Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

ID.3 1st pris kontra rekkevidde

Startet av ElZen, torsdag 20. februar 2020, klokken 08:10

« forrige - neste »

ElZen

Hei folkens,

Jeg står i kø for denne modellen og er egentlig litt i tvil på om jeg skal kjøpe eller ikke når den lanseres. Venter selvfølgelig til prisene kommer og det blir isåfall Plus-utgaven jeg går for. Utifra mitt kønummer som er registrert ganske så nylig (mellom 5500-6000 :) ) så er det kanskje ikke så stor etterspørsel etter denne bilen? Jeg eier en eldre e-golf nå og må si jeg er veldig fornøyd med den bilen, men som mange andre, så trenger jeg mer rekkevidde.

Jeg frykter litt at Plus-utgaven kanskje ender på 350K+ og da begynner det vel å bli dyrt for bilen? En Tesla Mod3 Standard Range Plus starter på 385 000kr. Den har da 11km forskjell i rekkevidde i forhold til ID3 1st. Resten av forskjellene mellom disse to vet dere. Hvorfor da ikke gå for Mod3? Det kommer mange biler fremover, så hvorfor gå for ID OM prisen ender på det nivået jeg tror? Tror kanskje VW skyter seg litt i foten her med prisen de setter på denne modellen. For min del så dropper jeg nok kjøp om prisen blir det jeg tror.

navyelsen

Sitat fra: ElZen på torsdag 20. februar 2020, klokken 08:10
Jeg frykter litt at Plus-utgaven kanskje ender på 350K+ og da begynner det vel å bli dyrt for bilen?

Tror det er meget optimistisk at den havner på 350K.
Ryktene sier rundt 380K, men frykter at det kan bli enda dyrere...

Så ja, er enig i at det er for dyrt for bilen.
Kia e-Niro utlevert 15.02.2019

advale

#2
Ai ai. Bare 5500-6000... VW har gjort det de kan for å hausse opp ID.3 men er interessen virkelig så laber. Merker også det er veldig stille på diverse forum som handler om ID.3.

6000 i kø så kan det fort ende med bare 1500-2500 som faktisk signerer kontrakt og tar ut bilen.


Stikkkontakt

Sitat fra: ElZen på torsdag 20. februar 2020, klokken 08:10
Hei folkens,

Jeg står i kø for denne modellen og er egentlig litt i tvil på om jeg skal kjøpe eller ikke når den lanseres. Venter selvfølgelig til prisene kommer og det blir isåfall Plus-utgaven jeg går for. Utifra mitt kønummer som er registrert ganske så nylig (mellom 5500-6000 :) ) så er det kanskje ikke så stor etterspørsel etter denne bilen? Jeg eier en eldre e-golf nå og må si jeg er veldig fornøyd med den bilen, men som mange andre, så trenger jeg mer rekkevidde.

Vent på Pro S med det store batteriet. Den går 550km WLTP og koster trolig rundt 350.000 med litt utstyr. Minuset er kun 4 seter. Men hvem som har bruk for veldig lang rekkevidde med 3 i baksetet? Da kjøper du verken ID3 eller TM3. Da må du ha større bil.

ElZen

Sitat fra: advale på torsdag 20. februar 2020, klokken 12:22
Ai ai. Bare 5500-6000... VW har gjort det de kan for å hausse opp ID.3 men er interessen virkelig så laber. Merker også det er veldig stille på diverse forum som handler om ID.3.

6000 i kø så kan det fort ende med bare 1500-2500 som faktisk signerer kontrakt og tar ut bilen.

VW går ikke ut med tallene sine på hvor mange som står i kø, og jeg skjønner hvorfor med så få på listen. Som du sier, så tror jeg mange backer ut når prisene kommer. Da blir vel VW nødt til å dumpe prisene.

ElZen

Sitat fra: Stikkkontakt på torsdag 20. februar 2020, klokken 12:41
Sitat fra: ElZen på torsdag 20. februar 2020, klokken 08:10
Hei folkens,

Jeg står i kø for denne modellen og er egentlig litt i tvil på om jeg skal kjøpe eller ikke når den lanseres. Venter selvfølgelig til prisene kommer og det blir isåfall Plus-utgaven jeg går for. Utifra mitt kønummer som er registrert ganske så nylig (mellom 5500-6000 :) ) så er det kanskje ikke så stor etterspørsel etter denne bilen? Jeg eier en eldre e-golf nå og må si jeg er veldig fornøyd med den bilen, men som mange andre, så trenger jeg mer rekkevidde.

Vent på Pro S med det store batteriet. Den går 550km WLTP og koster trolig rundt 350.000 med litt utstyr. Minuset er kun 4 seter. Men hvem som har bruk for veldig lang rekkevidde med 3 i baksetet? Da kjøper du verken ID3 eller TM3. Da må du ha større bil.

Hvorfor skal Pro S bli solgt for 350K og ID 3 mest sannsynlig selges for samme eller høyere? Det blir vel rart, ettersom det er høyere rekkevidde på Pro S. Så mye er ikke en limited versjon (ID3 1st) verdt.

Marzo

Sitat fra: advale på torsdag 20. februar 2020, klokken 12:22
Ai ai. Bare 5500-6000... VW har gjort det de kan for å hausse opp ID.3 men er interessen virkelig så laber. Merker også det er veldig stille på diverse forum som handler om ID.3.

6000 i kø så kan det fort ende med bare 1500-2500 som faktisk signerer kontrakt og tar ut bilen.

Nå er det solgt tilsvarende antall e-Golfer de siste månedene som gir mindre rekkevidde for pengene.
Ettersom VW selger biler på tradisjonell måte vil man nok ikke kunne tolke så mye ut i fra reservasjons køen.


Amatøren

Sitat fra: Marzo på torsdag 20. februar 2020, klokken 13:42Nå er det solgt tilsvarende antall e-Golfer de siste månedene som gir mindre rekkevidde for pengene.
Kanskje mange ser på design av for eksempel dashbord som viktig.

Både det med at skjermene er integrert (ikke så det ser ut som om de er kastet inn etter at bilen er ferdig designet) og at mye brukte funksjoner har fysiske knapper (ikke gjemt i menyer og undermenyer).

I tillegg kan e-Golf laste 75 kg på taket.

Rekkevidde er ikke alt ved valg av bil.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

Stikkkontakt

Sitat fra: ElZen på torsdag 20. februar 2020, klokken 13:07
Sitat fra: Stikkkontakt på torsdag 20. februar 2020, klokken 12:41
Sitat fra: ElZen på torsdag 20. februar 2020, klokken 08:10
Hei folkens,

Jeg står i kø for denne modellen og er egentlig litt i tvil på om jeg skal kjøpe eller ikke når den lanseres. Venter selvfølgelig til prisene kommer og det blir isåfall Plus-utgaven jeg går for. Utifra mitt kønummer som er registrert ganske så nylig (mellom 5500-6000 :) ) så er det kanskje ikke så stor etterspørsel etter denne bilen? Jeg eier en eldre e-golf nå og må si jeg er veldig fornøyd med den bilen, men som mange andre, så trenger jeg mer rekkevidde.

Vent på Pro S med det store batteriet. Den går 550km WLTP og koster trolig rundt 350.000 med litt utstyr. Minuset er kun 4 seter. Men hvem som har bruk for veldig lang rekkevidde med 3 i baksetet? Da kjøper du verken ID3 eller TM3. Da må du ha større bil.

Hvorfor skal Pro S bli solgt for 350K og ID 3 mest sannsynlig selges for samme eller høyere? Det blir vel rart, ettersom det er høyere rekkevidde på Pro S. Så mye er ikke en limited versjon (ID3 1st) verdt.

Nei,hvorfor vet ikke jeg. I Danmark koster ID3 1st 335.000 og Pro S 345.000. Pro S har bl.a designseter og 19" alu som standard i tillegg til 125kw lading og noe krimskrams. Legg til adaptiv cruise,vinterdekk og ryggekamera så er den absolutt innafor utifra mine behov.. Dog er den fullstendig overkill når det kommer til rekkevidde.

gte-bjørn

Sitat fra: Amatøren på torsdag 20. februar 2020, klokken 13:57
Både det med at skjermene er integrert (ikke så det ser ut som om de er kastet inn etter at bilen er ferdig designet) og at mye brukte funksjoner har fysiske knapper (ikke gjemt i menyer og undermenyer).

Da jeg var og besiktiget ID.3 hos Møller så ble jeg beroliget av å se at det var like mange fysiske knapper på rattet som på min Golf. Det var også et panel med fysiske knapper for klima o.l. på dashbordet til venstre for rattet. Men noe er nok flyttet til menyer på skjermen uten at jeg kan si akkurat hva. Justering av temperatur, valg av musikk/radio, zoom inn/ut på kart er kanskje blant disse.   

Marzo

Sitat fra: Amatøren på torsdag 20. februar 2020, klokken 13:57
Sitat fra: Marzo på torsdag 20. februar 2020, klokken 13:42Nå er det solgt tilsvarende antall e-Golfer de siste månedene som gir mindre rekkevidde for pengene.
Kanskje mange ser på design av for eksempel dashbord som viktig.

Både det med at skjermene er integrert (ikke så det ser ut som om de er kastet inn etter at bilen er ferdig designet) og at mye brukte funksjoner har fysiske knapper (ikke gjemt i menyer og undermenyer).

I tillegg kan e-Golf laste 75 kg på taket.

Rekkevidde er ikke alt ved valg av bil.

Golfen appellerer nok til veldig mange av flere grunner. Akkurat som fossil utgaven har gjort i snart 50 år.
Det kan også være at flere iD.3 kunder har falt av pga inntrykket av modellen, eller innsett at feks rekkevidden ikke er avgjørende likevel.

Det er nok svært få som kjører over 100km daglig... (evt over 20.000 årlig km)

navyelsen

Sitat fra: Marzo på fredag 21. februar 2020, klokken 10:16
Det er nok svært få som kjører over 100km daglig... (evt over 20.000 årlig km)

Helt enig. Merker selv at jeg egentlig ikke har behov for spesielt lang rekkevidde til daglig, men det er derimot kjekt å ha de få gangene jeg drar på langtur.

Men en bil til langtur og ferieturer krever god bagasjeplass! Enten stor plass i bagasjerom, eller evt. takboks som reserveløsning. Her feiler ID.3 på begge punkter. Et tredje alternativ kan være å trekke campingvogn eller tilhenger, men dette er heller ingen mulighet med bilen.

Jeg skjønner derfor ikke helt hvorfor man skal kjøre 400-500 på tur uten å kunne ha med seg det nødvendige til turen. Det går kanskje greit for en eller to personer, men for en familie blir det for knapt.
Kia e-Niro utlevert 15.02.2019

kodax

Reel rekkevidde med full bil blir vel maks 300 på vinteren (liten bil mister fortere rekkevidde med tung last), så jeg tror det er det folk vil ha for å føle at de kommer fram til hytta uten å måtte lade. Mange enslige og par uten barn som sikkert kan tenke seg denne som eneste bil.
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

e-Stig

Sitat fra: Marzo på torsdag 20. februar 2020, klokken 13:42
Sitat fra: advale på torsdag 20. februar 2020, klokken 12:22
Ai ai. Bare 5500-6000... VW har gjort det de kan for å hausse opp ID.3 men er interessen virkelig så laber. Merker også det er veldig stille på diverse forum som handler om ID.3.
Nå er det solgt tilsvarende antall e-Golfer de siste månedene som gir mindre rekkevidde for pengene. Ettersom VW selger biler på tradisjonell måte vil man nok ikke kunne tolke så mye ut i fra reservasjons køen.

Må si meg enig med Marzo. Det er veldig stor forskjell på den tradisjonelle kundemassen til Volkswagen og for eksempel de som kjøper Tesla. Det samme med Toyota-kunder og andre som går til sin faste selger hos forhandleren. Det ser vi tydelig på aktiviteten på de ulike biltypene her på forumet. Hvis Norge får 30 000 biler er jeg ganske sikker på at de går fort unna.
e-Golf august 2018
e-Golf august 2020

Stikkkontakt

Sitat fra: kodax på fredag 21. februar 2020, klokken 12:17
Reel rekkevidde med full bil blir vel maks 300 på vinteren (liten bil mister fortere rekkevidde med tung last), så jeg tror det er det folk vil ha for å føle at de kommer fram til hytta uten å måtte lade. Mange enslige og par uten barn som sikkert kan tenke seg denne som eneste bil.

Du kan nok regne med litt mindre enn dobbelt så lang rekkevidde som e-golf. Batteriet netto er 80-90% større. Litt bedre aerodynamikk og litt fintuning på effektiviteten bør vi forvente. Pro S 2,5 ganger så langt som e-Golf.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA