg kunne få skiftet samtidig, bare at det var laaaaaaaang leveringstid på delene.

o.b.lix

Sitat fra: Rævedilter på torsdag 06. august 2020, klokken 08:48
MCU har Tesla før nekta å skifte etter garantiutløp, men før 5 år, det var først når media kontakta dei at dei snudde.

Nei, det var nok en del møter TOCN hadde med Tesla som gjorde at Tesla snudde. All honnør til TOCN der.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

Rævedilter

Du har sikkert rett, men eg tenkte på denne saken:
SitatLike etter at Nordlys tar kontakt med Tesla for å få tilsvar på saken, får Bollmann kontrabeskjed fra
Tesla, og de sier da at de vil dekke reparasjonen.
I den oppdaterte regningen fra Tesla endres det fra «Customer Pay» og 23.095 kroner (eskl. mva) til
«Goodwill – Service» og null kroner å betale i betalingsmåte-seksjonen.
– Jeg spurte om hvorfor de plutselig hadde ombestemt seg, men fikk ingen svar. Dette kom nok helt
fra toppen av selskapet, sier Bollmann, og legger til:
– Jeg har vært i kontakt med Tesla Owners Club Norway, og de fortalte at noen sør i Norge hadde
betalt for en slik reparasjon av MCU, og jeg var jo også forberedt på å betale dette, og skaffe meg
advokat. Heldigvis ordnet det seg for min del.
Tesla i Tromsø hadde også et ønske om at Bollmann ikke skulle dele reklamasjonssaken med de
andre Tesla-entusiastene i Norge.
–  Etter at jeg fikk vite at det gikk på reklamasjon, ba de meg ikke skrive om at jeg fikk dette dekt på
reklamasjon i de Tesla-gruppene jeg er medlem av på Facebook. Hvorfor vet jeg ikke.

https://elbilforum.no/index.php?topic=47832.30

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA