Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Støv og sand i baksete kjøpt 30.11.19

Startet av fustrert, fredag 21. februar 2020, klokken 07:30

« forrige - neste »

fustrert

Hei alle der ute . Jeg ser ( etter at jeg fikk problemet og begynte og søke ) at det har vert noen diskusjoner her om Ipace og sand støv i baksete. Jeg har fåt svar fra Jaguar etter at jeg oppdaget dette . Vi jobber med feilen men vet ikke hvordan den skal fikses . Når Jaguar eiere rapportere inn dette alerede i mars 2019 begynner jeg jo og lure . Hva er dette hvor kommer det fra og kan det skade bilen . Jeg har som eier av en helt ny bil i 3 månede hatt den på verksted 4 ganger , Bremse problem , lade luke åpner seg under fart , ABS slår inn helt uventet , Støpsel henger fast i lade kontakt . alt foruten varme aparat på full spiker og motor sluttet å virke .

Men dette støv problemet og hva de kan være er slitsomt . Noen med erfaring . Dette gjelder en Jaguar så om noen har feilen på en Kia er det ikke så interesant i denne sammenheng

takk

Egil Fonn

Den ytre pakning er ikke sammenhengende og tett. Derfor vil støv kunne samle seg mellom ytre og de to indre dør pakninger som er tett. Støv som legger seg i dør karm bak ytre pakning vil kunne suges eller trykkes inn i bil ved lukking/ åpning av dør. Forsiktig åpning/ lukking av dør vil redusere støv inn i bil. Jevnlig fjerning av støv som legger seg vil også hjelpe.
Tett og sammenhengende ytre pakning ville løst dette problemet.
BMW IX 40 fra sept.2022
Mercedes EQC fra 31.03.20
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
BMW i3 94ah Rex 2017 (solgt 31.07.20)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt 31.05.19)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
Mercedes B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)

Tellus

Siste jeg leste var at en løsning var implementert for nye biler og at det fortsatt jobbes med en retrofitt for de bilene som har dette problemet. Min bil får inn litt støv ser jeg, men problemet er relativt marginalt. Når fiksen kommer så kan den tas ved første service.

4Matic Fanatic

Sitat fra: Tellus på fredag 21. februar 2020, klokken 09:34
...Min bil får inn litt støv ser jeg, men problemet er relativt marginalt...
Høres ut som min. Samtidig kjører jeg 'aldri' på grusveier så usikker på status...

Pingle

Sitat fra: 4Matic Fanatic på fredag 21. februar 2020, klokken 10:42
Sitat fra: Tellus på fredag 21. februar 2020, klokken 09:34
...Min bil får inn litt støv ser jeg, men problemet er relativt marginalt...
Høres ut som min. Samtidig kjører jeg 'aldri' på grusveier så usikker på status...
Marginalt problem for de fleste er til å leve med. Hvor vanlig er det at det ikke er bare marginalt?

Og er det noen som har merket noe til saltlake inn i bilen, slik som noen frykter?
https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/Wb10oG/stv-og-sand-sniker-seg-inn-i-jaguars-elbiler-jeg-ma-stvsuge-bilen
Audi e-tron 55, kjøpt 05 2020

4Matic Fanatic

Saltlake? Bare tull og vas.
Dette er ikke mer innfløkt enn dårlig tetting rundt pakningene i døra.

Ingeniøren

2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Pingle

Bra:) Var redd for at det virkelig var en god grunn til at ipace var fornuftig priset brukt, i motsetning til de fleste andre elbiler.
Litt støv/sand inn i bilen er helt klart levelig for oss som ikke kjører ofte og langt.
Særlig når ungene drar inn sand helt av seg selv.


Audi e-tron 55, kjøpt 05 2020

Chimp

Lå på forsiden av VG.no nå. Blir bra for bruktbilverdien dette.

Tellus

Av alle de problemene jeg har lest om når det gjelder I-Pace så er vel dette det problemet som sannsynligvis er minst alvorlig  :P

Chimp

Ja. Synes det er håpløst at det lages en avisartikkel av dette. Folk leser som regel bare overskriften uansett, "må støvsuge bilen hver gang han kommer hjem fra hytta" - ok den bilen vil ikke jeg ha. Hva tjente sutrekoppen på dette? En raskere fix? Eller at han må selge bilen billigere? Synes det er så lite konsekvenstenkning på enkelte

Det er snakk om litt støv liksom...

hELgenen

La nå folk få klage på ting som ikke er ok.
Om alle bare satt med hendene foldet ikke sa ifra vil ingenting skje. Synes det er supert at slike som ham sier ifra og dermed forsøker å hjelpe andre i samme situasjon.
Produsenten får gjennom tilbakemeldinger også muligheten å forbedre produktet

Tellus

Vet ikke helt hva fyren egentlig ønsker. Han har fått samme tilbakemelding som alle andre at Jaguar erkjenner problemet og at det jobbes med en løsning. Han fikk ikke dekket kostnad til setetrekk i baksetet. Mulig det var dette som fikk ham til å gå til avisen.

Hadde Jaguar nektet å erkjenne feilen eller nektet å utbedre den ville det vært en sak vel verdt pressen å bruke tid på.

Norwegian Wood

Ganske tankeløst å gå ut i VG med en sånn bagatell spør du meg. Det vil garantert bli fiksa av Jaguar selv om det tar lenger tid enn vi kunne ønske. Så forresten et tips fra en Volvo eier om å bruke vifta mer aktivt for å hindre undertrykk i bilen.

I-Pace S
MY 2020

ardevd

Det er lett for oss som ikke er plaget av problemet å sitte her på en høy stol og anse dette som en bagatell. Hadde jeg hatt baksetet fullt av sand etter hver kjøretur og en produsent som etter ett år med viten om feilen ikke klarer å finne ut hvordan det skal løses hadde jeg vært ganske frustrert selv.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA