Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Nye priser hos Circle K

Startet av Trond.m, torsdag 30. januar 2020, klokken 16:32

« forrige - neste »

Onkel

Hvis det er slik at vi skal oppnå målet for e-biler og målet om å redusere klimautslippene vesentlig kan det ikke være slik at man betaler mer for strøm enn det man betaler for diesel og annet fossilt drivstoff.
Siden diesel inneholder ca 10kwh per liter vil en ladepris på kr 4,99 tilsvare en dieselpris på ca 50kr per liter.

Så får myndighetene finne ut om det er best å øke prisen på bensin/diesel eller redusere kostnader for å sette opp og drive ladestasjoner.
Audi e-tron 55 levert juli 2019

Orbit

Sitat fra: Vidar_S på torsdag 30. januar 2020, klokken 21:12
Nå kjenner ikke jeg til Maingau noe videre, men dette er vel prisen de opererer med hos Ionity per dags dato og ikke noe man vet vil fortsette etter kommende prisøkning?
Maingau har sagt at den nye prisen på €0.40 er hva de vil ta på Ionity, også etter Ionity sin egen fastpris opphører. Og det er litt opp fra €0.35 de tok forrige måned. Men alt kan selvfølgelig endres.......
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

evtronDK

Sitat fra: Orbit på torsdag 30. januar 2020, klokken 22:12
Sitat fra: Vidar_S på torsdag 30. januar 2020, klokken 21:12
Nå kjenner ikke jeg til Maingau noe videre, men dette er vel prisen de opererer med hos Ionity per dags dato og ikke noe man vet vil fortsette etter kommende prisøkning?
Maingau har sagt at den nye prisen på €0.40 er hva de vil ta på Ionity, også etter Ionity sin egen fastpris opphører. Og det er litt opp fra €0.35 de tok forrige måned. Men alt kan selvfølgelig endres.......

Det er vel bare at checke priserne i app`en på mandag  :)
Audi e-tron 55 Quattro 2020 model fra 08/2019.

jkirkebo

Sitat fra: RJK på torsdag 30. januar 2020, klokken 21:40
Spørsmålet blir da om jeg heller skal stille meg på en 50 kW-lader for å spare 25,60 kr, men da få mer tid til pause/matservering men da okkupere laderen i lengre tid for biler som ikke har nytte av raskere effekt.

De andre kan jo uansett betale 50 øre mer pr. kWh og bruke den raske laderen. Jeg tenker det er greit å bruke den trege om du ikke trenger raskere lading, en etron eller Tesla som kommer innom setter nok pris på det. Selv satte jeg TMXen (75D) på lading på 50kW CCS i dag, begynte med 9% på batteriet og når vi var ferdige med å spise samt handle mat til hytteturen var bilen faktisk ladet til 94%. Litt mer enn jeg hadde planlagt, så det er sjelden jeg egentlig trenger raskere lading. Fikk vel 42kW på maks og rett under 37kW i snitt.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

RJK

Sitat fra: jkirkebo på torsdag 30. januar 2020, klokken 23:01
Sitat fra: RJK på torsdag 30. januar 2020, klokken 21:40
Spørsmålet blir da om jeg heller skal stille meg på en 50 kW-lader for å spare 25,60 kr, men da få mer tid til pause/matservering men da okkupere laderen i lengre tid for biler som ikke har nytte av raskere effekt.

De andre kan jo uansett betale 50 øre mer pr. kWh og bruke den raske laderen. Jeg tenker det er greit å bruke den trege om du ikke trenger raskere lading, en etron eller Tesla som kommer innom setter nok pris på det. Selv satte jeg TMXen (75D) på lading på 50kW CCS i dag, begynte med 9% på batteriet og når vi var ferdige med å spise samt handle mat til hytteturen var bilen faktisk ladet til 94%. Litt mer enn jeg hadde planlagt, så det er sjelden jeg egentlig trenger raskere lading. Fikk vel 42kW på maks og rett under 37kW i snitt.

I utgangspunktet enig, men så er det de som kommer med sakteladende biler og irriterer seg grønn på at raskere ladende biler opptar en saktere lader enn den støtter. Tross alt får kortrekkevidde elbiler gjerne ladet på 30 minutter, så om jeg bruker 75 minutter fremfor 54 minutter, så kunne en ekstra bil ladet på samme tiden som jeg må stå lengre, eller 3 biler på samme tid som jeg opptar den laderen.

De setter forståelig nok ikke pris på å måtte stille seg på en dyrere lader, når de ikke får igjen for det i form av hurtigere lading. På samme måte, når man trenger raskt litt ekstra strøm, så irriterer det om en saktereladende bil opptar lynladeren.

Ble selv utsatt for en som absolutt skulle teste en lynlader med sin i3, og tok ikke poenget da jeg hintet om at bilen ikke tjener på den laderen og må samtidig betale mer uten å få noe igjen for det, sammenlignet med de mange ledige 50 kW-laderne rett ved siden av.

Han hadde kommet rett før meg, og ikke rukket å startet ladingen ennå, og skjønte altså ikke at jeg som kan utnytte raskere lader ønsket den laderen. Jeg mener jo at han burde tatt hintet og stilt seg på en saktere lader, og sluppet meg til. Det er i mine øyne god folkeskikk.

Jeg orket ikke vente eller stille meg på treg lader, så jeg søkte opp neste lynlader og kjørte videre og håpet å få brukt den uten ventetid.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Robert E-Niro

https://www.dinside.no/okonomi/stromprisen-i-norge-har-ikke-vaert-lavere-siden-2007/72089017

Med en totalutgift for strøm (inkl nettleie og avgifter) på 60-70 øre per kWt så blir det fort tydelig for folk hvor stort påslag ladeoperatørene tar.
Mine tanker angående pris for hurtiglading går ofte til forskjellen mellom pris på vin på vinmonopolet kontra på restaurant, hvor en gyllen regel er 3 gangeren.
Har ikke snøring på hvilke kostnader som må dekkes av ladeoperatørene (infrastruktur, leie av plass, administrasjon, vedlikehold), men Circle K havner fort på 6-7 gangeren. Ionity er en helt annen historie.

Noen som har synspunkter på hva det "burde" koste?
kan vi i fremtiden se en variabel pris på hurtiglading alt ettersom strømprisen varierer?
Kia E-Niro 10/2019

hanche

Sitat fra: Onkel på torsdag 30. januar 2020, klokken 22:10
Siden diesel inneholder ca 10kwh per liter vil en ladepris på kr 4,99 tilsvare en dieselpris på ca 50kr per liter.
Ja, men du får mye mer ut av 10 kWh elektrisk energi enn dieselbilen får ut av en liter diesel?

Min bil ruller vel 60–70 km på 10 kWh. Jeg skulle likt å se den dieselbilen som kommer like langt på en liter.

For å bli litt teknisk, så er saken den at elektrisk energi har høyere kvalitet enn brennverdien i diesel. Den kan omsettes direkte til mekanisk energi med minimale tap, mens mesteparten av energien i dieselen går tapt på veien.

Ikke for det, jeg er absolutt enig i at en femmer per kilowattime er en drøy pris. En stor del av skylda for det, tror jeg, er effekttariffen. Vi kan i hvert fall ikke bare skylde på operatørenes marginer.
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

geear

Sitat fra: Robert E-Niro på fredag 31. januar 2020, klokken 08:50
https://www.dinside.no/okonomi/stromprisen-i-norge-har-ikke-vaert-lavere-siden-2007/72089017

Med en totalutgift for strøm (inkl nettleie og avgifter) på 60-70 øre per kWt så blir det fort tydelig for folk hvor stort påslag ladeoperatørene tar.
Mine tanker angående pris for hurtiglading går ofte til forskjellen mellom pris på vin på vinmonopolet kontra på restaurant, hvor en gyllen regel er 3 gangeren.
Har ikke snøring på hvilke kostnader som må dekkes av ladeoperatørene (infrastruktur, leie av plass, administrasjon, vedlikehold), men Circle K havner fort på 6-7 gangeren. Ionity er en helt annen historie.

Noen som har synspunkter på hva det "burde" koste?
kan vi i fremtiden se en variabel pris på hurtiglading alt ettersom strømprisen varierer?
Tror det er en god del andre kostnader for strømmen enn kWh-prisen, bedriftene har vel allerede det vi private skal få etterhvert...

... med forbehold om at jeg har mistolket noe og at dette ikke gjelder hurtigladeoperatører:

https://www.lysenett.no/priser-og-vilkar-bedrift/effektmalt-overforing-article14807-15151.html

"Effektleddet avregnes i kroner per kW og kroner per kVAr etter det høyeste effektuttaket for den aktuelle måned. Det blir bare avregnet effekt for vintermånedene januar, februar, mars, oktober, november og desember."

Som du ser er den på 70,-/kW for høyspent og 80 for lavspenning... hvis jeg forstår dette riktig, så dersom en leverandør har to 150 kW-ladere, og 400V 3-fas tilførsel fra en nærliggende trafo, det står to biler som samtidig får 150 kW hver, om så bare i fem minutter, så er maksuttaket 300 kW den måneden, og det blir 24 000,- ekstra kun i effektledd (tilgangen på så mye strøm). Resten av måneden kan du ha brukt null slik jeg forstår det. Noen med kunnskap som vil bekrefte om forståelsen er riktig? Snakker nå selvfølgelig om Lyse-land, men går ut fra det er omtrent tilsvarende hos andre operatører. Er bare å tenke seg hva dette utgjør for Tesla som kan levere fra 600 (8 staller) til 3,3MW (44 staller) på sine lokasjoner..

Kostnadsmessig tror jeg ikke det skal mye til å forsvare en pris på 5-6-7 kroner for hurtigladere, men for eksempel Circle K har fordelen av at de kan rett og slett velge å gå i tap eller 0 på laderne, fordi de tjener penger på pølsesalg.

Lars C. Krogenæs

Spotprisen på strøm har variert historisk mellom 30 og 50 øre.

Men nettleien er ganske stabil, det samme er avgiftene.

Ved en spottpris på 30øre ender vi opp med en strømpris til husholdningene på rundt 1kr kWt.

For bedrifter er prisen en helt annen.
Ved høyt effektuttak, slik som på en hurtiglader kommer effekttariffer inn. Effekttariffen på en lynlader utgjør ca. 900kr per dag, og ca. 300kr per dag for 50kW lader. Så kommer millioninvesteringer til selve lader, trafoer, graving, asfaltering +++. Så kommer vedlikehold. Noen har opplevd at hurtigladere har vært ute av drift. Det koster å få elektrikere til å rykke ut for å feilsøke, bestille nye kabler +++. Mva ligger på ca. 1kr. Spotprisen har dermed lite med totale prisbildet å gjøre.

Circle K bygger ut hurtiglader-parker, der det settes opp typisk 2 150kW lynladere og 2 50kW hurtigladere. Det klargjøreses for flere ladere, men det blir ikke satt opp nå, fordi økonomien rundt hurtiglading ikke kan forsvare å sette opp flere ladere, selv når infrastrukturen er på plass. Hadde dette vært et supert business-case, hadde det selvfølgelig vært fyllt opp med hurtigladere når infrastrukturen likevel er på plass.   

Å tro at noen setter opp ladestasjoner for så å selge strømmen til spott-pris blir som å tro at noen vil servere deg vin på restaurant, til kostnaden av vann fra springen pluss noen råtne druer. 

Nå jobber jeg med hjemmelading i Circle K, og har ikke noe med utbygging/drift/prising av hurtiglading å gjøre. Uttaller meg derfor som privatperson her.
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

Lars C. Krogenæs

#24
Sitat fra: gr på fredag 31. januar 2020, klokken 09:18

"Effektleddet avregnes i kroner per kW og kroner per kVAr etter det høyeste effektuttaket for den aktuelle måned. Det blir bare avregnet effekt for vintermånedene januar, februar, mars, oktober, november og desember."

Som du ser er den på 70,-/kW for høyspent og 80 for lavspenning... hvis jeg forstår dette riktig, så dersom en leverandør har to 150 kW-ladere, og 400V 3-fas tilførsel fra en nærliggende trafo, det står to biler som samtidig får 150 kW hver, om så bare i fem minutter, så er maksuttaket 300 kW den måneden, og det blir 24 000,- ekstra kun i effektledd (tilgangen på så mye strøm). Resten av måneden kan du ha brukt null slik jeg forstår det. Noen med kunnskap som vil bekrefte om forståelsen er riktig?

Effektavgiften beregnes av hvor mye strøm som er tatt ut i den timen i måneden med høyest uttak.

Hvis vi tenker oss at det er en eneste ladesesjon i løpet av en måned:
En lynlader som trekker 150kW i en halv time, gir da et beregningsgrunnlag for effektavgift på 75kW.
Kommer det noen og lader kl 18.00, og lynlader med 150kW i 25 minutter, kobler fra, og så kommer nestemann og lader med 150kW i 30 minutter, blir effektavgiften (150/6*55)= 138kW. Hos Hafslund utgjør dette 25.127kr nå i januar.

Det blir ikke høyere effektavgift for denne måneden, selv om laderne har samme forbruksmønster gjennom hele måneden. Det er altså den ene timen med høyest forbruk som avgjør effektavgiften. Effektavgiften er forskjellig fra netteier til netteier. Noen har lik effektavgift gjenom hele året, mens andre har topp på vinteren og liten avgift på sommeren.

Dermed blir det ekstra dyrt å sette opp ladestasjoner med typisk utfarts-bruk. En lynlader på Geilo som brukes i helgene, men omtrent ikke har noe bruk midt i uken er særdeles dårlig butikk.
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

geear

Altså vil én time med høyt belegg én dag i rushet i vinterferien gjøre hele februar dyr for ladeoperatøren?

Lars C. Krogenæs

#26
Ja.

Derfor er hurtigladere for å ta utfartstopper en meget dårlig investering. For å få lønnsomhet må operatørene se etter steder med jevnt forbruk over hele uken, ikke bare fredag kveld og søndag formiddag.

Dette rimer dårlig med den politiske målsettingen om at alle biler skal være elbiler fra 2025. 
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

Mippen

#27
Ikke reklame, men NAF sier på sin side at man får 15 % rabatt hvis man har kredittkort fra NAF og registrerer dette på profilen sin hos ladetilbyder.

SitatMed NAF Xtra får du 15 % rabatt* når du lader bilen på ladestasjon i Norge hos Fortum, Grønn Kontakt, BKK, Lyse, Circle K samt Tesla Superchargere. Det vil si at du nå kan få rabatt med kortet ditt uansett om du fyller drivstoff eller lader bilen

Jeg vet imidlertid ikke det fungerer, om det blir en slags cashback eller om det trekkes direkte av ladesummen.
Fremtiden er elektrisk.

daktari

Sitat fra: Lars C. Krogenæs på fredag 31. januar 2020, klokken 09:33
Sitat fra: gr på fredag 31. januar 2020, klokken 09:18

"Effektleddet avregnes i kroner per kW og kroner per kVAr etter det høyeste effektuttaket for den aktuelle måned. Det blir bare avregnet effekt for vintermånedene januar, februar, mars, oktober, november og desember."

Som du ser er den på 70,-/kW for høyspent og 80 for lavspenning... hvis jeg forstår dette riktig, så dersom en leverandør har to 150 kW-ladere, og 400V 3-fas tilførsel fra en nærliggende trafo, det står to biler som samtidig får 150 kW hver, om så bare i fem minutter, så er maksuttaket 300 kW den måneden, og det blir 24 000,- ekstra kun i effektledd (tilgangen på så mye strøm). Resten av måneden kan du ha brukt null slik jeg forstår det. Noen med kunnskap som vil bekrefte om forståelsen er riktig?

Effektavgiften beregnes av hvor mye strøm som er tatt ut i den timen i måneden med høyest uttak.

Hvis vi tenker oss at det er en eneste ladesesjon i løpet av en måned:
En lynlader som trekker 150kW i en halv time, gir da et beregningsgrunnlag for effektavgift på 75kW.
Kommer det noen og lader kl 18.00, og lynlader med 150kW i 25 minutter, kobler fra, og så kommer nestemann og lader med 150kW i 30 minutter, blir effektavgiften (150/6*55)= 138kW. Hos Hafslund utgjør dette 25.127kr nå i januar.

Det blir ikke høyere effektavgift for denne måneden, selv om laderne har samme forbruksmønster gjennom hele måneden. Det er altså den ene timen med høyest forbruk som avgjør effektavgiften. Effektavgiften er forskjellig fra netteier til netteier. Noen har lik effektavgift gjenom hele året, mens andre har topp på vinteren og liten avgift på sommeren.

Dermed blir det ekstra dyrt å sette opp ladestasjoner med typisk utfarts-bruk. En lynlader på Geilo som brukes i helgene, men omtrent ikke har noe bruk midt i uken er særdeles dårlig butikk.
Dette gjelder hver enkelt ladepunkt/kabel? Altså 100.000 for en lokasjon med 4 lynladepunkt?

Så med en salgspris på ca 4,5,- kr/kWh så må 4 biler lynlade 50 kWh hver seg, hver eneste dag i en måned, for å gå break even på effektleddet - før avskrivninger og før evnt profitt.

Her må det gjøres noe med effektavgiften åpenbart, for dette er jo direkte ødeleggende.

PS wow tenk hvilke kostnader har Tesla i Norge i strømavgifter?
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

geear

For Tesla sin del må det vel være snakk om mange titalls millioner bare i effektavgift per år, kun i Norge?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA