Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Leaf 2013 - Plutselig defekte celler

Startet av mihkku, torsdag 03. desember 2020, klokken 14:09

« forrige - neste »

mihkku

Hei folkens

Dama kjøpte for 2mnd siden en Leaf 2013- modell kjørt 92.000km og her om dagen når hun skulle på jobb gikk bilen i nødmodus.

Verkstedet konkluderer med at to av cellene er ødelagte og estimerer en kostnad på ca 40.000 for å skifte til et brukt batteri som er i god stand. Erstatte cellene kommer på 37.500. Dette har skjedd plutselig da bilen ikke har vist tegn til at noe galt var på fære.

Forhandler nekter reklamasjon da batteritest ved salg viser at batteriet hadde 12 av 12 streker. Bilen ble kjøpt uten bruktbilgaranti da BNH har et konsept de har kalt for outlet hvor de kun tar en overfladisk sjekk av bil og dermed ikke gir med garanti.

Forsikringsselskapet var noe usikker på om de dekker dette selv om de dekker batteripakke på elbiler da det kunne hende at dette var en slitasjeskade som måtte påregnes grunnet bilens alder. Riktignok så dekker de slikt opp til 12år eller 120.000km.

Flere som har vært bort i samme problemet og hva har løsningen blitt?

Takker for svar.

hemi

outlet fra sånn forhandler betyr ofte at de ikke vil selge den fra vanlige bruktbil"gulvet" da de anser den som ikke bra holdt/vedlikeholdt, og bare flipper ut billig.

Om det holder i retten vistes ikke, gjetter dessverre at 37500 er en vesentli gandel av kjøpssummen.

har du tegnet endel kasko endel kasko+ vil det kunne dekke, da km stand ikke er veldig høy.

Brukt gammel, billig elbil er dessverre veldig lotto med penger da fallhøyden er STOR.

Jeg tenker 2 angrepsvinkler. sjekke hvor vanntett kontrakten er, 12 av 12 er vel nesten usansynlig høy rest % på 7-8 år gammel bil?

En annen mot forsikring, de har jo nettop satt 12 år og 120k km selv, og du er jo godt innenfor det. Du er jo beviselig ikke fagmann her, og hva er vitsen med forsikring, om de ikke dekker noe?

Tellus

Selv om det mangler garanti skal kjøpsloven fortsatt gjelde.

Med andre ord kan du reklamere hvis bilen er i vesentlig dårligere stand enn det man kan forvente. Kjør i vei med kjøpsloven.

hemi

mm +1 tellus

"kjøpes som den er" har jo folk blitt tatt på før, her er det også merkeforhandler.

Electrix

Dette er vel en åpenbar sak der bilen ikke har holdt den kvalitet som kan kunne forvente ved kjøp. Altså reklamasjonssak, eventuellt avslag i kjøpssum.

At batteriet har 12 av 12 barer betyr vel bare at det ikke har sunket under 85% kapasitet ennå, den testen sier ikke noe om kvalitet på enkeltceller etter det jeg vet.

Når det er sagt så var det jo en veldig høy sum de skulle ha for brukt batteri, 50 000 er vel det Nissan skal ha for et NYTT batteri, forutsatt at de får det gamle i innbytte... https://www.reddit.com/r/leaf/comments/ew5zv2/for_those_wondering_if_they_can_buy_a_40kw_to/

Uansett er det vel mulig å ta ut batteriet og bytte de defekte cellene med noen andre selv eller på et verksted som mekker med elbil. Det er jo mye brukte Leaf-batterier i omsetning.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

Sjalabais

Det hørtes drøyt ut. Forsikringsselskapet bør dekke dette, ellers er jo "batteriforsikring" null verdt. Om du er komfortabel med det, er det jo en mulighet å løfte dette til media, f.eks. via NAF.
2012 Leaf Tekna

mihkku

En update. Forsikringsselskapet dekket dette etter en runde med takstmann. Lønner seg med ekstra forsikring som dekker batteripakke på eldre biler, selv om man kan jo spørre seg om forhandler burde tatt et grep når bilen er 2mnd gammel✌️

turfsurf

IMO en klar reklamasjonssak. At forhandler ikke visste bedre har ingen betydning. Det handler hva du som forbruker kunne forvente.

Når bilen blir solgt med ok batteri er det å forvente at de holder mere enn 2 måneder.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Trekkoppbil

#8
Husk at det er 8 års fabrikkgaranti på batteriet
Slå opp i garantivilkåra. Det er ofte lettest å finne dokumenter for usa-biler på nettet. Jeg tipper garantien på europeiske leafer er omtrent det samme:
Sitat fra: Nissan_usa link=https://owners.nissanusa.com/content/techpub/ManualsAndGuides/LEAF/2013/2013-LEAF-warranty-booklet.pdf
LITHIUM–ION BATTERY COVERAGEThe Lithium-Ion coverage period is 96 months or100,000 miles, whichever comes first. This war-ranty covers any repairs needed to correct defectsin materials or workmanship subject to the exclu-sions listed under the headingWHATISNOTCOVERED. This warranty period is 96 months or100,000 miles, whichever comes first.
Fra side 7 i garantidokumentet: https://owners.nissanusa.com/content/techpub/ManualsAndGuides/LEAF/2013/2013-LEAF-warranty-booklet.pdf

Trekkoppbil

#9
    Problemet kan være at denne typen batterifeil er så sjelden på Leaf, at man kanskje ikke husker at 24kwt's batteriet er dekket av 8 års garanti, mens folk er klar over mer vanlige garantier som er på 5 eller 3 år, og som gjelder helt andre ting.

    Spørsmålet er om problemet er kapasitetstap, eller feil på batteriet.

    • Det var 5års/60 000km fabrikkgaranti mot kapasitestap, hvor man er kommet ned på 8 barer.
    • Det var 8 års fabrikkgaranti mot feil i batteriet, uavhengig av antallet kapasitetsbarer.
    Dersom noen trur det er 5 års garanti på batteriet, så er det mulig man forveksler med kapasitetsgaranti, som er noe helt annet enn garanti mot feil.

    Kapasitetstap er normalt på Leaf, og i varmere stater var det en del biler som kom ned på 8 kapasitetsbarer innenfor garantitiden, og man fikk nytt batteri.  Dette er den normale garantien man kjenner til. Kapasitetstapet kommer over tid, og man mister en og en bar.

    Jeg fikk en forklaring fra en forhandler en gang, om at 8 års garantien gjelder feil på batteriet, der du mister framdrift.

    Er det plutselig tap av framdrift  på en en bil med 12 kapasitetsbarer, grunnet feil på batteriet, så høres det ut som en sak som dekkes av 8 års fabrikkgaranti, etter min  oppfatning.

    Er det plutselig feil på 2 celler på en 12 barers bil, så vil jeg spørre om feilen kan ligge ett helt annet sted en på cellene, og hvis det er feil på BMS, så kan jeg ikke forstå annet enn at det er 8 års garanti som gjelder.

    2013-modellen var prodsat i Europa våren 2013 og den kom til Norge sommeren 2013, så den bør være innenfor garanti, mens 2013-modeller fra usa kan være opptil et halvt år eldre.

[/list]

Trekkoppbil

Faren er at bilen er over 8 år gamel, og at garantien er gått ut. Jeg har gjort anslag på at halvparten av 2012-modellene som annonseres på Finn, annonseres som 2013-modeler.

Forsikringselskapene dekker typisk plutselige feil, mens aldring ikke erstattes.

Derfor vil jeg anbefale å lese om aldring, så vil du forstå at feilen du beskriver, er noe helt annet enn normal aldring på Leaf-batterier.
Her kan du lese om kapsitetstap: http://www.electricvehiclewiki.com/wiki/battery-capacity-loss/
Normal aldring på Leaf, fører til gradvis nedgang av state of health over mange år. Man kan lese av SOH med enkle diagnoseverktøy som Leaf Spy Pro.

Aldringen på batteriet, avhenger i stor grad av hvordan batteriet blir holdt. Kombinasjonen av høy temperatur og og SOC skal slite på batteriet, og i litt varme strøk kan aldringa gå minst 4 ganger fortere enn i lite kjøligere strøk.  Her er en aldringsmodell for 2011- og 2012-modeller, mens det var visse kjemiforbedringer i 2013: http://www.electricvehiclewiki.com/wiki/battery-capacity-loss/#battery-aging-model
Har du 12 kapasitetsbarer, så har du hatt mindre enn 15% tap i State of Health. Dersom batteriet er fra 2013, så er batteriet svært godt holdt, om det fortsatt har 12 barer, og slitasjen er svært liten. Har du 12 barer på en så gammel bil, så er det også en teoretisk mulighet at batteriet er bytta til nyere type batteri. Det kan man se om du åpner dekselet foran baksetet, for å se om det er en tjukk eller smal kladd under der.  Uansett, så har du hatt lite tap på batteriet, om det har 12 barer,og man må gå ut i fra at slitasjen er minimal.
Dersom en 12 barers bil plutselig har mista framdrift en morgen etter 2 måneder, så anser jeg det ikke som forventa slitasje.
Rådet mitt er å dokumentere hva State of Health er på bilen, eller hva den var på kort tid i forveien, og ta det med forsikringselskapet. Har du f.eks bilder fra salgsannonsen som viser antallet barer?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA