Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Audi-appen mister kontakt med bilen

Startet av Brisken, tirsdag 03. mars 2020, klokken 20:46

« forrige - neste »

JegHaterKontoer

Sitat fra: janbanan på mandag 11. mai 2020, klokken 09:57
Hvor ser man hvilke sw oppdateringer som legges på?
Jeg har OBDEleven-Pro (med litt redusert funksjonalitet med iOS), om det er til  hjelp.

Aner ikke, men maste litt på Digitalsupport og de kunne bekrefte at den het B9PA.
Klipper og limer fra det jeg fikk tilsendt:
"Her er beskrivelsen av B9PA:

Audi e-tron (gjelder kun for årsmodell 2020) og B9 Produktforbedrelse (B9PF)

Vi hos Audi arbeider for tiden med å forbedre ytelsen for våre connect-kunder. Vi startet i desember 2019 med den første runden av tiltak, rettet mot enkelte aspekter av kundetilbudet. Dette inkluderer så langt nye versjoner av myAudi appen, samt flere forbedringsinsstallasjoner i serverne som benyttes av din e-tron.

Som et neste steg, fortsetter vi med en andre runde av forbedringer. Dette består av to tiltak som skal benyttes kortsiktig:

Det første tiltaket er relatert til høyere oppnåelse av kontakt med kjøretøyet. Gjennom å oppdatere programvaren som benyttes, ønsker vi å opprette en mer stabil kommunikasjon mellom e-tron-serverne og kjøretøyene. Disse oppdateringene er nå tilgjengelig hos din Audi forhandler.

Det andre tiltaket er relatert til oppkoblingsutfordringene enkelte kjøretøy opplever etter lengre tid uten tilkobling. I dette tilfellet vil en ny programvareoppdatering forbedre forbindelsen mellom kjøretøyet og Audi servere.

Den nye programvaren er nå tilgjengelig hos din Audi forhandler.

Vi håper denne informasjonen har vært til bedre hjelp for deg."


Sitat fra: ThomasEL på mandag 11. mai 2020, klokken 10:15
Denne såkalte B9PA oppdateringen du nevner:
Er det oppdateringen for MMI..?
Det er i hovedsak for kommunikasjonsmodulen. Det finnes også en oppdatering til MMI tilgjengelig som kom for noen måneder siden, den het 91x4. For de som opplever risting i bakakslingen ved 50-70 er det oppdatering tilgjengelig for det også som heter 93g1.
2020 E-Tron 55, Galaxy Blue

Hårek

Sitat fra: janbanan på mandag 11. mai 2020, klokken 09:57
Hvor ser man hvilke sw oppdateringer som legges på?
Jeg har OBDEleven-Pro (med litt redusert funksjonalitet med iOS), om det er til  hjelp.
Ta en loggutskrift før du skal inn. Det er en funksjon i OBDeleven du gjør etter en Scan, som sender en tekstlogg med oversikt over alle kontrollmoduler, på epost.
Så gjør du det samme etter verkstedbesøket.
Med et diff-verktøy ser man enkelt hva som er endret.
(Audi e-tron 55 2020)
BMW i4 M50 - 2023

daktari

Sitat fra: JegHaterKontoer på mandag 11. mai 2020, klokken 09:50
Sitat fra: storeulv på søndag 10. mai 2020, klokken 09:19
Jeg mistenker at problemet ikke ligger i bilen, men snarere i selve løsningsdesignet sentralt hos VAG. Altså hvordan app-til-server-kommunikasjon er satt opp.
Men selve løsningen med tregheter, brudd og ustabil tilgang indikerer for meg med mine drøye 25 år i IT-bransjen at de har basert løsningen på synkron direkte kommunikasjon mot baksystemene uten regelmessig cacheing av tilstandsdata. Da opplever man appen som treg, og når data ikke er cachet får man ingen svar etter lang ventetid.

Den cacher noe og henter inn noe tilstandsdata, i hvert fall under lading. Hadde bilen på lading hele helgen utendørs og når jeg åpnet appen fikk jeg som regel halv-oppdaterte data. De kunne være fra 2 til 30 min gamle.

Dette er ikke sagt for å si noe pent om appen, jeg er nok blant de som har klaget mest til digitalsupport men det har blitt bedre. Når jeg fikk bilen i vinter kan jeg ikke huske en eneste gang jeg fikk nye* data i appen uten at jeg ba om det selv.
Gleder meg forøvrig til å få inn B9PA oppdateringen på onsdag som de har sagt skal "løse problemene". Store ord som jeg har planer om å følge nøye opp.

Men som vanlig med e-tron er det alltid noe nytt. Støy i strømnettet på 3-fas 230V IT-nett. Sukk.
Edit: ikke meningen å prøve å spore av tråden med siste kommentaren. Er det noen tråd om det problemet her på forumet?
Her: https://elbilforum.no/index.php?topic=50732.msg880650
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Hårek

Nå er det nettverksproblemer igjen. I appen får jeg rød varselmelding: "Network error: The server is not currently available."
Men her var det muligens en stor forbedring - meldingen kom opp umiddelbart da jeg trykte på 'oppdater' knappen. Vanligvis må man jo vente ett minutt eller to.
(Audi e-tron 55 2020)
BMW i4 M50 - 2023

Amatøren

I følge Møller bil Asker og Bærum så har Audi server trøbbel i dag.

Bilen var innom for fiks av kommunikasjonsmodulen som går i dvale. Dermed var status samme etter henting av bilen som det var i forrige uke. Ble bedt om å teste i morgen. Hvis feilen er den samme da så må de sette opp time for feilsøking. 😡
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

ThomasEL

Sitat fra: Hårek på mandag 11. mai 2020, klokken 15:07
Nå er det nettverksproblemer igjen. I appen får jeg rød varselmelding: "Network error: The server is not currently available."
Men her var det muligens en stor forbedring - meldingen kom opp umiddelbart da jeg trykte på 'oppdater' knappen. Vanligvis må man jo vente ett minutt eller to.

Jeg får også rødt varsel. Men står bare:
«Bilens status kunne ikke hentes opp»

Dette holder ikke!! Her må vi bare mase hull i hodet på de til det er i orden!
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

Trond.m


ThomasEL

Det som står på Audis nettsider stemmer jo ikke akkurat 100%...
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

Hårek

Nå ringte Audi Connect til meg. For å si at jeg må ta dette videre med forhandler hvis det ikke er i orden, da må de lage en "DISS ticket".
Han kunne forøvrig ikke se at det har vært noe serverproblem de siste dagene. Pussig.
Prøvde appen mens vi snakket sammen - da var det den vanlig lange ventetiden før det kom en enklere feilmelding, og beskjed om at siste kontakt var for en time siden.
Men 5 minutter senere var alt i orden igjen. Dette er til å bli rar av.
(Audi e-tron 55 2020)
BMW i4 M50 - 2023

Orbit

Har også hatt problem synkront med andre her på tråden, dvs lørdag kveld og nå mandag ettermiddag. Virker igjen nå. Jeg tar skjermbilde på mobilen ved hver feil, og sender disse jevnlig til digitalsupport når de hevder at alt er OK. Har vært inne til div oppdateringer, men angivelig "bare" full reset av kommunikasjonsmodul (ingne oppdatering her i servicelogg). Det har vært mer stabilt etter det, men ikke 100%, og de utfall jeg har hatt har samsvart med feilmeldinger fra andre her på forum (dvs. mistenker det er problemer sentralt).
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

ThomasEL

Ingen kontakt her nå heller, til tross for at det er oppe og går igjen hos flere av dere andre nå i ettermiddag...

En underlig ting derimot:
Forsøkte for gøy å sende et par kjøreruter fra app til bil - det fungerte som ei kule!!! Merkelig... Da må det jo være en form for kontakt...
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

janbanan

Sitat fra: Hårek på mandag 11. mai 2020, klokken 17:38Han kunne forøvrig ikke se at det har vært noe serverproblem de siste dagene. Pussig.

Jeg forsøkte også litt etter 1510 i dag, kom ikke inn. Ca 15-20 min senere nådde jeg bilen.

Noe slags problemer har det vært sentralt. Veldig ofte sammenfallende at flere har problemer samtidig, det er vel best å melde hver gang. Det virker som at det ofte gjelder for flere samtidig.
2022, Q4 50 SB
2020, e-tron e50 AS

ThomasEL

Sitat fra: Amatøren på mandag 11. mai 2020, klokken 15:24
I følge Møller bil Asker og Bærum så har Audi server trøbbel i dag.

Bilen var innom for fiks av kommunikasjonsmodulen som går i dvale. Dermed var status samme etter henting av bilen som det var i forrige uke. Ble bedt om å teste i morgen. Hvis feilen er den samme da så må de sette opp time for feilsøking. 😡

Vet du hvilken fiks/oppdatering de la inn??
Var det B9PA som "JegHaterKontoer" referer til, eller var det 91X4 for MMI?
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

Hårek

Sitat fra: ThomasEL på mandag 11. mai 2020, klokken 18:06
Forsøkte for gøy å sende et par kjøreruter fra app til bil - det fungerte som ei kule!!! Merkelig... Da må det jo være en form for kontakt...
Disse sendes ikke til bilen, men til serveren. Så vil bilen hente de fra server når du går inn på menyen i Navi.
(Audi e-tron 55 2020)
BMW i4 M50 - 2023

ThomasEL

Sitat fra: Hårek på mandag 11. mai 2020, klokken 20:11
Sitat fra: ThomasEL på mandag 11. mai 2020, klokken 18:06
Forsøkte for gøy å sende et par kjøreruter fra app til bil - det fungerte som ei kule!!! Merkelig... Da må det jo være en form for kontakt...
Disse sendes ikke til bilen, men til serveren. Så vil bilen hente de fra server når du går inn på menyen i Navi.

Aha, takk for oppklaring!
Men likevel: Da er det jo tross alt egentlig kontakt mellom server og kommunikasjonsenhet i bilen?
Men server får altså ikke kontakt m denne når forespørsel kommer fra app eller nettside, heller ikke når bilen er startet under forespørselen...
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA