Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

tibber, easee og lading over natt

Startet av afriu05, fredag 31. januar 2020, klokken 10:27

« forrige - neste »

afriu05

Hei,

har søkt litt her men finner ikke noe svar på mitt spørsmål (beklager om dette allerede er tatt opp før)

Jeg bruker 32 amp 1 fas 7,4 kW Easee ladeboks med tibber, jeg har stilt inn smartlading og at bilen skal være klar 07:15 (70%). Nå på vinteren så blir bilen ferdig ladet i løpet av få timer midt på natta og etter det så rekker batteri å bli kaldt. Mitt spørsmål er tar batteriet noen skade av at bli koblet inn rundt kl 18 bli kaldt i løpet av kvelden før å så starte lading rundt 00:00 og ferdig kl 02:00 for å så bli kaldt igjen før avreise 07:15? Det blir vel ikke så økonomisk i ihvertfall med tanke på forbruk å alltid starte med kaldt batteri? Da går vel nesten smartlading med høyere forbruk vs vanlig lading gjennom hele natta opp i opp? Er det noen andre negative effekter ved å alltid starte med kaldt batteri?

På forhånd takk!
TM3 LR AWD

knegg

Jeg har samme oppsett (men 11kw/28amp/3fas) og har vurdert det samme selv.
Det som plager meg mest er at den trekker dyr morgenstrøm fra veggen om morgenen når den skal forvarme bilen, jeg har jo fylt "tanken" med billig nattstrøm.

Uten å vite hvor mye effekttap det er ved ulike temperaturer og sette opp et regnestykke så tror jeg det er vanskelig å vite. Men det er sikkert noen smarte og kunnskapsrike her inne som sitter på fasit :)

Hittil i januar har Easse gitt fra seg 580kWt og bilen har ladet 472kWt. Altså nesten 110kWt som har gått bort til forvarming og effekttap.

Hvor mye betyr egentlig kaldt batteri for hjemmelading med relativt lav effekt? Det har jo stor påvirking på en superlader.
2020 Model 3

afriu05

Bra å høre det er flere enn meg som tenkt på dette;)

ang det som vises i appen fra bil å lader så fikk jeg dette svaret fra tibber (jeg hadde avvik på 150 kW nå i jan mellom rapportert fra bil og lader):

Kjøretøyet rapporterer ikke forbruket, så vi estimerer det ut fra batterinivåendringer og andre data vi får fra kjøretøyet. Easee måler energien. Det kan også være feil når du henter data fra kjøretøyet slik at forbruket ikke spores. For eksempel oppdaterer noen kjøretøy API data med veldig lav hastighet, bare en gang i timen, noe som også øker feilen for beregning av forbruk. Noen kjøretøyer har problemer med GPS-modulen, så av og til rapporterer de ikke posisjon, og vi teller forbruket bare hvis kjøretøyet er hjemme. Nok et avvik kan være forårsaket av strøm som kreves for å varme / avkjøle batteriet under ekstreme værforhold. Den energien som trengs for det, er umulig å spore fra bilen. Så generelt er Easee-verdiene mer pålitelige enn kjøretøyverdiene.
TM3 LR AWD

RuneW

Sitat fra: knegg på fredag 31. januar 2020, klokken 10:34
Jeg har samme oppsett (men 11kw/28amp/3fas) og har vurdert det samme selv.
Det som plager meg mest er at den trekker dyr morgenstrøm fra veggen om morgenen når den skal forvarme bilen, jeg har jo fylt "tanken" med billig nattstrøm.

Vil det trekkes "dyr morgenstrøm" fra kontakten når du forvarmer hvis du har på Tibber Smartlading?
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

jkirkebo

Sitat fra: afriu05 på fredag 31. januar 2020, klokken 10:27
Hei,

har søkt litt her men finner ikke noe svar på mitt spørsmål (beklager om dette allerede er tatt opp før)

Jeg bruker 32 amp 1 fas 7,4 kW Easee ladeboks med tibber, jeg har stilt inn smartlading og at bilen skal være klar 07:15 (70%). Nå på vinteren så blir bilen ferdig ladet i løpet av få timer midt på natta og etter det så rekker batteri å bli kaldt. Mitt spørsmål er tar batteriet noen skade av at bli koblet inn rundt kl 18 bli kaldt i løpet av kvelden før å så starte lading rundt 00:00 og ferdig kl 02:00 for å så bli kaldt igjen før avreise 07:15? Det blir vel ikke så økonomisk i ihvertfall med tanke på forbruk å alltid starte med kaldt batteri? Da går vel nesten smartlading med høyere forbruk vs vanlig lading gjennom hele natta opp i opp? Er det noen andre negative effekter ved å alltid starte med kaldt batteri?

Jeg pleier å stille inn ladestrømmen på skjermen slik at bilen er ferdig å lade rett før jeg skal kjøre. Da får jeg lavest mulig effektavgift og batteriet holder litt lunk.

Bruker ikke noe smartlading da. Stiller evt. inn på skjermen når den skal starte å lade om jeg vil at den skal vente.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

afriu05

Sitat fra: jkirkebo på fredag 31. januar 2020, klokken 12:35
Sitat fra: afriu05 på fredag 31. januar 2020, klokken 10:27
Hei,

har søkt litt her men finner ikke noe svar på mitt spørsmål (beklager om dette allerede er tatt opp før)

Jeg bruker 32 amp 1 fas 7,4 kW Easee ladeboks med tibber, jeg har stilt inn smartlading og at bilen skal være klar 07:15 (70%). Nå på vinteren så blir bilen ferdig ladet i løpet av få timer midt på natta og etter det så rekker batteri å bli kaldt. Mitt spørsmål er tar batteriet noen skade av at bli koblet inn rundt kl 18 bli kaldt i løpet av kvelden før å så starte lading rundt 00:00 og ferdig kl 02:00 for å så bli kaldt igjen før avreise 07:15? Det blir vel ikke så økonomisk i ihvertfall med tanke på forbruk å alltid starte med kaldt batteri? Da går vel nesten smartlading med høyere forbruk vs vanlig lading gjennom hele natta opp i opp? Er det noen andre negative effekter ved å alltid starte med kaldt batteri?

Jeg pleier å stille inn ladestrømmen på skjermen slik at bilen er ferdig å lade rett før jeg skal kjøre. Da får jeg lavest mulig effektavgift og batteriet holder litt lunk.

Bruker ikke noe smartlading da. Stiller evt. inn på skjermen når den skal starte å lade om jeg vil at den skal vente.

Ja for dette blir jo det andre alternativet men da er jo smartlading helt meningsløst, da kan man jo bare lade som en vanlig "ikke smart" lader. Jeg savner noe slik at bilen lader til nesten fult og tar de siste 5-10 % rett før klokkeslett man satt opp i appen. Det er vel litt sånn departure funksjonen som finnes i bilen fungerer? Men da er jo ikke funksjonene easee/tibber i bruk igjen.
TM3 LR AWD

RuneW

Sitat fra: jkirkebo på fredag 31. januar 2020, klokken 12:35
Sitat fra: afriu05 på fredag 31. januar 2020, klokken 10:27
Hei,

har søkt litt her men finner ikke noe svar på mitt spørsmål (beklager om dette allerede er tatt opp før)

Jeg bruker 32 amp 1 fas 7,4 kW Easee ladeboks med tibber, jeg har stilt inn smartlading og at bilen skal være klar 07:15 (70%). Nå på vinteren så blir bilen ferdig ladet i løpet av få timer midt på natta og etter det så rekker batteri å bli kaldt. Mitt spørsmål er tar batteriet noen skade av at bli koblet inn rundt kl 18 bli kaldt i løpet av kvelden før å så starte lading rundt 00:00 og ferdig kl 02:00 for å så bli kaldt igjen før avreise 07:15? Det blir vel ikke så økonomisk i ihvertfall med tanke på forbruk å alltid starte med kaldt batteri? Da går vel nesten smartlading med høyere forbruk vs vanlig lading gjennom hele natta opp i opp? Er det noen andre negative effekter ved å alltid starte med kaldt batteri?

Jeg pleier å stille inn ladestrømmen på skjermen slik at bilen er ferdig å lade rett før jeg skal kjøre. Da får jeg lavest mulig effektavgift og batteriet holder litt lunk.

Bruker ikke noe smartlading da. Stiller evt. inn på skjermen når den skal starte å lade om jeg vil at den skal vente.

Dette bidraget skjønte jeg ikke. Var ikke spørsmålet i forbindelse med smartlading?
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

jlan

Sitat fra: jkirkebo på fredag 31. januar 2020, klokken 12:35
Jeg pleier å stille inn ladestrømmen på skjermen slik at bilen er ferdig å lade rett før jeg skal kjøre. Da får jeg lavest mulig effektavgift og batteriet holder litt lunk.

Bruker ikke noe smartlading da. Stiller evt. inn på skjermen når den skal starte å lade om jeg vil at den skal vente.
Der er mulig å stille ned ladestrømmen på Easee også, fra Tibber . Hvis en starter forvarming manuelt, så kan en også samtidig gå inn på Tibber og sette lading på pause, hvis en synes strømmen er for dyr akkurat da.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Lapskaus

Bilen drar strøm fra ladepluggen til forvarming selv om du ikke lader. Men ikke mer enn ladeboksen er stilt inn til å gi såklart

knegg

Sitat fra: RuneW på fredag 31. januar 2020, klokken 11:38
Sitat fra: knegg på fredag 31. januar 2020, klokken 10:34
Jeg har samme oppsett (men 11kw/28amp/3fas) og har vurdert det samme selv.
Det som plager meg mest er at den trekker dyr morgenstrøm fra veggen om morgenen når den skal forvarme bilen, jeg har jo fylt "tanken" med billig nattstrøm.

Vil det trekkes "dyr morgenstrøm" fra kontakten når du forvarmer hvis du har på Tibber Smartlading?

Ja, Easee-laderen tillater at den trekker strøm om morgenen.
2020 Model 3

afriu05

Men uansett om det økonomisk sett blir dyrere å ikke bruke smartladingen, blir det bedre/dårligere/ikke noen forskjell for batteriet og konstant ha lav strøm til batteriet og holde en høyere gjennomsnitts temperatur? Alltså alternativene her er å koble den inn direkte når man kommer hjem, lade på typ 8 amp så den konstant lader til man drar på morgonen eller koble den inn la den bli kald til ca 00:00 lade maks i 2 h og siden bli kaldt igjen? Tenker i det lange løp om det sliter mer på batteri med sånne temperatursvinger hele tiden?
TM3 LR AWD

Zanka

Jeg fjernet begge bilene fra Tibber appen igår, føler at de bruker veldig mye strøm i "sandby" modus pga. all trafikk til Tibber.
Bruker nå kun Easee laderen som en "dum" lader, regner med at den rapporter i Tibber riktig antall kroner på elbil lading
Ekeberg, Oslo
X 100 og Model 3 LR

Toalmar

Sitat fra: Zanka på mandag 03. februar 2020, klokken 16:03
Jeg fjernet begge bilene fra Tibber appen igår, føler at de bruker veldig mye strøm i "sandby" modus pga. all trafikk til Tibber.
Tipper du forbruker like mye eller mere ved å ha bilen tilkoblet Tibber enn om du har den frakoblet. Jeg har den ikke tilkoblet Tibber pga Vampire Drain.
Må si jeg er kjempefornøyd med Tibber foruten denne løsningen her mot Tesla
Mercedes-Benz ECQ AMG 2021 - Levert 13.01.2021

elekTrond

@afriu05: Jo saktere du lader, jo mér sløser du med strømmen og pengene. I tillegg sier jungeltelegrafen at desto saktere (les: lengre tid) batteriene lades, desto lengre virketid får "karius-og-baktus parasittene" til å kose seg inne i cellene i batteri-munnhulen til Jens.  :-X

Ikke tenk på batteritemp med mindre du ønsker å nerde ved å koble til en OBD2-dongle og denne ScanMyTesla appen. Det er mange kilo batterimasse som skal varmes opp eller kjøles ned, lik som en god, gammal rundbrenner eller kakkelovn. Varmen magasineres og "holder over natta".

TL;DR: Lad på så høy effekt du har råd og mulighet til. Enten alt i én bolk før avreise, evt. klattlad litt når du kommer hjem om nødvendig. Bilen ordner seg sjøl.
'13 Mjau

jlan

Slik jeg forstår Tibber support mener de at det fungerer best hvis  både easee og Tesla settes til "charge when price is low". Eller begge av. Men de sier også at hvis bilen står ubrukt lenge så kan den med fordel fjernes helt fra Tibber.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA