Lademulighetene på E-Tron

Startet av Radial, ons 19. feb 2020, kl. 22:10

« forrige - neste »

Radial

Ikke rart Easee lader i åpen delta..... den er koblet i åpen delta på alle IT anlegg den installeres, ref side 6 i installasjons-veiledningen for montørene.

https://easee.no/manualer/Hurtigguide_v2.04_NO_D.pdf

230v L1 går rett på N-lederen der en 400v konfigurasjon ville vært.... altså rett på Åpen delta som "standard" ved montering.
Så lader E-tron "mer" enn 7kw på en 32A kurs, så er det nok åpen delta versjonen som jobber ja :)

"Smart" av leverandøren egentlig... hehe
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Hårek

Men er det noe alternativ enn å koble akkurat slik med IT? Hvis det bare kobles til L1/L2/L3 så vil kanskje bilen ikke lade i det hele tatt?
Såvidt jeg har skjønt så er det Easee gjør anderledes er å måle strømmen på hver fase, og passe på at den ikke blir høyere enn forutsatt.
(Audi e-tron 55 2020)
BMW i4 M50 - 2023

daktari

Det jeg kan si er at når Easee er satt til 32A så får bilen 28A på ene fasen. I bilen sier den da 7,0 kW. Når jeg satte den ned til 25ish så fikk bilen 2A mindre. Tok ikke bilde av det... elektriker målte noen ampere på de to andre lederne, men husker ikke hvor mye, (8A?)
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

Ulvis

Sitat fra: Hårek på lør 22. feb 2020, kl. 15:23
Såvidt jeg har skjønt så er det Easee gjør anderledes er å måle strømmen på hver fase, og passe på at den ikke blir høyere enn forutsatt.
Enhver dynamisk lastregulering skal handtere dette fint. Easee har tatt høgde for å justere ned signal til bilen slik at største strøm blir max 32A. Ikkje særleg hokus pokus dette ,men Tesla klarte likevel å rote det til.

Sent fra min SM-G960F via Tapatalk

----------------------------------------------------------------------------------------------------
Privat: Interesse for ladesystemer.  2017 Leaf 30 kWh
Jobb: Malthe Winje Automasjon AS #saia #gewiss #joinon
#eltako #softing #helmholz #iconics #besen #keba

Hårek

Det som hadde vært interessant å vite er hvordan bilen internt håndterer de forskjelige modus. Den har 3 likerettermoduler som tar max 16A hver. Det må være noen releer som kobler disse i forskjelige konfigurasjoner.
Med 1-fas må de 3 modulene være koblet i parallel mellom N og L1, og de trekker tilsammen det ladestasjonen sier de får lov til.
Med 3-fas TN antar jeg de er koblet på 230V mellom N og L1/L2/L3.
(Audi e-tron 55 2020)
BMW i4 M50 - 2023

Radial

I vanlig industri-sammenheng, som jeg har erfaring med, ville man aldri koblet IT sin L1 til noen N leder uten videre ihvertfall.

Men i elbil lading er det brått vanlig ser det ut som.
Forsåvidt greit så lenge man ikke gjør noe galt.

Hadde og vært interessant å sett hvordan man i praksis kunne utbyttet hele 32A sikringen til garasjen til lading sammen med litt last-balansering med de andre forbrukerene der inne, og med hensyn til husets forbruk.

Må da være en sensor på 3 fasene i inntaket på huset + 3 fasene i inntaket på garasjen, og internt i laderen, og ett slags nettverk mellom disse.
Litt av floke om kommunikasjonen der imellom streiker...
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Hårek

Sitat fra: Radial på lør 22. feb 2020, kl. 20:28
... ville man aldri koblet IT sin L1 til noen N leder ...
Men det skjer jo heller ikke. På bilen så er L1 og N bare merkelapper. Når bilen kobles til IT så finnes det ingen N i kontekst av et TN anlegg.
(Audi e-tron 55 2020)
BMW i4 M50 - 2023

jkirkebo

Sitat fra: Radial på lør 22. feb 2020, kl. 20:28
I vanlig industri-sammenheng, som jeg har erfaring med, ville man aldri koblet IT sin L1 til noen N leder uten videre ihvertfall.

Det gjøres da hele tiden? 1-fase utstyr har gjerne N-leder og L-leder, da kobles f.eks L1 til N og L2 til L.

Induksjonstoppen hjemme er koblet på 230V 3-fase. Da er en av faselederne koblet på en terminal som i følge skjemaet skal tilkobles N-leder om man har TN-nett. Så slikt er ikke forbeholdt elbil-ladere.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

Radial

Å hente ut 230 med N leder på 400v utstyr er kurrant, men å kjøre 230 inn i feks N og L1 i ett 400v system er ikke greit uten videre i mitt hode.

Men ser det er greit i flere sammenhenger, som flere nevner, Lærer noe nytt hver dag😄

Ser forresten at Easee reklamerte på en FB post med 0,5kW ekstra hastighet med lading på 3-fas 230v.
Så det er noe offisielt med dette👍👍
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

daktari

Ja, her hjemme med 32A enfas får jeg 6,6 kW. Vs 7 kW på 32A 3-fas med easee.
Mine I-Pace videoer

Radial

Sitat fra: daktari på søn 23. feb 2020, kl. 10:17

Du får ikke avlesing av alle fasene på Easee appen eller i bilen på noe vis?
Ser bildene du la ut, med "28A" som eneste strøm avlesing på 3-fas.... Og elektriker manuelt måtte måle de 2 andre fasene?
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

daktari

Sitat fra: Radial på søn 23. feb 2020, kl. 12:03
Sitat fra: daktari på søn 23. feb 2020, kl. 10:17

Du får ikke avlesing av alle fasene på Easee appen eller i bilen på noe vis?
Ser bildene du la ut, med "28A" som eneste strøm avlesing på 3-fas.... Og elektriker manuelt måtte måle de 2 andre fasene?
Stemmer, klarte ikke finne frem en avlesning på alle fasene. Kan hende det er mulig?
Mine I-Pace videoer

Radial

Jaja...da valgte jeg skippe E-tron i denne omgang, tror Model Y vil gi mer for penga på lengere sikt, og spesielt bedre egnet lading med 3-fas 230 support.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

No-name

Sitat fra: Radial på fre 28. feb 2020, kl. 09:17
Jaja...da valgte jeg skippe E-tron i denne omgang, tror Model Y vil gi mer for penga på lengere sikt, og spesielt bedre egnet lading med 3-fas 230 support.

Grei vurdering det, man velger det man føler dekker ens behov og ønsker best.

Hadde nok vurdert Tesla selv,  hadde jeg ikke hatt den følelsen at Musk ga sparken til hele design avdelingen etter model S. For det som kommer ut derfra nå, designmessig er alldeles skrale greier. (Imo, selvfølgelig)

Radial

Sitat fra: No-name på fre 28. feb 2020, kl. 14:49
Sitat fra: Radial på fre 28. feb 2020, kl. 09:17

Grei vurdering det, man velger det man føler dekker ens behov og ønsker best.

Hadde nok vurdert Tesla selv,  hadde jeg ikke hatt den følelsen at Musk ga sparken til hele design avdelingen etter model S. For det som kommer ut derfra nå, designmessig er alldeles skrale greier. (Imo, selvfølgelig)

Design er egentlig ikke så viktig...men når hengervekta er litt slapp uansett blir rekkevidde, ladehastighet, praktiske løsninger, innvendig plass(bakovervendt barnesete), og langsiktige kostnader er viktigst.
E-tron koster 600k (og enda er ikke setene elektriske..), har relativt lav hengervekt egentlig ift egenvekta si, litt slapp rekkevidde til å være 71kw batteri, lader litt ukurrant på 230v, må ha skiboks for nok plass fordi bakluka er designet av en raring uten barnevogner  :laugh:
610Liter bagasjerom er brått lite i en E-tron, mens det er masse i en Tiguan.

Fremtids-tenketank:
2,6t egenvekt på VAG sine bærekuler, sykt store og dyre bremser som koster ett statsbudsjett å fikse, adaptiv luftfjæring som går i stykker, og påslagene Audi har på deler, gjør kostnadene etter garanti til litt risikosport for meg som har biler i 8-10 år.
Litt enklere bil er rett og slett foretrukket, rett og slett.... Model 3 er enkel, Y blir lignende.... om ikke Skoda Enyaq også blir enkel :)

Men gud for en fin bil E-tron er å kjøre..... og den dekker mye av behovet, bare 600k blir for mye for en bil som "nesten" er god :) Slå av 200k, så er den solgt på dagen.... og mulig Audi må gjøre noe med prisene for å klare EU kravene til slutt?   :laugh:
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA