Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Parkerings problemer for elbil eiere i Bergen sentrum

Startet av Mippen, tirsdag 04. februar 2020, klokken 14:45

« forrige - neste »

jkirkebo

Sitat fra: Mippen på fredag 07. februar 2020, klokken 08:02
De reduserer antallet parkeringsplasser pr. boenhet og innfører betaling for alle besøkende uavhengig om det er elbil eller ikke. Det gjør at det er færre biler som parkerer i boligsonen. Det skal i teorien gjøre det lettere å finne parkering for de som bor der. Til nå har beboere vært "bortskjemt" og har kunnet kjøpe elbil for å slippe å betale. Da har de i teorien kunnet ha "ubegrenset" med plasser. Det er dette kommunen vil ha slutt på nå.

Er begrensning pr. boenhet spesielt heldig da? Hva med de som bor i kollektiv, si 10 stk. i en diger leilighet? Skal kun én av de få ha bil, og hvordan bestemmer man hvem? ;)

En begrensning på en bil pr. beboer over 18 år høres ut som en bedre løsning.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jlan

#16
Sitat fra: Mippen på fredag 07. februar 2020, klokken 08:02
De reduserer antallet parkeringsplasser pr. boenhet og innfører betaling for alle besøkende uavhengig om det er elbil eller ikke. Det gjør at det er færre biler som parkerer i boligsonen. Det skal i teorien gjøre det lettere å finne parkering for de som bor der. Til nå har beboere vært "bortskjemt" og har kunnet kjøpe elbil for å slippe å betale. Da har de i teorien kunnet ha "ubegrenset" med plasser. Det er dette kommunen vil ha slutt på nå.
I selve sentrum har det aldri vært gratis for besøkende elbiler, det var i de ytre sonene. I sentrum var det før mulig å ha to biler per boenhet, nå bare en. Det var også mulig å kjøpe parkering for gjester, det gjelder også bare i de ytre sonene nå.

Å bare kunne parkere en bestemt bil er en ganske rigid løsning for barnefamilier. Det oppstår situasjoner, for eksempel med syke barn, hvor besteforeldre eller andre må trø til. Da blir det gjerne en masse ekstra kjøring for å få rett bil på rett sted.

Når det gjelder Bakkes ansiktsutrykk, så har jeg ikke noe medisinsk bevis for hva som lå bak det, men jeg snakket med ham under valgkampen, så jeg kjenner litt til hans holdninger.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

OlavEmil

Sitat fra: RJK på torsdag 06. februar 2020, klokken 13:01
Tror du har missforstått hva offentlig vei er. Det skal ikke være regulering på den måten. En ting er å regulere på pris for parkering innen fornuftig prisleie. En annen ting er å nekte folk å kunne ha bilen parkert på gata.

Løsningen vil jo bli at folk skiller seg, og leier hos naboen, som igjen leier hos den man skiller seg fra. Da er det ikke en boenhet, men to uselvstendige. Er jo et råttent system man legger opp til.

Og svaret fra MDG-representanten som ble gjengitt i et tidligere innlegg, viser jo at han har missforstått hele problemstillingen, og man kan jo lure på om det er med vilje og derved forsøk på tåkelegging.

Kva meiner du eg har misforstått? Er ikkje offentleg veg offentleg grunn? Eller er det noko anna du meiner?

Sjølvsagt skal det vere regulering på den måten. Det er akkurat det som er poenget med soneparkering. Slik har det vore i mange tiår, både her til lands og i resten av verda.

Elles blir det ikkje fleire bueiningar av at ein driv konebytte. Dei bueiningane som finst, er der uavhengig av kven og kor mange som bur i dei, og korleis dei organiserar sine sambuarskap.
1 x Kia Soul EV 2015
1 x Kia Soul EV 2016
1 x M2 elektrisk mikrobil

Mikrobil AS

RJK

Sitat fra: OlavEmil på lørdag 08. februar 2020, klokken 23:36
Sitat fra: RJK på torsdag 06. februar 2020, klokken 13:01
Tror du har missforstått hva offentlig vei er. Det skal ikke være regulering på den måten. En ting er å regulere på pris for parkering innen fornuftig prisleie. En annen ting er å nekte folk å kunne ha bilen parkert på gata.

Løsningen vil jo bli at folk skiller seg, og leier hos naboen, som igjen leier hos den man skiller seg fra. Da er det ikke en boenhet, men to uselvstendige. Er jo et råttent system man legger opp til.

Og svaret fra MDG-representanten som ble gjengitt i et tidligere innlegg, viser jo at han har missforstått hele problemstillingen, og man kan jo lure på om det er med vilje og derved forsøk på tåkelegging.

Kva meiner du eg har misforstått? Er ikkje offentleg veg offentleg grunn? Eller er det noko anna du meiner?

Sjølvsagt skal det vere regulering på den måten. Det er akkurat det som er poenget med soneparkering. Slik har det vore i mange tiår, både her til lands og i resten av verda.

Elles blir det ikkje fleire bueiningar av at ein driv konebytte. Dei bueiningane som finst, er der uavhengig av kven og kor mange som bur i dei, og korleis dei organiserar sine sambuarskap.

Offentlig vei skal være tilgjengelig for alle. Så lenge bilene blir brukt, og bilene flyttes, så skal man  ikke inn å regulere hvem som kan stå hvor, så lenge man betaler for seg. Beboerparkering er et tveegget sverd. Selvsagt er det en fordel for de som bor i området, at de har et sted å sette bilen sin. Men det stenger andre ute. Kommer jeg f.eks. på besøk til noen som bor i en beboersone, så burde jeg ha lik rettighet til å stå parkert etter gjeldende regler og kostnader. Med beboerparkering er ikke denne retten lik lengre.

Dette frihetsprinsippet blir truet mer og mer, under dekke av "gode" formål. Og det er derfor viktig at vi kjemper for prinsippet, selv om det betyr at det kan bli litt vanskeligere å få parkert bilen der man helst vil parkere.

Dette skjer dessverre fordi hovedproblemet er at utbyggere ikke forpliktes til å bygge nok parkeringsplasser når det bygges nye boliger. Da må folk ty til alternativet, gateparkering i området.

Man kan gjerne regulere det slik at man kun får lov å parkere en bil per person som innehar førerkort. Man trenger i utgangspunktet ikke mere enn en bil per person, så om man har 2, så må man skaffe annen parkeringsplass for bil nummer to.

Skal man redusere behovet for bil, så må man sørge for et godt nok kollektivtilbud. Da vil folk flest begrense dette selv. Det er dyrt å eie og bruke bil (betydelig billigere med elbil om man kan hjemmelade), slik at folk som innser at de ikke har et reelt behov, kvitter seg med bilen eller ikke skaffer seg bil i utgangspunktet.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

xyzzy

Sitat fra: Mippen på fredag 07. februar 2020, klokken 08:02

Sitat fra: xyzzy på fredag 07. februar 2020, klokken 07:33
Sitat fra: jlan på torsdag 06. februar 2020, klokken 10:04
Ja det har klikket litt for disse broilerene i byrådet. Dette sier Bakke med et hånflir, etter å ha fremmet forslag om å fjerne 2000 parkeringsplasser, og nektet beboere å parkere mer enn en bil:

Sitat
Byråd for klima, miljø og byutvikling, Thor Haakon Bakke (MDG), forklarer at endringene er i tråd med ønsket om å gå vekk fra en bilbasert by.

– Vi har et stort problem med fremmedparkering som har gjort det vanskelig for beboerne som skal parkere. Mange ender opp med å kjøre rundt for å lete etter ledig plass. Det fører også til mer trafikk, og dermed mer utslipp og dårligere luft.
– Løser dere problemer med fremmedparkering ved å fjerne parkeringsplasser for de fastboende?
–Ja, vi tar tak i et reelt problem.

Er dette utdrag fra en større artikkel, eller er det så... virkelighetsfjernt og lite sammenhengende... som det fremstår?

De reduserer antallet parkeringsplasser pr. boenhet og innfører betaling for alle besøkende uavhengig om det er elbil eller ikke. Det gjør at det er færre biler som parkerer i boligsonen. Det skal i teorien gjøre det lettere å finne parkering for de som bor der. Til nå har beboere vært "bortskjemt" og har kunnet kjøpe elbil for å slippe å betale. Da har de i teorien kunnet ha "ubegrenset" med plasser. Det er dette kommunen vil ha slutt på nå.


Det jeg reagerte på var at man skulle redusere problemet med fremmedparkering ved å ikke la en boenhet ha mer enn en parkeringsplass... det henger ikke sammen, da fremmedparkering per definisjon jo utføres av dem som ikke bor i området.

Forsåvidt er jo mangel på fremmedparkering ofte et problem også. Det er jo folk som skal besøke dem som bor i området, eller jobbe der.

OlavEmil

Sitat fra: RJK på søndag 09. februar 2020, klokken 00:53
Offentlig vei skal være tilgjengelig for alle. Så lenge bilene blir brukt, og bilene flyttes, så skal man  ikke inn å regulere hvem som kan stå hvor, så lenge man betaler for seg. Beboerparkering er et tveegget sverd. Selvsagt er det en fordel for de som bor i området, at de har et sted å sette bilen sin. Men det stenger andre ute. Kommer jeg f.eks. på besøk til noen som bor i en beboersone, så burde jeg ha lik rettighet til å stå parkert etter gjeldende regler og kostnader. Med beboerparkering er ikke denne retten lik lengre.

Dette frihetsprinsippet blir truet mer og mer, under dekke av "gode" formål. Og det er derfor viktig at vi kjemper for prinsippet, selv om det betyr at det kan bli litt vanskeligere å få parkert bilen der man helst vil parkere.

Dette skjer dessverre fordi hovedproblemet er at utbyggere ikke forpliktes til å bygge nok parkeringsplasser når det bygges nye boliger. Da må folk ty til alternativet, gateparkering i området.

Man kan gjerne regulere det slik at man kun får lov å parkere en bil per person som innehar førerkort. Man trenger i utgangspunktet ikke mere enn en bil per person, så om man har 2, så må man skaffe annen parkeringsplass for bil nummer to.

Skal man redusere behovet for bil, så må man sørge for et godt nok kollektivtilbud. Da vil folk flest begrense dette selv. Det er dyrt å eie og bruke bil (betydelig billigere med elbil om man kan hjemmelade), slik at folk som innser at de ikke har et reelt behov, kvitter seg med bilen eller ikke skaffer seg bil i utgangspunktet.

Då er eg med på kva du meiner, og det er gode prinsipp eg kan støtte fullt ut. Men det som blir gjort i Bergen no har jo ingen innverknad på prinsippet om at den offentlege gateplassen ikkje skal reserverast for private. Tvertom, det vi ser no er jo ei innskrenking i denne privatretten som blir utøvd på offentleg grunn.

Den prinsipielt rette bruken av offentleg veg slik du legg det fram (og det kan eg vere samd i) vil vere å kun skilje mellom gater der parkering er tillatt, og gater der parkering ikkje er tillatt. Ut over det får kvar og ein betale for den tida dei står parkert, uavhengig av om dei bur i området eller ikkje. Men å fjerne bebuarparkeringa slik ville nok skapt ramaskrik langt ut over det vi ser no.
1 x Kia Soul EV 2015
1 x Kia Soul EV 2016
1 x M2 elektrisk mikrobil

Mikrobil AS

RJK

Sitat fra: OlavEmil på søndag 09. februar 2020, klokken 19:44
Sitat fra: RJK på søndag 09. februar 2020, klokken 00:53
Offentlig vei skal være tilgjengelig for alle. Så lenge bilene blir brukt, og bilene flyttes, så skal man  ikke inn å regulere hvem som kan stå hvor, så lenge man betaler for seg. Beboerparkering er et tveegget sverd. Selvsagt er det en fordel for de som bor i området, at de har et sted å sette bilen sin. Men det stenger andre ute. Kommer jeg f.eks. på besøk til noen som bor i en beboersone, så burde jeg ha lik rettighet til å stå parkert etter gjeldende regler og kostnader. Med beboerparkering er ikke denne retten lik lengre.

Dette frihetsprinsippet blir truet mer og mer, under dekke av "gode" formål. Og det er derfor viktig at vi kjemper for prinsippet, selv om det betyr at det kan bli litt vanskeligere å få parkert bilen der man helst vil parkere.

Dette skjer dessverre fordi hovedproblemet er at utbyggere ikke forpliktes til å bygge nok parkeringsplasser når det bygges nye boliger. Da må folk ty til alternativet, gateparkering i området.

Man kan gjerne regulere det slik at man kun får lov å parkere en bil per person som innehar førerkort. Man trenger i utgangspunktet ikke mere enn en bil per person, så om man har 2, så må man skaffe annen parkeringsplass for bil nummer to.

Skal man redusere behovet for bil, så må man sørge for et godt nok kollektivtilbud. Da vil folk flest begrense dette selv. Det er dyrt å eie og bruke bil (betydelig billigere med elbil om man kan hjemmelade), slik at folk som innser at de ikke har et reelt behov, kvitter seg med bilen eller ikke skaffer seg bil i utgangspunktet.

Då er eg med på kva du meiner, og det er gode prinsipp eg kan støtte fullt ut. Men det som blir gjort i Bergen no har jo ingen innverknad på prinsippet om at den offentlege gateplassen ikkje skal reserverast for private. Tvertom, det vi ser no er jo ei innskrenking i denne privatretten som blir utøvd på offentleg grunn.

Den prinsipielt rette bruken av offentleg veg slik du legg det fram (og det kan eg vere samd i) vil vere å kun skilje mellom gater der parkering er tillatt, og gater der parkering ikkje er tillatt. Ut over det får kvar og ein betale for den tida dei står parkert, uavhengig av om dei bur i området eller ikkje. Men å fjerne bebuarparkeringa slik ville nok skapt ramaskrik langt ut over det vi ser no.

Ja, det er jo innskrenkningen i privatretten som jeg reagerer mot. Folk må selv få avgjøre om de trenger en bil per voksen (eller flere) alt etter egen bo og jobbsituasjon. At man begrenser retten til ett kjøretøy per person som har førerkort, for parkering i offentlig gate, er dog en begrensning som er akseptabel for de fleste. Føler man at man trenger flere biler/motoriserte kjøretøy, så er det ikke for strengt å si at da må de ordne seg med selv med egnet parkering for resterende kjøretøy.

Klart folk vil reagere om ordningen med beboerparkering forsvinner, for det er et gode der man får opphøyde privilegier, selv om det betyr en avgift for dette. Det er jo delvis grunnen til at man reagerer når de mister retten til å kunne ha en bil per person, og tilnærmet må gå i familieråd for å finne ut hvordan man skal løse hverdagen, da bil for mange er en dyd av nødvendighet, og ikke en luksusvare (selv om enkelte biler er det i tillegg).

Det er klart at når det allerede er trangt om plassen, så irriterer man seg for at det kommer folk som ikke har tilknytning til området, kommer og "tar våre parkeringsplasser", men jeg har liten tro på at folk gjør dette fordi man bare er late og bedagelige, men fordi det er nødvendig for dem.

Man parkerer ikke langs Åssiden (beklager om min manglende lokalkunnskap om Bergen slår feil her), og tar bussen inn til byen, for å være ekkel eller til plage, men fordi man ikke kan benytte kollektivtilbudet for å komme seg til jobb og hjem igjen innen fornuftige tidsrammer og til levelige kostnader.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

ryback

Gateparkeringen burde privatiseres. Jeg vil tro kommunen kunne leid ut gateparkeringen til private parkeringsselskaper for så bruke inntektene på andre kommunale oppgaver enn oppbevaring av privatpersoners eiendeler på kommunal grunn.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA