Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

AC lading Mii

Startet av tom-eil, fredag 07. februar 2020, klokken 21:39

« forrige - neste »

Amatøren

Sitat fra: tom-eil på søndag 08. mars 2020, klokken 23:19
Takk for innspill, tror du har rett her. Ser porten har en pinne i L2, så det er sikkert samme som 2 gen. e-golf. Venter på tilbakemelding fra Seat. Synes det er rart at trillingene reklamerer med 4 timer ladetid uten at de nevner at man må ha 3-fas. Også rart at Skoda viser anbefalte ladestasjoner til Citygo med 7.4kw 1-fas 32A.

Bittert at jeg la inn 32A 1fas på Easee til Mii-en, men jeg burde ha gjort hjemmeleksen min bedre.

Merkelig at du ikke får mer effekt. Får du så mye som 3,6 kW?

Ikke 230 V * 13 A (enfase) = 2990 W (3 kW)?

Oppdaget at alle Volkswagen bilene vi kjøpte så var ladingen satt til 13 A ikke MAX når vi fikk de levert.

Hvis Seat reklamerer med at det beste på 230 V IT nett er 32 A så kan det også være glipp (klipp og lim fra Volkswagen?) eller feil på bilen når den ikke lader med 7,2 kW på en fase og lading står til MAX.

e-Golf (facelift) har den egenskapen av de kan enten kjøre begge ombordladerne parallell på IT nett og trekke inntil 32 A på en fase eller 'splitte' de hvis bilen kobles opp på 400 V TN nett og trekke 2 * 16 A (belaster to faser i forhold til nøytral (N). Dette vet jeg da vi lader med 32 A enfase hjemme og ladet med 2 faser på TN nett i Danmark i fjor. e-Golf har et relé som kobler om ombordladerne ut fra hvilket strømnett bilen kobles til.

Rart hvis ikke det videreføres på Seat og Skoda.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

Elmo

Sitat fra: sjokomelk på søndag 08. mars 2020, klokken 20:54
Hvis e-Up bruker samme lader som e-Golf facelift, så er det 2 ladere på 3,6kW i bilen og ikke 1 på 7,2kW.
Det har du nok rett i.

Jeg sa tidligere:
Sitat fra: Elmo på søndag 09. februar 2020, klokken 14:49
Jeg får 7,2 med 1fas/32A Tesla UMC
Men det stemmer desverre ikke  :-[
Når jeg nå har sjekket nøyere så  viser det seg at bilen bare får (tar) 16A på min 32A 1fas Tesla UMC :(

Det betyr nok videre at strøm-innstillingene 5A - 10A - 13A - Max(16A) betyr pr fase, uansett om du har 1Fas eller 3fas tilførsel (ladestasjon).
Altså i praksis 10A - 20A - 26A - 32A om man har (2 faser fra) 3fas.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Holmis

Dette stemmer bra med min erfaring med E-UP! Range. Får 3,6kW når jeg kobler til en Easee 32A 1 fas IT, men 6kW når jeg kobler til 3x13A TN på jobb.

Amatøren

Sitat fra: Holmis på onsdag 11. mars 2020, klokken 06:53
Får 3,6kW når jeg kobler til en Easee 32A 1 fas IT,...
:o

Her har de tabbet seg ut hvis de ikke har videreført e-Golfens flotte system med å tilpasse seg forskjellene mellom IT og TN nett.

Da tror jeg noen vil ha problemer med å få full glede av bilens store batteri. Da tar det tid å lade opp så stort batteri. Man blir jo avhengig av omtrent hele natten for å lade opp.

Det er jo så greit med e-Golfen. En time eller to på 32 A ved middagen så var det en god del ekstra km til kveldsaktiviteter.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

jkirkebo

Sitat fra: Amatøren på onsdag 11. mars 2020, klokken 07:13
Sitat fra: Holmis på onsdag 11. mars 2020, klokken 06:53
Får 3,6kW når jeg kobler til en Easee 32A 1 fas IT,...
:o

Her har de tabbet seg ut hvis de ikke har videreført e-Golfens flotte system med å tilpasse seg forskjellene mellom IT og TN nett.

Da tror jeg noen vil ha problemer med å få full glede av bilens store batteri. Da tar det tid å lade opp så stort batteri. Man blir jo avhengig av omtrent hele natten for å lade opp.

Det er jo så greit med e-Golfen. En time eller to på 32 A ved middagen så var det en god del ekstra km til kveldsaktiviteter.

Det kan være at det fungerer om man lasker ladestasjonen. Ellers enig i at det er en dårlig løsning, men e-Golfens løsning for 3-fase lading på IT-nett var heller ikke bra da den regulerer helt feil og krever spesiell innstilling eller software på ladestasjonen. Og Audi eTron har visst problemer med å lade på laskede ladestasjoner. VAG får ikke helt til dette med lading virker det som...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Amatøren

Ja, jeg vet at tidlige facelift e-Golfer trengte laskede ladestasjoner eller kabel for å få ladet med 7,2 kW (tusen takk for påminnelsen).

Våre to e-Golfer (2018 og 2019 modeller) trenger ikke det. Standard enfase lader og bruker standard 32 A enfase kabel.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

Holmis

Nå har jeg koblet om min Easee til 3 fas 230V IT. Og når jeg da lader med 7,2kW belastes fasene: L1 28,5A L2 16,4A L3 16,2A.

Elmo

Sitat fra: Holmis på torsdag 12. mars 2020, klokken 17:12
Nå har jeg koblet om min Easee til 3 fas 230V IT. Og når jeg da lader med 7,2kW belastes fasene: L1 28,5A L2 16,4A L3 16,2A.
32A kurs da ?
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Holmis


tom-eil

Oppdatering: Seat har bedt Møller Tønsberg om å ringe meg for å ta bilen inn for feilsøking vedr. ladeproblematikken. De skal sende info til fabrikk, så får vi se hva som må gjøres, om det er en sw-bug eller noe annet.
2021 Tesla Model 3 LR
2020 Seat Mii Electric
2018 Kia Soul 30kw/t

Holmis

Sitat fra: tom-eil på onsdag 18. mars 2020, klokken 15:22
Oppdatering: Seat har bedt Møller Tønsberg om å ringe meg for å ta bilen inn for feilsøking vedr. ladeproblematikken. De skal sende info til fabrikk, så får vi se hva som må gjøres, om det er en sw-bug eller noe annet.

Mener Seat at den skal trekke 7,2kW / 32A når den detekterer er den er tilkoblet 1 fas og 7,2kW / 28A , 16A , 16A når den detekterer 3 fas? Det hadde isåfall vært veldig allright!

tom-eil

Sitat fra: Holmis på onsdag 18. mars 2020, klokken 19:50
Sitat fra: tom-eil på onsdag 18. mars 2020, klokken 15:22
Oppdatering: Seat har bedt Møller Tønsberg om å ringe meg for å ta bilen inn for feilsøking vedr. ladeproblematikken. De skal sende info til fabrikk, så får vi se hva som må gjøres, om det er en sw-bug eller noe annet.

Mener Seat at den skal trekke 7,2kW / 32A når den detekterer er den er tilkoblet 1 fas og 7,2kW / 28A , 16A , 16A når den detekterer 3 fas? Det hadde isåfall vært veldig allright!

De mener i hvert fall at den skal kunne lade 7.2kw på 1 fas 32A, da det er det som er oppgitt i alle spesifikkasjoner etc sier de. Så dette blir spennende. Har time neste uke.
2021 Tesla Model 3 LR
2020 Seat Mii Electric
2018 Kia Soul 30kw/t

Halvorsen1979

Stemmer at dette er et problem på både VW e-up og Seat Mii.

Har akkurat hatt time hos Møller Bil, og de er fullt klar over problemet med 7,2kw lading (som de har annonsert) på 230v 1-fas.

Det som er interresant, er at (som noen andre også nevner) den lader meget bra på 230v 3-fas. Har en Tesla wall Connector, som er tilkoblet 230v 3-fas, og da lader den med rundt 7kw.

Elmo

Sitat fra: Halvorsen1979 på onsdag 29. april 2020, klokken 09:53
Stemmer at dette er et problem på både VW e-up og Seat Mii.

Har akkurat hatt time hos Møller Bil, og de er fullt klar over problemet med 7,2kw lading (som de har annonsert) på 230v 1-fas.

Det som er interresant, er at (som noen andre også nevner) den lader meget bra på 230v 3-fas. Har en Tesla wall Connector, som er tilkoblet 230v 3-fas, og da lader den med rundt 7kw.

Blir ekstra spennende å se om de ødelegger sistnevnte når de fikser førstnevnte  :o
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Daruu

#29
Er det noen av dere som har screenshot eller lignende hvor det står at den, spesifikt up, skal støtte 32A 230v 1 fase? Jeg VET jeg har sett det selv, men har ikke tatt vare på noe av det selvfølgelig....
På vw sine sider har de nå fjernet at up kan hjemmelade over 3,6kw....

Edit: Inntil ganske nylig så solgte vw ferdig defa ladeløsning som var 32a på 1 fase, lovde fulladet batteri på 4-5 timer, dette kom opp som ekstrautstyr på siden deres der hvor man så på eup...
2020 VW Eup range

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA