Delepriser på e-tron

Startet av Trond.m, tirsdag 25. februar 2020, klokken 14:07

« forrige - neste »

Trond.m

Det har blitt publisert noen astronomiske delepriser til e-tron på Facebook.
Eksempelvis er bakre elmotor til e-tron 50 i følge opplysningene priset til hele kr 167.781,60 eks. mva. Batteriet skal ha en pris på 314.680,80 😮

De blir også nevnt at de koster ca 30.000 å bytte radar for ACC.

Selv om det kanskje er mange år til dette blir aktuelt, så må vi anta at forsikringsprisen vil påvirkes av høye delepriser. Dessuten vil det påvirke økonomisk levetid når enkelte deler koster vesentlig mer enn restverdien på bilen.

Noen som har eksempler på mer typiske slitasjedeler. Er disse også prisen med et solid påslag. BMW i3 har derimot alltid hatt rimelige deler. Måtte bytte nedre støtfanger foran på en 19 Model i3S i fjor, samt en beskyttelsesplate under. De delene kostet bare et par tusen kroner, så det er ikke slik at elbiler MÅ ha dyre deler.

Hårek

#1
Sitat fra: TM på tirsdag 25. februar 2020, klokken 14:07
De blir også nevnt at de koster ca 30.000 å bytte radar for ACC.
Sikker på det? Så et innlegg med bilde fra en som fikk knust laseren av steinsprut, og nevnte at det ville koste 30k. Var typisk nok mange som kalte det for en radar.
Alle e-tron har radar, men bare 2019-modell har laserscanner (lidar).
(Audi e-tron 55 2020)
BMW i4 M50 - 2023

Trond.m

Nei, det er mulig det er feil. Men jeg er mer overrasket hvis en av motorene koster over 200.000.

Marzo

Sitat fra: TM på tirsdag 25. februar 2020, klokken 14:25
Nei, det er mulig det er feil. Men jeg er mer overrasket hvis en av motorene koster over 200.000.

Det er samme pris på tilsvarende bensin og diesel motorer.
Men nå er det ytterst få motorer solgt av forhandlere som blir betalt av privatpersoner.
Det vil komme alternativer på samme måte som for fossil motorne etterhvert som behovet oppstår.

Trond.m

Ja, det kan godt stemme. Men en elektromotor skulle man forvente kostet vesentlig mindre enn en forbrenningsmotor. Og så er det jo to av dem. At 1 motor + batteri koster mere enn en ny bil er vel litt spesielt.

Marzo

Sitat fra: TM på tirsdag 25. februar 2020, klokken 14:41
Ja, det kan godt stemme. Men en elektromotor skulle man forvente kostet vesentlig mindre enn en forbrenningsmotor. Og så er det jo to av dem. At 1 motor + batteri koster mere enn en ny bil er vel litt spesielt.

At den er mindre komplisert behøver ikke gjenspeile prisen.
Det er heller ikke uvanlig at løse deler koster mer enn en hel bil. Pga andre marginer og logistikk osv.

Innen deler skal handles av dødelige vil det være rimelige alternativer på lik linje som for tilsvarende biler i samme pris klasse.


E_S

Det er jo helt normalt. En motor eller girkasse til en tilfeldig fossilbil kostet jo rundt 100k for 20 år siden, enda verre i dag. Det er jo også uansett mange år til disse delene er aktuelle å bytte som noe annet enn garantiarbeid..
:)


© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA