iOn fullstendig død og tar ikke lading etter "kaldstart" idag tidlig.

Startet av Elbilskeptisk, tir 04. feb 2020, kl. 14:58

« forrige - neste »

Elbilskeptisk

Bilen var nediset idag tidlig(temp rundt null) og jeg "startet" den og satte på kupevarmen en liten time før den skulle brukes. Den hadde stått på lading over natten og jeg lot være å koble fra.

Da vi skulle kjøre hjemmefra var den temmelig dau bortsett fra noe blinking her og der. Blant annet blinket baklysene en periode.

Bilen ble satt på lading igjen men ser ikke ut til å ta lading. Ladeindikatoren på ser normal ut men bilen lar seg ikke starte og dashbordet er ganske dødt bortsett fra at lampa for åpne dører blinker sammen med en pipelyd når tenning er på og førerdør åpen. Jeg hører også et rele slå framme til venstre. Dette slår i takt med nevnte varsellys og pipelyd når dør er åpen. Med dør igjen slår releet alene, selv uten tenningsnøkkelen i.

Bilen er levert Jan 2015 så akkurat utenfor garanti.

ACCEPTUS

Lad opp 12v batteriet så er alt iorden igjen.
Svakt 12v batteri blir enda svakere ved kalde temperaturer.
12v batteriet lades kun ved kjøring og ved lading av fremdriftsbattetiet, dvs stopper og lade når fremdriftsbattetiet er 100% oppladet. Om du plugget i laderen feks kl 22, og lader med 16amp, stopper ladingen ca 03 på natten.
Da blir 12v batteriet nedkjølt og mister mye av kapasiteten frem til feks kl 08, og du skrur på fjernoppvarmingen som bruker siste rest av 12v batteriet.

Elbilskeptisk

@Acceptus: Fint resonement og det ser ut til å stemme. Har ennå ikke prøvd hverken å sette på tenning eller å "starte" bilen men den så ut til å våkne til liv da jeg koblet batterilader på 12V batteriet(temmelig flatt). Jeg tok sjansen på å koble til laderen til fremdriftsbatteriet og da kom ihvertfall de rette lydene.
Nå står den med lading i begge ender. Kanskje litt unødvendig så jeg kobler fra Ctecladeren ganske snart.

Forhåpentligvis er det kjørbart imorgen tidlig.

Takk for hjelpa!

Elbilskeptisk

Rettelse: Status ser ut til å være nesten fulladet fremdriftsbatteri og halvflatt 12V batteri. Har koblet fra "billaderen" så får 12V batteriet godgjøre seg med ctec over natten.

ACCEPTUS

Det er bra. Neste gang du vil forhåndsvarme bilen må du starte-starte den 😀 da kan den stå i timevis uten at det gjør noe 😀 lås døra evnt med reservenøkkel for å forhindre tyveri 🤔

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA