Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Speedometer 88 når jeg kjører 78

Startet av Bigdrago, onsdag 12. februar 2020, klokken 19:01

« forrige - neste »

Bigdrago

Hepp!
Ser at flere klager over at speedometeret på Leaf viset for mye, det samme gjør det på min 2015 tekna.
Noen som vet om en fiks for dette? Helt latterlig.
Śkoda Enyaq iv80x
Ducati 848 Evo superbike

Jejl

Kjøpe nye dekk med inntil 5% lengre rulleomkrets.

leafnor

Sitat fra: Jejl på onsdag 12. februar 2020, klokken 19:42
Kjøpe nye dekk med inntil 5% lengre rulleomkrets.
Yepp, gå opp til 60 profil på dekk. Annen fiks vet jeg ikke om.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

Bigdrago

Man kan gå inn i den hemmelige menyen å justere opp noe som har med farta å gjøre opp til 2.5%.
Men gjelder dette for speedometer eller har det kun med navigasjonsenheten å gjøre?
Śkoda Enyaq iv80x
Ducati 848 Evo superbike

jorgror

Helt idiotisk konsept å legge inn stor misvisning bevist. Bilen vet veldig mye mer nøyaktig hvor fort den kjører, fordi det er strenge krav til kilometer telleren. Ender opp med at man må kjøre mye fortere og ikke vite hvor fort man faktisk kjører.

Etter hva jeg har forstått er dette noe som gjelder for alle Nissan bilene, og ikke noe de vil gjøre noe med hos forhandleren.


Sent from my iPad using Tapatalk
2016 VW GTE
2019 Model 3 LR AWD FSD (HW3)

Sjalabais

Sitat fra: Bigdrago på torsdag 13. februar 2020, klokken 19:22
Man kan gå inn i den hemmelige menyen å justere opp noe som har med farta å gjøre opp til 2.5%.
Men gjelder dette for speedometer eller har det kun med navigasjonsenheten å gjøre?
"Hemmelig meny"? Leafspy?

Leafene har jo fått et rykte for å være trafikksinker av nettopp denne grunnen. Veldig merkelig! Min forrige bil, en Honda, hadde ingen avvik i det hele tatt.
2012 Leaf Tekna

Jossemosse

#6
Et det slik å forstå at det ikke blir misvisning på kilometertelleren selv om det er misvisning på speedometer? Trodde det var en direktekopling der jeg..

Skiftet nylig til 205/60R16 på min nyeste Leaf, der viser GPS (Google maps) 94km/h når jeg kjører i 100 på speedometer.
Leaf 2011, 120.000 km, kjøpt desember 2018
Leaf 2018, 110.000 km, kjøpt januar 2020

jorgror

Sitat fra: Jossemosse på fredag 14. februar 2020, klokken 19:49
Et det slik å forstå at det ikke blir misvisning på kilometertelleren selv om det er misvisning på speedometer? Trodde det var en direktekopling der jeg..

Skiftet nylig til 205/50R16 på min nyeste Leaf, der viser GPS (Google maps) 94km/h når jeg kjører i 100 på speedometer.

Jeg undersøkte dette for en stund siden. Det er rimelig strenge regler til km teller. Husker jeg riktig er maksimalt avvik 2%. Derfor er det helt bevist at Nissan legger på en betydelig missvisning.
2016 VW GTE
2019 Model 3 LR AWD FSD (HW3)

leafnor

Km er rett, så rett det går i praksis på leaf. Derimot hastighet kan ha langt større missvisning. Og på gen2 som kom i 2013 ble det lagt til enda mer i missvisning virker det som. Gen1 leaf er ikke mer feil enn andre jeg har hatt før den av fosiler. Med 60 profil er den kun 2-3 km/h fra.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

Trekkoppbil

#9
Jeg pleier å fylle til 40 pund, og jeg har aldri hatt  unøyaktige speedometer i USA-Leaf. Så det gjelder nok ikke alle Nissan.

Supermario

Sitat fra: Jossemosse på fredag 14. februar 2020, klokken 19:49
Et det slik å forstå at det ikke blir misvisning på kilometertelleren selv om det er misvisning på speedometer? Trodde det var en direktekopling der jeg..

Skiftet nylig til 205/60R16 på min nyeste Leaf, der viser GPS (Google maps) 94km/h når jeg kjører i 100 på speedometer.

Det er direktekobling, begge følger direkte av rotasjon/rotasjonshastighet på hjulet. Så hvis hjulomkretsen økes med 5% så faller odometer (km) med ~5% på samme strekning,  og speedometer (km/t) faller tilsvarende, gitt at farten på kjøretøyet er den samme.
e-up! 80'km, Leaf  90' km, e-tron 55 2020

Jossemosse

Okay, takk Supermario!
Da kan man jo unnskylde litt (ovenfor kona) den vesentlig dyrere prisen for å gå fra 55 til 60 profil med bittelitt mindre verditap, km for forsikring etc. ved at også odo roer seg litt ned..
Leaf 2011, 120.000 km, kjøpt desember 2018
Leaf 2018, 110.000 km, kjøpt januar 2020

Kjell Leaf

Nissan har helt klart med vilje denne feilvisningen på speedometeret dessverre, bilen vet hvor fort den kjører. Kjør i en jevn hastighet, nullstill gjennomsnittsmåleren, da vil du se at denne viser en helt annen hastighet enn speedometeret. Jeg har en mistanke om at Nissan prøver å lure folk til å kjøre saktere for at bilen skal få lenger rekkevidde, Leaf suger jo strøm når man har litt fart.....
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

jorgror

Sitat fra: Kjell Leaf på onsdag 18. mars 2020, klokken 11:05
Nissan har helt klart med vilje denne feilvisningen på speedometeret dessverre, bilen vet hvor fort den kjører. Kjør i en jevn hastighet, nullstill gjennomsnittsmåleren, da vil du se at denne viser en helt annen hastighet enn speedometeret. Jeg har en mistanke om at Nissan prøver å lure folk til å kjøre saktere for at bilen skal få lenger rekkevidde, Leaf suger jo strøm når man har litt fart.....
Det samme gjelder for bensin/diesel Nissan, så har trolig ikke med rekkevidde å gjøre.


Sent from my iPad using Tapatalk
2016 VW GTE
2019 Model 3 LR AWD FSD (HW3)

Bigdrago

Men fungerer det å justere til minus 2.5% i servicemenyen?
Śkoda Enyaq iv80x
Ducati 848 Evo superbike

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA