Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

E-tron 55 vs 50 vs import av 55

Startet av kirneh, søndag 01. mars 2020, klokken 18:47

« forrige - neste »

kirneh

#15
Sitat fra: turfsurf på mandag 02. mars 2020, klokken 07:02
Synes bruksmønsteret ditt passer bra for etron 55. Pass og på å ta høyde for batteridegradering. Synes ikke den lille prisforskjellen er verdt tapet av garanti på en så dyr bil.

Takk for innspill. Hvis du sikter til importbilen så har den 5års fabrikkgaranti.

EDIT: Og mer utstyr enn den fra Albjerk. Så differansen er nok rundt 100 000kr.

turfsurf

Sitat fra: kirneh på mandag 02. mars 2020, klokken 07:33
Takk for innspill. Hvis du sikter til importbilen så har den 5års fabrikkgaranti.

EDIT: Og mer utstyr enn den fra Albjerk. Så differansen er nok rundt 100 000kr.
Ja, men det er vel 5 år fra den var ny? Uansett så er det og forrige modell, uten rekkeviddeforbedringene. Spørsmålet blir jo litt og om det ekstra utstyret har noe verdi for deg.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

ToWalkOrDrive

Sitat fra: kirneh på søndag 01. mars 2020, klokken 18:47
Hei

......
Når vi skal ut på "langtur" er vi derimot usikre på om 50 holder og vurderer da en 55. Bakgrunnen er konkrete destinasjoner som jeg lister opp under, samtidig som jeg ikke vet hvor langt jeg kommer i en 50 når vi tar inn 2 store barneseter, to sykler på taket, fyller opp bagasjerommet, og laster på en sykkel eller to bak. Evt en takboks om vinteren.
....

Litt off-topic, men det første du bør gjøre er å ha alle syklene på kroken bak. Er stativer som tar 4 sykler lett (Thule). Dette vil redusere forbruket mye. Da ligger alle syklene i dragsuget.
Tesla Model Y                         2021-

Contango

Jeg må innrømme at jeg ikke skjønte logikken med å ikke kjøpe en brukt norsk 55. Den dekker behovet, den er vesentlig rimeligere enn nybil, den går muligens litt kortere enn 2020 55 men vesentlig lenger enn 50, den har mindre verdifall, den har ikke masse styr med import prosesser, og den kan fås på timen. Jeg har forøvrig ikke sett noen tester mellom 2019 og 2020 55 som dokumenterer forskjellene og velger inntil videre å tro at den praktiske forskjellen er temmelig marginal.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

daktari

Sitat fra: Contango på mandag 02. mars 2020, klokken 10:28
Jeg må innrømme at jeg ikke skjønte logikken med å ikke kjøpe en brukt norsk 55. Den dekker behovet, den er vesentlig rimeligere enn nybil, den går muligens litt kortere enn 2020 55 men vesentlig lenger enn 50, den har mindre verdifall, den har ikke masse styr med import prosesser, og den kan fås på timen. Jeg har forøvrig ikke sett noen tester mellom 2019 og 2020 55 som dokumenterer forskjellene og velger inntil videre å tro at den praktiske forskjellen er temmelig marginal.
Enig, hvis det er 3 kWh forskjell kapasitet er dette mellom 10 km til 15 km lenger rekkevidde.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Contango

Jeg er sikkert urettferdig skeptisk, men når jeg ser kaoset i Jaguar forum etter software oppdateringen som skal frigjøre rekkevidde på de bilene synes jeg det er mest rasjonelt å få bekreftet forskjellene på Audi før jeg hadde betalt noe for det.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

Trond.m

Det er ikke bare forskjell i batteriets buffer som skiller gammel og ny 55. Den nye har de samme optimaliseringer av drivverket som 50, så forskjellen vil være mer enn 15 km.

Øyvind.h

En bør regne med i hvert fall et par prosent tap i kapasitet første året også, så en ett år gammel bil har antakelig 4-6kWh mindre tilgjengelig (hvorav 3kWh ligger i redusert buffer i ny modell). Mener jeg så en test av gammel vs ny bil mtp drivverk og at effektivitetsforskjellen var liten, så det ville jeg ikke vektlagt så høyt.

Med trådstarters turer, barn og behov for fleksibilitet ville nok jeg også vurdert en brukt E55 på Finn.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

daktari

Sitat fra: TM på mandag 02. mars 2020, klokken 11:48
Det er ikke bare forskjell i batteriets buffer som skiller gammel og ny 55. Den nye har de samme optimaliseringer av drivverket som 50, så forskjellen vil være mer enn 15 km.
Dette utgjør vel i beste fall 2-7%, la oss si 5% lavere forbruk som blir 0,1 til 0,15 kWh/mil. Det igjen er så lavt at det antagelig ligger innenfor normalvariasjon for samme sjåfør med like forhold på enhver strekning.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

elektro

#24
Sitat fra: daktari på mandag 02. mars 2020, klokken 12:59
Sitat fra: TM på mandag 02. mars 2020, klokken 11:48
Det er ikke bare forskjell i batteriets buffer som skiller gammel og ny 55. Den nye har de samme optimaliseringer av drivverket som 50, så forskjellen vil være mer enn 15 km.
Dette utgjør vel i beste fall 2-7%, la oss si 5% lavere forbruk som blir 0,1 til 0,15 kWh/mil. Det igjen er så lavt at det antagelig ligger innenfor normalvariasjon for samme sjåfør med like forhold på enhver strekning.

Enig. Et godt eksempel på dette er Motor sin test der "gamle" e-tron 55 faktisk hadde lavere forbruk enn e-tron 50 med disse optimaliseringene av drivverket, og lavere vekt. Dette på tross av 55 faktisk stoppet 700 meter høyere over havet. Mulige årsaker omfatter alt fra celletype og batteristørrelse, til dekktrykk, innstillinger og sjåfør, men det illustrerer godt hvordan noen prosent bedre effektivitet blir spist opp i et jafs av andre forhold.

Ulempen mht. tilgjengelig batteri en gammel e-tron 55 er uomtvistelig også en fordel. Større buffer gir etter alle solemerker mindre degradering (som kan være ekstra viktig ved bruktkjøp), bedre regen. ved høy SOC og bedre ladekurve. Det sagt, så ville jeg heller hatt kloa i de 3 kWh ekstra, men jeg vil ikke si at det alene er noe sterkt argument for å kjøpe nyere e-tron 55 enn u48 2019, hvis du kan få en bedre deal på en som er produsert før.

Vær klar over at det er en del forskjeller også mellom 2020 og 2019 modelllen, dvs. biler produsert før juni/juli (uke 20-ettellerannet 2019). Biler produsert før dette har synlig lidar/laserscanner i stedet for radar skjult bak grillen. Fordel eller ulempe? Fungerer den bedre, er den mer utsatt for skitt og skader? Usikker.. Det noen har hevdet er i alle fall at Audi endret dette først og fremst på grunn av kostnad. Vet ikke om de har endret dette på A8 ol. også.

To definitive ulemper med 2019 modellen er at den ikke har trådløs Carplay (kan aktiveres med OBD) og at ladegrensen, per i dag i alle fall, ikke kan endres fra mobilapp.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Orbit

Sitat fra: elektro på mandag 02. mars 2020, klokken 13:48
Vær klar over at det er en del forskjeller også mellom 2020 og 2019 modelllen, dvs. biler produsert før juni/juli (uke 20-etterllerannet 2019). Biler produsert før dette har synlig lidar/laserscanner i stedet for radar skjult bak grillen. Fordel eller ulempe? Fungerer den bedre, er den mer utsatt for skitt og skader? Usikker.. Det noen har hevdet er i alle fall at Audi endret dette først og fremst på grunn av kostnad. Vet ikke om de har endret dette på A8 ol. også.
2019-biler har laser nederst i frontfanger og radar i grill.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

kirneh

Sitat fra: Contango på mandag 02. mars 2020, klokken 10:28
Jeg må innrømme at jeg ikke skjønte logikken med å ikke kjøpe en brukt norsk 55. Den dekker behovet, den er vesentlig rimeligere enn nybil, den går muligens litt kortere enn 2020 55 men vesentlig lenger enn 50, den har mindre verdifall, den har ikke masse styr med import prosesser, og den kan fås på timen. Jeg har forøvrig ikke sett noen tester mellom 2019 og 2020 55 som dokumenterer forskjellene og velger inntil videre å tro at den praktiske forskjellen er temmelig marginal.

Brukt norsk 55 ser ikke ut til å være vesentlig rimeligere enn nybil.

kirneh

Sitat fra: ToWalkOrDrive på mandag 02. mars 2020, klokken 09:29
Sitat fra: kirneh på søndag 01. mars 2020, klokken 18:47
Hei

......
Når vi skal ut på "langtur" er vi derimot usikre på om 50 holder og vurderer da en 55. Bakgrunnen er konkrete destinasjoner som jeg lister opp under, samtidig som jeg ikke vet hvor langt jeg kommer i en 50 når vi tar inn 2 store barneseter, to sykler på taket, fyller opp bagasjerommet, og laster på en sykkel eller to bak. Evt en takboks om vinteren.
....

Litt off-topic, men det første du bør gjøre er å ha alle syklene på kroken bak. Er stativer som tar 4 sykler lett (Thule). Dette vil redusere forbruket mye. Da ligger alle syklene i dragsuget.

Takk for tipset 😃

elektro

Sitat fra: Orbit på mandag 02. mars 2020, klokken 14:09
Sitat fra: elektro på mandag 02. mars 2020, klokken 13:48
Vær klar over at det er en del forskjeller også mellom 2020 og 2019 modelllen, dvs. biler produsert før juni/juli (uke 20-etterllerannet 2019). Biler produsert før dette har synlig lidar/laserscanner i stedet for radar skjult bak grillen. Fordel eller ulempe? Fungerer den bedre, er den mer utsatt for skitt og skader? Usikker.. Det noen har hevdet er i alle fall at Audi endret dette først og fremst på grunn av kostnad. Vet ikke om de har endret dette på A8 ol. også.
2019-biler har laser nederst i frontfanger og radar i grill.

Men er det en fordel eller ulempe? :)
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

daktari

Antagelig en fordel, A8 og A6 har jo doble Lidarer, ikke bare 1.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA