Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Info om nivåer- og dynamisk regulering av luftfjæring

Startet av elektro, søndag 23. februar 2020, klokken 00:36

« forrige - neste »

elektro

Dette er nok gammelt nytt for noen, men her er en oversikt fra SSP over nivåer ne i de forskjellige kjøreprogrammene, og når de endrer seg. Jeg fikk noen aha-opplevelser i alle fall.. Hva med at det finnes et 6. mellomnivå f.eks? :)
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Bmw_Tryne

Bmw 530i G30

Radial

Voldsomt til aktivitet på dette systemet?
Undres meg på hvor mye detta koster å fikse når det ryker etter garantien går ut 🙄

Med så mye justeringer under kjøring hele tiden, blir det mye mikkmakk som går i stykker etter hvert.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

jonste

Sitat fra: Radial på søndag 23. februar 2020, klokken 12:09
Voldsomt til aktivitet på dette systemet?
Undres meg på hvor mye detta koster å fikse når det ryker etter garantien går ut 🙄

Med så mye justeringer under kjøring hele tiden, blir det mye mikkmakk som går i stykker etter hvert.

Hvis du får dette systemet til å justere seg hele tiden, så har du en flott kjørerytme :D

Voltron

Interessant syns nå jeg! Men hva er egentlig forskjellen mellom Allroad og Offroad da?
E tron 50

elektro

Forskjellen mellom Allroad og Offroad er at sistnevnte tillater noe hjulspinn og aktiverer "hill descent control" som hjelper deg kontrollert ned ordentlig bratte bakker på løst/glatt underlag. (Så lenge det ikke er blank is og dekkene er piggfrie. Da er det bare å ønske god tur..) Se denne videoen, dårlig forklart fra 5:25, hopp gjerne til 7:10 og 11:10 for litt action.
https://youtu.be/LO47uOC0ViQ?t=325

Jeg kjører som regel i Auto eller Comfort, også på hyttevei ol. Sistnevnte gir mykere fjæring og er lettere på rattet, tror jeg. Du merker lite forskjell, da styringen vel er av progressiv art. Efficiency bruker jeg når jeg skal spare strøm på motorvei, men da blir fjæringen noe stump når den senker seg til trinn 1. Bruker gjerne Dynamic når jeg er alene i bilen. Ofte uten Sport innkoblet når jeg bare skal cruise, bare fordi utgangshøyden er fin, i trinn 2. Noen foretrekker Individual, men den gir dessverre ikke mulighet til kontrollere fjæringen, så jeg antar at den oppfører seg som Auto.

Ellers er det ikke sånn at bilen justerer seg hele tiden, som det kan se ut ved første øyekast. Snarere tvert mot. Jeg skulle gjerne hatt den til å bevege seg litt mer, lagt seg ett hakk ned allerede ved 90-100 km/t i Auto f.eks. Grunnen er vel at det er fint lite å hente på det forbruksmessig før 120 km/t..
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

daktari

Med Individual kan du kontrollere dempingen (komfort/balansert/sportslig), og høyden er satt til 3/middels. Kan ikke justere høyden inne i programmet, men den senker seg automatisk til 2 over cirka 130 km/t.

I "offroad" er det veldig mye hjulspinn som tillates.

Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

tid

Sitat fra: elektro på tirsdag 03. mars 2020, klokken 11:07
Forskjellen mellom Allroad og Offroad er at sistnevnte tillater noe hjulspinn og aktiverer "hill descent control" som hjelper deg kontrollert ned ordentlig bratte bakker på løst/glatt underlag. (Så lenge det ikke er blank is og dekkene er piggfrie. Da er det bare å ønske god tur..) Se denne videoen, dårlig forklart fra 5:25, hopp gjerne til 7:10 og 11:10 for litt action.
https://youtu.be/LO47uOC0ViQ?t=325

Jeg kjører som regel i Auto eller Comfort, også på hyttevei ol. Sistnevnte gir mykere fjæring og er lettere på rattet, tror jeg. Du merker lite forskjell, da styringen vel er av progressiv art. Efficiency bruker jeg når jeg skal spare strøm på motorvei, men da blir fjæringen noe stump når den senker seg til trinn 1. Bruker gjerne Dynamic når jeg er alene i bilen. Ofte uten Sport innkoblet når jeg bare skal cruise, bare fordi utgangshøyden er fin, i trinn 2. Noen foretrekker Individual, men den gir dessverre ikke mulighet til kontrollere fjæringen, så jeg antar at den oppfører seg som Auto.

Ellers er det ikke sånn at bilen justerer seg hele tiden, som det kan se ut ved første øyekast. Snarere tvert mot. Jeg skulle gjerne hatt den til å bevege seg litt mer, lagt seg ett hakk ned allerede ved 90-100 km/t i Auto f.eks. Grunnen er vel at det er fint lite å hente på det forbruksmessig før 120 km/t..

Enig at Auto gir beste kjøreopplevelsen til vanlig. Jeg har ingen veier med fartsgrense over  80 i nærheten og bruk av Efficiency f.eks gir kun dårligere kjøreegenskaper uten å gi merkbart mindre forbruk. I Auto er bilen mest lik Mercedesen jeg hadde før denne (50AS med 20» hjul og lufttrykk ihht instr bok.)
e-tron 50AS bestilt november 19 - levert uke 16 2020

ThomasEL

Er det forresten noen som har skjønt hvilke forhold eller innstillinger som setter høyden i dette «mellomnivået/intermediate»..?
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

JegHaterKontoer

Sitat fra: elektro på tirsdag 03. mars 2020, klokken 11:07
Noen foretrekker Individual, men den gir dessverre ikke mulighet til kontrollere fjæringen, så jeg antar at den oppfører seg som Auto.
Sitat fra: daktari på tirsdag 03. mars 2020, klokken 14:28
Med Individual kan du kontrollere dempingen (komfort/balansert/sportslig), og høyden er satt til 3/middels. Kan ikke justere høyden inne i programmet, men den senker seg automatisk til 2 over cirka 130 km/t.

Dette er bare delvis sant. Jeg kjører alltid i Individual på nivå 2 utenom på grusvei, da er det Comfort eller Allroad som gjelder.
I Individual senkes fjæringen til nivå 2 ved å velge sportslig på det midterste valget. Resten har jeg på balansert så den er en fin mellomting i styring og gasspådrag men den holder seg altså på nivå 2.
Har ikke bilen foran meg akkurat nå, men har altså Balansert-Sportslig-Balansert på de tre valgene i Individual.

Tok en tur-retur hytta for noen uker siden og kjørte turen ned i Efficiency og hjem igjen på Individual. Efficiency endte på 22,4 kwh/100km og snittfart på 68, mens Individual ble 22,1 kwh/100km og snittfart på 71. Så godt som ingen forskjell i høydemeter, kanskje 10-20 meter.
2020 E-Tron 55, Galaxy Blue

ThomasEL

Et par ting jeg lurer på her:

• Hvis man på «Individuell» setter både drivverk, understell og styring på «sportslig»
- Blir det nøyaktig det samme som å kjøre i «Dynamic»..?

• Når man skifter til «Dynamic» under kjøring, så settes alltid drivverket i «sportslig» («S» vises i dash)
Men hvis man slår av bilen mens den er i Dynamic, så er den riktignok fortsatt i Dynamic når man starter opp igjen, men da har drivverket gått i «D» modus...
- Er ikke det litt underlig..?
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

geiro

Skrevet av: ThomasEL
« på: I dag kl. 11:34 »Sett inn sitat
Et par ting jeg lurer på her:

• Hvis man på «Individuell» setter både drivverk, understell og styring på «sportslig»
- Blir det nøyaktig det samme som å kjøre i «Dynamic»..?


Lurer litt på det samme, med Efficiency, blir E når man velger under kjøring, men D etter stopp. Ikke funnet ut av at man kan velge annet enn D og S med girvelger?  Liker å kjøre i E med ACC, så skulle gjerne hatt en enklere måte å velge E på enn å bytte kjøreprogram frem og tilbake

daktari

Sitat fra: ThomasEL på torsdag 30. juli 2020, klokken 11:34
Et par ting jeg lurer på her:

• Hvis man på «Individuell» setter både drivverk, understell og styring på «sportslig»
- Blir det nøyaktig det samme som å kjøre i «Dynamic»..?

Min opplevelse nei; kjører alltid med drivverk på sportslig via individual. I Dynamic virker bilen enda litt kvikkere på gassresponsen.
Jeg kjører med fjæring på komfort i ind., da står den på nivå 3 stort sett hele tiden, unntatt i veldig høy fart kryper den til 2. Vet ikke om "sportslig fjæring" senker til 2 i alle hastigheter?
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

el-H

#13
Sitat fra: el-H på torsdag 30. juli 2020, klokken 13:09
Sitat fra: ThomasEL på torsdag 30. juli 2020, klokken 11:34
Et par ting jeg lurer

• Når man skifter til «Dynamic» under kjøring, så settes alltid drivverket i «sportslig» («S» vises i dash)
Men hvis man slår av bilen mens den er i Dynamic, så er den riktignok fortsatt i Dynamic når man starter opp igjen, men da har drivverket gått i «D» modus...
- Er ikke det litt underlig..?



Det er slik at du må velge modus eller gir s/d på nytt etter oppstart bilen går i en mere nøytral posisjon  i følge instruksjonsbok

ThomasEL

Takk for innspill!

Men jeg syns fortsatt det er underlig at drivlinjen ikke blir stående i henholdsvis S og E når man starter opp igjen bilen igjen i Henholdsvis Dynamic/individuell m sportslig drivlinje og Eficiency...

Hva er f eks da vitsen med å velge «sportslig» drivlinje i menyen for individuell..? Eller er det slik at også «D» er mer sportslig da enn om man hadde satt drivlinja til «Comfort»..?
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA