Hurtiglading av I-Pace

Startet av Tellus, mandag 03. februar 2020, klokken 21:01

« forrige - neste »

Thomas Parsli

Sitat fra: Vannkraft på mandag 25. januar 2021, klokken 20:55
Hvem er dere og hva gjør dere her på I-Pace forumet?

Det er vel all grunn til å tenke at dere ikke er I-Pace eiere som synes de har en av de beste kjøremaskinen man kan få.

* 1000kwh har ett innlegg i tråden
* gear har ett innlegg i tråden
* Stikkkontakt har flere innlegg i tråden, inkludert ett hvor han sier han har versjon h264 på sin iPace

:o

2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

Ingeniøren

Husk at det er et elbil forum og ikke et enthusiast forum  :)

Har blitt bedt om å pelle meg ut av Tesla delen flere ganger....
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
Linux Zorin på PC'n og integrerte solceller på taket

Øyvind.h

Så lenge man bidrar konstruktivt og hyggelig tenker jeg det må være greit å poste i hele forumet :)
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Thomas Parsli

Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 26. januar 2021, klokken 08:55
Så lenge man bidrar konstruktivt og hyggelig tenker jeg det må være greit å poste i hele forumet :)

100% enig :+1:

Det må også være lov å komme med saklig kritikk uten å bli sablet ned.

Jeg bør f.eks få lov å si at vi ønsket å kjøpe I-Pace, men bilen ble for liten.
Men jeg å påstå noe om kvalitetene på en bil jeg ikke eier (eller en gang har kjørt), eller servicen fra forhandleren (som jeg ikke har opplevd) blir tullete.
(det er mye slikt tull i andre delforum...)
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

Stikkkontakt

Jeg har kjørt snart 50000 km i I-Pace og er svært fornøyd med kjøreegenskapene.
Jeg er misfornøyd med kvaliteten, påliteligheten, infotainment og særdeles besviken over at ladehastigheten ikke er i nærheten av det Jaguar lovet.

Ingeniøren

Sitat fra: Stikkkontakt på tirsdag 26. januar 2021, klokken 09:30
Jeg har kjørt snart 50000 km i I-Pace og er svært fornøyd med kjøreegenskapene.
Jeg er misfornøyd med kvaliteten, påliteligheten, infotainment og særdeles besviken over at ladehastigheten ikke er i nærheten av det Jaguar lovet.

Hva er feil på kvaliteten mm - har ikke hatt ett problem på snart 2 år ?

Greit, infotainment er ikke den beste og heller ikke ladefarten. Den siste er det vel batteri leverandøren som har bremset, men å si at kvaliteten og påliteligheten er dårlig tror jeg er feil. Mulig du har vært uheldig, men at det kan gå en uke eller uker mellom hver gang en feil postes her beviser vel det.
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
Linux Zorin på PC'n og integrerte solceller på taket

turfsurf

Sitat fra: Ingeniøren på tirsdag 26. januar 2021, klokken 09:34
Det er jo en del kjente feil da, som den ledningen som ryker som fører til driftsstans (burde vært tilbakekalling). Og infotainment som slutter å virke med mange koblet til hotspot. Og diverse andre bugs i infotainment (husker ikke pålogging osv). Og dørhåndtakene som ikke er konstruert for vinter. Fryser fast både ute og inne.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Contango

Hele diskusjonen er på godt norsk helt teit. Foreslår at Vannkraft lager en tråd i et egnet forum på hvilke kriterier han synes folk skal møte før de uttaler seg i de respektive fora. Der kan han ha en god dialog med seg selv. Jeg følger med interesse ladesituasjonen på andre elbiler - inklusive Jaguar. Foreslår også at denne tråden følger det temaet og kanskje en annen tråd kan opprettes på status og løsninger på andre kjente Jaguar problemer?
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en '24 Enyaq.

Maxwell_400

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 26. januar 2021, klokken 10:35
Sitat fra: Ingeniøren på tirsdag 26. januar 2021, klokken 09:34
Det er jo en del kjente feil da, som den ledningen som ryker som fører til driftsstans (burde vært tilbakekalling). Og infotainment som slutter å virke med mange koblet til hotspot. Og diverse andre bugs i infotainment (husker ikke pålogging osv). Og dørhåndtakene som ikke er konstruert for vinter. Fryser fast både ute og inne.
Antar at min MY20 kom med lengre ledning og at de fikset dørhåndtakene, jeg har ikke hatt antydning til problemer. Men som alle andre biler; smør dørpakninger og mekaniske deler. Usmørte deler fryser fast hvis det kommer vann/kondens.
Infotainment fungerer også helt greit for min del og maks 8 som kan koble til hotspot er også greit, det får jo være grenser.
Sålangt så er det den beste bilen jeg noen gang har eid og det er heller ikke den som kostet mest i innkjøp.
I-Pace SE++, MY20, 18" summer & winter, no panoroof, towbar, spare wheel, H264, TCU 20.2, BECM: BS-AAL-BF-AF-BE

turfsurf

Sitat fra: Maxwell_400 på tirsdag 26. januar 2021, klokken 11:24
Infotainment fungerer også helt greit for min del og maks 8 som kan koble til hotspot er også greit, det får jo være grenser.
Hadde det vært maks 8 aktive og det ikke hadde ført til problemer så hadde det ikke vært noe problem. HotSpot funker greit hvis det kun er sjåfør i bilen. Er vi to så tar det gjerne en halvtime eller to før f.eks navigasjon slutter å virke. Så kan man ikke justere volum. Eller bytte sang / kanal. Så slutter klima og virke. Før hele greia tryner. Er vi heldige så rebooter den.

Er vi hele familien i bilen, så tar det vel 3 minutter før hele regla gjentar seg, bare mye raskere. Rekorden var vel 15 minutt fra vi satte oss i bilen til skjermen fikk en spontan reboot.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Maxwell_400

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 26. januar 2021, klokken 11:33
Sitat fra: Maxwell_400 på tirsdag 26. januar 2021, klokken 11:24
Hadde det vært maks 8 aktive og det ikke hadde ført til problemer så hadde det ikke vært noe problem. HotSpot funker greit hvis det kun er sjåfør i bilen. Er vi to så tar det gjerne en halvtime eller to før f.eks navigasjon slutter å virke. Så kan man ikke justere volum. Eller bytte sang / kanal. Så slutter klima og virke. Før hele greia tryner. Er vi heldige så rebooter den.

Er vi hele familien i bilen, så tar det vel 3 minutter før hele regla gjentar seg, bare mye raskere. Rekorden var vel 15 minutt fra vi satte oss i bilen til skjermen fikk en spontan reboot.
Ikke bra, ikke bra, har aldri hatt flere enn 4 påkoblet samtidig (i sommer) men det virket bra det, ingen utfall på 4 timer, bruker Happybytes men det skal jo ikke ha noe å si.
I-Pace SE++, MY20, 18" summer & winter, no panoroof, towbar, spare wheel, H264, TCU 20.2, BECM: BS-AAL-BF-AF-BE

OlaM

Har en nesten helt ny 320 fra Bildeleringen i helgen. Skulle toppe opp litt før tur i morgen, stusset på den lave ladehastigheten. Testet på både Fortum og BKK, fikk bare ca 12 kW. Antagelig kaldt batteri, men ikke iskaldt. Det er 6-7 pluss, varmt i sola og hadde kjørt 30-40 km før jeg ladet. SoC var forsåvidt høy, 70%. Regnet med det ikke skulle bli mye fart, men 12 kW var litt vel treigt da. Er det noe galt med bilen eller er det innenfor?
'21 3LR

Tellus

70% SOC og kaldt batteri er vel de dårligste forutsetninger du kan tenke deg. Er vel egentlig ikke noe annet å si enn at dette bør unngås. Normal ladehastighet i det intervallet er vel et sted mellom 50 og 70 kW på slutten av en normal ladeøkt.  Er nok lite erfaringsgrunnlag for å starte hurtiglading på dette nivået. Planlegg lading etter å ha kjørt batteriet ganske tomt (helst under 20%).

Barfot

Akkurat å planlegge å lade på 20 % eller når man nærmer seg tom er kanskje ikke alltid like enkelt.

Vi får vår bil denne uken og har mange 50 kWh ladere å velge mellom, men der de er plassert er det ikke noe å gjøre på, og en av de få lynladerene er etter ca. 1/3 kjørt distanse der vi og kan gå på butikken mens vi fyller litt. 1/3 er ca 12 mil og drøye 2 timer fra start.

Selv om været er ok, så tror jeg ikke vi vil starte på en av fjellovergangene om vinteren med "lite" strøm, bare for å lade rett på andre siden. Når vi har unger i bilen vil nok en god buffer være viktig.

Tellus

Jeg er helt enig i at man ikke alltid kan planlegge å lade på med under 20% igjen. Det man som regel kan er å planlegge avreise med fullt og varmt batteri. Har man ikke tilgang til lader der man overnatter så bør planlegge slik at man lader før man parkerer bilen slik at man får kjørt lengst mulig dagen etter før ny lading er påkrevd. Unngå å parkere med lite strøm på slik at man må lade med iskaldt batteri straks etter avreise.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA