Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Audi-appen mister kontakt med bilen

Startet av Brisken, tirsdag 03. mars 2020, klokken 20:46

« forrige - neste »

hELgenen

#390
Sitat fra: TM på torsdag 27. august 2020, klokken 13:00
@hELgenen...Vel, det er vel jeg som har mest grunn til å bli opprørt. Maken til useriøst innlegg  8)
Poenget mitt er at det ikke er en feil med en Audi e-tron med ustabil kommunikasjon. Jeg har sendt mange feilmeldinger til digital support tidligere, og kan godt fortsette å gjøre det. Men det er jo hele infrastrukturen til Audi connect som er dårlig, og ikke en konkret feil med den enkelte bil. De øvrige mer personlige og latterlige kommentarene velger jeg å ikke kommentere.

Du om det - men dersom mange brukere sliter med dette så er det verdig en nyhetssak for å få rettet
fokus på problemet mener nå jeg.
Å påstå at det ikke er en feil fordi det gjelder hele flåten av biler blir bare for dumt - da er det jo en faktisk feil - eller hva vi kaller en ekte bug.

Trond.m

Det har vært skrevet om dette flere steder, så jeg tror nok de fleste har fått det med seg. Jeg sendte også en melding til kundeservice hvor jeg instruerte dem om ikke å utlevere min nye Sportback hvis de ikke kunne garantere forbedringer og forventning om en stabil tjeneste. Det fikk jeg aldri noe svar på (bortsett fra takk for min henvendelse), men i starten så det lovende ut. 2 uker med tilnærmet 100 % stabilitet. Det beste 2 ukene har det vært mer ustabilt, men det er ikke noe som tyder på en konkret feil med min bil. I dag virker appen tilsynelatende stabilt.

hELgenen

Sitat fra: TM på torsdag 27. august 2020, klokken 13:22
det er ikke noe som tyder på en konkret feil med min bil. I dag virker appen tilsynelatende stabilt.

Støtter deg i den - det er trolig ikke noe feil med din bil. Men det er noe feil med infrastrukturen her som
produsenten må ta på alvor. Alle som har kjøpt denne bilen må selvfølgelig få det de har betalt for!

Trond.m


RJK

#394
Sitat fra: ThomasEL på torsdag 27. august 2020, klokken 12:18
Sitat fra: RJK på torsdag 27. august 2020, klokken 12:03
Sitat fra: ThomasEL på torsdag 27. august 2020, klokken 08:36
Sitat fra: TM på torsdag 27. august 2020, klokken 06:52
Mediaoppslag er kanskje ikke det jeg ønsker meg mest. Det er jo ikke noen fordel den dagen bilen selges 😉
Akkurat nå får jeg kontakt, men de siste dagene har jeg nødt til å gå ut i bilen og endre lademål. Det er ikke det at det er så ille, men jeg husker i vinter da bilen stod på hytta nedsnødd og med frosne dørlister. Da var det ekstremt irriterende. Hadde man hatt en programmerbar knapp på nøkkelen som hos BMW, så kunne jeg startet forvarming uten app. Å stille forvarming til å startes når bilen låses opp er en mulighet, men det fører til mye unødvendig bruk av energi.

Enig i det, men det er jo nettopp det som også er noe av problemet:
Fordi vi selvsagt egentlig ikke ønsker stor negativ oppmerksomhet om noe vi kanskje en gang skal selge, og også kanskje fordi vi ikke ønsker negativ omtale om elbiler generelt , så er den vanligvis så sterke forbrukermakten sterkt redusert...

(Personlig skal det dog sies at jeg har vært ganske heldig. Bortsett fra da bilen var helt ny og manglet SW-oppdatering, så har jeg egentlig kun hatt problemer de gangene serverne har vært nede. Og det har, bank i bordet, vært sjeldnere i det siste. Og de har raskere vært i gang igjen. Så nøktern optimist på at det går sakte fremover. Forøvrig spent på vinteren når mange skal bruke app for å forvarme samtidig - det var da Nissans app for Leaf sleit. Sommerstid var stort sett alt ok)

Så det er bedre å holde kjeft, og så selge bil med kjent defekt, fremfor å klage og støye, og så den dagen bilen skal selges, så er problemet forlengst ute av verden?

Må si det virker på meg som en merkelig tankerekke...

Da misforstår du helt hva jeg mente i alle fall!!

Hvis man har noe galt med bilen, skal man selvsagt klage til det er utbedret på garanti!
Og selvsagt IKKE selge en bil med kjent feil man ikke opplyser om!

Det jeg forsøkte på var å gi en mulig analyse over hvorfor ikke tusenvis av bileiere henger over Audi og tvinger de til å forbedre løsningene sine. Da tenker jeg det som angår servere etc, ikke feil, mankoer, defekter inenkeltbiler.

For meg er det definitivt en feil når app og tilkobling til bil ikke virker. Man kjøper totalpakken, ikke bare deler av systemet. Om det da er feil i faktisk bil, eller det er en rævva tjeneste, er egentlig revnende likegyldig.

Forvarming før kjøretur på vinteren er en slik funksjon som hadde fått meg til å bli ilter om det ikke fungerte gang på gang, pga at tjenesten er nede. Selvsagt kan man skrape is av bilen på gammelmåten eller gå ut i kulden og starte bilen, låse den og gå inn igjen. Men helt ærlig, det å slippe det er vel noe av det man betaler for.

Om du som selger av bil hadde visst om dette problemet men holdt info tilbake, hadde jeg krevd avslag eller heving av salget.

Selv om vi her inne er klar over det, så kan man ikke påstå kjøper burde visst, om de ikke var her inne på Audi/E-Tron-sidene eller tilsvarende på FB, om ingen tør og vil snakke om det utover dette.

Så, ingen grunn til å bli ilter fordi du mener det ikke er feil, når flere andre her mener det motsatte.

EDIT: Den siste linja var vel kanskje mer til TM, som kalte innlegget til hELgenen for useriøst...
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

ThomasEL

#395
Er det meg du mener ble ilter?

Mulig det var noen utropstegn du tolket dithen, men kan forsikre om at en slik diskusjon som dette ikke i det hele tatt så mye som hever pulsen min😂👍

Litt vittig at det ble en diskusjon ut av dette, for vi er jo ikke uenige. Jeg ER jo blant de (få) som klager til Audi når app ikke fungerer.

Det jeg prøvde på, var å formidle at det er kjipt ikke flere/alle klager mer på problemet. Da MÅTTE audi tatt det mer alvorlig!
(Så prøvde jeg å komme med en forklaring på HVORFOR jeg tror ikke flere klager. Men det betydde jo ikke at jeg er enig i den måten å tenke på😂)

Edit: Ser nå du har presisert at det ikke var meg du kalte ilter👍
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

RJK

Sitat fra: ThomasEL på torsdag 27. august 2020, klokken 16:39
Er det meg du mener ble ilter?

Mulig det var noen utropstegn du tolket dithen, men kan forsikre om at en slik diskusjon som dette ikke i det hele tatt så mye som hever pulsen min😂👍

Litt vittig at det ble en diskusjon ut av dette, for vi er jo ikke uenige. Jeg ER jo blant de (få) som klager til Audi når app ikke fungerer.

Det jeg prøvde på, var å formidle at det er kjipt ikke flere/alle klager mer på problemet. Da MÅTTE audi tatt det mer alvorlig!
(Så prøvde jeg å komme med en forklaring på HVORFOR jeg tror ikke flere klager. Men det betydde jo ikke at jeg er enig i den måten å tenke på😂)

Edit: Ser nå du har presisert at det ikke var meg du kalte ilter👍

Takker for avklaringen. Da har vi nok snakket litt forbi hverandre.

Og, det siste svaret ble skrevet når ting skjedde litt rundt meg, så jeg blandet litt hva du og andre skrev, så da ble det en rask editering på slutten for å presisere at det ikke var deg som ble så "engasjert".

;-)
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

ThomasEL

Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

Trond.m

Sitat fra: RJK på torsdag 27. august 2020, klokken 15:49
Om du som selger av bil hadde visst om dette problemet men holdt info tilbake, hadde jeg krevd avslag eller heving av salget.
....det du sier er at flere tusen e-tron eiere skulle kunne heve kjøpet eller kreve prisavslag for dette er jo ikke noe selger = Audi forhandler informerer om 😯. Lykke til.
Har du forsøkt å få erstatning fra Google eller Microsoft fordi det er feil i programvare også ? Man kan like det eller ikke, men i SW bransjen er det eneste som er sikkert er at programvare har feil....har den ikke det er den utdatert. Men vi er vel enige om at Audi kunne hatt noen færre feil enn de har nå 😉. Håpet er at de retter feil raskere enn de lager nye.

RJK

Sitat fra: TM på torsdag 27. august 2020, klokken 22:26
Sitat fra: RJK på torsdag 27. august 2020, klokken 15:49
Om du som selger av bil hadde visst om dette problemet men holdt info tilbake, hadde jeg krevd avslag eller heving av salget.
....det du sier er at flere tusen e-tron eiere skulle kunne heve kjøpet eller kreve prisavslag for dette er jo ikke noe selger = Audi forhandler informerer om 😯. Lykke til.
Har du forsøkt å få erstatning fra Google eller Microsoft fordi det er feil i programvare også ? Man kan like det eller ikke, men i SW bransjen er det eneste som er sikkert er at programvare har feil....har den ikke det er den utdatert. Men vi er vel enige om at Audi kunne hatt noen færre feil enn de har nå 😉. Håpet er at de retter feil raskere enn de lager nye.

Når de selger totalopplevelsen, og så ikke leverer, og at på til underleverer så til de grader som det virker her, så ville jeg klagd, og klagd og til slutt krevd heving av kjøpet eller heftig prisavslag. Siden heving hadde vært ganske så dyrt for dem, hadde nok prisavslag vært det de ville håpet å få til om det kom til rettsak.

Og som jeg skrev, ved et kjøp av bruktbil, så ville jeg hevdet at det var å tilbakeholde informasjon, så igjen, heftig avslag eller heving.

Det gjelder i aller høyeste grad om de selger software som ikke leverer det som er hevdet. Men det er selvsagt forskjell på småhikk, og bortfall av tjeneste for kortere eller lengre tid.

Ja, bilen er jo i utgangspunktet flott, men softwareproblematikken håper jeg selvsagt at de får orden på snarest.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Trond.m

Til info....appen fungerer som en drøm i dag. Fortsetter det slik er det ingen grunn til bekymring...heller ikke for @RJK som så vidt jeg vet ikke er e-tron eier.

PF

Jeg har nå ikke brukt bilen den siste uken, men for moro skyld prøvde jeg appen i går kveld, den fikk kontakt uten problemer. For meg betyr det at ting er blitt mye bedre en hva det var før, da man måtte kjøre jevnlig for å holde den i live.

Så konkluderer med at det går absolutt riktig vei og siste fiksen på bilen med at den ikke går i dvale så fort, samt oppdateringen som var nå i August faktisk har vært tiltak som er positive.

RJK

Sitat fra: TM på fredag 28. august 2020, klokken 08:53
Til info....appen fungerer som en drøm i dag. Fortsetter det slik er det ingen grunn til bekymring...heller ikke for @RJK som så vidt jeg vet ikke er e-tron eier.

Hvilken bil jeg har, står i signaturen, og det er ingen E-Tron nevnt der.

Det betyr ikke at man ikke kan interessere seg for andre elbiler, og dermed ta del i diskusjonen, også om det skulle være noe som er litt sårt for enkelte.

Men flott om det viser seg å ha blitt fikset litt mere permanent. Det er vel ingen som ønsker noe annet enn det.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

tid

Da har min 50AS fra mars i år hvert inne og fått en «oppgradering». Tok et par timer bare... App funker helt topp nå!  :) Håper det varer. Verksted sa at de hadde fått beskjed fra «Oslo» at hver bil/kunde som hadde dette problemet skulle behandles separat...
e-tron 50AS bestilt november 19 - levert uke 16 2020

Trond.m

På min 50 AS fungerer appen hver dag. Men det har også skjedd daglig siste uke at den ikke virker når jeg har hatt behov for å endre lademål eller sjekke at jeg har husket å låse bilen /eventuelt fjernlåse. Enten har jeg veldig uflaks med at systemet er nede akkurat når jeg trenger det, eller de har en veldig lav prosent oppetid på systemet. Finner ikke noe mønster i når kommunikasjonen går i dvale. Det kan godt skje umiddelbart etter at bilen har blitt parkert, eller når den lader. Opplever andre samme grad av ustabilitet etter oppdateringen i midten av august ? Inntil da hadde det fungert nærmest feilfritt i flere uker.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA