Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vinterdekk dimensjon

Startet av kje, tirsdag 18. februar 2020, klokken 14:26

« forrige - neste »

engolf

175.65/15 överstiger tillåtna 5% avvik i rullomkrets:(
Dessutom kan olika stora däck fram/bak göra att bilens ABS/intispinn uppför sig märkligt.

Ingemar Gävle

Tazzari Zero EVO, Citroen C-Zero, Mitsubishi I-Miev

kje

Jeg skjønner.

Hva med boltsirkelen? Det ble skrevet tidligere i tråden at boltsirkelen til trilling er 100x4. Betyr det at det ikke passer med boltsirkel 108x4?

engolf

Nope, 108X4 passar inte:(
Är fälgen på din bil skadad?
Om inte köp två nya/brukte däck och dra till t ex dekkteam för att få dem monterade/balanserade.

kje

Sitat fra: engolf på lørdag 22. februar 2020, klokken 20:26
175.65/15 överstiger tillåtna 5% avvik i rullomkrets:(
Dessutom kan olika stora däck fram/bak göra att bilens ABS/intispinn uppför sig märkligt.

175 65r14  er ifølge dekkalkulatoren innenfor  de tillatte 5% avvik i rulleomkrets. Går dette greit for ABS/antispinn?

engolf

Dessa är innanför, ja, men då måste du i så fall ha fälgar som passar (inpress, bultmönster, navhål).

erik e

???? Hva er et hjul ?  Noen kommer med gode tips andre kommer med bare fjas.    Ikke kom med forslag/tips som åpenbart er feil.
Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt





Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

TB

Var det så mye feil her?

Fra Wikipedia:
(..)
På moderne personbiler består et hjul av en felg og et dekk.
(..)
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

engolf

Se här, ett par nya (billigaste) däck i rätt dimention kostar ca 1200-1300 kr, sen tillkommer kostnad på ca 200-300 kr för att få dem monterade/balanserade. För totalt ca 1500kr har du två helt nya däck:)
https://www.dekk-guru.no/search?vehicleTypes=PKW&vehicleTypes=RACE_PKW&vehicleTypes=LLKW&vehicleTypes=VINTAGE_PKW&vehicleTypes=OFF&priceCategory=recommended&width=175&profile=55&size=15&season=wi

kje

Sitat fra: engolf på onsdag 26. februar 2020, klokken 22:00
Dessa är innanför, ja, men då måste du i så fall ha fälgar som passar (inpress, bultmönster, navhål).

Går det greit dersom jeg setter 175 65r14 på felgene jeg har?

TB

standard dimensjon for dekk er 175/55R15 bak. Dvs 15 tommer felg.

Da vil ikke 14 tommer dekk passe på denne felgen. Men, skal ikke være påståelig her, ble nevnt tidligere i tråden det ikke var alt som var riktig her, så skal være forsiktig med å uttale meg skråsikkert.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

kje

Sitat fra: TB på torsdag 27. februar 2020, klokken 12:07
standard dimensjon for dekk er 175/55R15 bak. Dvs 15 tommer felg.
Ok så r15 betyr 15 tommer felg? Da må jeg se etter r15 dersom jeg vil bruke mine felger?

TB

Original dimension bak er 175/55R15

Sitat
https://www.dekk1.no/om-dekk/dekkdimensjoner-vognkort
175 - dekkbredden i mm.
55 - høyden på kanten av dekket fra felgen og ut. Denne angis i % av dekkbredden, og kalles profil.
55 profil vil si at høyden i dette tilfellet er 55% av 175 mm, som tilsvarer 96 mm.
R - dekket er et radial dekk, noe som er vanlig på alle nyere biler. Radialdekk vil si at cord-trådene i dekkets stamme ligger tilnærmet vinkelrett på slitebanens rulleretning.
15 - felgens diameter i tommer, og i dette tilfellet er felgen 15" i diameter.

Er felgen skadet, må du kjøpe et komplett hjul, dvs. dekk og felg i samme dimensjon som det andre.
Eller, bytte begge hjul på samme aksel. Da kan du endre felgdimensjon innenfor tillatt avvik.

Er felgen ikke skadet, kjøp nye dekk, og få et dekkverksted til å legge om.
Prisforskjell på rimelige og dyrere dekk til trillingene er ikke så stor i kroner.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA