Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Uenighet om reklamasjon (skifte av dørhåndtak mm.)

Startet av henrikj, onsdag 19. februar 2020, klokken 10:51

« forrige - neste »

Espen Hugaas Andersen

#15
Sitat fra: henrikj på onsdag 19. februar 2020, klokken 15:31Man kan selvfølgelig se det slik du beskriver fra Teslas synspunkt, men jeg mener det bør være en vesensforskjell på om nevnte faktura er omtvistet eller om man bare ikke betaler uten videre grunn (og evt. ignorerer inkasso osv.). Jeg hadde håpet at Tesla som en profesjonell aktør klarte å skille disse to sakene fra hverandre.
Jeg vil si meg enig i dette, men tror ikke det de gjør er ulovlig.

Som kunde gjør slike saker meg bekymret. Bilen min er nå på 99.500 km, og skal inn for siste gang i garantitiden på tirsdag. Så følger det over 2 år der jeg har reklamasjonsrett men ikke garanti (utover batteri/drivenhet). Jeg håper og tror Tesla vil respektere forbrukerkjøpsloven og gi meg den støtten jeg har krav på, men syns ikke slike saker er veldig betryggende.

Om jeg var i din situasjon ville jeg definitivt ikke betalt fakturaen. Jeg ville sett på mulighetene for å få saken til forliksrådet for å tvinge frem en løsning.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

arthur

Sitat fra: Muffinman på onsdag 19. februar 2020, klokken 13:49
Sitat fra: Klykken på onsdag 19. februar 2020, klokken 11:40
Den der faktureringsbiten hos Tesla gjør ting veldig vanskelig. Fordi du må først godta at dette potensielt kan kunne koste penger for at de i det hele tatt skal kunne se på bilen. Veldig rar praksis.
Har man kjøpt bilen som et ledd i næringsvirksomhet eller fra annen privatperson er det kjøpsloven som regulerer handelen.

Har man kjøpt bilen fra en privatperson, men gjennom et mellomledd, forhandler/megler osv så gjelder faktisk fkjl. Har nettopp kjøpt en bruktbåt formidlet av en forhandler fra en privatperson og har advokatens skriftlige "garanti" på at jeg er dekket av fkjl og faktisk at formidleren også hefter selger i så måte!  Dette igjen betyr at man skal kjøpe gjennom/via et profesjonelt mellomledd, men ALDRI selge på den måten.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Muffinman

Kan hende bare det at jobben ble utført til tross for at det ikke ble gitt aksept for igangsetting alene er nok til at Tesla må ta denne på egen kappe? Da er det jo ikke avtalt arbeid.

o.b.lix

Sitat fra: henrikj på onsdag 19. februar 2020, klokken 13:56
Jeg har tidligere jobbet i inkassoselskap og, det er riktig som du skriver: En omtvistet faktura kan ikke bli inndrevet av et inkassoselskap, den må direkte videre til forliksrådet/småkravsrett hos Tingretten.

De kan selvfølgelig heller ikke sende fakturaen til inkasso før den opprinnelige fakturaen er forfalt og purret minst en gang (med 14 dagers varsel). Så er mye feil her.

Et inkassobyrå kan vel ta saken videre til forliksrådet, på vegne av Tesla.

Og en faktura kan sendes til inkasso uten varsel, men sa ryker retten til purregebyr/salær om jeg husker feil.



Men uansett - det enkleste er å betale så du får bilen, og sende inn krav om tilbakebetaling pga reklamasjon. Reklamasjon må uansett avgjøres litt opp i Tesla-systemet. TOCN har nok bistått mange flere enn NAF her.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

snappy

Hei har en lignende sak på gang , problemer med dørhåndtak som skal skiftes av mobile service . Etter diverse frustrerende runder med Tesla og reklamasjon kjører jeg nå etter :

Jatt med og aksepter alle anslag etc - få det gjort og betal - reklamer fra godstolen på mail. Som privatperson kan du vel neppe miste rettigheter du har etter loven uansett hva du signerer.
En liten ulempe er jo at du må låne penger til Tesla mens de somler seg avgårde... får igjen 12k jeg betalte 1 November , hvilken dag som helst - iallefall fikk de IBAN info i dag:-)

2014 e-UP
2015 85D

Marzo

Hva om du omregistrerer bil på kone eller kamerat, å lar de levere bilen til utbedring?

Da rekker du gjerne få bilen utbedret før garantien utløper.

o.b.lix

Sitat fra: snappy på torsdag 20. februar 2020, klokken 13:24
En liten ulempe er jo at du må låne penger til Tesla mens de somler seg avgårde... får igjen 12k jeg betalte 1 November , hvilken dag som helst - iallefall fikk de IBAN info i dag:-)

Du har rett på renter, og må følgelig kreve dette også.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

arthur

Og da er det ikke snakk om bankrente, men morarente som for 2020 er satt til 9,5%, fastsatt av Finansdept.!
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Muffinman

Det forutsetter at hele perioden det skal beregnes er i 2020. En enkel måte å beregne forsinkelsesrenten, spesielt om perioden dekker tidsrom med ulike satser er å bruke

https://forsinkelsesrente.no/

JorEl

Synes selvfølgelig synd på trådstarter. Her ryker noe, som både vi på forumet og Tesla vet ikke holder over tid. Elsker dørhåndtakene, men kunne jeg valgt, ville jeg hatt TM3 sine. :o
Litt irriterende at km-stand skal telle her, og ikke antall ganger dørene har blitt åpnet..Kjører jeg 50mil på rappen, så har jeg ikke brukt dørhåntakene :police:
Om mine dørhåntak ryker bak, etter at ungene er ute av huset, så skal jeg fortelle alle mine passasjerer som ikke kommer inn, at de må gå inn på andre siden. Når de kommer inn så blir det å fortelle dem om disse elendige, stilige håndtakene...
Nå har Tesla kommet over kneika, og kunne kanskje starte opp med god gammeldags service igjen. Slik jeg alltid hørte om for noen år siden.

Har TS jobbet i et innkrevningsselskap så møter han nå seg selv i døren 8) :angel: :D
Samtidig har vel TS best peiling av oss alle, på denne prosessen..

Men kom igjen Tesla, de dørhåntakene burde det ha kommet noen nye løsninger på. Tesla skryter jo alltid at bilen oppdateres kontinuerlig!
(mitt dørhåntak er begynt og lage en lyd, der jeg kan høre at det er friksjon...noe plastikk som skriker litt, når håntaket går inn, ca 20sek etter at alle har satt seg inn...)
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

Muffinman

Ugreit at enkelte Tesla-verksteder reparerer innen 5 år uavhengig av kilometerstand, mens andre holder på slik som her. Kontrasten stikker i øynene.

arthur

Sitat fra: JorEl på torsdag 20. februar 2020, klokken 22:27
Litt irriterende at km-stand skal telle her, og ikke antall ganger dørene har blitt åpnet..

Med tanke på rettigheter etter loven så er ikke antall kjørte kilometer relevant. Om det er relevant i forhold til produsents garanti er uten interesse så lenge bilen er innenfor fem årsgrensen mht reklamasjon!

Morarente settes av Finansdept. to ganger i året og gjelder for henholdsvis første og andre halvår.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

henrikj

Sitat fra: snappy på torsdag 20. februar 2020, klokken 13:24
Hei har en lignende sak på gang , problemer med dørhåndtak som skal skiftes av mobile service . Etter diverse frustrerende runder med Tesla og reklamasjon kjører jeg nå etter :

Jatt med og aksepter alle anslag etc - få det gjort og betal - reklamer fra godstolen på mail. Som privatperson kan du vel neppe miste rettigheter du har etter loven uansett hva du signerer.
En liten ulempe er jo at du må låne penger til Tesla mens de somler seg avgårde... får igjen 12k jeg betalte 1 November , hvilken dag som helst - iallefall fikk de IBAN info i dag:-)

Har du kontaktinfo til noen hos Tesla det kan være nyttig å henvende seg til?

henrikj

Sitat fra: Muffinman på torsdag 20. februar 2020, klokken 22:52
Ugreit at enkelte Tesla-verksteder reparerer innen 5 år uavhengig av kilometerstand, mens andre holder på slik som her. Kontrasten stikker i øynene.

Ja, det utrolig irriterende at hvilken service man får er avhengig av hvor man møter opp. Har forsåvidt lest positive ting om Tesla Porsgrunn tidligere, men trynefaktor og/eller dagsform spiller kanskje også inn   ::)

Megaoctane

Men hvorfor har alle selskapene en grense på 5 år eller 100/150/200.000km?
Hvis man uansett har 5 års reklamasjon så kan de jo bare si 5 års garanti ubegrenset km?
De retter ikke noe mer på garanti enn de ville ha rettet på reklamasjon. Drivverk etc dekkes jo ikke av garantier uansett?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA