Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Problemer med ladebøtte på hjemmelader

Startet av Oli, onsdag 05. februar 2020, klokken 20:10

« forrige - neste »

Oli

Lenge siden jeg har hatt problemer med Zoe'n min, men nå dukka det opp noe snodig.

Da jeg kjøpte min Zoe fulgte det med en sånn "ladebøtte" aka hyttelader. Den gule, store, eldre versjonen som veier i overkant av 30 kg. (se bilde). Denne skal lade, og har ladet på ALT. Hjemme i bestemors garasje. På stikk på jobb. I det hele tatt - aldri vært et problem. Forhandler sa også da jeg kjøpte bilen at denne bøtta skulle godta alt og transformere om til 400V slik at Zoe'n kan lade.

Men nå for første gang nekter bøtta å lyse grønt. Den lyser rødt på en hjemmelader her i bygget. Se vedlagt bilde. Jeg prøvde å stikke iPhone laderen i denne hjemmeladeren, og den lader helt fint. Men bøtta blodnekter å gi grønt lys. Jeg kontrollerte bøtta på jobb igjen og der lyser den grønt og lader som normalt. Er det noen som har erfaring med denne typen lader, eller har peiling på hva som kan være galt her? De andre som har brukt denne hjemmeladeren har aldri hatt problemer sier de.

aronesen

#1
Jeg går ut fra at nøkkelbryteren nede til venstre står i PÅ posisjon?
Eventuelt kan du forsøke å snu kontakten 180 grader og se om det har noe å si. (Gjelder hvis det er TN-Nett.)
Renault Zoe Intens 43kW, Grå Neptune

Oli

Hei igjen. Jeg fant ut hva det var. Det var rett og slett jordingsskinna som hadde falt ut av støpselet. Når bøtta gjorde sin jordingssjekk feilet den og dermed ladet den ikke. Etter byttet skinne ladet den helt fint. :)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA