2020.8

Startet av OhmPaPa, tor 05. mar 2020, kl. 11:15

« forrige - neste »

Klykken

Andre bugs å melde, muffinman?
Er vel bare bugs vi med veteran mottar.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
TMY LR 2025 Juniper
Helelektrisk bilpark <3

Muffinman

Ikke mye testing i disse tider. Ene bilen brukes knapt, og den andre brukes svært mye mindre enn normalt. Ser forresten at om man åpner software nå og det er en oppdatering tilgjengelig står den på "checking for updates" ganske lenge før den begynner å laste ned. Nå er man tilbake til å laste ned via wifi, ikke via mobilnett. Så oppdateringene nå er sikkert ikke like kritisk som den forrige.

Men må seriøst få gjort noe med den batterivarmeren. Selv om man har minimert forvarmingen for å redusere tiden man sløser 6kW til kråka slår den seg på igjen om man bruker keep climate on. Det vil si at bilen fort bruker 7kW for å holde varmen når man er inne på butikken istedet for 1kW.

Klykken

Forsøkt å sende tweet til Elon? :)

Har fått for vane å vente noen uker før jeg oppdaterer ettersom det til stadighet er bugs som stort sett tilkommer vår bil i disse dager.

Det ene var totalt fravær av batterivarmer, og nå en "varmer som lever sitt eget liv". :p
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
TMY LR 2025 Juniper
Helelektrisk bilpark <3

geear

Problemet er at hvis man først har rotet seg inn i å ta noen elendige oppdateringer litt raskt, så havner man i en ond sirkel. Var "tvunget" til å oppdatere fra 2019-sw nå til 2020.4.1 for å få batterivarmer, fordi jeg må ha det når jeg skal lade rett fra parkering på hytta. Men oppdaterte noen dager før korona-helvete brøt løs, så får vel ikke glede av batterivarming igjen nå allikevel.  ::)

Klykken

Det er nettopp dette jeg ønsker å unngå. 2020.4.1 fungerer godt til vårt bruk, og uten bugs som jeg plages av. Bruker sjeldent range mode, så det går fint uten at det er velfungerende. Ville vært verre uten varmer..
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
TMY LR 2025 Juniper
Helelektrisk bilpark <3

magnetic

Sitat fra: kodax på fre 13. mar 2020, kl. 12:34
Pingpong er jo et utrolig dårlig ord, egentlig. Burde heller hete noe ala "perpendiculating" e.l., da det jo er en sideveis bevegelse og ikke fram-og-tilbake som i bordtennis. Pingpong kan også misforståes som lyden bilen lager i diverse situasjoner, tror jeg feks har hørt folk tro at det dreier seg om lyden bilen lager når den klager på at man ikke holder i rattet.
...men det er nok litt sent å prøve å endre verden

vinglefitte eller vinglepetter kan og brukes  :P
En mann eller gutt med navn Petter, som har en tendens til å være ustø og vinglete.

geear

Trodde pettere pleide å velte jeg, og vinglefitter driver med mer ustabil vingling. Pingpong syns jeg er en lettforståelig og god beskrivelse når bilen vandrer fra linje til linje helt jevnt, som i et vakum. e-Niroen gjør det konstant. Teslaen gjør det heldigvis bare på en sw en sjelden gang i blant, og ofte bedrer det seg etter litt kjøring, så det må være noe endring/læring der utover sw-oppdateringene.

Fikk ellers varsel om den andre softwareoppdateringen til nå i år, 8.1, så ser ut som bilen min har våkna igjen hva sw-updates angår. Nesten så jeg lurer på om det var relatert at den hadde en serviceordre liggende inne på starten av året. Det som var funky denne gangen var at sw-update til 8.1 ikke ville starte selv om jeg trykka start, så kom det melding om 8.1.1 rett etterpå, starta den og, og så kom det melding om 8.1.1 igjen enda en gang. Måtte da ut i bilen, og da var instrumentskjermen helt død. Kan aldri huske å ha sett det før, men den kom etter en reboot, og nå fikk bilen inn 8.1.1. Men så var det hva en skal med oppdatert software på en bil som bare står parkert i disse korona-tider..  :P

Edit: Nytt for meg nå var kjøretøyinformasjon på softwaresiden (kom sikkert på 4.1), v3 supercharger Liertoppen viser, og så viser den tredjeparts ladestasjoner i en del land, men dessverre enda ikke i Norge, Danmark og Sverige, der jeg har størst behov for det.

o.b.lix

Sitat fra: gr på tor 19. mar 2020, kl. 09:05
Måtte da ut i bilen, og da var instrumentskjermen helt død. Kan aldri huske å ha sett det før, men den kom etter en reboot, og nå fikk bilen inn 8.1.1. Men så var det hva en skal med oppdatert software på en bil som bare står parkert i disse korona-tider..  :P

Hadde 8.1 i bilen og i morges var min også død, når jeg omsider fikk vekket den, holdet den på å laste ned 8.1.1, når denne ble installert, ble den død igjen, og måtte reset på¨nytt...
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

geear

Nå laster bilen ned 2020.8.2. Trodde vi skulle til 12 snart nå. Kun to Model 3 i på Teslafi som har fått den før, så var lite info å finne på nett. Har bare kjørt noen småturer med 8.1.1, men merket at det tar forferdelig lang tid å boote opp ICU (har energy saving on, men aldri ventet så lenge før), og i dag måtte jeg boote MCU for å få opp BT igjen, så mulig det bare er bugfix. BT-problemet har jeg hatt en gang i blant før, så kan ha vært tilfeldig.

geear

Ingenting nytt i change log fra 8.1.1 til 8.2 såvidt jeg kunne se.

Motorwatt

Sitat fra: gr på søn 22. mar 2020, kl. 18:41
Er det ikke bare ved hovedoppdateringer "X" (2010.X.YYYYY) man kan forvente endringer i ChangeLog? "Y" er vel bare patcher.

sjokomelk

Sitat fra: Motorwatt på søn 22. mar 2020, kl. 18:46
Er det ikke bare ved hovedoppdateringer "X" (2010.X.YYYYY) man kan forvente endringer i ChangeLog? "Y" er vel bare patcher.
Mnjæææææ... I 2017.50.3 kom automagiske vindusviskere som ikke var med i 2017.50.2 (som ble sluppet dager tidligere). Så jeg vil ikke si at det var "bare en patch".
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

Motorwatt

Ser ikke ut som vi er mange som har fått 2020.8.2 iflg. Teslafi. 26 stk. Min gikk rett fra 2020.4.11. Bruker du Teslafi?

geear

Jepp. Men 49 som har 8.2 nå, ser ut som det øker på i dag.

Daniel_0007

Er det bare meg som syns easy entry er buggy i 2020.8.1 ?
Har på easy entry på driver profil men etter oppgraddering så vil den ikke alltid aktivere seg når jeg setter bilen i park så må manuelt velge easy entry
Skoda Enyaq 85 Sportline 2026
Model 3 2019 LR Rwd Solgt

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA