Audi-appen mister kontakt med bilen

Startet av Brisken, tir 03. mar 2020, kl. 20:46

« forrige - neste »

ThomasEL

Kan rapportere at appen virker fint etter de foretok en resett av min konto eller bil knyttet til kontoen fra Tyskland. Noe hadde låst seg.

Så får vi håpe at programvareoppdateringen som ble lagt inn i bilen bidrar til at det er mindre sjanse for å falle ut igjen.

Har også da lært at hvis SOS-knappen i taket får rødt ledlys i stedet for grønt, så er det kommunikasjonssvikt.
Skoda Enyaq 85X Sportline Max (2026)

Audi e-tron 55 AS (solgt)
Skoda Citigo (solgt)
Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

z4rd

SOS-knappen er vel en del av eCall-systemet. Har ikke disse systemene egen separat kommunikasjonsmodul? Jeg trodde at det var tilfellet, men godt mulig det ikke er det... Så bare for meg at SOS/eCall opererte uavhengig av resten av bilens datasystemer og tilkoblinger.

Referanse til eCall: https://ec.europa.eu/transport/themes/its/road/action_plan/ecall_en
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

Amatøren

Slik jeg har forstått det så bruker eCall og dataforbindelse for app samme kommunikasjonsmodul og dermed samme eSIM.

Slik er det også i e-Golf bare usikker på om det er eSIM eller fysisk SIM kort i den.

Ved feilsøking og undersøkelser rundt app problemer på e-tron og e-Golf, så ble jeg av både Audi og Volkswagen bedt om å sjekke om SOS indikasjonen lyste rødt.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

ThomasEL

Ja, verksmesteren sa også at i det øyeblikket de fant feilen i Tyskland og kjørte resetten i datasystemet der nede, så ble lampa grønn igjen i løpet av sekunder. Og deretter var forbindelsen i orden.

Så virker å henge nøye sammen.

Skoda Citigo (solgt)
Audi e-tron 50 (solgt)

Trond.m

Det høres alvorlig ut at eCall systemet sannsynligvis har vært like ustabilt som kommunikasjonen mot appen. Til forskjell fra appen, så kan feil i eCall systemet være kritisk i forhold til liv og helse.

ThomasEL

Sitat fra: TM på lør 16. mai 2020, kl. 19:26
Det høres alvorlig ut at eCall systemet sannsynligvis har vært like ustabilt som kommunikasjonen mot appen. Til forskjell fra appen, så kan feil i eCall systemet være kritisk i forhold til liv og helse.

Enig!!
Men tror samtidig ikke nødvendigvis alle de «vanlige»
App-problemene er av en slik type at SOS-tjenesten er nede. Var jo som sagt mye mer plunder med å få min bil online igjen enn de vanlige resettingene av kommunikasjonsmodul som forhandlerne har pleid å gjøre... Men vet ikke!

Skoda Citigo (solgt)
Audi e-tron 50 (solgt)

Hårek

Sitat fra: z4rd på lør 16. mai 2020, kl. 18:43
SOS-knappen er vel en del av eCall-systemet. Har ikke disse systemene egen separat kommunikasjonsmodul?
På side 204 i Instruksjonsboken står det om eSIM og SIM-kortleser. Tolker det slik at når man har eget SIM-kort så vil det ta over all kommunikasjon. Og det må bety at det er bare en kommunikasjonsmodul.
(Audi e-tron 55 2020)
BMW i4 M50 - 2023

Hårek

Har fungert bra hele uken, men nå får jeg igjen nettverksfeil, server unavailable.
(Audi e-tron 55 2020)
BMW i4 M50 - 2023

Amatøren

Det er nok ikke bilen, men server feil igjen.

Jeg har over tid sjekket både myAudi og We Connect mot hverandre og funnet ut det kan virke som om Audi og Volkswagen deler server løsning (ikke bevis, men antar) for når den ene har problemer eller vedlikehold så er gjerne den andre nede også.

Nå er det ikke mulighet mulighet til å logge inn på We Connect og det kommer ikke opp status på my.audi.com innloggingen.

Bilen (kommunikasjonsmodulen) er nok OK, men skorter på server drift. Virker som det ikke er 24/7 support på server parken sin eller den kjøpte server tjenesten.
VW T-Roc 2018 - Rocky
Venter på ID. BUZZ?

Orbit

Utfall her også i app og webside for Audi. I tillegg klarer ikke bilen hente inn online-data som trafikkinformasjon og tidligere mål. SOS-knappen i bilen lyser grønt.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

No-name

Her og.

ThomasEL

Jepp, problemer her også.
Men enig i det dere andre sier:
I dag virker feilen å være på server, ikke lenger samme feilen som jeg sleit med før (som ga rødt SOS-lys). Nå er det grønt.

Skoda Citigo (solgt)
Audi e-tron 50 (solgt)

Trond.m

Hmm..hvor lenge var Adam i paradis ?  ;)
Lurer på om de løser problemet til jeg får min SportBack i august. Jeg har min tvil 😯

Amatøren

Data og tysk bilindustri går ikke akkurat 'hånd i hånd'.

'Ordnung muss sein' har ikke helt inntatt kombinasjon data og bil.
VW T-Roc 2018 - Rocky
Venter på ID. BUZZ?

ThomasEL

Sitat fra: TM på søn 17. mai 2020, kl. 15:51
Hmm..hvor lenge var Adam i paradis ?  ;)
Lurer på om de løser problemet til jeg får min SportBack i august. Jeg har min tvil 😯

Knapt lenge nok til å ta en bit av frukten🤪😂
Men i dag var i det minste «forviselsen» av det kortvarige slaget😉:

Nå virker det heldigvis igjen her i alle fall👍

Skoda Citigo (solgt)
Audi e-tron 50 (solgt)

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA