Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Skrevet av Emne: Rustne skiver etter to måneder  (Lest 329 ganger)

andersbj

• Jr. Member
  • **
    • Vis profil
Rustne skiver etter to måneder
« på: Lørdag 15. Februar 2020, klokken 15:01 »
Jeg kjøpte en brukt 2017 Leaf i overgangen november/desember. Siden det var en del rust på skivene, satte Birger N Haug inn helt nye skiver og klosser før overtakelse.

I ettertid har jeg vasket bilen ca ukentlig - sørget for alltid å spyle skiver godt, bråbremser en gang iblant for å fjerne belegg. Like fullt er det allerede masse rust på de nye skivene - etter 2.5 mnd.

Dette er jo vanvittig! Kan jeg reklamere på dette, tror dere?  Hvis ikke: hva gjør jeg feil?

Carl Anton Stenling

• Medlem i Elbilforeningen siden 2013
  • Gold Member
    • Vis profil
Sv: Rustne skiver etter to måneder
« Svar #1 på: Lørdag 15. Februar 2020, klokken 17:33 »
Skiver ruster temmelig raskt hvis de utsettes for norske vinterveier med salt. Det er dessverre helt normalt. Det springende punktet er jo om rusten er overfladisk eller har satt seg dypere i metallet.
Dersom det har dannet seg rustgroper eller områder med tykk rust i slitebanen på skivene, så er det nok en reklamasjonsgrunn etter såpass kort tid.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

Oddaa

• Hero Member
    • Vis profil
« Svar #2 på: Lørdag 15. Februar 2020, klokken 17:52 »
Våte skiver ruster i løpet av noen timer/ over natta. Kjør en tur og brems (hardt) noen ganger så er de fine igjen.

Sent from my iPhone using Tapatalk
2017 e-Golf
2016 XC90 T8

andersbj

• Jr. Member
  • **
    • Vis profil
« Svar #3 på: Fredag 21. Februar 2020, klokken 21:16 »
Takk til begge. Jeg kjørte en runde med heftig bremsing + litt med håndbrekket på - det tok noe av det.

Lurer på å prøve meg med stålbørste og sink-spray - noen som vet noe om det?  :D

leafnor

• Gold Member
  • Høst av teori i praksis.
    • Vis profil
    • Nordsol
« Svar #4 på: Lørdag 22. Februar 2020, klokken 21:10 »
Takk til begge. Jeg kjørte en runde med heftig bremsing + litt med håndbrekket på - det tok noe av det.

Lurer på å prøve meg med stålbørste og sink-spray - noen som vet noe om det?  :D
Ja, vet om det.
Se f.eks her: https://elbilforum.no/index.php?topic=40540.msg697435#msg697435
Eller også søk i forumet på sinkspray.
Var på EU-kontroll med min 2012 Leaf i går. Fikk minus på slark opphengskule, men +pluss kommentar for pene bremser. Var vist svært lenge mellom de så så gamle bremser levd sitt liv i saltlaken her, men som var frie for rust. Og alt takket være noen enkle dusj fra sinkspray ved hvert hjulskift vår/høst.
Leaf 2012/Aug 160.000 km