Lademulighetene på E-Tron

Startet av Radial, ons 19. feb 2020, kl. 22:10

« forrige - neste »

No-name

Sitat fra: Radial på fre 28. feb 2020, kl. 22:01
Sitat fra: No-name på fre 28. feb 2020, kl. 14:49
Sitat fra: Radial på fre 28. feb 2020, kl. 09:17
Jaja...da valgte jeg skippe E-tron i denne omgang, tror Model Y vil gi mer for penga på lengere sikt, og spesielt bedre egnet lading med 3-fas 230 support.

Grei vurdering det, man velger det man føler dekker ens behov og ønsker best.

Hadde nok vurdert Tesla selv,  hadde jeg ikke hatt den følelsen at Musk ga sparken til hele design avdelingen etter model S. For det som kommer ut derfra nå, designmessig er alldeles skrale greier. (Imo, selvfølgelig)

Design er egentlig ikke så viktig...men når hengervekta er litt slapp uansett blir rekkevidde, ladehastighet, praktiske løsninger, innvendig plass(bakovervendt barnesete), og langsiktige kostnader er viktigst.
E-tron koster 600k (og enda er ikke setene elektriske..), har relativt lav hengervekt egentlig ift egenvekta si, litt slapp rekkevidde til å være 71kw batteri, lader litt ukurrant på 230v, må ha skiboks for nok plass fordi bakluka er designet av en raring uten barnevogner  :laugh:
610Liter bagasjerom er brått lite i en E-tron, mens det er masse i en Tiguan.

Fremtids-tenketank:
2,6t egenvekt på VAG sine bærekuler, sykt store og dyre bremser som koster ett statsbudsjett å fikse, adaptiv luftfjæring som går i stykker, og påslagene Audi har på deler, gjør kostnadene etter garanti til litt risikosport for meg som har biler i 8-10 år.
Litt enklere bil er rett og slett foretrukket, rett og slett.... Model 3 er enkel, Y blir lignende.... om ikke Skoda Enyaq også blir enkel :)

Men gud for en fin bil E-tron er å kjøre..... og den dekker mye av behovet, bare 600k blir for mye for en bil som "nesten" er god :) Slå av 200k, så er den solgt på dagen.... og mulig Audi må gjøre noe med prisene for å klare EU kravene til slutt?   :laugh:

Slå av 200k? Så, du for Model Y for 400k?

Selvfølgelig er design viktig, for noen. Like viktig som hengerfestevekta for andre..

Og du får elektriske seter på E-tron til 600k, det er spørsmål om hva ellers man velger av utstyr.

At Audien blir dyr å fikse, kan godt hende. At den blir dyrere en Model Y etter at garantien utløper, det vet vi jo ikke, men det virker ikke som Tesla er så veldig billig å reparere heller.

Som sagt, respekterer fullt ut valget ditt, da Model Y er den billen som besitter de kvalitetene du setter mest pris på, ærlig sak det.

Djo

Etter nesten 6 mån venting er e-tron 50 på plass i garasje😃 men jeg sliter litt med lading som sikkert skyldes brukerfeil, dvs jeg ønsker styre lading til tidsrommet 22.00- 07.00 og har opprettet en lade innstilling på min hjem adresse med nevnte tidsintervall. Den utvidede ladeinstillingen er aktiv, men den starter lading direkte jeg plugger in kontakten? ( til info har jeg en Tesla ladestasjon som ikke kan styre tid).
Porsche Taycan CT4, 2022
Tesla Model Y LR, Black/Black, 2023
Audi e-tron 50 advanced sport, 2020 (solgt)
Tesla Model 3, LR AWD, Black/Black, 2019 (solgt)
Tesla Model S85, AP1, midnight Silver (solgt)

evtronDK

Sitat fra: Djo på lør 29. feb 2020, kl. 19:44
Etter nesten 6 mån venting er e-tron 50 på plass i garasje😃 men jeg sliter litt med lading som sikkert skyldes brukerfeil, dvs jeg ønsker styre lading til tidsrommet 22.00- 07.00 og har opprettet en lade innstilling på min hjem adresse med nevnte tidsintervall. Den utvidede ladeinstillingen er aktiv, men den starter lading direkte jeg plugger in kontakten? ( til info har jeg en Tesla ladestasjon som ikke kan styre tid).

Har du trykket på knappen på MMI for timer ladning, så den lyser rødt, når du slukker bilen (indstilling for timer skal både være On, og så skal man trykke på knappen)?
Audi e-tron 55 Quattro 2020 model fra 08/2019.

elektro

Sitat fra: evtronDK på lør 29. feb 2020, kl. 20:51

Har du trykket på knappen på MMI for timer ladning, så den lyser rødt, når du slukker bilen (indstilling for timer skal både være On, og så skal man trykke på knappen)?

+1

Dette er nok svaret, du skal altså trykke på klokkesymbolet for å aktivere ladetidsuret. Noen som kan forklare logikken/nytten?

Nå kommer dette opp hver gang du slår av bilen, så det blir en rutine. Du ser at den venter ved at ladeporten blinker korte, grønne blink i stedet for langsomt pulserende.
2024 Polestar 3 Dual Motor | 2019 e-tron 55 quattro | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Djo

Sitat fra: elektro på søn 01. mar 2020, kl. 00:45
Sitat fra: evtronDK på lør 29. feb 2020, kl. 20:51

+1

Dette er nok svaret, du skal altså trykke på klokkesymbolet for å aktivere ladetidsuret. Noen som kan forklare logikken/nytten?

Nå kommer dette opp hver gang du slår av bilen, så det blir en rutine. Du ser at den venter ved at ladeporten blinker korte, grønne blink i stedet for langsomt pulserende.

Takk for alle svar, og det var som jeg antok brukerfeil😌. På Teslan kan jeg regulere ønsket ladingstyrke til eks. 16 amp- det går vel ikke på e-tron om jeg tolket det riktig?
Porsche Taycan CT4, 2022
Tesla Model Y LR, Black/Black, 2023
Audi e-tron 50 advanced sport, 2020 (solgt)
Tesla Model 3, LR AWD, Black/Black, 2019 (solgt)
Tesla Model S85, AP1, midnight Silver (solgt)

Radial

SitatSlå av 200k? Så, du for Model Y for 400k?

Nei ingen Y til 400k, men skal man se litt kynisk på det, og en e-tron må opp i 600k for alt utstyret man ønsker seg i en sånn bil.

Model Y :50mil wltp til 500k = ca 100k/10mil
E-tron 50: 32mil wltp til 600k = nesten 200k/10mil

Sett "teslapris" på feks 100k/10mil, som blir litt over 300k, og man betale ekstra for god komfort og støyisolering, da passer 400k som pris....og da er det

Helt hypotetisk, selvfølgelig ;D

- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

No-name

Sitat fra: Radial på søn 01. mar 2020, kl. 14:27

Nei ingen Y til 400k, men skal man se litt kynisk på det, og en e-tron må opp i 600k for alt utstyret man ønsker seg i en sånn bil.

Sett "teslapris" på feks 100k/10mil, som blir litt over 300k, og man betale ekstra for god komfort og støyisolering, da passer 400k som pris....og da er det

Det var en merkelig måte å regne hva en bil er verdt, men som de sier " whatever rocks your boat".

Så hvis noen laget en bil til 300k, med 500 km wltp, så hadde det ikke betydd noe som helst at den ser ut som utedass,  går har 3 hjul og får bare i oransje farge? Da er dette bilen du kjøper? Satt på spissen, selvfølgelig..

1000kwh

Sitat fra: No-name på søn 01. mar 2020, kl. 15:14

Det var en merkelig måte å regne hva en bil er verdt, men som de sier " whatever rocks your boat".

Så hvis noen laget en bil til 300k, med 500 km wltp, så hadde det ikke betydd noe som helst at den ser ut som utedass,  går har 3 hjul og får bare i oransje farge? Da er dette bilen du kjøper? Satt på spissen, selvfølgelig..
Har den god plass og bra NCAP score? Da tar jeg den :D

No-name

Sitat fra: 1000kwh på søn 01. mar 2020, kl. 15:37
Sitat fra: No-name på søn 01. mar 2020, kl. 15:14

Har den god plass og bra NCAP score? Da tar jeg den :D

Du tar den nok ikke hvis det ikke er T i grillen tenker jeg.  Ærlig sak det, forsåvidt..  :+1:

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA