Elon foreslår vannavstøtende spray på kameraer for at AP skal fungere bedre

Startet av kodax, ons 05. feb 2020, kl. 11:38

« forrige - neste »

geear

Begynner vel å nærme seg på tide å ta kontakt med Tesla for din del. Jeg har omtrent aldri slike meldinger, hender hvis jeg kjører tett på langs en hvit vegg p-huset på jobb, og en sjelden gang på grunn av dugg.. Tror det må være under ti ganger på 33k km.

hemi

turtle wax har en fin "dry & rinse"
spraye på steder der vann klenger etter vask, så spyl av, uten kontakt.

Motorwatt

Sitat fra: gr på tor 06. feb 2020, kl. 11:30
Begynner vel å nærme seg på tide å ta kontakt med Tesla for din del. Jeg har omtrent aldri slike meldinger, hender hvis jeg kjører tett på langs en hvit vegg p-huset på jobb, og en sjelden gang på grunn av dugg.. Tror det må være under ti ganger på 33k km.
Gjorde det, og de vil at vi venter på oppdatering 2020.8 som skal komme om et par uker. Problemet er kjent globalt.

sjokomelk

Sitat fra: gr på tor 06. feb 2020, kl. 11:30
Jeg får melding om kamera i høyre B-stolpe når jeg kjører gjennom Rennfast-tunnelene på E39 nord for Stavanger. Der er veggene grå-brun og ruglete betong, så jeg mistenker bilen feiltolker det som møkk over linsa.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

Motorwatt

Meldingene mine er (omtrent) slik.
Kamera venstre og/eller høyre frontfanger, tildekket.
Kamera venstre og/eller høyre B-stolpe, tildekket.
Alle kameraer er tildekket.

hemi

Forøvrig samme her, veldig sjelden feil ,med mindre jeg starter turen klin inni noe stolper eller direkte lys, og da forsvinner de fort og blir bra uansett.

Motorwatt

Sandefjord-Porsgrunn E18 (35 km.) gir minimum ca 5 til 15 varsler nærmest uansett vær, føreforhold, og tuneller. Får da også samtidig beskjed om at "Automatisk filskifte" ikke er mulig. Som nevnt over, er fenomenet det mest fremtredende på 4-felts motorvei.

OlaM

Sitat fra: DagfinnN på ons 05. feb 2020, kl. 14:53
Sitat fra: Veggen på ons 05. feb 2020, kl. 13:56
Hvis det er dette Elon tror er alt som skal til for FSD utenfor sunny California så er det nok et stykke frem.
Håper de har en bedre løsning på gang.
Tesla tester ikke bare der. Dette er en tåpelig, flåsete bemerkning som sier mye mer om deg enn om Tesla.

Det tester ikke absolutt alle systemer og subsystemer for funksjon og brukervennlighet i alle klimaer. Vintertesting av biler er veldig oppskrytte greier. De sjekker bare at bilen funker i mange minusgrader, ikke noe om hvordan den er å leve med fram pluss til minus fem i et par måneder. Kritikk av California-design er på sin plass. Det gjelder jo Apple og, der iPhone ikke tåler noe kulde mens Android funker fint i mange minus.
'21 3LR

Motorwatt

Sitat fra: DagfinnN på ons 05. feb 2020, kl. 14:53
Hvis det er dette Elon tror er alt som skal til for FSD utenfor sunny California så er det nok et stykke frem.
Håper de har en bedre løsning på gang.
Tesla tester ikke bare der. Dette er en tåpelig, flåsete bemerkning som sier mye mer om deg enn om Tesla.
Synes du faktisk er litt ufin. Autonom kjøring på vinterstid må vel være en av de største utfordringene man har, og utviklingen hittil foregår for de fleste av aktørenes side i værforhold og temperaturer vi nordboere bare drømmer om. Waymo og Argo er de eneste som har testet noe vinterkjøring, mens de andre tester i varme og solrike strøk. At kameraer allerede nå har problemer under vanlige norske forhold tegner ikke bra, og å tilpasse dette vil kreve endringer i konstruksjoner og sensorer som vi med dagens biler nærmest garantert bare kan glemme.

Her er en artikkel som sier noe om utfordringene:

https://www.wired.com/story/snow-ice-pose-vexing-obstacle-self-driving-cars/

DagfinnN

Sitat fra: Motorwatt på lør 08. feb 2020, kl. 09:31
Autonom kjøring på vinterstid må vel være en av de største utfordringene man har, og utviklingen hittil foregår for de fleste av aktørenes side i værforhold og temperaturer vi nordboere bare drømmer om. Waymo og Argo er de eneste som har testet noe vinterkjøring, mens de andre tester i varme og solrike strøk. At kameraer allerede nå har problemer under vanlige norske forhold tegner ikke bra, og å tilpasse dette vil kreve endringer i konstruksjoner og sensorer som vi med dagens biler nærmest garantert bare kan glemme.
Jeg nekter å tro at de smarte folkene hos Tesla som har snudd opp ned på bilmarkedet ikke har fått med seg at det er vinter mange steder i verden.
De trenger ikke dra ut av California en gang for finne det. Jeg mener det er fordummende å hevde slikt.
Skal ha Juniper selv om jeg misliker Elon på det sterkeste.

kodax

Jeg vil tro at prosentvis foregår langt under 10% av all kjøring på snø, så det er vel helt naturlig at det fokuseres på bar vei i utvikling/testing.
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA