Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Klimaanlegg redusert

Startet av Luftventil, lørdag 22. februar 2020, klokken 20:15

« forrige - neste »

Luftventil

Etter en lengre kjøretur på vinterfjellet kom det et varsel i vår Model S om at klimaanlegg er redusert. Varselet har nå vart et par dager. Noen tips om hva det kan skyldes?

Kjørte tidvis i mye snø, så lurer på det kan ha tettet/forskjøvet noe.

Vedlagt ligger bilde av feilmeldinga
- 2015 VW E-Golf

- 2017 Tesla Model S75D

Contango

Kan være sjalusiene i front som har frosset fast. De åpner seg når det trengs ektra kjøling - bla under hurtiglading.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

Muffinman

Ingen krise om spjeldene ikke virker. Viftene trekker luft via radiatoren i front og videre over kondenserene når de er lukket. Det gir  god nok flow for at kjølingen skal virke som forutsatt nå om vinteren. Men om viftene ikke fungerer, for lite gass på anlegget eller problemer med sirkulasjonspumper sliter man.

Contango

Luftventil - supert om du avslutter tråden enten om meldingen forsvinner i plussgrader (sannsynligvis da frosne spjeld) eller med diagnose fra Serv Ctr.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

Kim-

Hos meg var det ac kompressoren som måtte byttes (det de fant ut etter 5 servicebesøk og 10 mnd med feilsøking)
2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

Luftventil

Da er problemet løst! Feilmeldinga forsvant etter noen dager med varmere vær, og har ikke kommet tilbake siden. Så var nok bare noe snø/is.
- 2015 VW E-Golf

- 2017 Tesla Model S75D

Luftventil

Oppdatering: Feilmeldingen kom tilbake, så vi kontaktet Tesla. De tok bilen inn på kort varsel, og konkluderte med lavt nivå av kjølevæske. Ble fikset gratis.
- 2015 VW E-Golf

- 2017 Tesla Model S75D

Hasse79

Jeg har også fått denne meldingen flere ganger (2018 TMS 75D) og merket godt den reduserte effekten på AC. Fikk meldinga til å forsvinne ved å ta en «power off» og fikk da tilbake full effekt på AC. Dette har kommet tilbake flere ganger så jeg ringte road service som fortalte at det kunne ha med kjølevæskeflyt, også opp i mot batteriet, å gjøre. Jeg tok derfor med saken til SC i fm CCS retrofit hvor de brukte 30 min på feilsøking og konstaterte at alt er i orden. Jeg måtte derfor betale for denne tidsbruken (ca kr 1.000) siden denne feilmeldingen visstnok står omtalt i bilens brukermanual og vil kunne komme av og til uten at det nødvendigvis er noe galt med bilen. Jeg har ikke sjekket manualen verken før eller etter. Kan heller ikke huske å ha fått feilmeldingen på nytt igjen etter dette.
2018 Tesla Model S 75D
2015 BMW i3

Kim-

Sitat fra: Hasse79 på lørdag 04. april 2020, klokken 13:08
Jeg har også fått denne meldingen flere ganger (2018 TMS 75D) og merket godt den reduserte effekten på AC. Fikk meldinga til å forsvinne ved å ta en «power off» og fikk da tilbake full effekt på AC. Dette har kommet tilbake flere ganger så jeg ringte road service som fortalte at det kunne ha med kjølevæskeflyt, også opp i mot batteriet, å gjøre. Jeg tok derfor med saken til SC i fm CCS retrofit hvor de brukte 30 min på feilsøking og konstaterte at alt er i orden. Jeg måtte derfor betale for denne tidsbruken (ca kr 1.000) siden denne feilmeldingen visstnok står omtalt i bilens brukermanual og vil kunne komme av og til uten at det nødvendigvis er noe galt med bilen. Jeg har ikke sjekket manualen verken før eller etter. Kan heller ikke huske å ha fått feilmeldingen på nytt igjen etter dette.
Jeg tror det er noe gale med din bil..jeg kjøpte en obd dongle når jeg fikk dette problemet selv når tesla mente alt var i orden. kunne hvertfall dokumentere at kompressoren stoppet opp.
2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

joakimg

Sitat fra: Hasse79 på lørdag 04. april 2020, klokken 13:08
Jeg har også fått denne meldingen flere ganger (2018 TMS 75D) og merket godt den reduserte effekten på AC. Fikk meldinga til å forsvinne ved å ta en «power off» og fikk da tilbake full effekt på AC. Dette har kommet tilbake flere ganger så jeg ringte road service som fortalte at det kunne ha med kjølevæskeflyt, også opp i mot batteriet, å gjøre. Jeg tok derfor med saken til SC i fm CCS retrofit hvor de brukte 30 min på feilsøking og konstaterte at alt er i orden. Jeg måtte derfor betale for denne tidsbruken (ca kr 1.000) siden denne feilmeldingen visstnok står omtalt i bilens brukermanual og vil kunne komme av og til uten at det nødvendigvis er noe galt med bilen. Jeg har ikke sjekket manualen verken før eller etter. Kan heller ikke huske å ha fått feilmeldingen på nytt igjen etter dette.
Jeg fikk feilmelding om redusert AC i februar. Jeg hadde i tillegg tidvis merket en lavfrekvent buldring fra klimaanlegget, spesielt under hurtiglading. Tesla i Tromsø konstaterte lekkasje på klimaanlegget og at det var stort sett tomt for kjølemedium. De byttet noen deler for å fikse lekkasjen og fyllte opp og så var meldingen borte og jeg har ikke hørt noen ulyder siden heller.

Sent from my Pixel 2 XL using Tapatalk


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA