Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Hurtiglading av I-Pace

Startet av Tellus, mandag 03. februar 2020, klokken 21:01

« forrige - neste »

Tellus

#75
Nå blir det spennede å se hvordan batteriene greier seg fremover med tanke på hvor mye stress de gjennomgår ved hyppige ladeøkter med effekter fra 150 kW og oppover. Vi har allerede sett at enkelte eldre teslamodeller får strupet både ladeeffekt og kapasitet. Når det snakkes om belastninger på over 3C (Model 3) så kan man begynne å undre. Når tror jeg ikke en M3 lader noe særlig mer enn et par minutter på maks effekt heller, men likevel...

Når dette er sagt så mener jeg det bare er tull av JLR å ikke oppdatere ladekurven. Vi får henge oss på et massesøksmål hvis det kommer. Ikke at det betyr noe særlig for meg personlig, men forventer at JLR leverer det de har markedsført. At de færreste har opplevd med enn 2-3 minutter med 100kW effekt mener jeg er villende markedsføring av LJR. I tillegg så har de tidligere reklamert for 0-80% på 40 minutter noe som ingen til nå har kunne dokumetere.

ardevd

Etter å ha pratet med flere fra I-Pace engineering er jeg ihvertfall veldig optimistisk med tanke på batteriets levetid.

De har hatt en bil nede i Saudi Arabia som har kjørt mer eller mindre uten stans i høy hastighet, i varmt vær og kun ladet på hurtiglader. Etter 250 000km var batteriet fortsatt i god stand uten vesentlig reduksjon i kapasitet.

Stikkkontakt

Sitat fra: ardevd på fredag 17. juli 2020, klokken 16:29
Etter å ha pratet med flere fra I-Pace engineering er jeg ihvertfall veldig optimistisk med tanke på batteriets levetid.

Ja, det er ikke farlig å love lang garanti når de lar være å levere på det som eventuelt kan forårsake degradering.

Ingeniøren

#78
Sitat fra: ardevd på fredag 17. juli 2020, klokken 16:29
Etter å ha pratet med flere fra I-Pace engineering er jeg ihvertfall veldig optimistisk med tanke på batteriets levetid.

De har hatt en bil nede i Saudi Arabia som har kjørt mer eller mindre uten stans i høy hastighet, i varmt vær og kun ladet på hurtiglader. Etter 250 000km var batteriet fortsatt i god stand uten vesentlig reduksjon i kapasitet.

Siden du kjenner Jaguar litt fra innsiden kanskje du kan si litt om hva som er greie med at Jaguar ikke klarer å levere den lade hastigheten de lovet når bilen ble lansert ? Audi får det jo til for å ta en ikke Tesla. Der går rykter om at LG og Panasonic er bremsen men dette er bare rykter...

Edit: trykkleif
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

ardevd

Akkurat ladehastighet har jeg ikke noe på dessverre men jeg vet at avtalen med LG Chem er veldig rigid.

Jaguar gir oss jo en garanti på batteriet (er det 8 år?) på 70%. Så har Jaguar selv gjort en hel haug med tester som viser at det skal veldig mye til for å degradere batterier så mye. Dessverre må avtalen med LG Chem reforhandles hvis garantivilkårene skal endres.

Om det er samme årsak bak ladehastighet vet jeg ikke men det skulle absolutt ikke overraske meg. Inntrykket jeg har fått tilsier at LG Chem er beinharde på sin konservative tilnærming til batteriets vel og ve :)

Ingeniøren

Sitat fra: Ingeniøren på tirsdag 14. juli 2020, klokken 18:15
Meldte inn en feilmelding på Fortum Kiwi Rødberg (Efacec) som jeg ikke fikk ladet på tidligere i år, samt i fjor, og ba de sjekke opp denne laderen. Svaret jeg fikk etter nesten uka var:

"Det er trist at det ikke var mulig å lade på det ene ladepunktet vårt, og setter pris på at du melder det inn. Det er fint at den andre stasjonen du var i møte med fungerte utmerket."

Ser ikke ut som de bryr seg særlig om saken - velger andre leverandører fremover  :-1:

Edit: Som en del har fått med seg så sliter Abu Dhabi Dude med ladestasjoner av et gitt fabrikat i Skottland. I følge ham er problemet at Jaguar følger CCS standarden til punkt og prikke, mens noen ladestasjoner har en forenklet tolkning av standarden og da fungerer det ikke. Trolig gjelder dette også ladestasjonene på Rødberg og Rjukan og Fortum ser ut til å synes det er greit når det fungerer for de fleste.

Kom over et innlegg på det engelske forumet fra en ladeleverandør i Skottland; Evolt. Det er disse som leverer ladere som ikke fungerer med Jaguar der (ref edit over). Det påstås at eldre Evolt ladere har et hovedkort med en protokoll som krever lengre "Hand-shake" enn det Jaguar tillater. For noen ladere så har kortet blitt skiftet til en nyere modell og da fungerer det. Likner veldig på problemet vi ser med Efacec laderne og det ser ut som det ikke holder for Forum å oppgradere programvare - man må skifte hovedkort.

Det sies at Jaguar følger standarden tett og mulig standarden er endret siden de føste Fortum laderen kom. I alle fall vet man trolig litt mer hvor problemet ligger. Jeg vet i alle fall å ikke basere meg på Forum 50 kW, uten backup, før dette er fikset.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

turfsurf

Sitat fra: Ingeniøren på tirsdag 28. juli 2020, klokken 10:49
Det sies at Jaguar følger standarden tett og mulig standarden er endret siden de føste Fortum laderen kom. I alle fall vet man trolig litt mer hvor problemet ligger. Jeg vet i alle fall å ikke basere meg på Forum 50 kW, uten backup, før dette er fikset.
Ekstremt sjelden at nyere utgaver av en standard ikke er bakoverkompatibel. Tipper de første Efacec laderne ikke overholdt standarden i utgangspunktet.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Tellus


Stikkkontakt

Sitat fra: Tellus på tirsdag 22. september 2020, klokken 08:46
På UK forumet
https://www.ipaceforums.co.uk/viewtopic.php?f=8&t=3660&sid=f2d49a93a08bda0541c5ada26c02658b&start=140

Rapporterer en om en ganske så interessant ladekruve han har oppnådd.

Ja, og denne bilen har ingen oppdateringer som du og jeg ikke har. Blir spennende å se om forsnakkelsene om 120kw og 150kw har rot i virkeligheten. Jeg tror neppe det.

Stikkkontakt

Jeg ser at denne ekstraordinære ladekurven ble oppnådd med nødblinken på. Nå har flere rapportert om tilsvarende bug. Bilen lader på høy effekt mye lenger enn før med nødblinken på. Teorien er at det påvirker noen av systemene som reduserer effekten.
Noen som gidder å prøve?

Tellus

#85
Da fikk jeg forsøkt nødblinklading på I-Pace.

Kjørte av gårde fra Oslo på formiddagen med fullt og oppvarmet batteri. Turen gikk til Hallingdal med noen stopp her og der. Blant annet en tur opp på fjellet i 1000 meters høyde. Ankom Ionity Vik på vei hjem. Hadde da kjørt 380.1 km med et gjennomsnittsforbruk på fine 17.9 kWh/100 km. Gjenstående SOC var 15%. Dette var ca 7 timer etter avgang Oslo. Temperaturen var mellom 5 og 13 grader. I og med at dette ikke foregikk på motorvei antar jeg batteriet var relativt kaldt. Jeg hadde derfor ikke noe stort håp om god ladefart. Slo på nødblink og startet lading.

Ladehastigheten gikk raskt opp til 86 kw, men begynte  falle etter ca 3 minutter. Var helt nede i 80 kW før effekten sakte begynte å stige igjen etter ca 5 minutter. Etter 15 minutter ladet jeg på 95 kW (39% SOC). Deretter begynte ladeeffekten sakte å trappe ned.Etter 18 minutter (44% SOC) hadde jeg 90 kW. Etter 20 minutter 84kW/47%. Etter 26 minutter 70kW/57%. Etter 31 minutter (64kW/64%). Avsluttet lading etter 36 minutter med 61 kW/70%.

Hadde da fått totalt 47.345 kWh på 36 minutter. Dvs gjennomsnittlig ladeeffekt 78.9 kW fra 15-70% SOC.

Med tanke på at jeg ankom med realtivt kaldt batteri synes jeg dette var oppløftende. Har tidligere stort sett alltid kun hatt 2-3 minutter over 80 kW før ladingen har blitt strupet til 80kW/200A.

Om det var nødblinken som gjorde dette vet jeg selvfølgelig ikke, men håper noen flere kan forsøke.
Jeg hadde forøvrig bilen ulåst mens jeg ladet. Vet ikke om det kan ha noe å si.




Kires

#86
Fikk testa «hurtiglading» i går for første gang siden jeg fikk bilen i oktober. Det var rimelig krise. Lå mellom -15 til -20 hele veien så forbruket ble såpass høyt at jeg trengte en liten ladestopp.
Bilen hadde vært tilkoplet lader hjemme hele dagen og kjørt to runder forvarming. Kjørte i to timer fra 100% til 39% og kobla til GK på lillehammer, den skal gi 75kw/h.

Den startet på 22kw og etter nesten 20 min hadde den karret seg opp til 23kw og jeg hadde fått 10% på batteriet.

Rimelig overgang fra eTron jeg hadde før og bilen kan overhodet ikke brukes til lengre turer på vintern hvis det trengs lading😅
2024 VW ID.3
2022 VW ID.4 GTX

1000kwh

Sitat fra: Kires på lørdag 16. januar 2021, klokken 08:23
Fikk testa «hurtiglading» i går for første gang siden jeg fikk bilen i oktober. Det var rimelig krise. Lå mellom -15 til -20 hele veien så forbruket ble såpass høyt at jeg trengte en liten ladestopp.
Bilen hadde vært tilkoplet lader hjemme hele dagen og kjørt to runder forvarming. Kjørte i to tiler fra 100% til 39% og kobla til GK på lillehammer, den skal gi 75kw/h.

Den startet på 22kw og etter nesten 20 min hadde den karret seg opp til 23kw og jeg hadde fått 10% på batteriet.

Rimelig overgang fra eTron jeg hadde før og bilen kan overhodet ikke brukes til lengre turer på vintern hvis det trengs lading😅
Ja, dette er det bare noen få som faktisk behersker. Hurtiglading på de fleste elbiler er jo totalt krise og ikke noe som kommuniseres til kjøperne i særlig grad har jeg inntrykk av.

De burde egentlig si at de fleste elbiler ikke lar seg hurtiglade om vinteren og at rekkevidde er ca 50%  :D

geear

#88
Hvis bilen ikke lader mer enn 22kW selv etter å ha stått på lading med forvarming, OG vært kjørt 60% av batteripakka, og heller ikke får opp farten etter å ha fått 22kW inn i 20 minutter, så er ikke det noe man kan videreføre til andre biler som et generelt problem slik du beskriver her, men du tulla kanskje? Enten er det en feil på laderen, den konkrete bilen (jeg hadde i så fall prøvd en lader til, og var det likt så hadde jeg bedt om feilsøking/reklamasjon) eller et problem med i-Pace generelt (reklamasjon).

Madammen lada Niroen i går, riktig nok kun på en 50kW lader pga kø på lynlader, og fikk 42kW på lav SoC, som nok er relativt normalt pga lavere spenning med lav SoC. Med Model X ser vi samme fart på vinteren som på sommeren, men kan ha behov for ca en times tid samlet kjøring og/eller forvarming dersom den har stått kaldt. Mindre enn en time så har det en tendens til at den ligger litt lavere gjennom hele ladingen, men allikevel 3-4 ganger mer enn det som nevnes her, og defintivt innenfor det man kan kalle hurtiglading.

Stikkkontakt

Enig med geear.
I-Pace suger hardt mtp hurtiglading, men dette er verre enn det jeg har sett før og det må være en feil involvert et sted.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA