Lademulighetene på E-Tron

Startet av Radial, ons 19. feb 2020, kl. 22:10

« forrige - neste »

ToWalkOrDrive

Jeg har og 63A til huset, og velger å trekke 25A for lading.
Jeg ville kjøpt en lader som har ledning fastmontert i ladestasjonen, sånn som jeg har. Da slipper du å dra den ut av bilen/garasjen hver gang du skal lade.
Jeg ville kjøpt en Tesla Wall Charger, som koster ca 5.000, og fått elektrikeren til å justere den til 25A når han installerer den, selv om du ikke har Tesla. Men må og få installert B-vern i sikringsskapet. På Tesla sine sider finner du ut hvem som installerer i området ditt.

Jeg har aldri opplevd at hovedsikringen har gått, og har alltid fullt batteri om morgenen (kjører ca 20.000km i året), og ser ikke behovet for all slags lastjustering.
Tesla Model Y                         2021-

Radial

25A blir for mye i garasjen til lading hos meg.

Blir å forholde meg til 16A, helst 3fas, for bedre last-balansering i hus og garasje. Åpen delta er interessant, bedre enn 1-fas og mindre skjevlast.

Undres meg på om åpen delta krever 230v på L1,L2 og N-lederen i type2 kabelen? Istedenfor L3 som er vanlig?
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

hybrid88

Sitat fra: ToWalkOrDrive på fre 21. feb 2020, kl. 14:52
Jeg ville kjøpt en lader som har ledning fastmontert i ladestasjonen, sånn som jeg har. Da slipper du å dra den ut av bilen/garasjen hver gang du skal lade.
Jeg ville kjøpt en Tesla Wall Charger, som koster ca 5.000, og fått elektrikeren til å justere den til 25A når han installerer den, selv om du ikke har Tesla. Men må og få installert B-vern i sikringsskapet. På Tesla sine sider finner du ut hvem som installerer i området ditt.

Jeg har aldri opplevd at hovedsikringen har gått, og har alltid fullt batteri om morgenen (kjører ca 20.000km i året), og ser ikke behovet for all slags lastjustering.

Kan man lade E-tron på Tesla Wall charger med 32a 3 fas?

Om man både har tesla og etron er det kjekt og ikke måtte bytte på innstillinger osv for hver lading. 

Ulvis

Sitat fra: Radial på fre 21. feb 2020, kl. 15:21
Undres meg på om åpen delta krever 230v på L1,L2 og N-lederen i type2 kabelen? Istedenfor L3 som er vanlig?
Stemmer igjen.
N får større strøm enn L1 og L2. Enkelte ledningsnett i bilane er ikkje dimmensjonert for ekstra stor strøm i N leder. Ved 1 fase lading vil den jo bli opptill 32A og ved 2 x 32A endå litt større. Det er derfor best halde seg på lavare strømstyrkar, feks 16-25A, slik at max strøm i en faseleder blir max 32A, både med hensyn til bil, ladestasjon og kurssikring.
"Ekte" 230V IT 3fas er det vel kun TM3 som kan ta. Ved 3 fas 400V TN blir resultatstrøm i N lik null.

Sent fra min SM-G960F via Tapatalk
----------------------------------------------------------------------------------------------------
Privat: Interesse for ladesystemer.  2017 Leaf 30 kWh
Jobb: Malthe Winje Automasjon AS #saia #gewiss #joinon
#eltako #softing #helmholz #iconics #besen #keba

Brisken

Jeg er i ferd med å få installert en Easee-lader, trenger jeg å kjöpe en ladekabel i tillegg eller kan jeg bruke en av de som fulgte med?

Har for övrig 230/400V TN-Nett med 63A hovedsikring, hva vil Easeen kunne gi ut av effekt?
Bruker medfölgende lader nå og den gir kun 1,2KwH ut ihht appen for övrig

Radial

Sitat fra: Erik Ola Ulvestad på fre 21. feb 2020, kl. 17:36
Sitat fra: Radial på fre 21. feb 2020, kl. 15:21
Stemmer igjen.
N får større strøm enn L1 og L2. Enkelte ledningsnett i bilane er ikkje dimmensjonert for ekstra stor strøm i N leder. Ved 1 fase lading vil den jo bli opptill 32A og ved 2 x 32A endå litt større. Det er derfor best halde seg på lavare strømstyrkar, feks 16-25A, slik at max strøm i en faseleder blir max 32A, både med hensyn til bil, ladestasjon og kurssikring.
"Ekte" 230V IT 3fas er det vel kun TM3 som kan ta. Ved 3 fas 400V TN blir resultatstrøm i N lik null.

Hmm, ser den. Da må det vel settes en strøm-begrensning ett sted....?
Eller blir i mitt tilfelle 16A automatisk høyeste strømstyrke via dipswitcher/software, og de 2 andre fasene blir automatisk lavere?

Eller må man sette lav strømstyrke (10A?) og håpe at høyeste leder ikke går over 16A  og trigger sikringen? :P

Høres klønete ut nå, men prøver å forstå prinsippet.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Ulvis

Sitat fra: Radial på fre 21. feb 2020, kl. 20:38
...
Eller blir i mitt tilfelle 16A automatisk høyeste strømstyrke via dipswitcher/software, og de 2 andre fasene blir automatisk lavere?

Eller må man sette lav strømstyrke (10A?) og håpe at høyeste leder ikke går over 16A  og trigger sikringen?
...
Blir vel til å sette max ampere (dip/software/etc, ja) til 12A(med forbehold om eksakt verdi) for å få max 16A i den faseleder som er kopla til N i bilen. Det er ikkje noko individuelle setting (hverken manuellt eller automstisk) for trekk i dei ulike fasane.

----------------------------------------------------------------------------------------------------

daktari

Sitat fra: Brisken på fre 21. feb 2020, kl. 20:28
Jeg er i ferd med å få installert en Easee-lader, trenger jeg å kjöpe en ladekabel i tillegg eller kan jeg bruke en av de som fulgte med?

Har for övrig 230/400V TN-Nett med 63A hovedsikring, hva vil Easeen kunne gi ut av effekt?
Bruker medfölgende lader nå og den gir kun 1,2KwH ut ihht appen for övrig
Easee funker fint med mefølgende type 2 kabel.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

daktari

Sitat fra: hybrid88 på fre 21. feb 2020, kl. 15:28
Sitat fra: ToWalkOrDrive på fre 21. feb 2020, kl. 14:52

Kan man lade E-tron på Tesla Wall charger med 32a 3 fas?

Om man både har tesla og etron er det kjekt og ikke måtte bytte på innstillinger osv for hver lading.
funker ikke med twc på 3fas IT, men enfas går.
Mine I-Pace videoer

daktari

Sitat fra: Erik Ola Ulvestad på fre 21. feb 2020, kl. 22:13

...

Eller må man sette lav strømstyrke (10A?) og håpe at høyeste leder ikke går over 16A  og trigger sikringen?
...
Blir vel til å sette max ampere (dip/software/etc, ja) til 12A(med forbehold om eksakt verdi) for å få max 16A i den faseleder som er kopla til N i bilen. Det er ikkje noko individuelle setting (hverken manuellt eller automstisk) for trekk i dei ulike fasane.

Det er dette Easee fikser automatisk. På hytta har jeg satt 32A max som er sikringen til kursen. Bilen trekker 30A på L1, men mye mindre på de 2 andre. Så kan du stille ned strømmen via egen "app". For OP vil man sette 16A som max, og ladeboksen vil automatisk fikse dette så bilen er fornøyd. Man stiller inn dette via mobilen inkl. 1 eller 3-fås, og er ferdig.
Mine I-Pace videoer

Radial

Sitat fra: daktari på fre 21. feb 2020, kl. 22:30

...

...

Det er dette Easee fikser automatisk. På hytta har jeg satt 32A max som er sikringen til kursen. Bilen trekker 30A på L1, men mye mindre på de 2 andre. Så kan du stille ned strømmen via egen "app". For OP vil man sette 16A som max, og ladeboksen vil automatisk fikse dette så bilen er fornøyd. Man stiller inn dette via mobilen inkl. 1 eller 3-fås, og er ferdig.

Jøss, så Easee kobler altså inn en automatisk i åpen delta løsning?
Og plugger du i en annen bil med feks bare 1-fas lader så funker det like greit det og?

Må lese mer om denne boksen...
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

daktari

Sitat fra: Radial på fre 21. feb 2020, kl. 22:35
Sitat fra: daktari på fre 21. feb 2020, kl. 22:30

...

...

Jøss, så Easee kobler altså inn en automatisk i åpen delta løsning?
Og plugger du i en annen bil med feks bare 1-fas lader så funker det like greit det og?

Må lese mer om denne boksen...
Vet ikke på første spørsmål.
Easee sier enfas-biler skal lade også. Kan hende jeg må inn i innstillinga, men håper den fikser automatisk.
Mine I-Pace videoer

Amadeus

Jeg skjønner ikke dette helt, flere her har ladebokser installert, mens min elektriker og forhandler sier det bare er tull for man får ikke raskere lading uansett, det samme sa en som svarte meg på tråden her, så hvorfor bruke penger på noe som ikke er vits i?
Jeg føler meg mer og mer usikker og dum  når jeg leser det 4 trådene om lading her.

Ulvis

Sitat fra: Amadeus på fre 21. feb 2020, kl. 22:46
...
min elektriker og forhandler sier det bare er tull for man får ikke raskere lading uansett
...
Stemmer forsåvidt, strøm er strøm. Men i forhold til "stikkontaktlading" så er det vesentlig kraftigare dimmensjonert med ladeboks og utstyret er s.k. "tiltenkt formålet". Har du nok kapasitet i elnettet ditt kan du også få utnytta dette. Ingen ladeboksar er raskare enn andre, det er berre reklamevås.
eTron er nok i særstilling ettersom den har ein relativt kraftig "ladekladd" og med CEE støpsel (Philip Hauge, Industrikontakt, kjært barn mange namn) blir incentivet mindre enn for mange andre elbilar. Foreskrift krev vern type B på ei  pluggbar løysing så om du ikkje har dette og må til med elektriker så er avstanden til ladeboks der dette er integrert ikkje så stor likevel.

Contango

Jeg synes ladekladdene generelt er mer utsatt for driftsproblemer. Har selv hatt en svindyr tredjeparts som tok kvelden. Ladeboks er mer driftssikkert (med et mulig unntak for TWC som synes å ha en del problemer). I tillegg må man ha to kladder - en i bilen og en fast i veggen. Eller så må man kjøre uten. Å koble av og på hele tiden - glem det. 
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en '24 Enyaq.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA