Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvorfor bulker elbiler mer enn andre biler?

Startet av arthur, torsdag 30. januar 2020, klokken 19:04

« forrige - neste »

ChristR

Sitat fra: Orbit på tirsdag 04. februar 2020, klokken 09:23
Det er i alle fall noen i Gjensidige som har teorier (men ikke data) for at forskjellene kan ha noe med bruksmønster å gjøre:
Sitat fra: https://www.tu.no/artikler/tesla-har-92-prosent-oftere-skader-enn-fossilbiler-br/484354- Elbiler er mer skadeutsatt enn fossilbiler. Dette kan ha med kjøremønster å gjøre. Elbiler brukes mye i forbindelse med kjøring til jobb, og småkjøring i urbane strøk. Begge deler innebærer høyere skaderisiko enn langtur, særlig når det gjelder småbulking, sier Christian Haraldsen, kommunikasjonssjef i Gjensidige.

Dette er fra en annen kommunikasjons-"sjef" enn ham med mindre heldige uttalelser ift brannen i parkeringshuset på Sola.

Dette stemmer jo også overrens med en tilfeldig statistikk jeg hentet fra Google for å bygge opp mitt eget argument. Se her:
https://www.tryg.no/magasinet/vi-bulker-oss-mot-jul.html

Det bulkes og krasjes mest der folketettheten er høyest.
Nå:
2021 Tilhengerfeste m/TM3 LR
Før:
2018 VW Golf GTE
2020 Škoda CITIGOe iV

arthur

Og der folketettheten er høyest er også forsikringspremien høyest, eller?

Selskapene prissetter vel basert på alder, bosted, bonus (skadestatstikk for den enkelte) osv som jeg synes er ganske så rettferdig, og dette igjen er vel basert på statistikk (det enkelte selskapets?) og for egen del kan jeg ikke tenke meg en mer rettferdig måte å gjøre det på.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

zbk

At de priser basert på risiko er jo slik alle forsikringsselskaper driver og ikke uventet. Problemet er at Gjensidige synes å drive en negativ kampanje rettet mot elbil.

Personlig avslutter jeg nå den ene (kollektive) forsikringen jeg hadde gjennom Gjensidige. Har allerede informert Gjensidige om årsaken. De er herved på samme kommeraldritilåbrukenoensinne-liste som Tryg (tidl. Vesta) som nekta å gi meg pristilbud når jeg var ny sjåfør.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

xyzzy

Sitat fra: arthur på tirsdag 04. februar 2020, klokken 11:05
Og der folketettheten er høyest er også forsikringspremien høyest, eller?

Selskapene prissetter vel basert på alder, bosted, bonus (skadestatstikk for den enkelte) osv som jeg synes er ganske så rettferdig, og dette igjen er vel basert på statistikk (det enkelte selskapets?) og for egen del kan jeg ikke tenke meg en mer rettferdig måte å gjøre det på.

Neppe direkte på folketettheten, men på antall skader og kostnaden på dem. Tilsvarende for bilmodeller - hvor mange skader er må de utbetale, og hvor mye koster det.

Husk også at elbiler har en "ulempe" kostnadsmessig her, ved at de er momsfrie i innkjøp - mens bildelene ikke er det. Bildelene (og forsikringen) blir derfor litt dyrere sammenlignet med fossilbiler, alt annet likt.

daktari

Forsikringsselskapene er ute etter å fiske ut høyere profitt fra elbilene, og bygger nå sakte opp en argumentasjon for dette over tid som gir dem en fin anledning om 10 år til å ha doblet prisene.

Men artiklene mangler sentrale fakta som må korrigeres for hvis man skal sammenligne fremdriftstype:
geografi: hvor skjer krasjene (vi vet elbiler finnes mest i byene)
bilstørrelse: sammenligne MB S-klasse og Model S f.eks.
kjørelengde
pendling
type krasj: noen peker på at det er mye parkeringsbulker -
alder på bil - få elbiler er mer enn 6 år, må korrigere for samme aldersgruppe biler.
alder på sjåfør
krefter/aksellerasjon - sammenligne med andre raske biler.

Dette er en fin sak for faktisk.no å grave litt i.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

hemi

Er vel mange med ny elbil som har kjørt gammelt skrot før, så min teori er at de har krasja like mye, bare ikke meldt det inn.

Når man ser lovprisninger over interiøret på nissan leaf forumet .. vet du at folk må ha kjørt noe relativt gammelt og billig

Orbit

Gjensidige taler med to tunger. Fra forsikringstilbud fra dem i november 2019:
SitatPrisen er økt som følge av økning i erstatningsutbetalingene og oppdatering av den individuelle risikovurderingen. Dette gjøres for å bedre reflektere faktisk kjøreadferd og risikoen knyttet til bilen/bilene i bruk

Samtidige forteller de sine investorer dette (min utheving):
Sitat fra: https://e24.no/boers-og-finans/i/0nO1WE/solid-resultathopp-for-gjensidigeSelskapet jekket opp forsikringsprisene innen blant annet segmentene motor- og eiendomsforsikring, ifølge kvartalsrapporten. Resultatet fra forsikring fikk et løft fra økte premieinntekter. Selskapet viser også til at det blant annet var lavere store skader.

Nøkkeltallet combined ratio, som viser kostnader og skadeutbetalinger i prosent av inntektene, viser at selskapet tjente mer.

Nøkkeltallet falt til 83,0 i tredje kvartal fra 90,6 i samme periode året før, noe som viser at Gjensidige satt igjen med mer etter utbetalingene.
Jeg har full forståelse for at de driver kommersielt og vil tjene mest mulig penger. Men direkte løgn til kundene blir feil. De er ærlige nok til å fortelle finansmarkedene (fordi sannheten passer best inn der) at de har gått fra å sitte igjen med 9,4% av alt som blir betalt inn, til nå å ha 17%. Det er nesten en dobling av marginene!
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Mippen

Sitat fra: hemi på tirsdag 04. februar 2020, klokken 15:04
Er vel mange med ny elbil som har kjørt gammelt skrot før, så min teori er at de har krasja like mye, bare ikke meldt det inn.

Når man ser lovprisninger over interiøret på nissan leaf forumet .. vet du at folk må ha kjørt noe relativt gammelt og billig

Jeg tror faktisk du er inne på noe. Jeg skulle til å skrive nesten det samme selv (minus lovprising :P). I følge SSB har snittalderen på bilparken i Norge vært rundt 18 år fra 2000-2018. Det betyr at mange sannsynligvis ikke har full kaskoforsikring på bilene sine.

Litt av forklaringen til høy skadefrekvens på elbiler kan være at det er nytt og ukjent. Det er ikke alle som er vant til automatgir, skjermer i stedet for knapper osv i bilen. Det kan også være uvant med den umiddelbare responsen fra en elmotor.
Fremtiden er elektrisk.

Amoss

Sitat fra: Mippen på tirsdag 04. februar 2020, klokken 16:57
Litt av forklaringen til høy skadefrekvens på elbiler kan være at det er nytt og ukjent. Det er ikke alle som er vant til automatgir, skjermer i stedet for knapper osv i bilen. Det kan også være uvant med den umiddelbare responsen fra en elmotor.

Dette stemmer ikke med følgende sitat fra artikkelen:
SitatIfølge Fremtind har elbilister ikke mer skyld i skade enn andre sjåfører.

- Når vi ser på ansvar/skyld i forbindelse skader så er den tilnærmet lik på alle de fire vanligste drivstofftypene, sier Rudi.

Altså er økningen i skader for elbiler følge av at noen andre har skyld i forsikringsutbetalingene, eller at bilene blir skadet mens de er parkert.
Model S 85D

Mippen

#24
Sitat fra: Amoss på tirsdag 04. februar 2020, klokken 17:08
Sitat fra: Mippen på tirsdag 04. februar 2020, klokken 16:57
Litt av forklaringen til høy skadefrekvens på elbiler kan være at det er nytt og ukjent. Det er ikke alle som er vant til automatgir, skjermer i stedet for knapper osv i bilen. Det kan også være uvant med den umiddelbare responsen fra en elmotor.

Dette stemmer ikke med følgende sitat fra artikkelen:
SitatIfølge Fremtind har elbilister ikke mer skyld i skade enn andre sjåfører.

- Når vi ser på ansvar/skyld i forbindelse skader så er den tilnærmet lik på alle de fire vanligste drivstofftypene, sier Rudi.

Altså er økningen i skader for elbiler følge av at noen andre har skyld i forsikringsutbetalingene, eller at bilene blir skadet mens de er parkert.

Hoved hypotesen min er at det er flere som fullforsikrer elbilen sin siden elbil parken i snitt er mye nyere (og dyrere?) enn resten av bilparken som i følge SSB i snitt er 18 år når de blir vraket. Har du en relativt ny bil vil nok mange sende inn skademelding i motsetning til hvis man har en eldre bil med litt småskader fra før.

Jeg mener ikke at "uvitenhet" gjør at elbiler krasjer mer enn andre biler. Jeg mener at det kan være med å forklare at folk krasjer en del, men ikke nødvendigvis mer enn med andre biler.  Nyere biler er også dyrere å fikse enn før. Har du en gammel Volvo kan du for eksempel kjøpe nytt speil på Biltema. Det kan du ikke hvis du har en e-Golf eller Tesla. Derfor bruker flere forsikringen.
Fremtiden er elektrisk.

Burger

Sitat fra: hemi på tirsdag 04. februar 2020, klokken 15:04
Når man ser lovprisninger over interiøret på nissan leaf forumet .. vet du at folk må ha kjørt noe relativt gammelt og billig
Som Leafeier så ble jeg triggered! ;-)

Neida, men når man kjører gammel Leaf så er man glad man sitter inni den og slipper å se fotformsskoa. Det får andre trafikkantene ta seg av :-)

For å komme tilbake til topic, selv med full kasko så lønner det seg av og til ikke å ta egen skade på forsikring. Dvs tap på premie over X antall år og egenandel blir mye større enn å bare få tak i deler fra hugger. Har hatt en slik en på andre bila mi og en skade på Leafen jeg bare driter i. Kostnaden å fikse overgår verditapet.
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

arthur

Sitat fra: Burger på tirsdag 04. februar 2020, klokken 18:31
Sitat fra: hemi på tirsdag 04. februar 2020, klokken 15:04
Når man ser lovprisninger over interiøret på nissan leaf forumet .. vet du at folk må ha kjørt noe relativt gammelt og billig
For å komme tilbake til topic, selv med full kasko så lønner det seg av og til ikke å ta egen skade på forsikring. Dvs tap på premie over X antall år og egenandel blir mye større enn å bare få tak i deler fra hugger.

Tok nettopp en skade på kaskoforsikringen uten tap av bonus og uten at det kostet meg egenandel da jeg hadde opparbeidet en "bonus" som var like stor som egenandelen.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Ingeniøren

Sitat fra: arthur på tirsdag 04. februar 2020, klokken 19:55
Sitat fra: Burger på tirsdag 04. februar 2020, klokken 18:31
Sitat fra: hemi på tirsdag 04. februar 2020, klokken 15:04
Når man ser lovprisninger over interiøret på nissan leaf forumet .. vet du at folk må ha kjørt noe relativt gammelt og billig
For å komme tilbake til topic, selv med full kasko så lønner det seg av og til ikke å ta egen skade på forsikring. Dvs tap på premie over X antall år og egenandel blir mye større enn å bare få tak i deler fra hugger.

Tok nettopp en skade på kaskoforsikringen uten tap av bonus og uten at det kostet meg egenandel da jeg hadde opparbeidet en "bonus" som var like stor som egenandelen.

Ja skulle bare mangle. Tror jeg har kjørt flere tiår på bonus 75 pluss eller hva det heter. Hos mange starter den på 40 men kunne ønske meg litt mer i andre enden...
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Gardin

Teknisk ukeblad har litt mer detaljer:
https://www.tu.no/artikler/tesla-har-92-prosent-oftere-skader-enn-fossilbiler-br/484354

Tesla og Kia kræsjer mest, og det er for det meste parkeringsskader og utforkjøringer.

Jalla

Sitat fra: Gardin på tirsdag 04. februar 2020, klokken 22:19
Teknisk ukeblad har litt mer detaljer:
https://www.tu.no/artikler/tesla-har-92-prosent-oftere-skader-enn-fossilbiler-br/484354

Tesla og Kia kræsjer mest, og det er for det meste parkeringsskader og utforkjøringer.
Ja, den linket jeg til på side 1. Velkommen etter...

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA