Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Forsømte elbiler

Startet av lightscribe, tirsdag 25. februar 2020, klokken 09:12

« forrige - neste »

z4rd

#15
Dette med vampire drain er tidvis overdrevet.

Jeg leverte min forholdsvis nye TM3 til lakkcoating her om dagen, på en lørdag kl 1200. Ifm levering hadde den akkurat droppet fra 61 til 60% SOC.

Bilen stod parkert inne i en hall til dagen etter. På søndagen begynte jobben. Da er dører osv tidvis åpne og bilen er påskrudd/ulåst. Jeg hadde skrudd av HVAC ifm levering.

Bilen ble jobbet med på søndag og mandag, og stod deretter i samme hall frem til tirsdag kl 1400, for at coatingen skulle herdes.

Da jeg hentet bilen etter altså 3 døgn og 2 timer hadde den 59% SOC. 1% reduksjon.

Ikke akkurat et problem med vampire drain vil jeg si. Min erfaring er at automatisk dvalefunksjon fungerer bedre og bedre ifm nyere software. For øvrig sjekket jeg status på bilen via appen kun to ganger i løpet av denne tiden.

Men for all del, med hensyn til trådstarters problemstilling, ikke relevant user case, men måtte svare Burger :)
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

lightscribe

#16
Berlingo og Saxo har NiCd batteri kjemi. Leste nå at det er anbefalt å lagre disse helt utladet. Wikipedia mener self-discharge rate er 10% per month og det er jo en fordel i denne sammenhengen  :P

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA