Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Dacia Spring - billig elbil som kommer i 2021

Startet av batterimannen, tirsdag 03. mars 2020, klokken 19:54

« forrige - neste »

anorway

Sitat fra: 1000kwh på søndag 14. mars 2021, klokken 08:29
Synes det ser bra ut :D

Litt kjipt at de ikke presset inn plass til 5..

Bilen ser så "stor" ut på bilder, men når man se mennesker ved siden av så ser man faktisk størrelsen. Litt morsomt.

1000kwh

Sitat fra: anorway på søndag 14. mars 2021, klokken 09:10
Sitat fra: 1000kwh på søndag 14. mars 2021, klokken 08:29
Synes det ser bra ut :D

Litt kjipt at de ikke presset inn plass til 5..

Bilen ser så "stor" ut på bilder, men når man se mennesker ved siden av så ser man faktisk størrelsen. Litt morsomt.
Men det er jo ikke ment som en Duster. Det er jo en høyreist Polo ;)

andy99

Kom en infomail i dag, 20 mai:
"I mange Europeiske land er prisen på Dacia Spring nå lansert, med unntak av de nordiske landene, Sverige, Finland, Island og Norge.

Hovedgrunnen til dette er at Dacia Spring ikke har blitt «cold climate» godkjent internt i Renault Gruppen, noe som da medfører at vi dessverre foreløpig ikke kan lansere priser eller informasjon om et lanseringstidspunkt."

Dette betyr vel at denne ikke blir lansert i Norge på en god stund. Det positive er vel at da rekker den Euro ncap før lansering i Norge.
Tesla Model Y Long Range 2019 med sw: 2022.20.6

batterimannen

Sitat fra: andy99 på torsdag 20. mai 2021, klokken 13:16
Kom en infomail i dag, 20 mai:
"I mange Europeiske land er prisen på Dacia Spring nå lansert, med unntak av de nordiske landene, Sverige, Finland, Island og Norge.

Hovedgrunnen til dette er at Dacia Spring ikke har blitt «cold climate» godkjent internt i Renault Gruppen, noe som da medfører at vi dessverre foreløpig ikke kan lansere priser eller informasjon om et lanseringstidspunkt."

Dette betyr vel at denne ikke blir lansert i Norge på en god stund. Det positive er vel at da rekker den Euro ncap før lansering i Norge.

Blir spennende om den klarer å slå VW e-UP! sine 3 stjerner i Euro NCAP.
Hyundai Kona electric 2019
Volvo XC40 Recharge P8 Twin 2021
Volvo XC40 Recharge P8 Twin Ultimate 2023

Daruu

Sitat fra: batterimannen på søndag 23. mai 2021, klokken 20:32
Sitat fra: andy99 på torsdag 20. mai 2021, klokken 13:16
Kom en infomail i dag, 20 mai:
"I mange Europeiske land er prisen på Dacia Spring nå lansert, med unntak av de nordiske landene, Sverige, Finland, Island og Norge.

Hovedgrunnen til dette er at Dacia Spring ikke har blitt «cold climate» godkjent internt i Renault Gruppen, noe som da medfører at vi dessverre foreløpig ikke kan lansere priser eller informasjon om et lanseringstidspunkt."

Dette betyr vel at denne ikke blir lansert i Norge på en god stund. Det positive er vel at da rekker den Euro ncap før lansering i Norge.

Blir spennende om den klarer å slå VW e-UP! sine 3 stjerner i Euro NCAP.

Hvis du leser testen av Trillingene fra vw mangler de i hovedsak tillegsutstyr som nødbrems og fotgjengersikkerhet - selve sikkerheten ved kollisjon er ganske bra - og det mener jeg er akseptabelt.

Blir spennende å se på dacia'n, mulig det blir en til elektrisk på oss
2020 VW Eup range

svingen

Betyr "cold climate" att de bare er en intern prosses eller blir de forandring på bilen? Bør velikke ta så lang tid?
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

Daniel_0007

Sitat fra: svingen på tirsdag 13. juli 2021, klokken 10:11
Betyr "cold climate" att de bare er en intern prosses eller blir de forandring på bilen? Bør velikke ta så lang tid?

Betyr nok at bilen må vinter testes internt, se hvor mye rekkevidde man taper, kan bli endringer og hvis de finner ut at rekkevidde tapet blir for stort slik at de må sette inn varmepumpe for Norden noe som vil øke prisen. Resultatet kan og bli at bilen funker såpass dårlig i kalde klimaer at de ikke gidder å tilby den her.
Model 3 2019 LR Rwd

batterimannen

Sitat fra: Daniel_0007 på tirsdag 13. juli 2021, klokken 10:17
Sitat fra: svingen på tirsdag 13. juli 2021, klokken 10:11
Betyr "cold climate" att de bare er en intern prosses eller blir de forandring på bilen? Bør velikke ta så lang tid?

Betyr nok at bilen må vinter testes internt, se hvor mye rekkevidde man taper, kan bli endringer og hvis de finner ut at rekkevidde tapet blir for stort slik at de må sette inn varmepumpe for Norden noe som vil øke prisen. Resultatet kan og bli at bilen funker såpass dårlig i kalde klimaer at de ikke gidder å tilby den her.

En ting er oppvarming av kupeen når det er kaldt, men jeg regner også med at de må se på oppvarming av batteri i forhold til kjøring og lading ved lave temperaturer.
Hyundai Kona electric 2019
Volvo XC40 Recharge P8 Twin 2021
Volvo XC40 Recharge P8 Twin Ultimate 2023

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Nå har Dacia.no fjernet all informasjon om Spring. Spørs om "cold climate" godkjenning er noe de har slått fra seg og at bilen ikke kommer til de nordiske landene?
Nedover kontinentet finner man Spring hos f.eks. Dacia.DK, .DE, .NL osv, men ikke spor på .NO, .SE, .FI og .IS

svingen

Kjører nå rundt i en trilling som synger på siste verset,tviler den  har noe "cold climate" aldri varm på vinter hverfall ;) men se ikke ut som blir noe dacia på meg da :(
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

Electric cars in Norway

#40
  Men det kan jo tenkes de løser dette med cold climate ila høsten... nyheten under er jo bare fra mars i år... TTT  ting tar tid  ;D ;D  jeg håper det fikser seg med cold climate  :+1:

Vi trenger flere elbiler i de heeelt billigste prissegmentene....ref gjerne litt under i pris ift MG osv

https://www.tv2.no/a/13880334

Radiobil1


batterimannen

Sitat fra: Radiobil1 på tirsdag 21. september 2021, klokken 11:46
Har importøren gitt opp å ta inn denne eller ?

Ikke godt å si. Har ikke hørt noe mer om bilen siden de var usikre på 'cold climate' godkjenning. Vil tro at enten så vil de teste noe gjennom vinteren, ellers så blir de nødvendige oppgraderingene på så kostbare at de ikke kommer til å lansere den her.
Du kan alltid ta kontakt med dem og høre: https://www.dacia.no/artikkel/dacia-spring-electric-artikkel
Hyundai Kona electric 2019
Volvo XC40 Recharge P8 Twin 2021
Volvo XC40 Recharge P8 Twin Ultimate 2023

andy99

Da virker det som at denne snart er klar for Norge etter cold climage testingen.
Men tror det fortsatt er noe usikkert siden dacia.no ikke lister den som tilgjengelig model,  men fortsatt ligger som «skjult»

https://dinside.dagbladet.no/motor/provekjort-elbil-til-130-000/74290808


Tesla Model Y Long Range 2019 med sw: 2022.20.6

batterimannen

Sitat fra: andy99 på søndag 03. oktober 2021, klokken 11:11
Da virker det som at denne snart er klar for Norge etter cold climage testingen.
Men tror det fortsatt er noe usikkert siden dacia.no ikke lister den som tilgjengelig model,  men fortsatt ligger som «skjult»

https://dinside.dagbladet.no/motor/provekjort-elbil-til-130-000/74290808


Blir en veldig spartansk bil. Har ikke sett noe om regenerering, så jeg regner fortsatt med at bilen ikke har mulighet til det. Ellers:

- Når det gjelder kjørekomfort, er det store spørsmålet hvordan Spring vil klare en kald, norsk vinterdag. Dacia sier nemlig at det ikke er aktuelt å montere inn et kraftigere varmeapparat for Norge.

-Føreren får imidlertid ikke noe hjelp av antisladd-systemet og må kontrollere de sladdene som oppstår selv.

-Fra 0 til 100 km/t, derimot, tar det nesten 20 sekunder.

-De som selger Dacia Spring, frykter at den kan få dårlig karakter i EuroNcaps kollisjonstest. Bilen er en konstruksjon fra 2015 og mangler en del moderne sikkerhetsutstyr.

For de som skal ha en billig bil for bykjøring så blir det nok en oppgradering fra en gammel trilling (i-MiEV osv), og den kan kjøre brukes på alle veier i motsetning til mopedbiler (men slipper selvfølgelig ikke unna bompenger som mopedbilene).
Hyundai Kona electric 2019
Volvo XC40 Recharge P8 Twin 2021
Volvo XC40 Recharge P8 Twin Ultimate 2023

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA