Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Helfoliering med klar folie - verdt pengene?

Startet av E_S, torsdag 13. februar 2020, klokken 10:49

« forrige - neste »

E_S

Er i tenkeboksen hvorvidt man skal punge ut for helfoliering med klar beskyttelsesfolie.

Når man bruker masse penger på en ny bil er det jo ønskelig at den skal holde seg pen lengst mulig. Nå har jeg hverken unger eller dyr, ei heller gateparkerer jeg så ofte, så de problemene med selvforskyldte riper er i stor grad ikke så veldig aktuelle. I tillegg koser jeg meg med å polere bil, så latskapsargumentet er heller ikke gangbart. For min del dreier det seg egentlig mest om beskyttelse mot tilfeldige påvirkninger av typen "pepret av småstein i fronten", da min 155kkm gamle Model S ikke så spesielt pen ut foran lenger..

Er det effektivt nok mot dette til å være verdt pengene? Eller bør jeg heller satse på at skvettlapper samt å legge folie på kanalene og det utsatte partiet foran bakhjulene selv er greit nok, og spare pengene til noe morsommere?
:)

Tom

Noe beskyttelse får du,om det er verd pengene er jo opp til deg.. for min del.. nei..

Dag_Erik

Det er jo et veldig subjektivt spørsmål.
Jeg hadde mye av de samme tankene som deg, jeg er glad i å vaske og polere, men landet på at jeg ville prøve det, selv om det koster.

Om det er verdt pengene, er jo antakelig noe man ikke får svar på før etter en del år eller titusenvis av kilometer.
Jeg planlegger å ha bilen lenge, det var også en faktor.
2019 Tesla Model 3 LR AWD
2018 Nissan Leaf 40Kwh

E_S

Sitat fra: Dag_Erik på torsdag 13. februar 2020, klokken 13:06
Det er jo et veldig subjektivt spørsmål.
Jeg hadde mye av de samme tankene som deg, jeg er glad i å vaske og polere, men landet på at jeg ville prøve det, selv om det koster.

Om det er verdt pengene, er jo antakelig noe man ikke får svar på før etter en del år eller titusenvis av kilometer.
Jeg planlegger å ha bilen lenge, det var også en faktor.

Ja, jeg er jo litt der at når man bruker så mye penger på en *ny* bil og ikke en bil som noen andre har slitt på i årevis, vil man at den skal se slik ut så lenge som mulig. Innvendig er det jo ganske lett, men utvendig er en større utfordring, spesielt i norsk klima og forhold. 35k er mye penger å bruke på noe folie, men på den annen side, det er veldig fristende å beskytte bilen med noe sånt. :)
:)

z4rd

Jeg har fått profesjonelle til å legge på 2-lags coating på lakken, samt klar folie på utsatte steder. Ikke foliert hele bilen. Ellers vasker jeg bilen regelmessig selv for hånd.
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

itre

Jeg har helfoliert min med xpel rett etter den var ny. Bakgrunnen for dette var:

Tynn lakk generelt på flere model 3
Delfoliering vil over tid gi fargeforskjell på panelene som er foliert og ikke foliert hvis bilen står i solen (folien UV beskytter lakken og hindrer falming), derfor Helfoliering
Peace of mind i forhold til stensprut, barn med sølete klær som "går inntil bilen" (jeg har barn i barnehagealder)
Peace of mind i forhold til maskinvask og enkelt bilhold, folien får skrammer som fikses i en viss grad med å helle varmt vann på (selvreparerende egenskaper)

Prisen for helfoliering er ikke forsvarlig utfra en "får jeg pengene tilbake" tankegang, men bra for oss som liker å ta vare på ting av høy verdi.



E_S

Sitat fra: itre på torsdag 13. februar 2020, klokken 14:02

Prisen for helfoliering er ikke forsvarlig utfra en "får jeg pengene tilbake" tankegang, men bra for oss som liker å ta vare på ting av høy verdi.

Ja, her har man vel det beste argumentet "for" for min del. Selv den minste skramme kan irritere meg grønn, og jeg får nærmest vondt av å ha skitten bil mer enn et par dager. Litt petimeter-tendenser, kan man si. ;)
:)

daggad

Hva koster en slik heldekkende PPF behandling da ?
Kan vel ikke være den dyreste bilen, hele taket er jo glass.
Ålesund
TM3 LR AWD 2020
Leaf 24kW 2011

Daniel_0007

#8
Sitat fra: daggad på torsdag 13. februar 2020, klokken 18:24
Hva koster en slik heldekkende PPF behandling da ?
Kan vel ikke være den dyreste bilen, hele taket er jo glass.

Koster fort rundt 30 000 men man kan få litt rabatt via tocn hvis man er medlem der.
Model 3 2019 LR Rwd

Autowinder

Kjøp i alle fall ikke helfoliert bruktbil uten at selger skriver på at bilen er strøken under folien. Jeg kjenner til at bil er godt vasket med sølevann og grus av barn og at eier har helfoliert bilen rett før salg, med «helfoliert siden uken bilen ble levert» i annonsen.
TMY 2021 LR AWD • BMW i3 2021 120ah FC

Jeg: Unnskyld, men jeg fikk tilbake bilen etter garantiservice hos dere med 30 cm oppkrubbet støtfangerhjørne.
Tesla SC Rud: Alle ansatte skal rapportere inn slikt og det er ikke gjort, så det kan umulig ha skjedd hos oss!
TA ALLTID VIDEO AV HELE BILEN RETT FØR ALL SERVICE, OG SI GJERNE FRA AT DET ER GJORT.

jkirkebo

Sitat fra: Autowinder på søndag 16. februar 2020, klokken 13:32
Kjøp i alle fall ikke helfoliert bruktbil uten at selger skriver på at bilen er strøken under folien. Jeg kjenner til at bil er godt vasket med sølevann og grus av barn og at eier har helfoliert bilen rett før salg, med «helfoliert siden uken bilen ble levert» i annonsen.

For selger er det nok greit å ha kvittering fra folieringsselskapet fra rett etter at bilen ble registrert ihvertfall. Jeg har tatt godt vare på vår, men regner vel med at folien er såpass sliten når vi skal selge bilen at det er bedre å ta den av.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

CorsoDante

#11
Sitat fra: Autowinder på søndag 16. februar 2020, klokken 13:32
Kjøp i alle fall ikke helfoliert bruktbil uten at selger skriver på at bilen er strøken under folien. Jeg kjenner til at bil er godt vasket med sølevann og grus av barn og at eier har helfoliert bilen rett før salg, med «helfoliert siden uken bilen ble levert» i annonsen.

Du kjenner med andre ord til et vaskeekte rasshøl, som atpåtil kan få seg en kjip / velfortjent opplevelse hos forliksrådet (eller det som verre er).

Hadde ganske enkelt aldri kjøpt en bil som var nyfoliert rett før salg, eller en god stund etter den ble nyregistrert. Og man forventer en kvittering tilknyttet folieringen.

Edit; Hadde heller brukt pengene på detailing og utbedring av småskader heller enn klar foliering.
TM3P "FSD"

MyMuffin

Sitat fra: E_S på torsdag 13. februar 2020, klokken 10:49
Er i tenkeboksen hvorvidt man skal punge ut for helfoliering med klar beskyttelsesfolie.

Når man bruker masse penger på en ny bil er det jo ønskelig at den skal holde seg pen lengst mulig. Nå har jeg hverken unger eller dyr, ei heller gateparkerer jeg så ofte, så de problemene med selvforskyldte riper er i stor grad ikke så veldig aktuelle. I tillegg koser jeg meg med å polere bil, så latskapsargumentet er heller ikke gangbart. For min del dreier det seg egentlig mest om beskyttelse mot tilfeldige påvirkninger av typen "pepret av småstein i fronten", da min 155kkm gamle Model S ikke så spesielt pen ut foran lenger..

Er det effektivt nok mot dette til å være verdt pengene? Eller bør jeg heller satse på at skvettlapper samt å legge folie på kanalene og det utsatte partiet foran bakhjulene selv er greit nok, og spare pengene til noe morsommere?

Nyere model 3 har folie langs kanalen fra før av, har du sjekket din?
Er på min tredje tesla (tidligere 2 x model S), erfaringen er at coatinger ikke hjelper noe særlig mot steinsprut - særlig fronten og panser er utsatt.

Jeg endte opp med å delfoliere min model 3 denne gangen, Panser, front, hjulbuer, innstegsområdet - havnet vel på 16k.

Hvis du bare folierer front og panser så slipper du nok unna med 8-10k for en god selvreparerende folie, klin på med en skikkelig voks på resten av bilen så er du gull.

Jeg angrer ikke på valget mitt :)
2024 Model 3 LR Highland
2022 Model Y (familietralla)
2021 Model 3 LR - Solgt i 2023
2019 Model 3 Base Perf - solgt i 2021
2019 Model 3 LR - konebil - solgt i 2022
2017 Model S 75D - solgt i 2019
2014 Model S 60 - solgt i 2017

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA