Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Er det trygt å kjøpe brukt elbil?

Startet av arthur, torsdag 30. januar 2020, klokken 19:06

« forrige - neste »

arthur

#30
Sitat fra: turfsurf på lørdag 01. februar 2020, klokken 13:46
Du hintet om at Espen sitt (relativt) lave verditap på sin X hang sammen med dollarkursen, noe den absolutt ikke gjør.

Hvis jeg husker riktig så var dette (relativt) lave verditapet på kun 300.000 i løpet av to år og ni måneder eller omregnet til årsbasis kun 116.000 pluss renter og driftsutgifter? Blir ikke slike årlige utgifter på en bil rundt en million i løpet av seks år hvis man legger til grunn hva andre her oppgir som utgifter til forsikring, service og slikt?
At dollarkurs har en viss betydning for prisen på en ny Tesla, og derfor også på brukte Teslaer, tror jeg faktisk det er noe i på samme vis som det er det på båter, eksempelvis på den jeg nettopp kjøpte som er tatt inn på eurokurs(pris).

Kanskje ta en titt på f.eks tråden som heter; Bilpriser og dollarkurs i underforumet for Tesla Model S, en tråd med 675 svar og lest 143.075 ganger?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

automat

Sitat fra: arthur på lørdag 01. februar 2020, klokken 18:06

Hvis jeg husker riktig så var dette (relativt) lave verditapet på kun 300.000 i løpet av to år og ni måneder eller omregnet til årsbasis kun 116.000 pluss renter og driftsutgifter? Blir ikke slike årlige utgifter på en bil rundt en million i løpet av seks år hvis man legger til grunn hva andre her oppgir som utgifter til forsikring, service og slikt?


Man kan ikke bare gange opp verditap slik du gjør her. Verditap er ikke linjært.

Verditapet i dette tilfelle var jo også bare antatt, utfra en pris man regnet med at bilen enkelt kunne selges for. Tallet gir rimelig tynt grunnlag for videre analyse.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

arthur

Sitat fra: automat på lørdag 01. februar 2020, klokken 19:11
Sitat fra: arthur på lørdag 01. februar 2020, klokken 18:06

Hvis jeg husker riktig så var dette (relativt) lave verditapet på kun 300.000 i løpet av to år og ni måneder eller omregnet til årsbasis kun 116.000 pluss renter og driftsutgifter? Blir ikke slike årlige utgifter på en bil rundt en million i løpet av seks år hvis man legger til grunn hva andre her oppgir som utgifter til forsikring, service og slikt?


Man kan ikke bare gange opp verditap slik du gjør her. Verditap er ikke linjært.

Verditapet i dette tilfelle var jo også bare antatt, utfra en pris man regnet med at bilen enkelt kunne selges for. Tallet gir rimelig tynt grunnlag for videre analyse.

Mitt utgangspunkt er jo tanken her om at noen, en eier av en Tesla, har kjøpt en bil til 900.000 og selger den etter to år og syv måneder. Hva gjør man så? Trolig kjøper en ny bil? Eller tar bussen? Jeg skjønner at slike tall er ubehagelig å bli "konfrontert" med, like fullt er de helt reelle og sågar oppgitt av eiere av en slik bil!
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

z4rd

Jeg skjønner ikke din motivasjon, arthur. Er du krenka på vegne av Teslaeiere når det kommer til verditap?

Se på andre merker med biler i samme prisklasse. Hva tror du skjer med de? Sånn er markedet og mekanismene for biler i denne prisklassen... 800-1000k. De taper seg mer i kroner og øre de første årene. Kan vi gå videre?

Til trådstarter... oops, det var deg, arthur, som bare linket til en artikkel fra Gjensidige, uten at du kom med en kommentar engang.

Som det står i artikkelen:

Sitat"Så er det trygt og lurt å kjøpe brukt elbil?
– Det er absolutt trygt, sier Thomas Ødegård.

– Ja, det vil jeg si – hvis du kjøper en tre år gammel bil og selger den etter tre år, sier Magnus Groseth. – Da slipper du unna verditapet og har en god bil med garanti.

Sånn har det vel alltid vært? Uavhengig av drivlinje...

Jeg har stort sett kjøpt biler som er 2-3 år gamle... men mine tre siste biler som har vært elbil har jeg kjøpt nye, pga at de var nye i markedet og bruktmarkedet ikke var blitt etablert med gode eksemplarer enda...
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

hgs

#34
Sitat fra: arthur på lørdag 01. februar 2020, klokken 19:37
Sitat fra: automat på lørdag 01. februar 2020, klokken 19:11
Sitat fra: arthur på lørdag 01. februar 2020, klokken 18:06

Hvis jeg husker riktig så var dette (relativt) lave verditapet på kun 300.000 i løpet av to år og ni måneder eller omregnet til årsbasis kun 116.000 pluss renter og driftsutgifter? Blir ikke slike årlige utgifter på en bil rundt en million i løpet av seks år hvis man legger til grunn hva andre her oppgir som utgifter til forsikring, service og slikt?


Man kan ikke bare gange opp verditap slik du gjør her. Verditap er ikke linjært.

Verditapet i dette tilfelle var jo også bare antatt, utfra en pris man regnet med at bilen enkelt kunne selges for. Tallet gir rimelig tynt grunnlag for videre analyse.

Mitt utgangspunkt er jo tanken her om at noen, en eier av en Tesla, har kjøpt en bil til 900.000 og selger den etter to år og syv måneder. Hva gjør man så? Trolig kjøper en ny bil? Eller tar bussen? Jeg skjønner at slike tall er ubehagelig å bli "konfrontert" med, like fullt er de helt reelle og sågar oppgitt av eiere av en slik bil!

Nei, du prøver å formidle at en Model X koster en eier ca 1 mill i driftsutgifter og verditap på ca 6 år, og påstår samtidig at dette tilsvarer prisen på en gjennomsnittlig norsk enebolig (!). Automat påpeker bare hvorfor premissene for hvorfor dette blir fullstendig feil. Igjen benytter du enhver anledning til å snakke ned Tesla på spinnvillt grunnlag.
Brun S85 19", tech,luft,park,dobbeltlader,hattehylle -Solgt
TM3 LR AWD, 18", AP,  midnight silver metallic
TMY reservasjon

1000kwh

#35
Sitat fra: hgs på lørdag 01. februar 2020, klokken 19:54
Sitat fra: arthur på lørdag 01. februar 2020, klokken 19:37
Sitat fra: automat på lørdag 01. februar 2020, klokken 19:11
Sitat fra: arthur på lørdag 01. februar 2020, klokken 18:06

Hvis jeg husker riktig så var dette (relativt) lave verditapet på kun 300.000 i løpet av to år og ni måneder eller omregnet til årsbasis kun 116.000 pluss renter og driftsutgifter? Blir ikke slike årlige utgifter på en bil rundt en million i løpet av seks år hvis man legger til grunn hva andre her oppgir som utgifter til forsikring, service og slikt?


Man kan ikke bare gange opp verditap slik du gjør her. Verditap er ikke linjært.

Verditapet i dette tilfelle var jo også bare antatt, utfra en pris man regnet med at bilen enkelt kunne selges for. Tallet gir rimelig tynt grunnlag for videre analyse.

Mitt utgangspunkt er jo tanken her om at noen, en eier av en Tesla, har kjøpt en bil til 900.000 og selger den etter to år og syv måneder. Hva gjør man så? Trolig kjøper en ny bil? Eller tar bussen? Jeg skjønner at slike tall er ubehagelig å bli "konfrontert" med, like fullt er de helt reelle og sågar oppgitt av eiere av en slik bil!

Nei, du prøver å formidle at en Model X koster en eier ca 1 mill i driftsutgifter og verditap på ca 6 år, og påstår samtidig at dette tilsvarer prisen på en gjennomsnittlig norsk enebolig (!). Automat påpeker bare hvorfor premissene for hvorfor dette blir fullstendig feil. Igjen benytter du enhver anledning til å snakke ned Tesla på spinnvillt grunnlag.
Arthur skal ikke ha noe Tesla, så denne runddansen er jo meningsløs ;)

hgs

Nei, Arthur skal sikkert ikke ha Tesla, og det er greit. Men det er andre her som bruker dette forumet til å lete etter informasjon og som kan baserer kjøpet sitt på det som skrives her. Da er det synd at Arthur sprer masse falsk info om Tesla ved å bevisst bruke tall andre her oppgir på villedende måte.
Brun S85 19", tech,luft,park,dobbeltlader,hattehylle -Solgt
TM3 LR AWD, 18", AP,  midnight silver metallic
TMY reservasjon

Burger

#37
Sitat fra: Mippen på lørdag 01. februar 2020, klokken 15:02
Tanken er god men det er ikke slik at alt har et svar med to streker under. Jeg har selv holdt på slik og har stort sett bare tapt penger på det.

Til og med min e-Up som jeg kjøpte pent brukt har tapt seg betydelig i måneden pga høye vedlikeholdskostnader og på grunn av lansering av ny modell.

Min Model S tapte seg 100 tusen kroner i verdi på de tre årene jeg eide den (kjøpt ny). 

I praksis blir det ikke til at man vil vrake en bruktbil etter å ha eid den i 3 år. De fleste vil prøve å få mest mulig penger igjen for den.
Tesla Model S har vært i en særklasse for lavt verdifall til tider. Dollarkurs, ikke noe konkurenter, lange/usikre leveringstider etc. Men fikk ikke model S en korreksjon da slusene for model 3 åpnet? Tror kollegaen min som kjøpte Model S i 2012 ish og solgte 6 måneder før model 3 kom til norge hadde latterlig lavt verdifall. Men dette er ikke noe som jeg tror kommer til å gjenta seg. Tesla har fått orden på produksjon, konkurentene er foreløpig litt "meh" med Teslakillerne som trekker opp. VW sin id3. ser ut til å bli en bra pris for rekkevidde, spent på produksjonstakten og om de leverer.

Espen Hugaas sier han har hatt verditap på ca 300k over 3 år og 97k km på sin Model X. Antall km bekymrer meg ikke når det gjelder elbil, så høyt km tall skremmer ikke overhodet. Kunne jeg kjøpt hans Model X så har jeg 300k som jeg kan putte på eventuelt konto.

Leafen min er straks på 100k km og utafor garantien og den får jeg ~80 - 100k for. Den kosta ny utlevert for 242k da de pushet ut de siste 24kwt Leafene. Kjøper noen den og kan leve med rekkevidden, så tror jeg ikke det er noen store utgifter å holde den i live i 10 år til Da må man ha ~140-160k i ekstraordinære utgifter for at det ikke skal lønne seg. Erfaringsmessig så koster det ca 10k i året å bekjempe rusten under bila når den blir 8+ år gammel samt få den EU godkjent. Gode minner med å bruke 20k annenhvert år på å holde 12 år gammel bil i forskriftsmessig stand :-)

Jeg har bestemt meg for å vente i ~4 år ish og kjøpe en tre år gammel model Y LR med krok eller bedre. Akkurat nå så er det ikke noen elbiler som er tre år gamle som jeg kunne tenke meg å kjøpe siden behovet mitt er dekket og det er ikke lønnsomt å kjøpe noe nytt.

Største jokerne er hvor mye moms vil påvirke bruktbilprisen i posetiv retning, dumping av elbiler i EU for å unngå bøter i negativ retning, teknologi og prisreduksjon på batteri vil påvirke det negativt, og om noen får til nivå 5 selvkjøring. Jeg vil nok være en av de første som kvitter meg med bil og satser på å CaaS (Car as a Service, også kalt leie selvkjørende bil ved behov). Men dette er fortsatt veldig usikkert.

Edit: Klarte å glemme EU bøter på co2...
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

arthur

Sitat fra: hgs på lørdag 01. februar 2020, klokken 19:54
Sitat fra: arthur på lørdag 01. februar 2020, klokken 19:37
Sitat fra: automat på lørdag 01. februar 2020, klokken 19:11
Sitat fra: arthur på lørdag 01. februar 2020, klokken 18:06

Hvis jeg husker riktig så var dette (relativt) lave verditapet på kun 300.000 i løpet av to år og ni måneder eller omregnet til årsbasis kun 116.000 pluss renter og driftsutgifter? Blir ikke slike årlige utgifter på en bil rundt en million i løpet av seks år hvis man legger til grunn hva andre her oppgir som utgifter til forsikring, service og slikt?


Man kan ikke bare gange opp verditap slik du gjør her. Verditap er ikke linjært.

Verditapet i dette tilfelle var jo også bare antatt, utfra en pris man regnet med at bilen enkelt kunne selges for. Tallet gir rimelig tynt grunnlag for videre analyse.

Mitt utgangspunkt er jo tanken her om at noen, en eier av en Tesla, har kjøpt en bil til 900.000 og selger den etter to år og syv måneder. Hva gjør man så? Trolig kjøper en ny bil? Eller tar bussen? Jeg skjønner at slike tall er ubehagelig å bli "konfrontert" med, like fullt er de helt reelle og sågar oppgitt av eiere av en slik bil!

Nei, du prøver å formidle at en Model X koster en eier ca 1 mill i driftsutgifter og verditap på ca 6 år, og påstår samtidig at dette tilsvarer prisen på en gjennomsnittlig norsk enebolig (!).

Jeg ser, beklageligvis, at jeg uttrykte meg/skrev feil for selvfølgelig er ikke pris på en gjennomsnittlig enebolig 1 mill. Beløpet en million har jeg "redegjort" for flere ganger og basert tallene ene og alene på hva medlemmer på forumet som eiere av en konkret model av Tesla selv oppgir! Det er da basert på kjøp av en bil, drift/vedlikehold/rente/avskrivninger/service osv etter to år og syv måneders eiertid og deretter salg. Jeg legger da til at man kjøper en tilsvarende ny bil osv og da har det kostet en million etter seks år. Hva pris på en enebolig i Norge angår så var det min mening å skrive at etter fire/fem slike "runder" (ikke år) så ville bilholdet for en bil totalt sett koste det samme som prisen på en gjennomsnittlig norsk enebolig av god standard.


Kan du/dere fortelle meg hvorfor dere anser regnestykket som feil når all "input" kommer fra forummedlemmer med egen erfaring fra eierskap av en konkret model av merket Tesla?

Jeg ser gjerne at påstander om falsk (hgs) info om Tesla dementeres da jeg KUN har brukt tall/informasjon som er hentet fra forumets egne medlemmer og eiere/e av Tesla selv om hgs her hevder at disse oppgir tall på "villedende måte", en underlig påstand som jeg gjerne så dokumentert og ikke bare presenteres som (hgs) sannheten!

Venter fortsatt på svar på spørsmål om påståtte "mindreverdighetskomplekser" mht overfor hvem og hvorfor!
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

1000kwh

Sitat fra: arthur på søndag 02. februar 2020, klokken 07:38
Sitat fra: hgs på lørdag 01. februar 2020, klokken 19:54
Sitat fra: arthur på lørdag 01. februar 2020, klokken 19:37
Sitat fra: automat på lørdag 01. februar 2020, klokken 19:11
Sitat fra: arthur på lørdag 01. februar 2020, klokken 18:06

Hvis jeg husker riktig så var dette (relativt) lave verditapet på kun 300.000 i løpet av to år og ni måneder eller omregnet til årsbasis kun 116.000 pluss renter og driftsutgifter? Blir ikke slike årlige utgifter på en bil rundt en million i løpet av seks år hvis man legger til grunn hva andre her oppgir som utgifter til forsikring, service og slikt?


Man kan ikke bare gange opp verditap slik du gjør her. Verditap er ikke linjært.

Verditapet i dette tilfelle var jo også bare antatt, utfra en pris man regnet med at bilen enkelt kunne selges for. Tallet gir rimelig tynt grunnlag for videre analyse.

Mitt utgangspunkt er jo tanken her om at noen, en eier av en Tesla, har kjøpt en bil til 900.000 og selger den etter to år og syv måneder. Hva gjør man så? Trolig kjøper en ny bil? Eller tar bussen? Jeg skjønner at slike tall er ubehagelig å bli "konfrontert" med, like fullt er de helt reelle og sågar oppgitt av eiere av en slik bil!

Nei, du prøver å formidle at en Model X koster en eier ca 1 mill i driftsutgifter og verditap på ca 6 år, og påstår samtidig at dette tilsvarer prisen på en gjennomsnittlig norsk enebolig (!).

Jeg ser, beklageligvis, at jeg uttrykte meg/skrev feil for selvfølgelig er ikke pris på en gjennomsnittlig enebolig 1 mill. Beløpet en million har jeg "redegjort" for flere ganger og basert tallene ene og alene på hva medlemmer på forumet som eiere av en konkret model av Tesla selv oppgir! Det er da basert på kjøp av en bil, drift/vedlikehold/rente/avskrivninger/service osv etter to år og syv måneders eiertid og deretter salg. Jeg legger da til at man kjøper en tilsvarende ny bil osv og da har det kostet en million etter seks år. Hva pris på en enebolig i Norge angår så var det min mening å skrive at etter fire/fem slike "runder" (ikke år) så ville bilholdet for en bil totalt sett koste det samme som prisen på en gjennomsnittlig norsk enebolig av god standard.


Kan du/dere fortelle meg hvorfor dere anser regnestykket som feil når all "input" kommer fra forummedlemmer med egen erfaring fra eierskap av en konkret model av merket Tesla?

Jeg ser gjerne at påstander om falsk (hgs) info om Tesla dementeres da jeg KUN har brukt tall/informasjon som er hentet fra forumets egne medlemmer og eiere/e av Tesla selv om hgs her hevder at disse oppgir tall på "villedende måte", en underlig påstand som jeg gjerne så dokumentert og ikke bare presenteres som (hgs) sannheten!

Venter fortsatt på svar på spørsmål om påståtte "mindreverdighetskomplekser" mht overfor hvem og hvorfor!
Så 5 runder på 6 år gir 30 år :D

Men mange har poengtert at dette er spesielt høye utgifter. Og en 900k bil er forbeholdt de som skjønner hva dette innebærer og har økonomi til å ta slike "tap".

Men hva er problemet ditt med dette verditapet? Det er da ikke noe uvanlig? Betyr det at elbil er utrygt?

arthur

#40
Er ditt spørsmål om seks multiplisert med fem er tretti så er det nok det. Hvis boligprisen er tre millioner så er det seks multiplisert med tre som vel blir atten (år)osv og mitt poeng er at dette gir en viss indikasjon på hvor dyrt det er å ha en så dyr bil. At mange her ikke liker slike betraktninger er ikke overraskende, dessverre.

Tviler ikke på at den, eller de, som legger opp til et bilhold dom de facto koster rundt 150.000 i året har økonomi til å bære det og har heller ikke uttalt noe slikt.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

1000kwh


z4rd

#42
Du som «angrep» folk som har Tesla fordi du mener bilene deres koster så mye i drift. Jeg spurte deg om din motivasjon rundt dette. Ingen svar. Jeg forklarte at det er normalt for biler i høy prisklasse å ha høy verditap i kr og ører de første årene - dette er ikke spesielt unikt for Tesla - men du svarte heller ikke på dette.

«At mange her ikke liker slike betraktninger, dessverre» som du skriver nå, gir for meg en indikasjon på misunnelse, da det du prøver å diskutere ikke er et problem for de som faktisk er eiere av disse bilene.

Jeg spurte deg tidligere. Er du krenka på vegne av andre folk som kjører et annet bilmerke enn deg? Du har ikke svart på det heller.

Til syvende og sist har man kommet frem til, via en del keitete omveier, at det er dyrt med dyre biler...  :+1:

2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

arthur

Sitat fra: z4rd på søndag 02. februar 2020, klokken 09:28
Du som «angrep» folk som har Tesla fordi du mener bilene deres koster så mye i drift. Jeg spurte deg om din motivasjon rundt dette. Ingen svar.

Ser ingen grunn til å svare på en påstand om noe jeg ikke har uttalt meg om utover de rene fakta, tall. Tallene som er brukt i mitt "regnestykke" er i all enkelhet basert på hva eiere av Tesla SELV har opplyst om her så ikke mine tall.
Hva folk her velger, eller ikke velger, å kjøpe av bil og hvor mye de vil bruke på sitt bilhold bryr jeg meg ikke om og overlater helt til den enkelte å selv bestemme og finne ut av.

Noen som så programmet med John Arne Riise som ikke hadde egenkapital til å bygge hus? Hadde fin bil da!
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

z4rd

Haha, du fortsetter virkelig på samme sti.

SitatNoen som så programmet med John Arne Riise som ikke hadde egenkapital til å bygge hus? Hadde fin bil da!

Du sier at det er opptil den enkelte - men fortsatt rakker du ned på de som ikke deler ditt syn :p

Ha en fin dag!

Livet er dessverre for kort til å hate andres bilpreferanser :)
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA