Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vannlekasje fra taket

Startet av Lynet, tirsdag 04. desember 2007, klokken 18:15

« forrige - neste »

Lynet

Jeg har problemer med lekkasje fra bakkant av taket, og det gjør klimaet i bilen utrolig fuktig.
Vannet fyller rommet under luken i bagasjerommet. Når bilen står i bakke renner det fremover slik at det blir fuktig i gulvet foran.

thinkers.no så jeg en gang tips om dette emnet, men thinkers.no er nede.....

Har noen tips om hvordan man tetter og/eller drenerer bort vannet? Helst med bilder.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

PLUTO

Er det mulig å se hvor vannet kommer inn?  ???
Sjekk gummitetning til bakluke osv.  Det er en vanlig feil at sidevinduene bak løsner i limingen og da må limes på nytt med sikafleks eller lignende. Prosedyre for det er å finne i verkstedshåndboken.
Kristiansand. Kjører VW E-Golf. Har kjørt diverse "gamle" elbiler: Renault CLIO (Også en ombygd til Lithium), Peugeot, Citroen, Think og Kewet (Nå Buddy) -97. Har skrudd og reparert nok så mye på eldre elbiler.

Lynet

Det kommer inn helt i bakkant av aluminiumsramma.
Det sto noe om drenering av kanalen som takplata er limt fast til på thinkers.no
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

El rayo

#3
Think Nordic leverte et sett med sorte plastkopper ved henglsene til bakdøra og ca 10 mm dia. klare plastslanger som innvendig takrenne. Slangene ender ut under bilen i bakskjermene. Vet ikke om det er tilgjengelig enda. Ta en telefon til Think.

Modifikasjonen ble tatt på garanti på de bilene som fikk dette problemet innen 5 år.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

sport´s th!nk

GJØR FØLGENDE: Ta ut de svarte plast endehylsene på alu. taklisten. (du må ha oppe bakluka for å se de.) Bruk ett tynt skrujern el. å skrap ut gammel tettningsmasse under listene, så langt inn og rundt som du klarer. Fyll igjen med en tettningsmasse som ikke reagerer mot alu. Brukte selv masse som var beregnet til å ha rundt pipa og takpapp (Den fikk jeg høre i ettertid ikke var bra for alu. listene). pressa så mye inn at det kom ut "både er og der". Jeg tok også på plast endehylsene før jeg satt de på plass. Også under taket bak, mellom takfeste og plasten.  Min bil bled helt tett etter oprasjonen.
Jeg har ikke slange på innsiden. Men det er kanskje en bedre langsiktig løsning tror jeg.
Kjetil
Kristiansand. Think 2000, Aktiv medlem i Agder elbilforening.

PLUTO

Sitat fra: El rayo på tirsdag 04. desember 2007, klokken 19:13
Think Nordic leverte et sett med sorte plastkopper ved henglsene til bakdøra og ca 10 mm dia. klare plastslanger som innvendig takrenne. Slangene ender ut under bilen i bakskjermene. Vet ikke om det er tilgjengelig enda. Ta en telefon til Think.

Jeg har slike nedløpsrør på min Think. Det skal ikke all verdens til for å lage noe lignende selv dersom man ikke kan få tak i det som reservedel eller får tettet det på annen måte. Bunnen av ei brusflaske med en rørstuss limt på med smeltelim er et billig forslag.
Kristiansand. Kjører VW E-Golf. Har kjørt diverse "gamle" elbiler: Renault CLIO (Også en ombygd til Lithium), Peugeot, Citroen, Think og Kewet (Nå Buddy) -97. Har skrudd og reparert nok så mye på eldre elbiler.

Lynet

Det er nok en slik jeg trenger, vasket bilen i dag og fant ut att det er akkurat der vannet kommer.
Så med drenering er nok problemet løst, kjempebra bilde PLUTO :-)
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Lynet

I dag er lekksajen reparert  :)

Viser med vedlagte bilde fin metode for å ta av endehylsene. Vær forsiktig med takplata og gassdemperen, de kan lett skades.
Hammeren legges an på plata til hengselen og under endehylsen, og vips så er den ute.

Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Lynet

Når endeplaten var fjernet kommer svakheten frem. Den sorte tetningsmassen har løsnet fra plasten (ved den store pilen). Hos meg var det en åpning på ca 2mm.
Jeg fylte hele denne sprekken med silikon, og håper det ble tett.

Tidligere påstander om at vannet kommer gjennom popnaglen (den lille pilen) stemmer ikke hos meg. Det var tørt støv rundt det området!!
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA