Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ombygging av Buddy til LiFePO4

Startet av Afigiennai, tirsdag 04. februar 2020, klokken 22:37

« forrige - neste »

Afigiennai

Nå prosjekten med motor svap kommet i gang.
Jeg har startet opp Tazzari sin motor på arbeids benk.
Brukte jeg 77.77V batt fra iMiev.
Jeg tenkte til å bruke  iMev batt for å drive ``ny`` Buddy .
Og det er spørsmål : om jeg må starte helt ny prosjekt eller må jeg oppgradere eksistterende M9 som egentlig brukes hver dag og er helt perfekt kjøretøy får å unngå boomstasjøner. NOK er NOK folk sier i Bergen :)

Har noen Buddy M9 til salgs ?

https://www.youtube.com/watch?v=GK6e4cbesX8&feature=youtu.be

Afigiennai

#61
Buddy er oppgradert med Stereo. For å holde 12V mer stabilt, billen fått 12V AGM ekstra batteri.
Sub fra FOCAL og bilradio fra Pioneer 9XXX.... Ikke Hi-End med mye bedre en fra fabriken

Afigiennai

#62
Sitat fra: Buddy-DK på lørdag 10. oktober 2020, klokken 18:55

Hvordan har du løst med at få vist procent ladning i display'et?



BMS, som jeg brukte, har fint app på Android og Apple. App er veldig informtiv.
Egentlig jeg har tenkte å instalere kinetisk 2 DIN bilrado basert på Android for å få informasjon om bilen fra BMS rett på displayet.

Med liten opgradering av cockpit 9.7`` skjermet kan brukes:  https://www.ebay.com/itm/9-7-2DIN-Android-9-1-Car-Stereo-Radio-GPS-MP5-Wifi-FM-Bluetooth-Hotspot-1-16G/114195906875

Etter sånn oppgradering blir det veldig nærmt til TESLA

Bildene fra skjermet er tatt ved kjøring på LIVE STREAM DATA

RoadRunner

Fortsatt imponerende arbeide! Skikkelig artig å se hva du får til :D.
Likte ideen på stor skjerm/Tesla look i Buddyen.

Setter stor pris på at du holder oss oppdatert!
Trondheim
Kia e-Niro Feb-2020
MetroBuddy 2010 + 2010
Tesla Model S Aug-2013 https://elbilforum.no/index.php?topic=8666.315
Buddy 2009 - "Vesla B13"
Buddy Des-2008. Pensjonist "RoadRunner". http://www.evalbum.com/2364 
Think 2sZebra Mai-Aug 2011 https://elbilforum.no/index.php?topic=3964.msg34349#msg34349
Kewet5 - juniors! Nå pensjonist. https://elbilforum.no/index.php?topic=2885.0

Afigiennai

Endelig.
Jeg har kjøpt en Buddy til.
Planlagt at den skal få børsteløs motor og lithium pakke.
Kommet fra OSL igår :) :+1:

Afigiennai

Nå bli batterier er fjernet. Ikke bestemt ennå hvilken pakke blir brukt. Miev, Leaf eller E-up. Har ikke erfaring med E -up sinne batteriene.

Afigiennai

#66
Endelig komt en M9 til garasjen som blir brukt for ombygging til AC utgave. De som følge marked på finn.no vet at oransje og hvit har vært til salgs i Narvik.Jeg kjøpte begge to.  Grønn, som kommet på den sist, er lagt på is .Jeg  kan vurdere salg av grønn en eller hvit en ...

Hver gang når jeg treffer Buddy (aldri har hatt NiMh BAES utgave) jeg kommer å bli   mer og mer overasket   :o :o :o  på teksniske løsninger og engineering fra  Buddy  :-1:. ( må sikkert skrive en egen topic om ...) I tilleg funnet jeg prislisten for M9 i 2012 som er ikke mindre overaskende.

Afigiennai

Buddy har besøkt autorisert bilverksted regelmessig. Viktig til å betale regninger for kontroll  :-1: :-1:

Afigiennai

Det er nok plass i M9 for helle pakke fra iMiev.

elektrolux

Veldig bra dokumentert. Har elektrisk skjema på Buddy M9 om du trenger det.

Har du et bildet av øvre del av hjuloppheng framme. Må ta ned mitt for å bytte støtdempere, men frykter at det også er noe skader på lageret eller innfeste helt oppe mot rammen.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Afigiennai

Snart blir det bryllup mellom tazzari motor og buddy diff . Tazzari sin motor er demontert for måling og 3D copiering  på SOLIDWORKS.

elektrolux

#71
Tips i forbindelse med LEV cellene dine:

Disse cellene har metal hus og svært dårlig isolasjon spesielt på undersiden. Det gir stort potensiale for jordfeil om de monteres på ledende plate. Pass derfor på godt isolerende bunn i batterikassen.

Ellers trenger jeg fremdeles bildet av øvre del av fremre støtdemperbein.

Etter tur gjennom Ryfast der jeg kom hjem med 40% kapasitet etter 50 km mistenker jeg at den originale gaffeltruck motoren i Buddy liker seg best under medium til hard last, og er lite effektiv når den belastes lite. Dermed bør det være godt potensiale for å få økt rekkevidde bare med å bytte til annen motor.

Skrudde av tenningen ned bakkene og rant faktisk helt til lyshallen i midten av tunnellen rettning Tau. Med tenning på henger bilen og jeg frykter at energien går til å varme motorstyringen.

Sparte forøvrig 150 kr i bom bare på denne ene turen, og med det 1/200 del av kostnaden på gliset. For folk som bor og pendler gjennom Ryfast er altså en slik doning nedbetalt på godt under 1 år.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Afigiennai


Afigiennai

#73
Etter langt paus fortsette jeg videre:

Afigiennai


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA