Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Hvordan verifisere H264 oppdatering

Startet av jæggen, fredag 21. februar 2020, klokken 10:50

« forrige - neste »

Norwegian Wood

Sist fredag fikk oppdatert H264 og i tillegg H270 som er Acoustic Vehicle Alert System. Det ble ikke gjort noen andre endringer som jeg er kjent med og nå har jeg fått ny grønn horisontal SOC bar. Før oppdateringen hadde jeg den halvrunde hvite så det tyder jo på at grønn horisontal SOC bar har en sammenheng med H264, eller med H270?  Jeg har fortsatt 101E, 102E og 103E som utestående kampanjer i TOPIx. Forsåvidt står også H264 og H270 der fortsatt, men etter det jeg forstår tar det noen dager før de forsvinner i TOPIx.

SOC på 75% gir nå antatt rekkevidde på 307 km. Det er 40-50 km mer enn før oppdateringen men det kan selvsagt også skyldes en øking etter den siste turen på fjellet. 

I-Pace S
MY 2020
Info 19C-Program 18.2

Norwegian Wood

Kanskje Tellus har rett.

Ser på det engelske forumet at:

"H237 - INSTRUMENT PACK CLUSTER (IPC) UPDATE is the change to the mileage gauge. H237 was released before H264, my car has had H237 applied so I already have the new mileage gauge (along with other changes). If you download the H264 bulletin (it cost me less than 12 US dollars to gain access to the bulletin details), it indicates that if the H237 IPC has NOT been applied then that update MUST be done first, if H237 is already applied then H264 can be implemented directly."

I så fall har jeg fått H237 samtidig med H264 uten noen nærmere forklaring. H237 var ikke en utestående kampanje for meg i TOPIx.


I-Pace S
MY 2020

Tellus

H237 var aldri en kampanje antar jeg. En kampanje er en oppdatering som man kan kreve of få. Noen ganger vil man også bli innkalt hvis det er snakk om sikkerhetsmessige oppdateringer. Det finnes i tillegg en rekke oppdateringer som kun skal installeres ved behov. F.eks. for å løse et spesifikt problem noen kunder har. Ingen av telematikkoppdateringene fra og med 15.2 til 19.2 har vært kampanjer. Jeg satt med 14.2 inntil jeg fikk H264. Da ble modulen oppgradert til 15.2. Det hadde ikke nødvendigvis noe med H264 å gjøre, men jeg rapporterte en feil i appen når det gjelder lading som tydligvis ble fikset i 15.2.

Hvis det er slik at H264 forutsetter at H237 er installert så skal TS ha fått den nye batteriindikatoren. Hvis ikke er H264 enten ikke installert eller feilaktig installert uten H237.

Ingeniøren

Sitat fra: Norwegian Wood på søndag 23. februar 2020, klokken 23:28
Sist fredag fikk oppdatert H264 og i tillegg H270 som er Acoustic Vehicle Alert System. Det ble ikke gjort noen andre endringer som jeg er kjent med og nå har jeg fått ny grønn horisontal SOC bar. Før oppdateringen hadde jeg den halvrunde hvite så det tyder jo på at grønn horisontal SOC bar har en sammenheng med H264, eller med H270?  Jeg har fortsatt 101E, 102E og 103E som utestående kampanjer i TOPIx. Forsåvidt står også H264 og H270 der fortsatt, men etter det jeg forstår tar det noen dager før de forsvinner i TOPIx.

SOC på 75% gir nå antatt rekkevidde på 307 km. Det er 40-50 km mer enn før oppdateringen men det kan selvsagt også skyldes en øking etter den siste turen på fjellet. 

I-Pace S
MY 2020
Info 19C-Program 18.2


Det sies at 101E, 102E og 103E er 3 år gratis service....
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

4Matic Fanatic

Sitat fra: Tellus på mandag 24. februar 2020, klokken 07:54
...Hvis det er slik at H264 forutsetter at H237 er installert så skal TS ha fått den nye batteriindikatoren. Hvis ikke er H264 enten ikke installert eller feilaktig installert uten H237.
.. og det er jo nettopp det TS rapporterer. Han har fremdeles den gamle batteriindikatoren.

jæggen

Sitat fra: Tellus på mandag 24. februar 2020, klokken 07:54
H237 var aldri en kampanje antar jeg. En kampanje er en oppdatering som man kan kreve of få. Noen ganger vil man også bli innkalt hvis det er snakk om sikkerhetsmessige oppdateringer. Det finnes i tillegg en rekke oppdateringer som kun skal installeres ved behov. F.eks. for å løse et spesifikt problem noen kunder har. Ingen av telematikkoppdateringene fra og med 15.2 til 19.2 har vært kampanjer. Jeg satt med 14.2 inntil jeg fikk H264. Da ble modulen oppgradert til 15.2. Det hadde ikke nødvendigvis noe med H264 å gjøre, men jeg rapporterte en feil i appen når det gjelder lading som tydligvis ble fikset i 15.2.

Hvis det er slik at H264 forutsetter at H237 er installert så skal TS ha fått den nye batteriindikatoren. Hvis ikke er H264 enten ikke installert eller feilaktig installert uten H237.

Ikke lett å forstå dette her... Jeg fikk NY bil i november 2019 og den er levert med gammel SOC / batteriindikator (den vite). Var inne og skulle få H264 i januar. Har som sagt etter oppgradering ikke fått ny batteriindikator eller merket noen annen forskjell. Når jeg hentet bil etter oppgradering var også alle innstillinger i systemet helt likt som når jeg leverte inn bilen til oppgradering. Eneste jeg vet er at Infotainment er oppgradert til 19C versjonen (det sier i alle fall bilen selv)

Spørsmålet blir da fortsatt: Har forhandler klart å legge inn rett Sw versjoner? De seier det selv - men jeg lurer siden jeg da ikke kan se eller verifisere noen endringer.

4Matic Fanatic

Jeg mener du må ta dette opp med forhandler - det høres IKKE ut som at de har gjort det de skal gjøre her.
Funker ikke det er Jaguar Norge neste nivå.

Tellus

Ref ladehastighet.

Denne dukket opp i topix:
H280 - BATTERY ENERGY CONTROL MODULE UPDATE
  H280 - Battery Energy Control Module (BECM) Software Update

Kan dette være relevant mon tro. Er en kampanje. Vi som har har H264 vil forhåpentligvis kunne laste denne ned som SOTA om ikke lenge.

4Matic Fanatic

Sitat fra: Tellus på mandag 24. februar 2020, klokken 14:53
H280 - BATTERY ENERGY CONTROL MODULE UPDATE

Vi som har har H264 vil forhåpentligvis kunne laste denne ned som SOTA om ikke lenge.
Ryktene sier det ikke er sikkert denne blir SOTA, det er visstnok ikke avgjort enda.

JaguarNorge

Sitat fra: 4Matic Fanatic på lørdag 22. februar 2020, klokken 20:55
Sitat fra: Ingeniøren på lørdag 22. februar 2020, klokken 09:42
...Selv har jeg ikke hørt noe om oppdatering til H264 - må man selv ta initiativ ?
Ja, det ville jeg gjort - dvs, det gjorde jeg :)
Når det gjelder H264 ble det sagt at det skulle komme en sentral innkalling - men jeg har ikke hørt om noen i Norge som faktisk har blitt kontaktet av JLR for å avtale oppdatering?
Forhandlerne vil forsøke å oppdatere bilene samtidig som man skal inn for service eller annen planlagt verkstedbesøk.  :)

Maxwell_400

Sitat fra: JaguarNorge på torsdag 27. februar 2020, klokken 12:55
Sitat fra: 4Matic Fanatic på lørdag 22. februar 2020, klokken 20:55
Sitat fra: Ingeniøren på lørdag 22. februar 2020, klokken 09:42
...Selv har jeg ikke hørt noe om oppdatering til H264 - må man selv ta initiativ ?
Ja, det ville jeg gjort - dvs, det gjorde jeg :)
Når det gjelder H264 ble det sagt at det skulle komme en sentral innkalling - men jeg har ikke hørt om noen i Norge som faktisk har blitt kontaktet av JLR for å avtale oppdatering?
Forhandlerne vil forsøke å oppdatere bilene samtidig som man skal inn for service eller annen planlagt verkstedbesøk.  :)
Får vente nesten 2 år da, håper H280 ikke er kritisk.
I-Pace SE++, MY20, 18" summer & winter, no panoroof, towbar, spare wheel, H264, TCU 20.2, BECM: BS-AAL-BF-AF-BE

Tellus

#26
Tror jeg har svaret på hva som har skjedd med batteriindikatoren.

Som flere har nevnt var den en del av H237. H237 var aldri en kampanje, men den burde ha vært installert på alle nye biler som ble solgt etter den kom i fjor høst. H237 er nå stengt og skal inngå i H264 som er en kampanje.

https://static.nhtsa.gov/odi/tsbs/2019/MC-10169900-0001.pdf

Hvis jeg har forståttt det korekt så skal den bli installert i forbindelse med H264 (sannsynligvis som en egen pakke).

https://static.nhtsa.gov/odi/tsbs/2020/MC-10171145-0001.pdf
https://static.nhtsa.gov/odi/tsbs/2020/MC-10171139-0001.pdf

Hvis man mangler rett batteriindikator etter å ha fått H264 betyr det sannsynligvis at forhandler glemte å installere H237 før resten av H264 ble installert. Det kan også bety at ingen ting ble installert eller at installasjonen på en eller annen måte feilet.

Uansett er det grunn til å be forhandler fikse opp feilen(e).

Info hentet fra dennen tråden i USA.
https://www.i-paceforum.com/threads/h264-update-important.5337/page-10

jæggen

Sitat fra: JaguarNorge på torsdag 27. februar 2020, klokken 12:55
Sitat fra: 4Matic Fanatic på lørdag 22. februar 2020, klokken 20:55
Sitat fra: Ingeniøren på lørdag 22. februar 2020, klokken 09:42
...Selv har jeg ikke hørt noe om oppdatering til H264 - må man selv ta initiativ ?
Ja, det ville jeg gjort - dvs, det gjorde jeg :)
Når det gjelder H264 ble det sagt at det skulle komme en sentral innkalling - men jeg har ikke hørt om noen i Norge som faktisk har blitt kontaktet av JLR for å avtale oppdatering?
Forhandlerne vil forsøke å oppdatere bilene samtidig som man skal inn for service eller annen planlagt verkstedbesøk.  :)

Siden dere JaguarNorge er inne her og svarer og som vel er de som mest om temaet i denne tråden. Hvordan kan man verifisere H264 er installert OK? Som sagt har jeg ikke ny batteriindikator og heller ikke noen andre tegn som viser at jeg har ny software - når jeg hentet bilen etter det som skulle være en oppgradering var alle innstillinger o.l akkurat som før. Infotainment sier bilen er oppdatert til 19C

Ingeniøren

Det ble sagt at etter H264 skal du ha regenerering/batteribrems selv ved 100 % SOC. Om du ikke merker noe forskjell så har du kanskje ikke fått den installeret korrekt. Har den ikke selv så jeg kan ikke si om det stemmer at H264 gjør noe med batteribrems - må self aktiveres.

Og så var det en som klaget til forhandler da han ikke så hva som var installert på bilen av informatikk/telematikk/bil programvare. Når han fikk den tilbake viste den alt. Kan de vare så enkelt som at dette styres av han som oppdaterter bilen. Tror det var på det engelske forum jeg leste dette.

Kan det være så vanskelig å vise dette eller har Jaguar en policy her. Man må jo grav for å finne det så det plager jo ikke de som ikke bryr seg om det ?
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Tellus

Tror alle har hatt en viss regen selv ved 100%. Jeg har alltid hatt det i hvert fall. Selv om man ikke merker stort til det så viser instrumentene (både pilen og tallene) at det foregår regen selv ved stappfult batteri.

Den eneste måten for oss å finne ut om bilen har fått H264 er dessverre å kjøre bilen helt tom.
Holder kanskje å kjøre til 0% og se om skilpaddemodus dukker opp rett etter. Uten H264 kan man kjøre ganske mange km før du får alvorlig redusert effekt/hastighet.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA