Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

E-tron 55 vs 50 vs import av 55

Startet av kirneh, søndag 01. mars 2020, klokken 18:47

« forrige - neste »

kirneh

Hei

Familiekrise! Håper på kloke innspill :)

Vi er en småbarnsfamilie på 4 som i noen tid har behov for å drasse rundt på ei søskenvogn og etterhvert sykler/ski/etc.. Dette skal gå fint i e-tron når vi fjerner lokket i bagasjeromsgulvet. Da får en vesentlig del av understellet til en emmaljunga viking 735 plass under (med hjulene av) samtidig med annen bagasje.

Vi har ikke prøvd den eneste konkurrenten, I-Pace, men det ser ikke ut til at den er stor nok bak uansett.

Valget står nå mellom:

Valg 1: ny e-tron 55 advanced business "fast track" fra Albjerk til kr 744 900.

Valg 2: ny e-tron 50 advanced sport "fast track" fra Albjerk til kr 609 900.

Valg 3: importere brukt e-tron 55 (fra mars 2019). ca 690K totalt, med mer utstyr enn den i valg 1 og kjørelengde ca 20 000km. Tysk utgave (kanskje ikke nok varme i kupéen?).

Foreløpige betraktninger:

En e-tron 50 duger i det vanlige for oss da vi bare småkjører på hverdagene, men med maks 10 mil i helgene hvis vi reiser inn til Oslo. Til dette bruk er vi helt sikre på at 50 duger da vi fra før av bruker en i3 (94kwh) som aldri går tom for strøm på hverdager (lader om natten).

Når vi skal ut på "langtur" er vi derimot usikre på om 50 holder og vurderer da en 55. Bakgrunnen er konkrete destinasjoner som jeg lister opp under, samtidig som jeg ikke vet hvor langt jeg kommer i en 50 når vi tar inn 2 store barneseter, to sykler på taket, fyller opp bagasjerommet, og laster på en sykkel eller to bak. Evt en takboks om vinteren.

I tillegg har vi noen negative erfaringer med lading på tur fra bruk av i3 (f.eks. tur/retur KristianSUND fra Drammen). Da tenker jeg ikke på ladekø, men på at ladestasjonene ikke alltid fungerer. Sist vi var i Flå måtte vi lade med en type 2 lader.

Vanlige "langturer" for oss er Drammen-Kristiansand (27mil en vei), Drammen-Tinn (ca 13mil en vei), Drammen-Sverige (20ish en vei), Drammen-Flå (25mil tur/retur). Kanskje etablerer man seg noen andre kjøremønstre etterhvert som man finner nye destinasjoner å reise til med barna som pr nå er 0år og 2år.

Vi syns en prisdifferanse på 135 000kr er noe uproporsjonalt ift hva man får (7mil ekstra på vinteren og kanskje 10mil om sommer). Samtidig er det akkurat disse milene som tar oss hele veien til Kristiansand, tur/retur hytta, og tur/retur Flå uten å lade.

Vi KAN lade på disse strekningene men er noe nervøse for variabler som ladekø og defekte ladestasjoner. Blir nok uansett stopp hver 1,5time max.

Importere bil virker økonomisk, men føles usikkert.

Er veldig usikker på hvilken versjon vi skal gå for og da hadde det vært helt topp med noen innspill fra andre. Tanker?

PS: Tar sikte på å ha bilen i ca 5år.

z4rd

Er det uaktuelt med valg 4: Kjøpe brukt 55 (norsk bil)?

Hvis det er uaktuelt, så hadde jeg gått for valg 1, hvis jeg hadde vært deg. De ekstra kWh vil du gjerne ha ifm de strekningene og bruksmønsteret du lister opp.
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

kirneh

Takk for innspill.

Det er ikke helt uaktuelt, men jeg forstår det slik at fjorårets 55 hadde kortere rekkevidde enn årets 55.

Samtidig ser det ikke ut som om de brukte norske har tapt seg så mye i pris (uten at jeg har stålkontroll). Hvis det stemmer så vil det ikke være så attraktivt med norsk brukt. Bruktbil må være attraktivt økonomisk sett, hvis ikke så blir gleden fra nybilopplevelsen for sterkt til å avstå fra.

eivhelle

Min egen vurdering da jeg valgte etron 50 i stedet for 55 var følgende :

På langturer vil jeg som regel kjøre lenger enn rekkevidden til etron 55. Derfor må jeg uansett regne med å lade underveis. Da er den reelle forskjellen hvor mye tid jeg må bruke på å lade. Og da er ikke verdt å bruke de ekstra kronene for å få større batteri. Jeg prøver også bevist å unngå å kjøre på de verste utfartsdagene og opplever derfor svært sjelden ladekø.

Mindre belastning for miljøet. Etron 50 bruker 75% av resursene som kreves for å produsere batteriet sammenlignet med etron 55. Når jeg ikke har behov for den ekstra kapasiteten er etron 50 et bedre miljøvalg. Mindre batteri gir også redusert vekt og litt lavere forbruk, som er greit å få med seg selv om miljøeffekten her er ganske marginal.

Når man investerer i ny bil har man som regel et tidsperspektiv på noen år frem i tid. Derfor vil ikke nødvendigvis dagens situasjon være representativ for hele tidsperioden man skal eie bilen. Tilgangen på ladestasjoner vil bare blir bedre fremover og det kan derfor bli lettere å få ladet på de vanlige reisemålene. Samtidig må man også se for seg at man i fremtiden vil kunne ha ønsker om å dra andre steder, slik at det som er tilstrekkelig rekkevidde (uten ladestopp) kan forandre seg.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

evtronDK

Du kan roligt regne med af e55 kan klare 150km på 80% batteri på en strækning med 120 km/t fuldt pakket og med tagboks i vintervejr.

På en 80% opladning klarer den fint 200km på en strækning med 130 km/t uden tagboks og oppakning på tør vej og 10-15 grader.

Så kan du jo bare lægge 20% til ved ladning til 100%, og er det ikke motorvej kører den jo endnu længere.

Audi e-tron 55 Quattro 2020 model fra 08/2019.

kirneh

EvtronDK: klarer ikke 55 mer enn det du oppgir der? Det er jo isåfall skuffende. Håpet den klarte alle 27 milene med 110kmt i snitt.

Eivhelle: takk for input. Du har rett i at det trolig vil variere. Kanskje er det et argument for å gå for 55 så man sikrer seg mer. Blir dyrere og mindre miljøvennlig å kjøpe ny bil om 3 år enn å kjøpe største batteri. Men jeg likte miljøargumentet - det er noe å ta med i vurderingen.

Tin

For vår del ett lett valg: 50. Bilen lader raskt på Ionity (og nå som folk skyr de som pesten, er det heller ikke ladekø.) Vi har en iPace i tillegg. Velger e tron 50 når vi skal på langtur, gitt at vi passerer ionity lader, noe vi alltid gjør med vårt kjøremønster. Hadde det vært ytterligere 5-6mil ekstra rekkevidde med 55 over 50 hadde det blitt 55, men for vår del er det ikke noe poeng i dag når diffen er såpass "liten". Hvis du kjører til stadighet der det er få lynladere hadde jeg valgt 55. Å basere seg på å lade der det er 1-2 ladepunkter funker ikke (for vår del.)

evtronDK

#7
Sitat fra: kirneh på søndag 01. mars 2020, klokken 20:04
EvtronDK: klarer ikke 55 mer enn det du oppgir der? Det er jo isåfall skuffende. Håpet den klarte alle 27 milene med 110kmt i snitt.

Eivhelle: takk for input. Du har rett i at det trolig vil variere. Kanskje er det et argument for å gå for 55 så man sikrer seg mer. Blir dyrere og mindre miljøvennlig å kjøpe ny bil om 3 år enn å kjøpe største batteri. Men jeg likte miljøargumentet - det er noe å ta med i vurderingen.

Med 110km/t og ladet til 100% skal det gå fint. Rækkevidden falder til 250-260 når man kommer på 130 km/t (uden tagboks).

EDIT: Du kan evt. bruge 313wh/km som reference værdi på ABRP. Så kan du nogenlunde forudsige kørsel med tagboks.....

FDM i Danmark har testen e55 med 83,6kWh til 342 kilometer med 110km/t på motorvej. Se her: https://fdm.dk/motor/biltest/audi-e-tron-tung-paa-godt-ondt
Audi e-tron 55 Quattro 2020 model fra 08/2019.

kirneh

#8
Sitat fra: Tin på søndag 01. mars 2020, klokken 20:07
For vår del ett lett valg: 50. Bilen lader raskt på Ionity (og nå som folk skyr de som pesten, er det heller ikke ladekø.) Vi har en iPace i tillegg. Velger e tron 50 når vi skal på langtur, gitt at vi passerer ionity lader, noe vi alltid gjør med vårt kjøremønster. Hadde det vært ytterligere 5-6mil ekstra rekkevidde med 55 over 50 hadde det blitt 55, men for vår del er det ikke noe poeng i dag når diffen er såpass "liten". Hvis du kjører til stadighet der det er få lynladere hadde jeg valgt 55. Å basere seg på å lade der det er 1-2 ladepunkter funker ikke (for vår del.)

Dette har jeg også tenkt. Stopper jo uansett så det er bare med defekte stasjoner og ladekø dette blir et problem.

Dessuten: Ladekøforsikring til kr 130 000 fremstår som noe overpriset.

Men; to små som hyler i kor. Mamma'n tar begge to mens pappa sitter i ladekø = sinna dame. Det kan faktisk være verdt 130 000 å kjøpe seg ut av.


Amatøren

Husk at med Maingau Energie så koster det EUR 0,40/kWh.

Greit å huske når Ionity tar NOK 8,40/kWh.

Med Audi avtale for 189,00/mnd(!) så koster strømmen NOK 3,20/kWh.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

daktari

På de strekkene du nevner ville vi neppe tatt pause, selv med 3 barn.
Et annet eksempel, vi besøkte familie i helga, 85 km unna. Mye vind og regn, skiboksen er av nå. 50/50 motorvei og rolig landevei. Reiste med 85%, en liten utflukt on-site, og hjem på kvelden etter en de-icing fra batteri. Kom tilbake med 10%. Jeg brukte altså  100% E50-kapasitet på den turen. Jeg kunne vel fått ladet 5 timer på Schuko som med Audiladeren er ca 8 A hos familien, men så sinnsykt godt å slippe.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

turfsurf

Synes bruksmønsteret ditt passer bra for etron 55. Pass og på å ta høyde for batteridegradering. Synes ikke den lille prisforskjellen er verdt tapet av garanti på en så dyr bil.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

PF

Jeg var en tur i Porsgrunn i helgen, kjørte fra Oslo syd, så litt over ca 18. mil. Startet med 81% på batteriet og hadde 16% når jeg ankom.
Ser snittet på appen sier 32.6 kWH/100 for 168km og 1:56 time. Snitt fart 87km/t, etter Drammen begynte det å snø tungt og lå mye snø i veien, det merket man godt.

På vei hjem så brukte vi 50%, men da stod vi i en del vinterferie slutt kø på e18 hjemover.

kirneh

Sitat fra: PF på mandag 02. mars 2020, klokken 07:09
Jeg var en tur i Porsgrunn i helgen, kjørte fra Oslo syd, så litt over ca 18. mil. Startet med 81% på batteriet og hadde 16% når jeg ankom.
Ser snittet på appen sier 32.6 kWH/100 for 168km og 1:56 time. Snitt fart 87km/t, etter Drammen begynte det å snø tungt og lå mye snø i veien, det merket man godt.

På vei hjem så brukte vi 50%, men da stod vi i en del vinterferie slutt kø på e18 hjemover.

Hvilken e-tron versjon har du?

PF


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA