Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Gidder plutselig ikke klimatisere?

Startet av motgang, mandag 17. februar 2020, klokken 10:47

« forrige - neste »

motgang

Plutselig gidder bilen plutselig ikke å klimatisere til planlagt avgang. "Climatise Now" funker perfekt, men hvis jeg har lagt inn f.eks. 06:00 once som avgang–med "Climatisation" på–står den der helt iskald om morgenen (det oransje vifteikonet som indikerer planlagt klimatisering lyser). I det tidspunktet nås, slår den bare over til "tomorrow 06:00" i stedet. Dette skjer uavhengig om jeg legger inn tidspunktet via app eller direkte i bilen. Noen som har vært borti dette før?

Klykken

BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

motgang

Lurt tenkt! Jeg glemte å si at jeg dobbelsjekket det også :)

Klykken

Får du starter direkte klimatisering via app da? Og antar at bilen blir varm mens du kjører?
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

motgang

Jepp. Alt funker bortsett fra akkurat tidsinnstilt oppvarming. Jeg kan klimatisere direkte fra appen, det funker alltid, og samme med å bare starte bilen. Det virker nesten som det er noe som har hengt seg opp kun i den spesielle delen som håndterer tidsinnstilt avgang ...

Klykken

#5
Se om du finner sikringen som gjelder dette og napp den ut, og sette i igjen etter noen minutter. Evt bytt den hvis den er gåen. Ligger innerst i fotbrønnen til passasjersetet foran.
Et annet alternativ er å koble ut 12V som ligger bak oppbevaringsboksen i frunk. Da må denne skrus ut først - litt knotete å nå 12V-batteriet men det er som sagt et alternativ.

Ellesr kan du også ringe BMW service og høre om de har noen triks for denne problemstillingen, og det siste alternativet er å ha bilen på service - gitt at du har garanti, vil dette antageligvis ikke koste noe. Utenfor garantitid kan det imidlertid koste noen kroner i feilsøk og evt reparasjoner..
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

motgang

Før jeg ringer BMW må jeg bare stille ett siste spørsmål ...

Dette skal fungere selv om bilen ikke står koblet i lader, ikke sant ...?

koltor

#7
Forhåndsklimatisering tror jeg forutsetter at den er tilkoblet lader. Klimatisering "on demand" i appen fungerer uavhengig av om den er tilkoblet lader eller ikke.

Edit: jeg tror forhåndsklimatisering fungerer som at dersom du ikke er tilkoblet lader, så forhåndsklimatiserer den 2 ganger/dager (la oss si du har stilt inn mandag-fredag), og hvis du ikke bruker bilen i den tiden stopper den for å ikke bruke opp batteriet på ingenting. Dette gjenopptas dersom du bruker bilen. Forhåndsvarming av batteriet, derimot, skjer vel utelukkende om den er tilkoblet lader.
- iX3 reservert
- 2017 i3 Fully Charged (Maraton Edition)
- 2014 F20 116d (ex)

PionerThink

Er riktig det som koltor skriver. Forhåndsoppvarming må være programmert minst 3t i forveien for at hovedbatteri skal kunne varmes opp, samt at den da må være tilkoblet lader! Fant denne linken som en i USA har skrevet om emnet hvor han har fått svar fra en spesialist hos BMW på en del spørsmål nede i artikkelen.
http://bmwi3.blogspot.com/2015/03/bmw-i3-understanding-how.html
Model Y LR Midn. Silver Met/Hvitt Interiør
Grå BMW i3 I01 2014-modell passert 100'km i daglig bruk i Kristiansand
Hvit i-Miev 2012, solgt
Grå Think 2001, USA-utgave, solgt.
BMW 120i Cab solskinnsbil
BMW X3 henger- og langtursbil, solgt.

koltor

#9
Er det da sånn at den ikke forvarmer batteriet i det hele tatt hvis avreise er mindre enn 3 timer frem i tid? Eller prøver den så godt den kan?

Edit:
Q. If you want to precondition the battery from the app, you need to set the departure time and then enable "preconditioning for departure," correct?
A. Yes, provided the departure time programmed is at least 3 hours from the time when it is selected.
*Important: This is a very important fact that most i3 owners are not aware of. If you don't set the departure time at least three hours in advance the car is not performing battery preconditioning at all, only the cabin will be preconditioned.
- iX3 reservert
- 2017 i3 Fully Charged (Maraton Edition)
- 2014 F20 116d (ex)

Klykken

Opplever at jeg har maks effekt etter jobb, og ca 30min varming (via manuell klimatisering i app) uten å være tilkoblet strøm. Dvs batteri må varmes? Det har vært 5- de siste dagene

Fikk nyeste sw på vår 2014mod i fjor.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

motgang

Men hvis vi kun snakker om oppvarming av kupéen fordi det er så enormt kaldt om morgenen, så må jeg enten stå tilkoblet eller aktivere manuelt? Det stemmer i så fall godt med hvordan bilen oppfører seg ...

Ladeklof

Sitat fra: koltor på torsdag 27. februar 2020, klokken 10:28
Er det da sånn at den ikke forvarmer batteriet i det hele tatt hvis avreise er mindre enn 3 timer frem i tid? Eller prøver den så godt den kan?

Edit:
Q. If you want to precondition the battery from the app, you need to set the departure time and then enable "preconditioning for departure," correct?
A. Yes, provided the departure time programmed is at least 3 hours from the time when it is selected.
*Important: This is a very important fact that most i3 owners are not aware of. If you don't set the departure time at least three hours in advance the car is not performing battery preconditioning at all, only the cabin will be preconditioned.

Hei, dette er en myte som ikke stemmer helt. Jeg har smartlader og har prøvd ut dette med forvarming av batteri på ulike tidspunkt før avreise. (60Ah 2016) Hvis du har programmert forvarming starter bilen opp denne prosessen 3 timer i forkant av avreise, men dersom du først stiller inn avreise f.eks 1,5t (eller 1t) i forkant av avreise, starter den opp forvarming umiddelbart. Batteriet varmes aldri høyere enn til batteritemperatur på 10 grader, og dette kan oppnås på kortere tid enn 3 timer selv om det er kuldegrader med standard lader på 3,7 kW. Strømtrekket er ganske lite før kupevarmeren starter opp, uavhengig av tidspunktet batteriforvarmingen starter, den trekker ca 5,8A i en liten halvtime med en total kWh på beskjedne 0,2 -0,4.

Har man en kraftigere lader (11kW) har jeg hørt at batteriet kan nå 10 grader i løpet av en knapp halvtime ved bruk av "klimatiser nå" uten forhåndsprogrammert avreisetid.

Samco

Bruker preset time om morgenen uten å være plugget in for preheat av kupeen og når jeg drar fra jobb men da er I3n plugget in lader på jobb  Funker veldig greit.

Samco

Selv på 10ah med ladekladd lader en i3 sakte opp litt mens man kjører parkerings stop heat.
Har testa litt i vinter kulden. Så bilen trekker nok litt under 10ah mens den varmer kupeen.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA