2016 mod Leaf vil ikke starte

Startet av Leaf1Kris, lør 22. feb 2020, kl. 06:38

« forrige - neste »

Leaf1Kris

Den gamle Leafen ville plutselig ikke starte lengre, har ett gult varsellys for bremser i dashbordet samt ett gult varsellys av en bil med utropstegn inni. Tenkte at det måtte være 12v batteriet som var begynt å bli dårlig så prøvde å bytte til ett nytt uten noe forskjell. Bremsepedalen er myk og den registrerer ikke at jeg trykker på bremsen virker det som.
Noen som har opplevd det samme?

Trekkoppbil

Jeg ville nok før lade opp batteriet og eventuellt måle spenning, før jeg bytter det.
I 2014 hadde jeg et dårlig batteri i en 2012-modell, og jeg lurte på om jeg skulle kaste det, men jeg lada det heller opp et par ganger i løpet av vinteren, og bilen fungerer fortsatt med det samme batteriet, den dag i dag.
Man kan lese av spenninga med f.eks Leaf Spy Pro. Enkelte typer usb-kraft viser også spenninga:
Hva om du lader opp både det gamle og det nye batteriet over natta, for å se om bilen fungerer bedre med noen av dem da?

Hvis du har feilkoder på ABS, grunnet låg spenning, så kan det ta litt tid før feilen blir borte, etter at du har fiksa spenninga, men i løpet av dagen bør bremsene fungere igjen. Etter du har satt inn friskt batteri, kan du prøve å slette feilkodene med f.eks Leaf Spy Pro, for å se om bilen kommer seg raskere da.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA