Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hastighet hurtiglading - erfaringer?

Startet av Mippen, lørdag 15. februar 2020, klokken 21:33

« forrige - neste »

Mippen

Testet hurtiglading i dag for å se hvor godt det fungerer. Ladet fra 44 til 54 % på 10 minutter. Bilen indikerte 1 time og 40 minutter til 100 %. Min e-Up lader vanligvis fullt fra 10-15 prosent på under en halvtime. I teorien skulle derfor jeg ha brukt langt kortere tid enn dette. Bilen var riktig nok ikke kjørt så langt når jeg ladet. Det kan kanskje ha noe å si på lade tiden.
Fremtiden er elektrisk.

Stigern

Sitat fra: Mippen på lørdag 15. februar 2020, klokken 21:33
Testet hurtiglading i dag for å se hvor godt det fungerer. Ladet fra 44 til 54 % på 10 minutter. Bilen indikerte 1 time og 40 minutter til 100 %. Min e-Up lader vanligvis fullt fra 10-15 prosent på under en halvtime. I teorien skulle derfor jeg ha brukt langt kortere tid enn dette. Bilen var riktig nok ikke kjørt så langt når jeg ladet. Det kan kanskje ha noe å si på lade tiden.

Du lå nok på en hastighet rundt 27-30 med tanke på 3.2 kWh (ca) på 10 min


turfsurf

Sitat fra: Mippen på lørdag 15. februar 2020, klokken 21:33
Bilen var riktig nok ikke kjørt så langt når jeg ladet. Det kan kanskje ha noe å si på lade tiden.
Det har mye å si på ladetiden. Regn med minst en time med kjøring før full effekt.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Orbit

Seat sier selv maks 40kW på DC-lading, men samtidig en times lading for 0-80% (som vil tilsvare ca 35kW i snitteffekt). Så du var noe under det, men ikke så alt for langt unna. Og som @turfsuft sier, så er det vel egentlig ganske som forventet med et batteri godt under 20 grader.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Nils

Saxo 2009-2017
I-Miev 2017-
Citigo 2020-

BatteriOgFossil

#5
Tesla Bjørn har testet lading av nye e-Up/Mii/Citigo fra 10% opp til 90%:
https://www.youtube.com/watch?v=f8sWvN1t_rs

Jeg har nå kjørt min Mii ca 1500km og hatt den på to helgeturer som har krevd bruk av hurtiglader, og jeg lader aldri over 75% på hurtiglader fordi som videoen viser så fra 7x (der x er et tall mellom 0 og 9  ;D ) og opp så går det treeeeigt, og:
a) hurtiglading er dyrt, og det er kjedelig å kaste penger ut av vinduet (noe man gjør når man lader mellom 7x-100%)
b) det er ikke akkurat et overskudd av hurtigladere langs veien, så det er dårlig gjort mot andre i ladekø å holde på en hurtiglader lengre enn man strengt tatt trenger for å skaffe seg nødvendig strøm for å komme seg dit man skal.


Frodese

#6
Har nå vært på vår første 'langtur'. Får kun 22-23kw i snitt (fra 30-70%), da etter å ha kjørt 2 timer i ganske kupert terreng i ca 5 grader. Vil tro den blir en del bedre mot vår og sommer, da batteriet er varmere. Men klart, det blir ganske dyrt å hurtiglade når man betaler pr min. Vi kommer helt sikkert til å dra på lengre turer igjen, men dette var skuffende. Ellers fantastisk bybil:)
2021 Tesla model 3 SR+

BatteriOgFossil

#7
Sitat fra: Frodese på søndag 16. februar 2020, klokken 18:08
Har nå vært på vår første 'langtur'. Får kun 22-23kw i snitt (fra 30-70%), da etter å ha kjørt 2 timer i ganske kupert terreng i ca 5 grader. Vil tro den blir en del bedre mot vår og sommer, da batteriet er varmere. Men klart, det blir ganske dyrt å hurtiglade når man betaler pr min. Vi kommer helt sikkert til å dra på lengre turer igjen, men dette var skuffende. Ellers fantastisk bybil:)

Det er som det er. Jeg har samme erfaring som deg, mellom 22-23kw i snitt nå på vinterstid. Min begrensede erfaring så langt er at Grønn Kontakt sin prisstruktur som kombinerer minutter og kw er marginalt billigere for e-Up/Mii/Citigo enn Fortum som kun er minuttbasert. Så lenge man har hatt bilen koblet til AC-lading over natten, kan starte med fulladet batteri, og bare bruker hurtiglading til å fylle på batteriet nok for å komme seg fra A til B, så synes jeg egentlig ikke hurtiglading er så dyrt. Hurtiglading må være dyrt nok til at det blir rullering på laderne. Det skal svi litt å stå og lade 1 time.

Noen erfaringer:

  • 7,97 kWh -  21 min - 22,77kW
  • 9,5 kWh - 25 min - 22,8kW
  • 3,2 kWh - 11 min - 19,2kW
  • 11,7 kWh - 30 min - 23,4kW

Kanskje det hjelper å grisekjøre rett før lading for å varme opp batteriet?

edyrli

Er det noe indikasjon av strøm og spenning på laderene nå?
Tidligere når jeg kjørte Peugeot iOn, var det noen av laderene jeg kunne se dette på.
Peugeoten ladet sånn.
Stabilt på 120A opp til 60%. I løpet av denne fasen stiger spenningen gadvis. Ved f.eks 300V x 120A har vi 36kW. Akkurat på 60% tangerer den 330V 120A, og vi har 39,6kW. Etter dette lader den med konstant spenning på 330V og strømmstyrken synker ganske raskt som igjen fører til at effekten avtar ganske raskt.

Vet ikke om Peugeot iOn kan ta mer enn 120A, jeg har bare testet dette på 120A ladere.
2021 BYD Tang
2020 SEAT Mii Electric
2017 Zoe Z.E. 40 Bose
2020 SEAT Mii Electric Frii
2013 Peugeot iOn
2009 Reva i

Orbit

Sitat fra: edyrli på mandag 17. februar 2020, klokken 09:28
Er det noe indikasjon av strøm og spenning på laderene nå?
Det er stort sett bare lynladere som viser slike detaljer (og ikke alle disse heller).
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Nils

Jeg har prøvd å regne litt med tall fra den tyske videoen over. Fra 10% til 70% lader han 23,8 kWh i løpet av 39 minutter.
Jeg forutsetter at det betales pr påbegynt minutt. Med priser oppgitt på https://elbil.no/lading/hurtiglading/ får jeg følgende kostnad:
Cirkle K Hurtiglading: kr 90,7 - (4,49 pr kWh) billigst med kr 3,81 pr kWh
Cirkle K Lynlading: kr 100,8 - (4,99 pr kWh)
BKK/Grønn kontakt/Lyse: kr 108,6 - (1,25 pr minutt+2,9 pr kWh)
Fortum: kr 120,1 - (3,1 pr minutt)
Ionity drop-in: kr 199,9 - (8,4 pr kWh)
Saxo 2009-2017
I-Miev 2017-
Citigo 2020-

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA