Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Påkjøringsfelt/kollektivfelt

Startet av Carl Anton Stenling, fredag 16. mars 2012, klokken 23:50

« forrige - neste »

Thomas Parsli

Det har vært kranglet om utbygging av E18 "vestkorridoren" i over ti år.
Det er en politisk enighet om at vestkorridoren må bygges ut, men der stopper enigheten.

Alle forslag som medfører omfattende anleggsvirksomhet (flytte kollektivfeltet, bygge nye påkjøringene etc.) tror jeg derfor automatisk blir nedprioritert av politikerene i påvente av en "ordentlig" løsning.

Mindre justeringer for å bedre fremkomsten for kollektivtrafikken har jeg mer tro på. Da tenker jeg på merking, skilting, lysregulering og forlengelse av påkjøringsfelt.

Thomas
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

Thomas Parsli

Dagens tider, fra Asker ca 08:05
Lite kø, få biler i kollektivfeltet.

Holmen: 0
Sandvika: 0
Blommenholm: 20-30sek
Høvik: 20-30sek

Asker-Fornebu gikk på ca 20 minutter.

Thomas
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

ElBilO

Sitat fra: el-snorre på fredag 23. november 2012, klokken 20:14
Er det noen andre her en Carl som har lyst til å møtes hos Elbilforeningen for å diskutere saken som en forslagsgruppe?
Både dagtid og ettermiddagstid er mulig. Enten hos oss eller et sted i Sandvika kan være mulig.

Jeg deltar gjerne i en forslagsgruppe ! Kjører Lier - Oslo daglig med min Leaf.
Kan delta i eksterne møter også på dagtid ved behov.

Thorleif
De første 8000 km har gått som på skyer :D

el-snorre

Er det mulig at vi kan få til et møte den 10. desember fra kl 16.30? (Første og eneste mulighet før Rutermøtet grunnet reise.) De som vil/kan bees sende meg en meldig.
Jobber i Elbilforeningen
Blå I-Pace
Rød TMS 150 000 km
Rød Leaf, 65 000 km.
Tidligere  Peugeot Partner, ca 120 000 km

sven erik

jeg kann ikke da på grunn av utenlans reise men  hva om en jør det så enkelt at elbilen har vikeplikt  for bussen i kolektiv feltet  det kommer ikke så mange busser at man ikke greier det å de fleste steder ser en langt bakover i speilen å kan legge seg ut  tror dette er letteste  alternativ   dette burde taxiene å tenke på viker de for bussen  vil de få hvære der lenger

fra sven erik


Olofm

Lurer på når Elbilen skal begynne å benevnes som "vanlig personbil"? Ser hvertfall ikke at den er uvanlig lenger...
Sort Nissan Leaf, hentet 22/2-2012 fra BNH på Ski. Solgt 2019
Tesla Model 3, hentet Lillestrøm 2019.

el-snorre

Sitat fra: emagic på torsdag 29. november 2012, klokken 20:05
Bussen skal tydeligvis frem:

http://www.budstikka.no/nyheter/trafikkulykke-pa-hovik-tre-skadet-1.7665736

og her er det vel ikke kollektivfelt etter det jeg husker. Det viser dog alvoret som kan skje i kollektivfeltet også.
Jobber i Elbilforeningen
Blå I-Pace
Rød TMS 150 000 km
Rød Leaf, 65 000 km.
Tidligere  Peugeot Partner, ca 120 000 km

emagic

Så vidt jeg oppfattet var dette i utkjørselen fra Esso Ramstadsletta omtrent, der er det jo et slags pseudokollektivfeltavpåkjøringsfelt som alltid har vært litt skummelt egentlig.

For buss og snikkjørere.

emagic

Ruter er på krigsstien leser jeg i Asker & Bærums budstikke - vil ha elbilene ut av kollektivfeltet.

I dag fikk jeg fryse meg innover i dieselpurka og kjørte på på Blommenhol ca 0712.   Det var passe treg kø, så jeg kom til Lysaker ca. 0726.  På denne tiden satt jeg og telte busser som passerte i kollektivfeltet.   Det er jo så mange busser der at de står helt fast i en kø av elbiler i følge ruter.

I dette tidsrommet ble jeg forbikjørt av temmelig mange elbiler, og 4 (!) busser.

Av disse var to tilhørende Ruter-systemet - fra "slemmestadbussen" (25x linjene)
En var en DNV buss (Egen buss for Veritas-ansatte)
En var fra Times-ekspressen

Etter lysaker er det ikke lenger kø og trafikken går like fort i kollektivfelt og vanlig felt.

Utrolig dårlig plass i kollektivfeltete mao :-)

emagic


el-snorre

Budstikka har bare sitert Aften som igjen har dratt sitatet til Ruter litt langt. Elbilforeningen har hatt kontakt med Ruter og de sier at de ikke har snakket med Budstikka.

Media....!
Jobber i Elbilforeningen
Blå I-Pace
Rød TMS 150 000 km
Rød Leaf, 65 000 km.
Tidligere  Peugeot Partner, ca 120 000 km

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA