Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Hurtiglading av I-Pace

Startet av Tellus, mandag 03. februar 2020, klokken 21:01

« forrige - neste »

OlaM

Sitat fra: Tellus på lørdag 10. april 2021, klokken 18:38
70% SOC og kaldt batteri er vel de dårligste forutsetninger du kan tenke deg. Er vel egentlig ikke noe annet å si enn at dette bør unngås. Normal ladehastighet i det intervallet er vel et sted mellom 50 og 70 kW på slutten av en normal ladeøkt.  Er nok lite erfaringsgrunnlag for å starte hurtiglading på dette nivået. Planlegg lading etter å ha kjørt batteriet ganske tomt (helst under 20%).

Ok! Skal på en lengre tur i sommer med den, skal nok for det meste klare å lade sakte eller etter lang kjøring.
'21 3LR

Maxwell_400

Lynlader ikke så ofte men tok en nå i helga og med OBD II så får en mere eksakte data

Du kan ikke vise dette vedlegget.

Tritium laderen viste et par prosent ekstra effekt så det er nok ladetap.

Er fornøyd med det selv om Etron med omtrent samme batteripakka klarer nær 150kW opp til 80%, får se om det slår ut på degradering.
I-Pace SE++, MY20, 18" summer & winter, no panoroof, towbar, spare wheel, H264, TCU 20.2, BECM: BS-AAL-BF-AF-BE

Contango

Takk. Denne kurven er vel nå så bekreftet at det er mulig å planlegge rundt den. I alle fall sommerstid. Mulig dette spørsmålet har blitt stilt før, men uansett - kan du bekrefte at temperaturen på batteriet stiger fortere om bilen er avslått under lading ift om man sitter i den og bruker klimaanlegget?
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

Tellus

Er vel ganske vanlig den kurven der hvis man starter lading med passe varmt batteri. Starter man med litt varmere batteri og gjerne litt lavere SOC får man en noe hyggeligere kurve.

Sitat fra: Tellus på lørdag 24. juli 2021, klokken 16:45

Varmen gir også positiv effekt på hurtiglading. Ladet 45.12 kWh på 31 minutter for en ukes tid tilbake. Snitt på nesten 90 kW. Startet lading på 18% og endte på ca 70%.

Dette var forøvrig effekt fra laderen. Effekten til batteriet ligger selvfølgelig noe lavere, men det er jo alltid effekt fra laderen vi diskuterer.

Maxwell_400

#124
Sitat fra: Contango på mandag 16. august 2021, klokken 10:28
Takk. Denne kurven er vel nå så bekreftet at det er mulig å planlegge rundt den. I alle fall sommerstid. Mulig dette spørsmålet har blitt stilt før, men uansett - kan du bekrefte at temperaturen på batteriet stiger fortere om bilen er avslått under lading ift om man sitter i den og bruker klimaanlegget?
Ja, hvis det er kaldere enn ca. 15 grader. Vanskelig å si eksakt hvor grensen går da det avhenger av bilens SOC, batteri temperatur, omgivelses temperatur og laderens effekt. Skal ta en test når det blir kaldt for å vise effekten av å slå av klima anlegget. Men for best lade opplevelse er det bare å plugge inn og forlate bilen, da får den styrt ladingen optimalt.
I-Pace SE++, MY20, 18" summer & winter, no panoroof, towbar, spare wheel, H264, TCU 20.2, BECM: BS-AAL-BF-AF-BE

Maxwell_400

Sitat fra: Tellus på mandag 16. august 2021, klokken 10:47
Dette var forøvrig effekt fra laderen. Effekten til batteriet ligger selvfølgelig noe lavere, men det er jo alltid effekt fra laderen vi diskuterer.

Ser sjelden på laderen, logger kun strøm og spenning via OBD II men sluttregningen gir meg en pekepinn på ladetap. Tapet er ca. 1-2%

I-Pace SE++, MY20, 18" summer & winter, no panoroof, towbar, spare wheel, H264, TCU 20.2, BECM: BS-AAL-BF-AF-BE

Tellus

For de få av oss som kan lese ut netto effekt til batteriet så er jeg enig i at det absolutt er mest interessant.

Alle andre kan kun forholde seg til hva ladestasjonen måtte rapportere.

4Matic Fanatic

#127
Var en tur Trondheim-Grimstad-Trondheim sist helg. Burde absolutt ikke bruke bilen til sånt, for hver gang glemmer jeg hvor god den er å kjøre i det daglige og irriterer meg syk på den idiotiske, såkalte hurtigladingen man kan forvente.

Første opplevelse ble etter 20mil/3 timers kjøring, på Alvdal.
Startet lading på 43% SOC, kom aldri over 60kW, alene på 150kW-laderen som Fortum har der. 
15C lufttemp, 17C batteri. At jeg tok over laderen etter en eTron som fremdeles dro 120kW etter at han passerte 80% SOC hjalp ikke akkurat på humøret.

Neste stopp var Cirkle K på Minnesund etter totalt 43 mils kjøring, denne filmsnutten viser en typisk optimal ladesesjon på min bil når ALT stemmer (lav SOC, kjørt langt, en lader som matcher).
Triller ganske fort opp til 97-100kW, holder dette i 2,5 minutter før den raser rett ned til ~80kW/200A.

Dette holder den fram mot 50% SOC hvorfra det daler ned mot 50kW litt før 80% SOC.


https://www.youtube.com/watch?v=J3PhgCxMTQc

Her var batteritemperatur ca 25C ved oppstart, litt over 30 på slutten.





Tellus

Jeg hadde den ladekurven også tidligere, men den forsvant på mystisk hvis. Sannsynligvis etter noen oppdateringer. Etter det har jeg aldri sett den kurven igjen. Ikke godt å bli klok på. Regner med at du har alle oppdateringer.

4Matic Fanatic

Sitat fra: Tellus på mandag 30. august 2021, klokken 17:52
Jeg hadde den ladekurven også tidligere, men den forsvant på mystisk hvis. Sannsynligvis etter noen oppdateringer. Etter det har jeg aldri sett den kurven igjen. Ikke godt å bli klok på. Regner med at du har alle oppdateringer.
Jeg har alle kjente oppdateringer, men man vet jo aldri. Hadde en sånn lavt 12v-nivågreie en lørdag i vår, hvor bilen sutret mer og mer utover dagen til den til slutt endte på tralla til Viking med låste hjul. Da var den offisielle fiksen "en sw-oppdatering".. så at jeg fremdeles mangler noe BMS-relaterte bugfix er godt mulig.
For dette ER en bug, det er ingen tvil - ingen relevant grunn til å rase ned til 200A og ligge der resten av ladeseansen.

Maxwell_400

#130
Sitat fra: 4Matic Fanatic på tirsdag 31. august 2021, klokken 07:36
Sitat fra: Tellus på mandag 30. august 2021, klokken 17:52
Jeg hadde den ladekurven også tidligere, men den forsvant på mystisk hvis. Sannsynligvis etter noen oppdateringer. Etter det har jeg aldri sett den kurven igjen. Ikke godt å bli klok på. Regner med at du har alle oppdateringer.
Jeg har alle kjente oppdateringer, men man vet jo aldri. Hadde en sånn lavt 12v-nivågreie en lørdag i vår, hvor bilen sutret mer og mer utover dagen til den til slutt endte på tralla til Viking med låste hjul. Da var den offisielle fiksen "en sw-oppdatering".. så at jeg fremdeles mangler noe BMS-relaterte bugfix er godt mulig.
For dette ER en bug, det er ingen tvil - ingen relevant grunn til å rase ned til 200A og ligge der resten av ladeseansen.

Jeg har denne versjonen; BECM: BP-AAE-BC-AC-BE
Det er ikke en software versjon men 5 "moduler" med bindestrek mellom og det er ikke "latest and greatest".
I-Pace SE++, MY20, 18" summer & winter, no panoroof, towbar, spare wheel, H264, TCU 20.2, BECM: BS-AAL-BF-AF-BE

Tellus

#131
Sitat fra: 4Matic Fanatic på tirsdag 31. august 2021, klokken 07:36
Sitat fra: Tellus på mandag 30. august 2021, klokken 17:52
Jeg hadde den ladekurven også tidligere, men den forsvant på mystisk hvis. Sannsynligvis etter noen oppdateringer. Etter det har jeg aldri sett den kurven igjen. Ikke godt å bli klok på. Regner med at du har alle oppdateringer.
Jeg har alle kjente oppdateringer, men man vet jo aldri. Hadde en sånn lavt 12v-nivågreie en lørdag i vår, hvor bilen sutret mer og mer utover dagen til den til slutt endte på tralla til Viking med låste hjul. Da var den offisielle fiksen "en sw-oppdatering".. så at jeg fremdeles mangler noe BMS-relaterte bugfix er godt mulig.
For dette ER en bug, det er ingen tvil - ingen relevant grunn til å rase ned til 200A og ligge der resten av ladeseansen.

Den gangen min oppførte seg på samme måte var min teori at bil og lader etter et par minutter av uviss grunn bestemte seg for å gå over til CCS-1 protokollen. Denne håndterer maks 200A og det var typisk det jeg kunne lese av på laderen.

Mener jeg har en AAF versjon installert hos meg, men det vises ikke lengre i bilen.

Maxwell_400

Sitat fra: Tellus på tirsdag 31. august 2021, klokken 12:54

Den gangen min oppførte seg på samme måte var min teori at bil og lader etter et par minutter av uviss grunn bestemte seg for å gå over til CCS-1 protokollen. Denne håndterer maks 200A og det var typisk det jeg kunne lese av på laderen.

Menerjeg har en AAF versjon installert hos meg, men det vises ikke lengre i bilen.
Tror siste versjon er BR-AAG-BD-AD-BE
I-Pace SE++, MY20, 18" summer & winter, no panoroof, towbar, spare wheel, H264, TCU 20.2, BECM: BS-AAL-BF-AF-BE

Ingeniøren

Slik skal det se ut om det blir gjort skikkelig. Siden Motorpool Billingstad har fått litt pepper i det siste, de fikset den biffen på min...
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

turfsurf

Så hvordan får man oppdatert «Battery energy Controller system» ? Har ikke blitt oppdatert på lange tider her. Har 19.2 på vehicle connectivity.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA