Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Lading med "støvsugeren" på Zoe 50

Startet av askekladden, mandag 24. februar 2020, klokken 15:43

« forrige - neste »

minibiti

If you have a charger delivering 3.6 kW/16A, your best case scenario is 3 kW getting to the battery pack.
This is what I get with my podpoint charger and a plain Type 2 cable. I have IT at home but I have a transformer in front of the podpoint so it gets TN.
Have a look at my previous post explaining the efficiency of the Cameleon charger on board the car.

It will be interesting to see what your dealer finds out and what results you get with another charging cable/støvesuger. Because it can be that there is a non negligible loss there, which in turns makes things worse in the Cameleon charger.
Oslo
2020 Zoe Intens R135 (Jan 2020 - present)
2018 Zoe Intens R110 (Nov 2018 - Jan 2020)
2016 Zoe Intens R240 (Aug 2016 - Nov 2018)

askekladden

#16
Jeg fikk den nye "støvsugeren" for et par uker siden, men pga begrenset bilbruk i disse dager har jeg ikke fått prøvd den så mye. Nå har jeg hatt to full-ladinger med den nye, og det ser ut til at jeg får noe bedre hastighet enn med den som ble defekt, men fortsatt langt unna 3,6 kW. Tibber-appen jeg bruker sammen med Easee-ladestasjonen min rapporterer at bilen lader med ca 2,8 kW i snitt. Den gamle lå på ca 2,5 kW.
Jeg startet lading på 4% batteri i går ettermiddag. Nå, 19,5 timer senere, er batteriet på 88%. Tibber-appen sier at det er ladet i underkant av 55 kWh siden starten. 55 kWh lading på å lade 84% av et batteri på 52 kWh tilsier  et ganske stort ladetap.
Edit: Totalt ladet 67,11 kWh fra 4 - 100%. Det betyr vel at ca 25% av strømmen "forsvinner" mellom ladestasjonen og batteriet... :(

Følger spent med på om kokkos får noe fornuftig svar fra Easee og/eller Renault. Jeg er rimelig sikker på at problemet ikke ligger i Easee-laderen, da jeg oppnår forventet ladehastighet på min andre bil (Passat GTE).

kokkos

Askeladden og minibiti:

Etter en stund med hodebry valgte plutselig støvsugeren å jobbe litt hardere, og plutselig en dag lå jeg på mellom 3 og 3.4 kW i ladeeffekt. Det skjedde helt av seg selv, og hverken jeg, Renault eller Easee kan forstå hvorfor.

Men så plutselig sluttet det å fungere igjen, og nå lader det ikke i det hele tatt. Jeg har avtale med å komme inn på Motor Forum så de får sjekket litt.

Jeg vurderer nå å få satt inn en fastmontert transformator før ladepunktet, har noen noe å anbefale på den fronten?
Tesla Model 3 LR (MIC) 2021, rød
Renault Zoe ZE50 R135 Intens 2020

minibiti

@Askeladden: The on board Cameleon charger of the Zoe has low efficiency at low power... Around 71% for 10A and 85% at 16A (cf link I posted earlier). So that you get around 75% efficiency with the new Raydiall adapter added does not seem so far fetched to me, unfortunately.
If you want to increase both the efficiency and the speed, you should do what @kokkos is talking about and install a transformer before your charger. Then no more Raydiall adapter and the Zoe will use all the power the charger can give and your efficiency should them be around 85%.

@kokkos: You could install something like this (http://www.nofuel.no/Produkt/nofuel-16a-transformator-1-fase) for 11.4 kNOK + installation. You have more products to choose from at http://www.nofuel.no/renault-zoe-lading, depending of your needs.
This one is also a good alternative: http://www.nofuel.no/Produkt/nofuel-62-kw-3-fase-ladepunkt
Transformer and charger all in one, using 3 phases and giving 6.2 kW charging, increasing the efficiency even further. You even get a Type 2 cable at the charger included.

Installing the transformer for home charging is the best solution in my opinion, it gives faster and more efficient charging, and it is silent :) The Raydiall adapter is better suited to be used when there is no other options.

Otherwise, it looks like the Raydiall adapter is a bit shaky which explains why it takes in 2.8 kW and 3.4 kW according to its mood :P
Oslo
2020 Zoe Intens R135 (Jan 2020 - present)
2018 Zoe Intens R110 (Nov 2018 - Jan 2020)
2016 Zoe Intens R240 (Aug 2016 - Nov 2018)

kokkos

Sitat fra: minibiti på fredag 12. juni 2020, klokken 10:09
@kokkos: You could install something like this (http://www.nofuel.no/Produkt/nofuel-16a-transformator-1-fase) for 11.4 kNOK + installation. You have more products to choose from at http://www.nofuel.no/renault-zoe-lading, depending of your needs.
This one is also a good alternative: http://www.nofuel.no/Produkt/nofuel-62-kw-3-fase-ladepunkt
Transformer and charger all in one, using 3 phases and giving 6.2 kW charging, increasing the efficiency even further. You even get a Type 2 cable at the charger included.

Installing the transformer for home charging is the best solution in my opinion, it gives faster and more efficient charging, and it is silent :) The Raydiall adapter is better suited to be used when there is no other options.

Otherwise, it looks like the Raydiall adapter is a bit shaky which explains why it takes in 2.8 kW and 3.4 kW according to its mood :P

Vil en trafo som får 16A 230 V gi 16A 400V?
Tesla Model 3 LR (MIC) 2021, rød
Renault Zoe ZE50 R135 Intens 2020

filtvet

Jesus, 30.000 for nofuel trafo og lader..... og så må sikkert sikringskap oppgraderes også.

minibiti

@kokkos: The first trafo I linked to only converts IT to TN, so you still have 230v. So you still get only 16A/230V/1 phase charging i.e 3.6 kW. It is then no point having a 7 kW charger.
Going from 230V to 400V requires more fancy equipment I think.
Oslo
2020 Zoe Intens R135 (Jan 2020 - present)
2018 Zoe Intens R110 (Nov 2018 - Jan 2020)
2016 Zoe Intens R240 (Aug 2016 - Nov 2018)

automat

Sitat fra: kokkos på fredag 12. juni 2020, klokken 10:27

Vil en trafo som får 16A 230 V gi 16A 400V?
Selvfølgelig ikke. Da hadde man hatt en perpetuum mobile.

Enfas TN er normalt 230V. Enfasetrafoer IT/TN vil derfor være 230V/230V, men gjør noe med jordingen. Trefasetrafoer IT/TN vil være 230V/400V og strømmen reduseres med faktoren 1.73.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

askekladden

Sitat fra: kokkos på fredag 12. juni 2020, klokken 08:35
Askeladden og minibiti:

Etter en stund med hodebry valgte plutselig støvsugeren å jobbe litt hardere, og plutselig en dag lå jeg på mellom 3 og 3.4 kW i ladeeffekt. Det skjedde helt av seg selv, og hverken jeg, Renault eller Easee kan forstå hvorfor.

Men så plutselig sluttet det å fungere igjen, og nå lader det ikke i det hele tatt. Jeg har avtale med å komme inn på Motor Forum så de får sjekket litt.

Jeg vurderer nå å få satt inn en fastmontert transformator før ladepunktet, har noen noe å anbefale på den fronten?

Så Renault vil fortsatt ikke gi noen forklaring på hvorfor Raydiall-adapteren leverer såpass mye lavere effekt enn det som er oppgitt på papiret? For min del er det uaktuelt å bruke 10.000+ kroner på en trafo som jeg kun trenger for Zoe og som vil begrense effekten til 3.6 kW. Det er langtfra sikkert at min neste elbil blir en Renault.
Jeg kan leve med den ladehastigheten jeg har i dag, selv om jeg opplever det som feilaktig markedsføring. Det som er mer bekymringsfullt er hvis jeg beholder bilen i mer enn 5 år og Raydiall-adapteren ryker igjen uten garanti. Den virker ikke nødvendigvis som et solid produkt når min egen tok kvelden etter kort tid, og når @kokkos sin muligens også har blitt defekt.

minibiti

Sitat fra: askekladden på tirsdag 16. juni 2020, klokken 14:10
...
For min del er det uaktuelt å bruke 10.000+ kroner på en trafo som jeg kun trenger for Zoe og som vil begrense effekten til 3.6 kW. Det er langtfra sikkert at min neste elbil blir en Renault.

I understand you are not too happy about the situation, but just out of curiosity I have to ask...
You are not considering the trafo because:
1. The price?
2. The max effect would be limited to 3.6 kW?
3. Your next car might not be a Renault?
4. All of the above? :)

Just so it is clear:
- if you do not have enough power at your home to spare more than 3.6 kW/16A for the charger, then the trafo does not limit you anyway
- any car can still charge after you have installed the trafo

But you should definitely press Renault to tell you why the efficiency is so bad with the Raydiall adapter, and if it is according to its specs!
Oslo
2020 Zoe Intens R135 (Jan 2020 - present)
2018 Zoe Intens R110 (Nov 2018 - Jan 2020)
2016 Zoe Intens R240 (Aug 2016 - Nov 2018)

elektrolux

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

minibiti

Oslo
2020 Zoe Intens R135 (Jan 2020 - present)
2018 Zoe Intens R110 (Nov 2018 - Jan 2020)
2016 Zoe Intens R240 (Aug 2016 - Nov 2018)

elektrolux

Pre owned and used with a Podpoint charging unit.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

askekladden

Sitat fra: minibiti på onsdag 17. juni 2020, klokken 08:46
Sitat fra: askekladden på tirsdag 16. juni 2020, klokken 14:10
...
For min del er det uaktuelt å bruke 10.000+ kroner på en trafo som jeg kun trenger for Zoe og som vil begrense effekten til 3.6 kW. Det er langtfra sikkert at min neste elbil blir en Renault.

I understand you are not too happy about the situation, but just out of curiosity I have to ask...
You are not considering the trafo because:
1. The price?
2. The max effect would be limited to 3.6 kW?
3. Your next car might not be a Renault?
4. All of the above? :)

All of the above. :)

Sitat fra: minibiti på onsdag 17. juni 2020, klokken 08:46
Just so it is clear:
- if you do not have enough power at your home to spare more than 3.6 kW/16A for the charger, then the trafo does not limit you anyway
- any car can still charge after you have installed the trafo

But you should definitely press Renault to tell you why the efficiency is so bad with the Raydiall adapter, and if it is according to its specs!

Jeg har 32A 3-fase kurs til de to ladestasjonene mine. Hvis jeg bytter til en annen elbil i fremtiden ønsker jeg ikke å være begrenset til 3.6 kW lading fordi jeg har intstallert skilletrafo.

chriso89

Nå har jeg ikke zoe men dette virker jo latterlig?  Har noen regnet med på hvor mange kroner man betaler i strøm for tapet?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA